fbpx

TEKST JENS HØY
FOTO JENS HØY, RAND BOATS, CANNES BOAT SHOW

CANNES YACHTING FESTIVAL  

Elektrik medvind sender
danske både jorden rundt

Den elektriske trend i bådenes verden er endnu i startfasen, men danske både er med helt fremme på den elektriske scene. Rand Boats bygges i Kroatien, og alle kan fås fuldt elektriske. Vi mødte en af stifterne bag virksomheden, der på blot fem år har solgt omkring 400 både.


Solen skinner over Cannes, og den ene kæmpestore yacht efter den anden kæmper om de besøgenes opmærksomhed. Ældre gråsprængte mænd i afslappet kostbart tøj ledsages af noget yngre silikoneforstærkede kvinder på halvhøje hæle, og på den ene bro spiller et jazzband, mens der nippes til champagnen hos de få, der har fået adgang til områderne lige op mod de store yachts fra historiske værfter som Riva, Azimut og Ferretti.

Kæmpe udstilling
Det er min første store internationale flydende bådudstilling, og selv om jeg godt var klar over, at den flydende udstilling i Ishøj var noget mindre, så slår størrelsen af Cannes Yachting Festival mig alligevel næsten ud.

Udstillingen er så stor, at den officielt er fordelt på to havne for at få plads til flere end 550 både, men i virkeligheden er det tre havne. For skal du ud og have en prøvesejlads, så sker det ofte fra de mindre havne i nærheden, ganske enkelt fordi hovedhavnen i Cannes er forsynet med flere broer, der gør det svært at få en tur ud med en båd. Mange udstillere er spærret inde og tilbyder en taxa eller en chauffør til en nærliggende havn, hvis man er seriøs nok til at ville prøvesejle.

En anden overraskelse er den sikkerhed, der omgiver de store brands, og i øvrigt selve udstillingsområdet, hvor alle skal gennem et seriøst sikkerhedstjek, som var det en lufthavn.
Europas største bådudstilling - se slideshow.

Ingen adgang
De store yachts ligger såmænd fortøjet ved molerne, men der er opført eksklusive hegn, der skærmer bådene mod nysgerrige wannabees, der blot vil om bord for at skyde lidt eksklusivt såkaldt content til deres Instaprofil.

Bag barrikaderne er kvinderne solbrune og få har nævneværdige udfordringer med deres BMI, og for deres udsendte gælder, at det trods ihærdige forsøg aldrig er lykkedes at komme om bord og mærke stemningen på en stor yacht.

I stedet begiver jeg mig rundt for at finde ud af, om bådenes verden, præcis som bilernes, er påvirket af bæredygtigheds-bølgen. Med andre ord; er der for alvor gang i elektrificeringen eller er det blot en krusning på benzin- og dieseldriftens massive dominans?

Både hybrid og ren el
For første gang i udstillingens historie har man valgt at indrette et hjørne til både med hel eller delvis elektrificering, men det ser ud som om, at udstillerne havde forventet flere elektriske både, for der er masser af luft mellem bådene. Set udefra ligner det derfor mere et ønske fra udstillingens side om at signalere lidt grønt, end det egentlig er en tendens, at der er mange elektriske muligheder til lystsejlads. Omvendt så er en mindre elektrisk bølge faktisk ved at rejse sig i bådenes verden, for lovgivere verden over presser på ledsaget af en oprigtig og grøn opinion.

En del søer og dele af floder i Europa er allerede forbeholdt eldrevne fartøjer, og i Californien er der indsat en brændselscellefærge. Stærke kræfter arbejder på at fremme elektrificeringen til søs i området omkring San Francisco. I Norge åbnede i sommer en lille fuldt elektrisk del af Aker Brygge Marina, hvor bl.a. en elektrisk delebådsordning, Kruser, holder til. Så jo, det elektriske spirer kloden rundt.

Hvor er Rand Boats?
Området med fuldt elektriske både huser bl.a. svenske Candela, der med båden Seven viser, hvor den elektriske teknologi befinder sig lige nu. Den kan med fuldt opladet batteri cruise med 20 knob i op til 2,5 timer, svarende til 50 sømil. Batteriet er på 40 kWh, og topfarten er 30 knob.
I området med elektriske både havde jeg også forventet at se danske Rand Boats ligge på lur efter nysgerrige kunder, men deres stand er ikke at finde mellem de andre elektriske både.
Oscar Rand viser endnu en ny model frem. Her Escape 30.
Grønt dansk fingeraftryk i Cannes.

Kun siden 2015
De danske Rand-både har blot været på markedet siden 2015, og de seneste to år har langt de fleste kunder været udenlandske. Fælles for dem er et ønske om en enkel luksuriøs motorbåd, hvor tingene er udført i bedste håndværksmæssige kvalitet, i et stilrent dansk design, der ligger milevidt fra de ofte lidt opulente både, der findes i denne klasse. Det seneste år har Rand Boats virkelig taget fart, med en produktion på ca. 200 både.

Efter at have ledt længe, møder vi en fortravlet, grænsende til småstresset stifter af Rands Boats, side om side med store, småvulgære motorbåde med hestekræfter og imponatoreffekt ad libitum.

Oscar Rand tager imod i en af virksomhedens nyeste både, Escape 30, der lige præcis er det modsatte af, hvordan de fleste både er i denne motorbåds luksusklasse; nemlig enkel, elegant og afdæmpet og med mange små detaljer, der vil fryde alle med hang til finish.

Begyndte som fuldt elektrisk
Historien om Rand Boats er historien om en kundegruppe, der ønsker en båd til stille cruising på floder eller søer, og her passer Rands ’’slow cruising oplevelse’’ fint. Siden 2015 har de danske både spredt sig til store dele af verden, og i 2018 lancerede Rand et bredere udvalg af både, der også kan leveres med fossil drift. Men der er stadig fuld gang i kunderne til de elektriske både.

”Blandt de mindre både sælger vi næsten 100 procent elektrisk, og totalt giver det os en elektrificeret andel på cirka 50 procent,” forklarer Oscar Rand. Batterierne hentes fra flere leverandører, bl.a. i Tyskland.

Det elektriske område på Cannes Yachting Festival - se slideshow.

Sejler kun kort tid
I langt de fleste tilfælde tilpasses bådene efter kundens ønsker, og selv om langt de fleste ville kunne nøjes med Rands mellemste batteristørrelse/elmotor, så vælger mange så meget power som muligt. ”Vi oplever, at vores kunder måske sejler hurtigt i 20 minutter, kaster anker og så ligger der i mange timer. Sådan sejler mange hernede på den franske riviera og her fungerer elektrisk drift godt, for bådene kan specificeres til at kunne plane mellem en og to timer,” forklarer han.

Dyreste komponent
I den største Rand-model er batteriet den klart dyreste komponent, og elmotoren er på hele 460 kW. Men kunderne har pengene og vil gerne have den hurtigste version, selv om Oscar Rand forsøger at vejlede hen mod at tage den mellemste pakke. For uanset, hvor hurtigt den kan sejle, så cruiser de fleste faktisk ved ca. 20 knob.

Fornemme konkurrenter
Selv om Rand er nye på markedet, er der fuld fart på virksomheden, der har etableret egen produktion i Split, Kroatien, hvor der lige nu er knap 90 ansatte, mens hovedkontoret i København beskæftiger omkring 10 personer.
”Vores mål i 2025 er et sted mellem 1.000 og 2.000 både, hvor hovedparten er elektriske. Vi går efter en markedsledende position i luksusmotorbådsklassen og vel at mærke ikke i den nedre del, men der hvor Chris-Craft og Frauscher befinder sig,” siger Oscar Rand.

Skal være perfekt
Så store ambitioner kræver investeringer, og ifølge Oscar Rand har virksomheden en strategi, hvor der er mange investeringer planlagt de kommende år.
”Vi udvider konstant. Kroatien har en bådebyggerkultur vi kan gøre brug af, og her går vi den modsatte vej af mange andre mærker, der benytter polske værfter med stramme krav til, hvor længe det må tage at bygge en båd. Vi siger, at det ikke er så vigtigt, hvor mange timer vi bruger på at bygge båden, men til gengæld skal den være helt perfekt. Uden perfekt kvalitet kan vi ikke nå vores mål,” siger han og skæver over til en minutiøst tilpasset B&O-højttaler med aluminiumsdetaljer, der sidder i den nye båd.
Som et af de eneste brands i bådbranchen har Bang & Olufsen indvilget i at levere højttalere til Rand Boats.
”Det mærke kender mange af vores kunder, fordi de har det i hjemmet, og det giver en ekstra dansk dimension, der er uhyre vigtig at få med,” siger han. 

I Cannes samles folk med penge – og både efter deres smag. Se slideshow.

BÅD 573

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.