fbpx
TEKST ØYVIND BORDAL FOTO BENETEAU, ANA SUTEJ/SEASCAPE, ØYVIND BORDAL

FIRST 36

En cruiser der planer i syv sekundmeter

Vi er taget op i de slovenske bjerge for at undersøge det første eksemplar af syvende generation First. Den er født til at provokere markedet.
Kristian Hajnsek og Andraz Mihelin fortæller om udviklingen af den første model i en helt ny First-serie.


Glem alt, hvad du troede, du vidste om, hvad en performance cruiser er. First-linjen genopstår nu i en helt ny generation – den syvende i rækken. Og denne gang sker der noget, som kommer til at påvirke hele markedet for performance cruisere.
Det er nemlig slovenske Seascape, kendt for sine planende, letsejlende trailerbåde, som nu udvikler, bygger og sælger den genopståede First-linje i samarbejde med Beneteau. Det vil sige, Seascape laver modeller op til 40 fod. De større både bliver stadig bygget af Beneteau.

Andraz Mihelin elsker at provokere – og han har noget at have det i.
"Vi bruger vores know-how og erfaring med at bygge letvægts komposit-strukturer til at skabe en ægte performance cruiser – og tage det koncept til et nyt niveau."

Et legendarisk brand
First har igennem 40 år stået for Beneteau-imperiets sportslige, og alligevel folkelige både. Og selvom de nu tager et stort skridt i en mere tidssvarende retning, så beholder den nye generation mange af værdierne fra tidligere.

First har altid været sjove og forholdsvis hurtige både at sejle, i et fornuftigt prisleje, bygget i forholdsvis store serier. De har været lette at håndtere og ikke mindst lette at sejle tæt på sit maksimale potentiale. Det har kort sagt været alsidige både, som kunne vinde en kapsejlads den ene uge og sejle på tur med familien den næste.

Nye muligheder
Men nu er tiden blevet en anden. Moderne designviden og kompetence inden for komposit-teknologi gør det muligt at bygge en langt lettere og hurtigere båd end tidligere. Hvis man virkelig vil, kan man også gøre det uden, at den bliver mærkbart dyrere. Seneste generation dæksudstyr, cockpitlayout, rig og sejl gør det desuden muligt for sejlere uden stor ekspertise at sejle en fuldt planende high performance-båd. Man kan endda gøre det med meget få hænder. Dermed bliver helt nye sejl-oplevelser tilgængelige for langt flere.

Seascape 27 er forenklet og er genopstået som First 27. Hele produktionen for 2022 har længe været udsolgt.

Bådbranchens AMG-brand
Det er i korte træk den vision, den nye First-linje bygger på. Og projektet er i fuld gang: Seascape har allerede tilpasset sine eksisterende modeller (14, 18, 24 og 27 fod) og tilføjet dem til First-serien. Der er også udviklet en særlig SE-edition, en opgraderet version, hvor Seascapes high performance-eksperter har fået lov til at gøre alle modeller under 40 fod endnu hurtigere – nogenlunde som AMG gør med Mercedes.

Og nu kommer altså den første, nyudviklede First-model i syvende generation. Den hedder First 36.

Ljubljana, Slovenien
Det er tidlig morgen. En tæt dis ligger over de slovenske bjerge. Det er koldt og fugtigt udenfor, mens vi kører igennem Ljubljana. Vi følger små veje ud af byen, foran ligger en varebil med et rødt og sort Seascape-logo på. Vi må være på rette vej. Kort efter parkerer vi foran nogle lave, uanselige fabriksbygninger.

Det er altså her, langt oppe i et østeuropæisk bjerglandskab, flere hundrede kilometer fra kysten, at Beneteaus legendariske First-serie er ved at genopstå. Inde i en hal bagved kontorbygningen står det første eksemplar af den første nyudviklede model.

Kristian Hajnsek (tv.) tilrettelægger produktionen – med den ambition at skabe noget virkelig nyt på markedet.

"First-linjen genopstår nu i en helt ny generation – den syvende i rækken. Og denne gang sker der noget, som kommer til at påvirke hele markedet for performance cruisere."

Fransk spidskompetence
Rundt om hushjørnet kommer Kristian Hajnsek, en af de to grundlæggere af Seascape-værftet, og strækker hånden frem. Sammen med Andraz Mihelin forlod han det professionelle MiniTransat-miljø i Frankrig i 2008 med den ambition at bruge den spidskompetence, de havde med sig derfra, til at bygge serieproducerede sejlbåde med et markant højere performance-niveau tiltænkt almindelige sejlere. Det er 13 år siden. Og nu står vi her på tærsklen til næste kapitel.

Disruption i markedet
Seascape har rykket ret voldsomt i bådbranchen med sine små, hurtige både og ikke mindst det dedikerede miljø, som er skabt rundt om bådene. Nu har de fået deres hidtil største opgave og inde på værftet, er der sindssygt travlt.

”Vi har virkelig dykket dybt ned i udviklingen af den her båd,” fortæller Hajnsek. ”Det har taget tre år, og vi har fået hjælp af de bedste folk i verden. Vi har længe villet lave en større båd end vores tidligere modeller, en båd som kunne skabe ægte disruption i markedet. Som det er nu, har vi performance cruisere, som ikke kan plane. Vi lever i 2022, og vi har performance cruisere, som er låst fast i displacement skroghastighed. Det kan jo ikke være rigtigt!” 


Nemt at sejle hurtigt
Inde i produktionshallen står støbeformen til den nye First 36. Skroget til byggenummer 1 er lige løftet ud. Hajnsek peger på den.

”Vi har taget et stort skridt i performance med den her båd,” siger han. ”Lige fra begyndelsen af projektet var ambitionen at tage det virkelig langt. Den kommer til at plane i syv sekundmeter – og det vil den let gøre, uden nogen anstrengelser. Og letheden er vigtig. Hvis du har brug for seks professionelle sejlere for at plane, kommer det ikke til at ske ret tit. Men moderne nautisk design, koblet til dagens komposit-teknologi, åbner faktisk muligheden, selv for amatørsejlere, til at opleve en planende, frydefuld sejloplevelse med et lille mandskab. Man kan endda gøre det alene med en autopilot, hvis man er komfortabel med det.

Vi provokerer bevidst markedet ved at sige; det her, det er en performance cruiser. Så hvad er din båd..., hvis den ikke en gang kan møde tidens basale performance-kriterier? Og så har det samtidigt været helt centralt at sørge for, at det stadig er en cruisingbåd. Når man er udenfor, kommer man til at føle, at man er på en high performance-båd. Når man er under dæk, kommer man til at føle, at man er på en cruiser. På en større båd som det her er rækkevidden meget længere, og komfort bliver helt naturligt vigtigt.”

En provokatør
I et mødelokale med vindue ud til produktionshallen venter den anden Seascape-gründer, Andraz Mihelin. Vi har mødtes jævnligt igennem årene og endda sejlet kapsejlads mod hinanden flere gange. Jeg ved, at han har markante perspektiver og stor faglig viden – og så elsker han at provokere den mere mainstream-agtige del af bådbranchen. Nu sidder han så her, og som en af hovedarkitekterne bag den nye First-serie er han selv blevet en del af den mainstream, han altid har villet udfordre.

"Vi lever i 2021, og vi har performance cruisere, som er låst fast i displacement skroghastighed. Det kan jo ikke være rigtigt!"

Svært at ramme ”the sweet spot”
”Javist,” siger han, vel vidende hvad jeg tænker. ”Nu får vi se, om vi er i stand til at gøre det, vi har talt så meget om. Det har faktisk vist sig at være svært i dagens marked at lave noget, som er hurtig nok til at betragtes som en racer og komfortabel nok til at betragtes som en cruiser. Krav og forventninger er steget på begge områder. Alt som havner i midten, falder på gulvet mellem to stole. Hårdt sagt: Vil du sejle kapsejlads, køb en Class 40. Vil du have komfort, køb en katamaran. At ramme ”the sweet spot” har været en stor udfordring. Målet var ikke at skabe den hurtigste 36-fods båd på vandet. Det er ikke en Open Class-agtig båd. Vi ville skabe en båd, som er sjov, som let sejler op til sit potentiale, og som er let at bruge også helt uden for kapsejlads. 90% af kommende ejere vil være amatørsejlere. De sejler ud for sjov.”

Prismæssig tilgængelig
”Så ja, det er en båd til det brede marked. First 36 er bygget i volumen, det er en mainstream båd. Og prisen må være rigtig for det segment. Den må ikke være for dyr. Derfor er den billigere end JPK og J-boats og andre i det segment. Men det er lidt svært at sammenligne, for hvis du ser på volumen, så er pladsen under dæk mere som i en 40-fods båd. Og den er meget billigere – og ikke mindst hurtigere – end en gennemsnitlig 40-fods båd. Med tanke på den sejloplevelse, den her båd tilbyder, så mener vi, at det er langt den mest tilgængelige båd på markedet.”


Sam Manuard og Pure Design
First 36 er, ligesom alle de tidligere Seascape-konstruktioner, designet af Sam Manuard. De senere år har han foldet sig ud som det måske hotteste navn i IMOCA-klassen og Class 40. Interiør og cockpitlayout er designet af Gigo Design sammen med folkene fra First-holdet, og strukturelle beregninger er udført af Pure Design. Hajnsek bøjer sig over kaffekoppen, det er ham, som har arbejdet tættest med selve konstruktionen og designteamet:

”Pure Design arbejder med verdens bedste kapsejladsbåde,” siger han. ”De arbejder for Emirates Team New Zealand og deres AC-75-både, de laver beregninger for alle Swans både og så videre. Det her projekt var jo meget anderledes, en serieproduceret båd til en rimelig pris…, men vi fik det til at fungere. Det, de er gode til, er at identificere belastningsbanerne i en båd. At vide, hvilke områder som er hårdt belastet, og hvilke som ikke er det. Dermed kan man fokusere meget mere på de hårdt belastede områder og gøre de andre lettere. Så fibrene er orienteret meget præcist, så de overfører kræfter til resten af skroget. Det er en af forklaringerne på, at vi har kunnet holde vægten helt nede på 4,8 tons.”

Hvordan lave en let båd?
”Almindeligvis vil man jo sige, at vægt og pris hænger sammen. En lettere båd er dyrere at bygge. Og det er delvis rigtigt. Men hvis man tager selve skroget, tidligt i processen, så vil man se, at det godt kan være forholdsvis let, selv med traditionelle metoder.Der er vægt at spare også der, hvis man tænker sig om, men det er først senere i processen, når man begynder at fylde alt muligt skrald i båden, at det virkelig går galt. Alle vores både – inklusive skottene – er én samlet komposit-konstruktion, hvor alt er en del af selve bådens struktur, og det bliver langt hen ad vejen en anden båd. Skot i plywood kræver normalt innerlinere med kanaler til skottene, noget som tilfører omkostninger, kompleksitet og vægt.”

Allround performance
Mihelin bryder ind: ”Vi har ikke noget imod at vinde kapsejladser. Og selvfølgelig har vi kigget på målereglerne, det er klart. Men ikke så meget. Vi ville forblive tro mod visionen om at bringe sand fryd til sejlere. Heldigvis er dagens måleregler noget smartere end de var i gamle dage. Noget, vi lagde stor vægt på, da vi designede den, var, at den skulle have et cockpit, som fungerer godt både til single- eller doublehand, tursejlads og kapsejlads med fuldt mandskab. Og så har vi sørget for, at båden har en allround performance – altså at den går godt i alle forhold – og at den er lidt rund og tilgivende og dermed let at sejle tæt på 100%.

Der er ikke snak om en ”one trick pony”, den sejler ikke kun hurtigt på åbne vinkler. Den går også rigtig godt på kryds, på grund af høj skrogstabilitet og stort sejlareal.”


BÅD 575

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.