Rolig i havn
Den nye konstruktion af bådenes skrog er designet med en køl i midten samt bæreevne i siderne. Mange husker måske Shetland-bådene fra slutningen af 1970’erne, og kan man det, så minder den nye konstruktion en del om den britiske båd, der havde en slags ’’mågevingeprofil’’ under vandet. Shetland havde i øvrigt nogenlunde samme fokus, nemlig at bygge stabile, billige både, så alle kunne komme på vandet og nyde livet, uden at det skulle koste en formue.
”Alt er jo et kompromis, når man snakker både, så de nye modeller er beregnet til kystnær sejlads. De egner sig ikke til store bølger, men i let vejr er de billige og løser opgaverne godt i forhold til en klassisk V-bunds båd,” vurderer Mads Dahl Jeppesen fra Jørgensen & Dahl A/S, der står for importen i Danmark.
Vi har taget ham med ud i en Quicksilver 475 aXess under den internationale præsentation af både, Bayliner- og Quicksilver-modeller i Cannes, og vind og bølger er denne dag tæt på, hvad mange potentielle købere vil kunne opleve en dansk sommerdag i kystnært farvand.
Hopper mod bølgerne
Så længe vi ikke sejler direkte mod søerne, er der fornuftig ro i bådens bevægelser, men det er tydeligt, at konstruktionen ikke skærer bølgerne så godt som en V-profil, når vi hamrer mod bølgerne. Bundkonstruktionens flade del har en tendens til at hoppe i takt med ujævnhederne.
Så snart man har kastet anker, har båden mere plads på forskibet og er langt mere stabil, når man bevæger sig rundt på båden end en klassisk V-konstruktion, der ikke levner meget plads helt ude i stævnen, så i en båd med knivskarpt fokus på værdi for pengene, fungerer det fornuftigt.
Kræver mindre motorkraft
I en direkte sammenligning bevirker det nye design af undervandslinjerne, at der er behov for mindre power til at trække båden op i plan. Vores testsejlads viste, at bådene planer ved cirka 12-13 knob.
Mens der konstruktionsmæssigt ikke er forskel på introbådene fra Bayliner og Quicksilver, er der forskelle i den måde, produkterne bliver markedsført på og det generelle niveau for udstyr.
Quicksilver-modellerne er alle komplet udstyret fra starten, mens man hos Bayliner skal sætte de krydser i udstyrslisterne, som man selv finder fornuftige.
Til en begyndelse vil den nye konstruktion udelukkende blive anvendt i de to mærkers billigste både, og selv om prisen er lav, kan der fint trækkes vandski, og alle modeller har solseng og plads til op til seks personer.
Præcis som i bilernes verden, er produktionen gjort så ”lean” som overhovedet muligt. Det betyder blandt andet, at både til Europa bygges i Portugal, mens produktionen til det nordamerikanske marked bygges i Mexico.