Tankstationer klar med lynladere
Langt den overvejende andel af danske elbilister lader på deres hjemadresse eller på deres arbejdsplads, men har man brug for strøm undervejs på en lang tur på tværs af landsdelene, så er danske tankstationer i fuld gang med at etablere ladestandere med lynladning.
De store kæder etablerer hurtigladere, typisk med en effekt på op til 300 kW pr. stander. Det betyder, at to biler ved samme stander kan lade med 150 kW, og det er i øjeblikket mere, end hvad langt de fleste nye elbiler kan håndtere.
Blandt de virksomheder, der er længst fremme, er Circle K, hvor man forventer, at halvdelen af alle tankstationer har lynlademulighed for elbiler i 2030. Allerede i år er målet 23 lynladestandere med 300 kW fordelt på 18 stationer.
Foreløbig er det gratis at lynlade hos Cirkle K, og også fremover skal det være så nemt som muligt at tanke strøm.
Hos Q8, der står bag F24-tankstationerne, har man også store planer for elbilisterne de kommende år. Q8 åbner tre anlæg i år og omkring 20 lynladestandere næste år.
Svært i praksis
De nye lynladere på op til 350 kW lyder som sød musik, hvis du skal trække en båd, for det går hurtigt med at lade, hvis ellers batteriet kan følge med. Bådmagasinet har lynladet en stribe elbiler, men under testkørslen med den nye Hyundai Ioniq 5 med efterfølgende bådtrailer har vi erfaret, at det i praksis er tæt på umuligt at lynlade. For selvom bilens batteri er klasseledende med mulighed for at lade med op til 220 kW, så er der ikke plads ved lynladerne: Ved tankstationernes lynladere er pladsen omkring laderne nemlig stærkt begrænset, og mange steder skal man bakke ind, så i praksis kan man ikke hurtiglade med trailer på farten. Man kan naturligvis frakoble traileren, men så bliver det for alvor besværligt at køre elbil med bådtrailer.
Tunge biler
Med til billedet af en elbil med en båd på slæb er også, at man ikke selv kan skifte hjul på en elbil, hvis man punkterer. Bilerne er så tunge, at en normal donkraft ikke kan benyttes. Så med en elbil kan man ikke selv skifte fra sommer- til vinterhjul. Den skal på en værkstedslift.
Generelt er elbiler meget tunge, idet batterierne typisk ligger mellem 300 og 500 kg til bilens vægt. Dermed vejer de fleste modeller over to ton. Det betyder, at man som indehaver af et almindeligt kørekort nemt kommer over den grænse på 3.500 kg, som vogntoget maksimalt må veje.
OM LYNLADERE
Lynladere oplader med jævnstrøm, hvilket er årsagen til, at ladningen går hurtigere. Præcis hvor hurtigt en elbil i praksis oplader, afhænger dog af mange faktorer. Hvis der lades med eksempelvis 175 kW, kan man lade sin elbil til ca. 100 km kørsel på fem minutter. Men det kræver, at bilen kan håndtere de mange kW, og at batteriet har den optimale temperatur. For at opnå de bedste betingelser, anbefales det også, at man ikke lader til over 80 procent af kapaciteten. For at batteriet har den bedste temperatur har mange elbiler indbygget en funktion, hvor batteriet temperaturreguleres de sidste kilometer frem mod lynladeren. Det sker, hvis man i bilens system/navigation taster lynladeren ind. Herefter sørger batteristyringen for, at batteriet har den bedste temperatur, når man når frem til hurtigladeren.
De bedste elbiler, når det gælder opladning, er bl.a. Hyundai Ioniq og Kia EV6, som kan lades fra 0 til 80 procent på mellem 20 og 30 minutter.
Lynladerne kan stort set kun bruges af elbiler. De fleste plug-in-hybrider kan ikke oplades ved lynladerne (jævnstrøm), da de kræver et særligt stik. For Mercedes-Benz’ nye modeller gælder dog, at disse godt kan DC-lades (jævnstrøm) med op til 22 kW. For modellen Mercedes-Benz GLE og Mercedes- Benz GLE Coupe gælder dog, at der kan lynlades med op til 60 kW. Det betyder, at bilens batteri med en rækkevidde på knap 100 km kan lades på 30 minutter. Overvejer du en brugt Mercedes plug-in-hybrid, kan modellerne A-, B- & CLA-klasse tilbage fra 2018 godt eftermonteres med stik, så de kan håndtere 22 kW. Oprindelig er disse modeller udstyret med en traditionel type 1-lader med 7,4 kW-lader.
Der kan oplades to biler på samme tid ved hver enkelt lynlader. To biler ved samme lader vil bevirke, at opladningen går langsommere, da bilerne skal dele effekten.
KØREKORTET BESTEMMER VÆGTEN PÅ TRAILEREN
De fleste af os har et såkaldt B-kørekort. Det vil sige et almindeligt kørekort, der giver ret til at køre en bil på højst 3.500 kg totalvægt. Med et B-kørekort må du køre med en anhænger på op til 750 kg totalvægt – men kun hvis bilen er godkendt til at kunne trække en sådan vægt.
Eksempel: Du har en bil med en tilladt totalvægt på 2.000 kg. Din anhængers tilladte totalvægt er 1.600 kg. Er anhængerens totalvægt over 750 kg, må bilens tilladte totalvægt og anhængerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstige 3.500 kg.
Denne kombination giver 3.600 kg og betyder altså, at du kommer over 3.500 kg tilsammen. Du må således ikke køre med denne kombination med et B-kørekort.
Næste trin i kørekort kaldes B/E-trailerkørekort, hvilket giver dig ret til at køre med et vogntog med en samlet totalvægt på op til 7.000 kg.
Siden 2013 har det også været muligt at udvide B-kørekortet med et B+, hvilket giver ret til at køre med et vogntog med en totalvægt på op til 4.250 kg, uagtet om anhængerens totalvægt overstiger 750 kg.
Husk, at uanset kørekorttype, må du aldrig køre med en anhænger, der er tungere end det, din bil er godkendt til at trække.
Det fremgår af bilens registreringsattest, hvor meget den må trække. Se under punktet: "påhængskøretøjets største tilladte totalvægt m/bremser" eller "påhængskøretøjets største tilladte totalvægt u/bremser".
Med en såkaldt Tempo 100-godkendelse må du køre 100 km/t. med campingvogn eller trailer på motorvejen.
I Danmark vil der være et særskilt krav til syn ved den danske Tempo 100-godkendelse. Krav om syn gælder påhængskøretøjer med en totalvægt over 750 kg.