fbpx
Tekst Jens Høj Foto Jens Høj, quicksilver

Først i bilerne og nu i bådene:

Fælles platforme giver
billigere begynderbåde

Bayliner og Quicksilver deler ny bundkonstruktion. Det holder omkostningerne nede og giver forbrugerne begynderbåde komplet med motor fra under 200.000 kr.


Man har benyttet det i bilernes verden i generationer: Brugt de samme stumper og teknologier på tværs af mærker. Nu har tendensen også ramt de billigste modeller hos Bayliner og Quicksilver.

Fordelene er mange, og blandt de vigtigste er lavere omkostninger, når flere mærker bruger samme grundkonstruktion og blot differentierer produkterne i meget synlige dele og i markedsføringen. Hver gang en del udvikles, produceres og monteres skal omkostningen fordeles på mange både, og det får prisen på den færdige båd ned. Når produktionen samtidig placeres i et lavtlønsområde, kan det aflæses direkte på udsalgsprisen til kunden.

På vandet i planende båd – for under 200.000 kroner
Det betyder samlet set, at man nu kan komme ud på vandet for under 200.000 kr. – nærmere bestemt ca. 183.000 kr. for en Quicksilver med stort set komplet udstyr, inklusive motor. Det er et godt stykke under, hvad tidligere begynderbåde kostede. Før skulle man typisk af med godt over 200.000 kr. for en båd i tilsvarende størrelse med samme udstyr. Teknologien er fælles med Bayliner, og her hedder bådene M15 og M14, mens Quicksilver-modellerne betegnes 475 aXess og 525 aXess.

Rolig i havn
Den nye konstruktion af bådenes skrog er designet med en køl i midten samt bæreevne i siderne. Mange husker måske Shetland-bådene fra slutningen af 1970’erne, og kan man det, så minder den nye konstruktion en del om den britiske båd, der havde en slags ’’mågevingeprofil’’ under vandet. Shetland havde i øvrigt nogenlunde samme fokus, nemlig at bygge stabile, billige både, så alle kunne komme på vandet og nyde livet, uden at det skulle koste en formue.

”Alt er jo et kompromis, når man snakker både, så de nye modeller er beregnet til kystnær sejlads. De egner sig ikke til store bølger, men i let vejr er de billige og løser opgaverne godt i forhold til en klassisk V-bunds båd,” vurderer Mads Dahl Jeppesen fra Jørgensen & Dahl A/S, der står for importen i Danmark.

Vi har taget ham med ud i en Quicksilver 475 aXess under den internationale præsentation af både, Bayliner- og Quicksilver-modeller i Cannes, og vind og bølger er denne dag tæt på, hvad mange potentielle købere vil kunne opleve en dansk sommerdag i kystnært farvand.


Hopper mod bølgerne
Så længe vi ikke sejler direkte mod søerne, er der fornuftig ro i bådens bevægelser, men det er tydeligt, at konstruktionen ikke skærer bølgerne så godt som en V-profil, når vi hamrer mod bølgerne. Bundkonstruktionens flade del har en tendens til at hoppe i takt med ujævnhederne.

Så snart man har kastet anker, har båden mere plads på forskibet og er langt mere stabil, når man bevæger sig rundt på båden end en klassisk V-konstruktion, der ikke levner meget plads helt ude i stævnen, så i en båd med knivskarpt fokus på værdi for pengene, fungerer det fornuftigt.


Kræver mindre motorkraft
I en direkte sammenligning bevirker det nye design af undervandslinjerne, at der er behov for mindre power til at trække båden op i plan. Vores testsejlads viste, at bådene planer ved cirka 12-13 knob.

Mens der konstruktionsmæssigt ikke er forskel på introbådene fra Bayliner og Quicksilver, er der forskelle i den måde, produkterne bliver markedsført på og det generelle niveau for udstyr.

Quicksilver-modellerne er alle komplet udstyret fra starten, mens man hos Bayliner skal sætte de krydser i udstyrslisterne, som man selv finder fornuftige.

Til en begyndelse vil den nye konstruktion udelukkende blive anvendt i de to mærkers billigste både, og selv om prisen er lav, kan der fint trækkes vandski, og alle modeller har solseng og plads til op til seks personer.

Præcis som i bilernes verden, er produktionen gjort så ”lean” som overhovedet muligt. Det betyder blandt andet, at både til Europa bygges i Portugal, mens produktionen til det nordamerikanske marked bygges i Mexico.

Lavere planingstærskel og kraftbehov er en af fordelene ved designet.

BÅD 574

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.