Bremserne på din bil skal bruges regelmæssigt, ellers ruster de, og udgifterne til reparationer stiger. Nogenlunde samme princip gør sig gældende for dieselmotoren i din båd, men med en stor forskel: I din båd kan for lidt brug af motoren medføre et potentielt livsfarligt motorstop.Det kan lyde underligt, for du sørger formentlig for at overholde motorens foreskrevne serviceintervaller, men den store ubekendte i denne ligning er renheden af den diesel, som gemmer sig i tanken og dermed begrebet ’’dieselpest’’.Bag navnet lurer flere udfordringer, der alle knytter sig til at du, som sejler, måske ikke benytter motoren særlig meget, og at din diesel derfor kan være gammel og iblandet kondensvand, når den rammer din motors første filter.Foruden vand dækker begrebet dieselpest også over bakterier og urenheder, som skaber slam i tanken, og som ved sejlads hvirvles op og ender som klumper, der kan tilstoppe filtre og give motorstop.
Forebyggende produkter
Den nemmeste måde at forebygge dieselpest på er ved at tilsætte et additiv, som forebygger problemet. Det gør mange sejlere hver gang de tanker, og alle bådudstyrsbutikker har forskellige produkter på hylderne. Opskriften er enkel: En vis mængde additiv iblandes tanken, og herefter skulle man gerne undgå, at vand eller bakterier forårsager et motorstop. Men om additiverne er så virksomme som producenterne beskriver, er svært at få klar besked om.”Additiver er skam noget værd; forstået på den måde, at hvis tanken er ren, så kan et additiv forebygge dieselpest. Men intet produkt kan helbrede dieselpest.
På mange af produkterne står der, at har du dieselpest, så skal du dobbeltdosere for at komme pesten til livs, men det hjælper overhovedet ikke. Jeg har udført mange forsøg med diverse additiver, men intet kan fjerne problemet, når det først er opstået i tanken. Dieselpest kræver vand, så derfor er vand den største årsag til dieselpest,” siger Rolf Leonhardt, indehaver af stopdieselpest.dk. Hvert år renser Rolf Leonhardt op til 150 tanke, og den største fare for pest er kondensvand, lyder hans erfaring.”Vandet ligger nederst i tanken og herefter kommer dieselen. I mellemrummet står en luftlomme, og her opstår pesten, der vokser som en lille græsplæne,” forklarer han.
Kig på dine filtre
Den forebyggende indsats mod dieselpest handler om at holde øje med motorens filtre, og undgå at tanke almindelig diesel fra en servicestation. Her tanker du nemlig diesel med mindst 7,6 % biomasse, og det er med til at øge forekomsten af bakterier i tanken. Hold dig langt væk fra det og hold øje med dine filtre:”Du kan ofte se, om du har dieselpest. Er der noget sort snask, der hænger sammen i vandudskilleren, så er det pest eller forstadiet til dieselpest. Det er det eneste sted, hvor du har mulighed for se tilstanden på den diesel, som motoren henter op af tanken, medmindre du har en inspektionsluge og direkte kan se ind i tanken,” vurderer Rolf Leonhardt.
Mange motorstop
Hos Dansk Søredningsselskab har man ingen direkte statistik over hvor mange assistancer der skyldes motorstop på grund af tilstoppede filtre, men man kender til problemet med gammel diesel i tanken.”Vi oplever mange motorstop som sker på vej hjem, lige efter at ejeren har købt båden. Corona har betydet, at mange gamle både er blevet handlet. De har ligget en årrække i havn, og tanken er fuld af dieselpest, der ved langvarig sejlads hvirvles rundt og ender med at stoppe motoren. Det er nemt nok at få startet en gammel dieselmotor, men det er først efter flere timer, at eventuelle problemer viser sig,” siger Kristian Hansen, koordinator hos Dansk Søredningsselskab.Foreningen vurderer at 25 % af deres assistancer til motorstop skyldes dieselpest. Det svarer til at 75 assistancer i 2020 direkte skyldtes motorstop på grund af dieselpest.
Derfor opfordrer foreningen til, at man som ny ejer af en båd undlader at sejle båden direkte hjem. Få udført professionel service på motoren, og sejl rundt et par timer i ny-erhvervelsen, inden du planlægger din endelige hjemsejlads. Få også gerne undersøgt bådens elektriske systemer af en elektriker, så du mindsker risiko for brand, lyder opfordringen.
assistanceI forbindelse med motorstop, er det i øvrigt værd at huske på, at man kan blive opkrævet betaling for en eventuel assistance fra Kyst-redningstjenestens fartøjer, hvis assistancen ikke har livstruende karakter. Mindsteprisen i 2021 er 982,54 kr. pr. time.Hvis Dansk Søredningsselskab rykker ud, er assistancen altid gratis, men man opfordres efterfølgende til at melde sig ind i foreningen, hvilket koster 550 kr. om året.
Sjældent en inspektionsluge
For langt de fleste lystbåde gælder, at diesel-tanken hverken har aftapningshane eller luge, hvor man kan komme til at inspicere tilstanden af både brændstof og selve tanken. Derfor vælger mange at følge det råd, der hedder, at tanken skal fyldes helt op, når båden pakkes væk for vinterhalvåret for at mindske kondens. Og efter at have talt med diverse eksperter i dieselpest synes der at være overvejende enighed om, at en helt fuld tank er bedre end en næsten tom.