fbpx
Tekst FLEMMING THOMSEN Foto EARTH 300, WIKIMEDIA

Videnskabsprojekt: EARTH 300

300 meter forskningsskib
med egen atomreaktor

Et rumskib på havet: Visionen er et 300 meter langt skib med verdens fremmeste videnskabsfolk om bord i kamp for at redde planeten. Idémanden er bosiddende i Singapore og håber, at det futuristiske fartøj kan blive en realitet inden år 2030.


I slutningen af september i år blev der afholdt en stor konference i spisesalen på Grand Atlas, Singapore, med deltagelse af relevante grupper af interesserede i vores havmiljø. Et gigantisk skib og en ikke mindre vision blev præsenteret med billeder og foredrag: At internationale velhavere og videnskabsfolk skal gå sammen, så man inden 2030 kan søsætte et 300 meter forskningsskib, drevet af en atomreaktor og med plads til 425 passagerer, hvoraf de 165 er besætning og 160 vil være forskere. Dertil velhavere i ca. 20 VIP-suiter, parate til at finansiere den eventyrlige kamp for at redde miljøet.

Projektet er i dag indledt under navnet Earth 300 med det formål at finde løsninger på de udfordrende miljøopgaver, som verden står overfor. Ophavsmanden bag det ambitiøse projekt, Aaron Olivera, er fra Gibraltar, men bosiddende i Singapore. Han kommer fra flere positioner inden for hotel- og servicebranchen, og det var under en projektering af et nyt hotelresort i 2010 på Maldiverne, at han så omfanget af ødelagte koralrev og derefter besluttede sig for at blive miljøforkæmper.

Under konferencen i Singapore (https://earth300.com/aaron-olivera-speech/) sagde Aaron Olivera: ”Hvorfor ikke tage de rigeste mennesker i verden og sætte dem sammen med de bedste videnskabsfolk, så de kan få et førstehåndsindtryk af, hvad der sker lige nu? Grunden til, at vi bygger et skib, er, at klimaændringer er et globalt problem, så det har brug for et globalt fartøj, der kan binde verdensdelene sammen i den fælles kamp. Og verdenshavene er planetens bankende hjerte, fordi de absorberer det meste af kulstoffet, der udledes, og alle kan se, at der er brug for at gøre en langt større indsats for at redde den planet, hvor vi bor.”

Den nyeste teknologi om bord
Fartøjet vil blive døbt Earth 300 med henvisning til dets længde på 300 meter, 984 fod. Selv verdens største superyacht, den 590 fod lange Azzam, der ejes af kongehuset i Abu Dhabi, vil ikke kunne måle sig med dette mega-skib.

Det foreløbige design, udarbejdet af Iddes i Spanien, viser et slankt fartøj med en unik 13-etagers kugle, der vil rumme to dusin videnskabelige laboratorier. De vil indsamle data fra skibets rejser på havene og forhåbentlig kunne fremlægge løsninger til at afbøde
klimakrisen.

Der vil blive lanceret en open source-platform for at give det globale samfund mulighed for at deltage. Udstyret om bord vil også tælle en kvantecomputer, en ny type computer, der anvender kvantemekanikkens egenskaber for at opnå utrolig hastighed og kraft.

Ligesom meget af den teknologi, Olivera håber at indarbejde i Earth 300, er kvantecomputeren dog endnu ikke kommercielt tilgængelig, men er i øjeblikket under udvikling af bl.a. Google og IBM.

Finansiering det ømme punkt
Aaron Oliveras største udfordring synes at være finansieringen af projektet. Han håber på at gøre nogle af verdens allerrigeste interesserede, men er de det? Olivera har slået fast, at skibet ikke bliver en luksussuperyacht, hvor man ligger i et badekar og sipper champagne.

”Det bliver en flydende computer, som gør det muligt for mennesker fra hele verden at deltage i rejsen. Det betyder, at disse velhavende personer, der kommer om bord, bliver nødt til at dele oplevelsen med verden, ikke kun indbyrdes," forklarer Olivera.

De eneste betalende gæster vil være de velhavende gæster, der besætter skibets 20 VIP-suiter til en anslået pris på lidt over 1 million dollar pr. person for at finansiere sejladsen på verdenshavene og det videnskabelige arbejde.

Ifølge avisen Sydney Morning Herold er det lykkedes for Aaron Olivera at skaffe de første fem millioner dollar i startkapital ved at sælge en ejendom og med hjælp fra finansielle samarbejdspartnere. På Earth 300 webside kan man se personer tilknyttet projektet (https://earth300.com/team/). Budgettet for at bygge så stort et skib med den nyeste state-of-art-teknologi skønnes ifølge organisationen selv at løbe op i 500-700 millioner dollar. Så der er en god bid vej at gå endnu.

I mellemtiden venter verden stadig på det franske projekt Seaorbiter (www.seaorbiter.com). Den franske vision om et miljøfartøj bemandet med videnskabsfolk, der kunne arbejde både under og over havoverfladen, er ikke aflyst, men det har heller aldrig forladt starthullerne – netop på grund af manglende finansiering trods ihærdig støtte fra talrige velmenende organisationer og politikere.


Flere projekter
REV Ocean – One Healthy Ocean – er et andet projekt, der kunne ligne Earth 300. Det skandinaviske forskningsskib og superyacht er det projekt, som er tættest på målet, eftersom finansieringen synes at være på plads. Projektet er idéudviklet og iværksat af den norske skibsreder Kjell Inge Røkke i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden.

Kjell Inge Røkke, som er Norges femte rigeste med en formue på 38 milliarder NOK i 2018, bestilte for fire år siden et 600 fod langt ekspeditionsfartøj til 350 millioner dollars (ca. 2,24 mia. DKK) designet til at undersøge overfiskeri, klimaændringer og plastikforurening i havene.

Og på hjemmesiden revocean.org kan man læse, at ”Et omfattende team af verdens førende eksperter er blevet ansat, og et bredt netværk af videnskabs-, forsknings- og innovationspartnere har indsendt forslag til at opnå vores havbesparelsesmission.”

Imidlertid er projektet blevet sat tilbage af, at konstruktionen af REV Ocean-fartøjet har været præget af forsinkelser forårsaget af værftet, som har fået ordren til at bygge dette – verdens mest avancerede forsknings- og ekspeditionsfartøj.

De seneste meldinger for det 182,9 meter rekordstore ekspeditionsfartøj lyder på, at REV Ocean tidligst vil kunne sejle i 2024 og formodentlig ikke være i drift før 2026.

Til gengæld har teamet bag REV Ocean brugt tiden på at deltage i andre miljøprojekter som The HACON project, hvor 28 videnskabsfolk og heraf seks eksperter fra REV Ocean har indsamlet prøver fra havbunden i det arktiske ocean. 

REV Ocean-projektet blev etableret i Fornebu, Norge, i 2017. Missionen er at øge bevidstheden om globale påvirkninger af havmiljøet og finde løsninger. Skibet ventes at blive leveret tidligst om tre-fire år.

Fakta:
Earth 300 er tænkt til at finde løsninger på at begrænse CO2-udledninger og forurening, skabe ideer til bedre økosystemer, renere drikkevand og fødevarer samt styrke den globale sundhed. Målet er, at Earth 300 skal være 100 procent klimaneutral, og derfor skal der installeres en smeltesalt-reaktor til at skabe energi til skibets fremdrift og forbrug om bord. Tanken er, at der er 22 laboratorier, som vil være udstyret med robotteknologi og kunstige intelligenssystemer. Værfter i enten Europa eller Sydkorea er udset til at bygge mega-skibet.

  • EARTH 300:
    - Længde: 300 meter - Bredde: 46 meter - Højde: 60 meter
    - 22 laboratorier - 20 VIP-hytter 
    - 160 forskere - 20 eksperter
    - 20 studerende - 40 VIP-gæster
    - 165 mands besætning

BÅD 574

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.