fbpx
Tekst Jens Høj Foto Jens Høj, frauscher boats

Frauscher Boats:

På vandet i daycruiser
til 3,5 millioner kroner

Kun få kender østrigske Frauscher Boats. Værftet er snart 100 år gammelt, men er alligevel helt på forkant med teknologien i form af elektriske både og både i den absolutte topklasse. Vi tog en tur i Frauscher 1017 GT, der netop har fået dansk importør.


De er kun kendt af få, og endnu færre ejer en Frauscher. Bag det meget lidt maritime navn gemmer sig et familieejet østrigsk værft, der er i samme liga som eksempelvis Riva Boats, som mange flere kender, fordi diverse filmstjerner har eller har ejet en Riva.

Frauscher både er i en klasse, hvor design, konstruktionsmæssige detaljer og ødsel brug af kostbare materialer går forud for praktisk indretning, hvis nogen skulle være i tvivl.
Det er vi i hvert fald ikke efter at have prøve-sejlet de to modeller Frauscher 1017 GT og 1017 GT Air. Forskellen mellem de to udgaver er udelukkende overbygningen, mens selve bådene er identiske. Serien er Frauschers største og blandt de mest populære med flere end 100 både solgt verden over.

Fornem fornemmelse
Det er altid med en vis ærefrygt, at man sætter sig bag rattet i en båd af denne klasse, og allerede fra det øjeblik, din fod betræder bådens fine teak, er det tydeligt, at Frauscher er noget særligt. Bådens umiddelbare udstråling af eksklusivitet understreges af en forbipasserende, der ivrigt skyder fotos med sin mobil og med den anden hånd vender tomlen op, mens vi langsomt glider ud af havnen. Jo, forbipasserende fornemmer med det samme, at denne båd er noget særligt og noget kostbart, som er få forundt, som båden lydløst og majestætisk glider af sted.

Stoisk støjdæmpet
Det første, der slår mig efter et par minutter på vandet, er måden, Mercruiser V8-motorerne på 6,2 liter og samlet 700 heste er isoleret fra skroget. I tomgang er det stort set ikke muligt at mærke, at motorerne snurrer, og oppe i fart er der heller ingen motorlyd. At sige, at det næsten er som at sejle elbåd vil være en overdrivelse, der hører hjemme i en Frauscher-brochure, men motorerne er meget fint isoleret fra resten af konstruktionen.

Vil du i øvrigt forvisse dig om, at der ligger to fossile maskiner, er lugen til motorrummet udstyret med fine gasdæmpere, og der er masser af plads rundt om de to motorer takket være bredden. Vi bemærker også, at kabler m.m. er pænt og lige trukket.

Som en schweizerkniv
Under testsejladsen er vejret så venligt, at havet opfører sig roligt og uden antydning af kattepoter. Testbåden må nærmest føle sig tilbage i hjemlandet på søen Taunsee, der i øvrigt altid lægger vand til Frauschers flotte videoer, der kan nydes på firmaets hjemmeside, hvis man ikke lige har 3,5 mio. kr. til en stor daycrui-ser, hvis man tør bruge ordet om en båd på 10 meter. Det tør vi godt, for selv om 1017 GT har nedgang til en krybekælder under dækket, så kan båden ikke rigtig bruges til andet end dagssejladser med gæster, iskold rosé og tommetykke badehåndklæder. Men hvad gør det også, for båden cruiser med al den stil og elegance, man kan forestille sig.


Synlig stivhed
Under dæk er der et nydeligt toilet, og man har direkte udsigt til konstruktionen, hvor der ikke er sprunget over, hvor det var muligt at spare mandetimer. Den soliditet og selvfølgelighed, vi oplever, når Frauscher går som en schweizerkniv gennem vandet med mellem 35 og 45 knob, kan ses direkte i afstivningerne mellem dæk og skrog. Nydeligt.

Kræver næsten egen bådplads
Mens de konstruktionsmæssige detaljer i form af generel dimensionering af materialer og eksempelvis den ødsle brug af ægte teak og kulsorte fuger (kan bestilles i grå) afspejler luksusbåd i den absolutte topklasse, er der steder, hvor bådbranchens onde ånd også spøger. Det skal forstås på den måde, at det virker som om, at man som konstruktør begynder forfra, hver gang man får en ordre på en nybygning. Nøglerne til en Frauscher er eksempelvis på niveau med en billig Basta-cykellås fra midten af 1980’erne, og hvorfor er klamperne så spinkle på en ellers meget solid konstruktion? Frauschers signatur i form af en vinklet stålliste på siden af fribordet er også skruet i, og samlingen er ikke helt lige mellem de to stykker stål.

Resultatet er, at man har måttet spartle med lidt hvid fugemasse i samlingen. Man kan næsten se det for sig; yngste mand på værftet bliver hundset ned i det lokale byggemarked for at hente fugemassen en time inden, kunden skal hente den kostbare båd.

Med tanke på bådens pris skulle man tro, at det kunne gøres lidt pænere, og her er det, at det maritime desværre må vige lidt for designet. Medgivet; det er små detaljer, men den slags bør være i orden, når prisen er så høj. 


Se slideshow

Chris-Craft er ude
Hos Tempo Bådsalg har man i forbindelse med importen af Frauscher sagt farvel til Chris-Craft, der ikke længere designer både specielt til det europæiske marked. Siden maj har man solgt to stk. Frauscher til danske ejere.

Om Frauscher Boats:
Snart kan værftet fejre 100-årsjubilæum, og det var den nuværende ejers farfar, der begyndte med at bygge små sejlbåde i 1927, hvor flere både blev benyttet ved olympiaden i 1936 i Berlin.

I 1945 genopstod værftet og leverede i perioden efter krigen både til bl.a. det amerikanske militær. I 1950’erne var det nuværende administrerende direktør Stefan Frauschers far, der overtog værftet. Siden 2000 har Stefan og hans bror stået bag bådene og satset på endnu mere eksklusive både med et markant design. Efter et kig i gamle tegninger af Frauscher-både besluttede man at hyre den berømte designer Kiska, der tidligere har arbejdet for flere bilproducenter. Målet var både, der ikke lignede de andre i klassen. Sideløbende har man solgt de gamle forme til H-båd, der tidligere blev produceret af Frauscher. For mere end 10 år siden var værftet blandt de første til at søsætte en fuldt elektrisk båd i premium-klassen. Båden hedder Frauscher 650 Alassio, og man har netop lanceret 2. generation af elbåden. Første generation er produceret i flere end 250 eksemplarer og er dermed blandt verdens mest solgte elbåde i luksusklassen.

Den nye udgave kan leveres i mange konfigurationer, og mindste version har 4,3 kW motor, hvilket giver en rækkevidde med 5,4 knob på 14 sømil. Teknikken er delvis blybatterier, men vil man have mere power og rækkevidde har topmodellen BMW i3 batteripakke på 40 kWh med topfarten 18 knob. Sænker du farten til omkring 5 knob, skulle der være omkring 40 sømil på batteriet.



BÅD 574

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.