fbpx

Leif Jägerbrands Figaro 3 vs. Hugo Norells X-99 Piano.

TEKST FLEMMING THOMSEN FOTO BÅTAGENT/ARON BORG

Kapsejlads: Adventure Sail Racing

Kapsejlads med flere oplevelser

Adventure Sail Racing er for sejlere, som vil mere end kun at komme først over mållinjen. Det er kapsejladser som Midsummer Solo Challenge, Vegvisir Race, Silverrudder Challenge, Lyø Escape og Garmin Round Denmark Race – alle med det tilfælles, at de har færre regler, flere udfordringer, stadig flere deltagere og vægter det sociale liv mellem sejladserne.


Jævnt fordelt ud over sejlsæsonen i Skandinavien er der nu en række af kapsejladser, som falder inden for den nye kategori, der kaldes: Adventure Sail Racing. Den ældste og mest kendte er Silverrudder Challenge (Sølvroret), som blev afholdt første gang i 2012 og siden er vokset til at være en af sæsonens største og mest populære kapsejladser i nordeuropæiske farvande. Og med god grund.

Adventure Sail Racing er arrangementer, hvor der er lagt vægt på at være sammen om oplevelsen, selvom man konkurrerer mod hinanden. Konkurrenceregler er blevet reduceret til et minimum, og krav om medlemskaber, klassebeviser, målebreve og tildeling af handicaps er gledet helt ud.

I stedet stævner deltagerne ud i løb, hvor bådens længde (L.O.A) ligger til grund for en opdeling af bådene. Der skelnes også mellem kølbåde og multihulls. Så snart det er på plads, gælder det om at følge de almindelige søfartsregler for at komme først til mål, og det er tilladt at forbedre sin båd til at kunne yde det optimale. Under sejladsen kan man skyde genveje, hvis man er lokalkendt, føler sig sikker eller er parat til at tage chancer, og så gælder det ikke mindst om at være skarp til at navigere og aflæse forholdene, som man sejler under.

Jonas Dyberg i J88.se straks efter start.


– Med inspiration fra de danske kapsejladser som Silverrudder Challenge og Vegvisir Race, som begge er udviklet af Morten Brandt fra eventbureauet Shorthand ECM, har vi i Sverige nu haft Midsummer Solo Challenge på fjerde år, som har vist sig at tiltrække sejlere fra hele Skandinavien og andre europæiske lande, især sejlere fra Polen, Schweiz og Holland er kommet godt med.

I år kom vi op på 120 tilmeldte både, og jeg er ikke i tvivl om, at ’adventure sail racing’ bliver fremtidens kapsejlads, siger Peter Gustavsson. Han står sammen med en gruppe af aktive sejlere bag Midsummer Solo Challenge, der sejles hvert år i juni måned under den lyse, nordiske midsommertid, og som i 2022 går ind i sin femte sæson.

Midsummer Solo Challenge kalder i høj grad på kunsten at kunne navigere i smalle stræder imellem de svenske skærgårdsøer modsat lange stræk, hvor man skal runde udsatte markeringsbøjer på åbent hav.

– Vores samlede distance i år var på 123 sømil, hvor man startede fra Marstrand og sejlede nordpå langs kysten, så vi har lagt vægt på udfordringen ved at sejle tæt på land og kunne navigere efter forholdene. Kernen i adventure racing er, at man udfordrer sig selv som sejler. Det er en slags ’back to basis’, hvor deltagerne udfordres af at skulle lægge ruten frem mod målet, og hvor vi som arrangører er lige så spændte som deltagerne på udfaldet og de faktorer, der spiller ind på hver eneste dagssejlads. Udfordringerne giver meget at snakke om både før og efter løbene, siger Peter Gustavsson.

Peter Gustafsson, 54 år, er medarrangør af Midsummer Solo Challenger. Som offshore-sejler deltager han med sit team i Rolex Fastnet Race, Rolex Middle Sea Race og Aegean 600 i sin J/111, BLUR, en 100 procent optimeret racer. Ligesom han har sejlet Gotland Runt, Big Boat Kerteminde, Silverrudder og Sjælland Rundt. Peter Gustafsson sejler tillige solo/DH i en First 18.


Det sociale i højsæde
Han har været solosejler i adskillige år og deltager i alle de danske adventure-kapsejladser, han kan nå, blandt andet Vegvisir og Silver Rudder:

– Når man har siddet hele dagen alene i båden, så er det rart at mødes om aftenen og høre, hvordan det er gået for de andre. Vi udveksler taktiske overvejelser og snakker om de valg, man må træffe under turen, når der er mere frihed end ved de traditionelle distanceløb, siger Peter Gustavsson.

Artiklen er fra Bådmagasinet. Gi' dig selv, eller en du holder af - et abonnement i gave, du finder vores intro-tilbud, eller gaveabonnement her


Han har flere gange oplevet en utrolig hjælpsomhed blandt deltagere og fortæller om sejlere, der har taget bilen og kørt tilbage for at hente ting, der var glemt af andre deltagere. Om sejlere, der låner grej til deres konkurrenter og kommer til undsætning, hvis det går galt på vandet.

– Jeg tror, det handler om, at fællesskabet kommer først, og at man sætter sin egen præstation, og hvem der vinder, i anden række. Vi er mange forskellige typer sejlere, et godt mix af unge og erfarne, og det gør stemningen fantastisk, når vi mødes på landjorden mellem sejladserne. Løbene er jo ikke forbeholdt en elite, men tiltrækker sejlere, som har stor erfaring, måske har nogle været tidligere kapsejlere på et højt plan og savner udfordringen, selv om man ikke længere ligger i toppen. Eller der er familiesejlere, som kender deres båd ud og ind og gerne vil prøve en udfordring i en kapsejlads, uanset hvilken båd man sejler i til daglig.

Peter Gustavsson har ikke noget imod, hvis nogle kalder det for ”en folkelig kapsejlads”. I Midsummer Solo Challenge har man ikke pengepræmier og guldpokaler med indgraverede navne. Alle som gennemfører sejladsen vinder derimod en T-shirt, og deltagerprisen er holdt nede på et minimum, så alle kan være med.

Lidt at spise med masser af ketchup og hygge mellem sejladserne. Billedet er fra Vegvisir i Danmark.


HVAD ER ADVENTURE SAIL RACING?
Målet er at skabe regattaer, der giver natur-oplevelser og fremmer godt sømandskab, sportslighed og respekt mellem deltagerne. Ophavsmand til Adventure Sail Racing er Morten Brandt fra eventbureauet Shorthand ECM, der først opfandt Silverrudder Challenge og siden Vegvisir Race. Sammen med andre sejlsportsarrangører arbejder han nu på at drive udviklingen af kapsejlads og båddesign i en retning, der fremmer glæden i kapsejlads og glæden ved at sejle i hurtige og funktionelle både. Det sker under navnet ”Open Scandinavian Adventure Sailracing Order” (OSASO).

Kategorier
Dobbelt- og singlehand kølbåde
Mini - fra 18.00 til 25.00 fod
Small - fra 25,01 til 30,00 fod
Medium - fra 30,01 til 35,00 fod
Large - fra 35,01 til 40,00 fod
XL fra 40,01 fod og længere

Multihulls
Lille 18,00 til 30,00 fod
Large 30,01 fod og længere


Martin Tommysson, Luffe 37 Pink Lady under starten.
På vej nordpå efter starten i Marstrand.
Peter Dahlsten kæmper bravt i starten om bord på X-382 Chamsiin.
Dette billede fra Midsummer Solo Challenger illustrerer på fineste vis, hvorfor man sejler.

Den hurtigste enkeltskrogede båd omkring banen i Midsummer Solo Challenger var Per Svanberg, Fareast 31R Kuai i tiden 22:21:31.


Fremtiden er adventure
I Sverige er der lige nu nye adventure-kapsejladser under opsejling med afsæt i den Stockholmske skærgård.

– Det er næsten som en ny bevægelse, der er kommet til sejlerverdenen. Jeg tror, vi vil se dagsture under den her hat, men også sejladser på vandet, der vil svare til maratonløb på landjorden. Der er mange muligheder, når man først tør slippe de traditionelle regler. Desværre er det, som om de gammelkendte, traditionsbundne kapsejladser ikke følger med denne udvikling, og i stedet fastholder et system af regler, som efterhånden ikke er tidssvarende.

– Der kommer så megen ny teknologi til sikker navigation, der forandrer sejlernes verden, og nu også nye både som Dehlers 30 og J/99, som faktisk er designet til kategorierne i adventure-kapsejlads, siger Peter Gustavsson. Og han slutter:

– Mon ikke mange sejlere – erfarne som nye – hellere vil opgradere deres båd og gøre den toptunet til kapsejlads end at skulle bruge penge på en racer, som familien så skal presses sammen i på langture, fordi den ved konkurrencer skal opfylde en række rigide regler, man ikke har brug for resten af året? Det er derfor, jeg tror adventure-kapsejladser ikke bare er kommet for at blive, men er fremtiden, hvor selv de mest traditionelle regattas på et tidspunkt vil åbne op og lukke elementer af den nye frihed ind. 
Se mere: midsummersolo.com


BÅD 573

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.