TEKST JENS HØY
FOTO JENS HØY, RAND BOATS, CANNES BOAT SHOW
Kun siden 2015
De danske Rand-både har blot været på markedet siden 2015, og de seneste to år har langt de fleste kunder været udenlandske. Fælles for dem er et ønske om en enkel luksuriøs motorbåd, hvor tingene er udført i bedste håndværksmæssige kvalitet, i et stilrent dansk design, der ligger milevidt fra de ofte lidt opulente både, der findes i denne klasse. Det seneste år har Rand Boats virkelig taget fart, med en produktion på ca. 200 både.
Efter at have ledt længe, møder vi en fortravlet, grænsende til småstresset stifter af Rands Boats, side om side med store, småvulgære motorbåde med hestekræfter og imponatoreffekt ad libitum.
Oscar Rand tager imod i en af virksomhedens nyeste både, Escape 30, der lige præcis er det modsatte af, hvordan de fleste både er i denne motorbåds luksusklasse; nemlig enkel, elegant og afdæmpet og med mange små detaljer, der vil fryde alle med hang til finish.
Begyndte som fuldt elektrisk
Historien om Rand Boats er historien om en kundegruppe, der ønsker en båd til stille cruising på floder eller søer, og her passer Rands ’’slow cruising oplevelse’’ fint. Siden 2015 har de danske både spredt sig til store dele af verden, og i 2018 lancerede Rand et bredere udvalg af både, der også kan leveres med fossil drift. Men der er stadig fuld gang i kunderne til de elektriske både.
”Blandt de mindre både sælger vi næsten 100 procent elektrisk, og totalt giver det os en elektrificeret andel på cirka 50 procent,” forklarer Oscar Rand. Batterierne hentes fra flere leverandører, bl.a. i Tyskland.
Sejler kun kort tid
I langt de fleste tilfælde tilpasses bådene efter kundens ønsker, og selv om langt de fleste ville kunne nøjes med Rands mellemste batteristørrelse/elmotor, så vælger mange så meget power som muligt. ”Vi oplever, at vores kunder måske sejler hurtigt i 20 minutter, kaster anker og så ligger der i mange timer. Sådan sejler mange hernede på den franske riviera og her fungerer elektrisk drift godt, for bådene kan specificeres til at kunne plane mellem en og to timer,” forklarer han.
Dyreste komponent
I den største Rand-model er batteriet den klart dyreste komponent, og elmotoren er på hele 460 kW. Men kunderne har pengene og vil gerne have den hurtigste version, selv om Oscar Rand forsøger at vejlede hen mod at tage den mellemste pakke. For uanset, hvor hurtigt den kan sejle, så cruiser de fleste faktisk ved ca. 20 knob.
Fornemme konkurrenter
Selv om Rand er nye på markedet, er der fuld fart på virksomheden, der har etableret egen produktion i Split, Kroatien, hvor der lige nu er knap 90 ansatte, mens hovedkontoret i København beskæftiger omkring 10 personer.
”Vores mål i 2025 er et sted mellem 1.000 og 2.000 både, hvor hovedparten er elektriske. Vi går efter en markedsledende position i luksusmotorbådsklassen og vel at mærke ikke i den nedre del, men der hvor Chris-Craft og Frauscher befinder sig,” siger Oscar Rand.
Skal være perfekt
Så store ambitioner kræver investeringer, og ifølge Oscar Rand har virksomheden en strategi, hvor der er mange investeringer planlagt de kommende år.
”Vi udvider konstant. Kroatien har en bådebyggerkultur vi kan gøre brug af, og her går vi den modsatte vej af mange andre mærker, der benytter polske værfter med stramme krav til, hvor længe det må tage at bygge en båd. Vi siger, at det ikke er så vigtigt, hvor mange timer vi bruger på at bygge båden, men til gengæld skal den være helt perfekt. Uden perfekt kvalitet kan vi ikke nå vores mål,” siger han og skæver over til en minutiøst tilpasset B&O-højttaler med aluminiumsdetaljer, der sidder i den nye båd.
Som et af de eneste brands i bådbranchen har Bang & Olufsen indvilget i at levere højttalere til Rand Boats.
”Det mærke kender mange af vores kunder, fordi de har det i hjemmet, og det giver en ekstra dansk dimension, der er uhyre vigtig at få med,” siger han.