Tekst & Foto Henrik Hansen
”Da min far købte en Bianca 27 i 70’erne, var den udstyret med topmoderne ekkolod og log. Loggen var en omdrejningstæller, og ekkoloddet gav røde blink ud for de tal, der angav dybden.”
GPS uden søkort
Henrik Jørgensen har sejlet hele livet, især kapsejlads, og har fulgt udviklingen af maritim elektronik med stor interesse. Som det fremgår af ovenstående, lige fra begyndelsen.”I slutningen af 80’erne købte jeg en X-79 sammen med mine venner,” fortæller han. ”På det tidspunkt var log og lod blevet elektronisk. Vi købte også en primitiv håndholdt GPS, der kunne give position, men uden at kunne placere den i søkortet. Der var jo ikke noget elektronisk søkort endnu.”
Plotter i cockpit
Og sådan fortsatte udviklingen med nye markante skridt for hvert tiår. ”I 90’erne købte vi en X-362 Sport,” fortæller Henrik. ”Nu var der til-føjet display på masten med vinddata – og en plotter i kahytten. Det var stort! Næste skridt kom da vi købte en X-40 i 2007. Her kom plotteren op i cockpittet. Det var en ren fornøjelse, da man hurtigt kunne få et overblik, og at det hele var lige ved hånden.”
Integrerede data”I 2017 købte vi så en X4³, som vi stadig sejler i – og igen var der sket en hel del på den elektroniske front. Plotterne opgraderede vi i 2019 til Garmin, som nemt blev integreret med alle bådens instrumenter. Dermed kunne alle informationer deles og ikke mindst analyseres løbende ved hjælp af plotterens kraftige CPU. Der blev tilføjet en AIS, der tillige har givet mulighed for at se andre både og skibe på plotteren – ikke bare almindelig skibstrafik, men også konkurrenter på kapsejladsbanen.”
Nye brugsområderEfter den rejse igennem den maritime elektroniks historie er vi nået frem til dagens kortplotter – placeret i cockpit, konstant tilgængelig under sejlads – og fuld af informationer, pakket ind i nye funktioner. Dermed har plotteren fået nye brugsområder. Som noget forholdsvis nyt er en moderne kortplotter blevet et nyttigt værktøj til kapsejlads.
Understøtter kapsejlads-beslutninger
Den seneste generation kortplottere (gerne kaldet MFD, Multi Functional Display) samler altså løbende en lang række informationer fra bådens forskellige systemer, og kan vise dem i et eller flere skærmbilleder, der kan bruges til at understøtte beslutninger under kapsejlads. Det gælder ikke kun fart og trim, men også vindspring, taktik – og med AIS installeret, kan man også følge konkurrenterne rundt omkring på banen.
Se hvordanHenrik Jørgensen sejler selv med et antal Garmin plottere (722, 921 & 8412) for at give alle om bord indblik i informationerne.
Man finder også tilsvarende funktioner hos andre producenters nyere MFD’er. Gode eksempler er Raymarine Axiom og B&G Zeus.
Her under kan du se hvordan man om bord på X⁴Box bruger kortplotteren til at komme endnu mere effektivt frem i et kapsejlads-felt.
Sejl først hen til det ene startmærke, og marker det på plotteren. Sejl derefter hen til det andet startmærke (eller dommerskibet), og marker den position. Nu er startlinjen plottet ind på skærmen. Plotteren beregner hele tiden afstand og tid til linjen. Desuden guider den dig til det startmærke hvor der er fordel, baseret på løbende opdateret information om ændringer i vindstyrke og retning.
Dagens plottere har mulighed for at downloade bådens VPP/polar-diagram. Den information fås fra bådens producent, eller fra en klasseklub, hvis det er tale om en populær klassebåd. VPP-data kan løbende opdateres individuelt, efterhånden som man får mere erfaring med sin egen båd, og dermed blive mere præcise. Kort sagt er det tale om data, der angiver bådens fartpotentiale i forskellige vindstyrker og vindvinkler. Når plotteren får adgang til den information, kan den for eksempel beregne den vinkel båden kan gå til vinden, og dermed vise laylines på kryds. Man kan altså se hvornår man kan holde topmærket på kryds.Ved sejlads med vinden kan plotteren ligeledes vise hvor dybt/højt der skal sejles, og hvornår der skal bommes. På X⁴Box går man typisk 43 grader til vinden. På læns kan man gå dybere, jo mere det blæser. Hvor dybt, kan man se på plotteren. Garmin 8412 kan i tillæg beregne og vise eventuel kollisionsfare med andre både, hvis man vender.