Den nyeste teknologi om bord
Fartøjet vil blive døbt Earth 300 med henvisning til dets længde på 300 meter, 984 fod. Selv verdens største superyacht, den 590 fod lange Azzam, der ejes af kongehuset i Abu Dhabi, vil ikke kunne måle sig med dette mega-skib.
Det foreløbige design, udarbejdet af Iddes i Spanien, viser et slankt fartøj med en unik 13-etagers kugle, der vil rumme to dusin videnskabelige laboratorier. De vil indsamle data fra skibets rejser på havene og forhåbentlig kunne fremlægge løsninger til at afbøde
klimakrisen.
Der vil blive lanceret en open source-platform for at give det globale samfund mulighed for at deltage. Udstyret om bord vil også tælle en kvantecomputer, en ny type computer, der anvender kvantemekanikkens egenskaber for at opnå utrolig hastighed og kraft.
Ligesom meget af den teknologi, Olivera håber at indarbejde i Earth 300, er kvantecomputeren dog endnu ikke kommercielt tilgængelig, men er i øjeblikket under udvikling af bl.a. Google og IBM.
Finansiering det ømme punkt
Aaron Oliveras største udfordring synes at være finansieringen af projektet. Han håber på at gøre nogle af verdens allerrigeste interesserede, men er de det? Olivera har slået fast, at skibet ikke bliver en luksussuperyacht, hvor man ligger i et badekar og sipper champagne.
”Det bliver en flydende computer, som gør det muligt for mennesker fra hele verden at deltage i rejsen. Det betyder, at disse velhavende personer, der kommer om bord, bliver nødt til at dele oplevelsen med verden, ikke kun indbyrdes," forklarer Olivera.
De eneste betalende gæster vil være de velhavende gæster, der besætter skibets 20 VIP-suiter til en anslået pris på lidt over 1 million dollar pr. person for at finansiere sejladsen på verdenshavene og det videnskabelige arbejde.
Ifølge avisen Sydney Morning Herold er det lykkedes for Aaron Olivera at skaffe de første fem millioner dollar i startkapital ved at sælge en ejendom og med hjælp fra finansielle samarbejdspartnere. På Earth 300 webside kan man se personer tilknyttet projektet (https://earth300.com/team/). Budgettet for at bygge så stort et skib med den nyeste state-of-art-teknologi skønnes ifølge organisationen selv at løbe op i 500-700 millioner dollar. Så der er en god bid vej at gå endnu.
I mellemtiden venter verden stadig på det franske projekt Seaorbiter (www.seaorbiter.com). Den franske vision om et miljøfartøj bemandet med videnskabsfolk, der kunne arbejde både under og over havoverfladen, er ikke aflyst, men det har heller aldrig forladt starthullerne – netop på grund af manglende finansiering trods ihærdig støtte fra talrige velmenende organisationer og politikere.
Flere projekter
REV Ocean – One Healthy Ocean – er et andet projekt, der kunne ligne Earth 300. Det skandinaviske forskningsskib og superyacht er det projekt, som er tættest på målet, eftersom finansieringen synes at være på plads. Projektet er idéudviklet og iværksat af den norske skibsreder Kjell Inge Røkke i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden.
Kjell Inge Røkke, som er Norges femte rigeste med en formue på 38 milliarder NOK i 2018, bestilte for fire år siden et 600 fod langt ekspeditionsfartøj til 350 millioner dollars (ca. 2,24 mia. DKK) designet til at undersøge overfiskeri, klimaændringer og plastikforurening i havene.
Og på hjemmesiden revocean.org kan man læse, at ”Et omfattende team af verdens førende eksperter er blevet ansat, og et bredt netværk af videnskabs-, forsknings- og innovationspartnere har indsendt forslag til at opnå vores havbesparelsesmission.”
Imidlertid er projektet blevet sat tilbage af, at konstruktionen af REV Ocean-fartøjet har været præget af forsinkelser forårsaget af værftet, som har fået ordren til at bygge dette – verdens mest avancerede forsknings- og ekspeditionsfartøj.
De seneste meldinger for det 182,9 meter rekordstore ekspeditionsfartøj lyder på, at REV Ocean tidligst vil kunne sejle i 2024 og formodentlig ikke være i drift før 2026.
Til gengæld har teamet bag REV Ocean brugt tiden på at deltage i andre miljøprojekter som The HACON project, hvor 28 videnskabsfolk og heraf seks eksperter fra REV Ocean har indsamlet prøver fra havbunden i det arktiske ocean.
Fakta:
Earth 300 er tænkt til at finde løsninger på at begrænse CO2-udledninger og forurening, skabe ideer til bedre økosystemer, renere drikkevand og fødevarer samt styrke den globale sundhed. Målet er, at Earth 300 skal være 100 procent klimaneutral, og derfor skal der installeres en smeltesalt-reaktor til at skabe energi til skibets fremdrift og forbrug om bord. Tanken er, at der er 22 laboratorier, som vil være udstyret med robotteknologi og kunstige intelligenssystemer. Værfter i enten Europa eller Sydkorea er udset til at bygge mega-skibet.