fbpx
Tekst henrik hansen Foto henrik hansen, mogens carrebye, morten bentzon, kristian joos m.fl.

KNARR-KLASSEN

Klassiker fuld af sejlglæde

Den kønne, enkle norske Knarr fra 1943 er en ægte klassiker, der stadig er en populær båd for mange moderne sejlere. I dag er det en sprællevende og endda voksende klasse med et socialt fællesskab og store felter til kapsejladserne.


Der er noget ganske specielt over den knap 80-årige Knarr, noget umiddelbart tiltalende, der får ældre som yngre sejlere til at ”sparke dæk” på en gammel klassisk entypebåd uden spiler.

En af forklaringerne er klassens høje aktivitetsniveau, hvor der har eksisteret et aktivt dansk felt af Knarr-både siden tidligt i tresserne. Klassens gode aktivitet er især bemærkelsesværdig i forhold til det beskedne antal både i Danmark.

Knarren tiltaler desuden mange sejlerhjerter, fordi båden er en velsejlende, charmerende og klassisk smuk båd, der sprudler af rendyrket sejlglæde. Der findes kun ca. 137 Knarr-både i Danmark, og der ser ikke ud til at blive bygget flere nye både. Det eneste store spring i udviklingen af Knarren kom i 2010, hvor det blev tilladt med aluminiumsmast, som alle kapsejlere sejler med i dag.

Det er ret specielt ved Knarren, at de typiske brugtpriser ligger mellem 150.000 og 200.000 kr., mens man kan købe fornuftige IF-både, Folkebåde, Spækhuggere og Folkebåde for blot 30-60.000 kr. Knarren er solidt bygget, holder i rigtig mange år og er mindre tidskrævende med vedligeholdelse end de fleste andre bådtyper. Samtidig er bådens setup simpelt og derfor billigere i drift.

Nogle vil sige, at det er en klasse for velbjærgede sejlere, fordi der er en indbygget social skævhed ved, at man skal en tur til San Francisco i USA og Norge to af tre år, hvis man vil sejle kapsejlads på højeste plan. Hvis man bare sejler tur eller kapsejlads i Danmark, så er Knarren en relativt billig båd at sejle, især hvis man er to til fire sejlere om at eje og sejle båden.

To Knarrer mødes på hvert sit baneben. DEN 101 er en typisk Børresen Knarr helt i glasfiber, mens båden til venstre i billedet har et flot ruf i mahogni og dæk i teak.


Største felt ved DM
På trods af de få både i Danmark, så formår Knarren at være en af vores allermest aktive klasser, der i fjor præsterede sæsonens største DM-felt af alle køl- og klassebåde, på lige fod med Folkebåden, med hver 34 både på startlinjen. Til sammenligning er der dog omkring otte gange så mange Folkebåde i Danmark.

Begge bådtyper er designet i skyggen af anden verdenskrig og alligevel udkonkurrer disse klassikere de nyere bådtyper som H-båd, Spækhugger og den hypede sportsbåd J/70, der alle tre stillede felter på 28 både ved hver deres DM. De nævnte fem både er i dag dansk sejlsports største kølbådsklasser.

Knarren er en af de få klassiske klasser, der overlever, fordi den har en stærk klasse-organisation og store felter på Øresund, en fantastisk god stemning i klassen og et godt internationalt samarbejde.

I løbet af sæsonen sejles der 5-6 kapsejladser, typisk to i maj, et i juni, to i august og et i september. I år sejles et ekstra stævne i juli.

Tæt race på lænseren under en IKC på Øresund. Knarrer er enkle at sejle læns med, fordi båden ikke har spiler.


Danske sejlere dominerende
Knarr-sejlerne sejler sammen hele vinteren fra Skovshoved hver søndag kl. 10, hvor en udvalgt båd lægger et par mærker ud og afgiver klar- og startsignal over bærbar VHF. Der sejles typisk tre sejladser på en kort op og ned bane med en eller to baneomgange. Det giver især god starttræning og træning i at placere sig bedst muligt ved topmærket. Bagefter bliver der hygget i bådene, i det omfang temperaturen og tiden tillader. Der er i dag aktive Knarr-felter i Danmark, Norge og USA. Sejlere fra disse tre natio-ner har siden 1969 hvert år dystet om International Knarr Championship, IKC, der sejles på skift i San Francisco, Norge og Danmark.

Den danske Knarr-flåde er især koncentreret i Skovshoved og Rungsted i Øresund, men der findes også Knarr-både jævnt fordelt i provinsen. I Norge findes Knarr-felterne især i Oslo og Bergen, mens der i USA kun er et Knarr-felt i San Francisco.

Danske Knarr-sejlere har i tidens løb domineret den internationale Knarr-sejlads og danske sejlere har sejret i over halvdelen af mesterskaberne. Heraf tegner Lars Gottfredsen, Rungsted, sig alene for seks sejre og Frank Berg, KDY, har vundet fem gange.

Der bliver altid sejlet tæt i toppen af Knarr-felter ved kapsejladserne. Her på kryds kort før krydsmærket.


Masser af sjov & økonomisk sejlglæde med en fælles Knarr
KnarrSejlervennerne Rasmus Fredsted, Jeppe Parving, Philip Christiani og Nicolai Wichmann, Hellerup, har i fællesskab købt Knarr DEN 102 og deltager i årets IKC, det uofficielle VM for Knarr. De tre i firkløveret er garvede kapsejlere, men de har ikke købt båden for at deltage i udtagelserne til IKC. Aldersmæssigt er de fire ejere 47-50 år.

”Vi er bare en flok gamle venner, der alle er fra Jørgen Rings gamle juniorskole, der synes, det er hyggeligt at mødes og sejle sammen. Nicolai er dog ny som sejler og sidder og lærer, mens vi andre arbejder intuitivt, når vi er ude at sejle. For os handler det i bund og grund om godt kammeratskab og at have det sjovt med gamle venner,” fortæller Rasmus Fredsted, der også sejler den foilende katamaran Flying Phantom sammen med Philip Christiani.

”Knarren er ideel til formålet, fordi vi kan være fire om bord, og vi kan hver for sig tage familien med ud at sejle, og vi kan også tage venner med ud, som ikke har sejlet før. Det er en båd, der kan tåle mosten, og som er næsten uforgængelig. Den er nem at holde og er supernem at sejle. Samtidig det en meget smuk båd,” mener Rasmus Fredsted.

”Økonomisk er det også overkommeligt, når vi er fire om at eje båden. Prisen for båden svarer til en god racercykel for hver af os, og vi har en omkostningssplit, hvor vi hver betaler 1000 kr. om måneden. Det dækker alle udgifter omkring båden fra pladsleje til nye sejl og indskud til kapsejladser,” forklarer Rasmus Fredsted.

”Vi sejler aftenmatcherne og Knarr-kapsejladser, og her er det en fordel, at vi kan være fire om bord, og når der er forfald, så kan to mand sejle den. Klassen har meget at byde på. Det er let at komme med i denne fantastiske klasse, hvor klassen hjælper nye sejlere, fortæller Rasmus Fredsted.

”Det er også en bonus, at vi møder gamle sejlervenner i klassen, hvoraf det kun er få med egen båd. De kan gøre ligesom os, slå sig sammen om at købe en Knarr. Også yngre sejlere kan have meget sjov og sejlglæde i en Knarr. Jeg var selv kun 15 år, da jeg sejlede Knarr første gang. For os er DEN 102 en long term investering,” erklærer Rasmus Fredsted.

Rasmus Fredsted, Jeppe Parving og Philip Christiani på podiet efter de vandt bronze ved DM i Knarr i 2021. Øverst på skamlen ses vinderen Henrik Søderlund og hans mandskab, mens den regerende IKC-mester Lars Gottfredsen stod et trin nede med en sølvmedalje.

Rasmus Fredsted, Nicolai Wichmann, Jeppe Parving og Philip Christiani har købt deres Knarr DEN 102 sammen i lige andele og deles ligeligt om driften af båden, der ligger ved ”Knarr-molen” i Skovshoved.

INTERNATIONAL KNARR CHAMPIONSHIP I RUNGSTED 6.-13. AUGUST 2022

Trækker lod om bådene

International Knarr Championship, IKC, sejles hvert år mellem de tre nationer Danmark, Norge og San Francisco i USA. Dermed er IKC et meget utraditionelt verdensmester-skab. I år afholdes IKC i Rungsted fra 6.-13. august.


Det er i år Danmarks tur til at afholde IKC, og det er KDY, der arrangerer stævnet, der bliver sejlet fra Rungsted, hvor man kan opleve et tæt felt af 33 af verdens bedste Knarr-besætninger i nærkamp om mesterskabet med den lokale Lars Godtfredsen som forsvarende IKC-mester.

Selve sejladsformatet er også ret utraditionelt, fordi mindst en af de tre nationers sejlere har langt at rejse. Derfor sejler alle besætninger i lånte både, som bådejere i den arrangerende nation stiller til rådighed. Bådene fordeles efter lodtrækning, og der sejles i en ny båd for hver dag.

Normalt deltager der 21 besætninger ved IKC, 10 både fra værtsnationen og fem besætninger fra de to gæstenationer plus den forsvarende mester. I år er feltet dog udvidet til 16 fra værtsnationen Danmark og 8 fra hver gæstenation plus den forsvarende mester Lars Godtfredsen. Det er nemlig lykkedes at låne 33 danske Knarr-sejleres både plus yderligere to reservebåde til mesterskabet.

Der bliver altid sejlet IKC på en op-og-ned-bane med et afviser-mærke efter krydsmærket. Under stævner er der tre gode fester og hygge på kajen efter sejladserne med øl og snacks. 
Nicolai Lassen er idemand og redaktør af denne Knarr-bibel ”It’s not the game, but the way it’s played” fra 2018, der blev udgivet i anledning af Knarrens 75-års jubilæum og IKC’s 50-års jubilæum. Bogen er på 300 sider med tekster, interviews og masser af fine billeder om Knarren og Knarr-sejlere fra Danmark, hjemlandet Norge og San Francisco. Bogen kan købes for 800 kr. ved henvendelse til Dansk Knarr Klub, www.knarr.dk.

Det danske hold
I år udgøres det danske hold ved IKC af Lars Godtfredsen, Rungsted (som forsvarende IKC-mester), Henrik Søderlund, KDY, Ib Ussing Andersen, KDY, Morten Reinholdt, Hellerup, Troels Bjerg, KDY, Søren Pehrsson, KDY, Peter Bøttcher, KDY, Kristian Kjærgaard, KDY, Rasmus Fredsted, KDY, Claus Juul Nielsen, Svendborg, Jesper Dalsgaard Rasmussen, KDY, Søren Leopold, KDY, Lars Ole Knudsen, Skovshoved, Johan Prior Knock, Hellerup, Jens Schultzer, KDY, Kim Bruhn Petersen, Skovshoved og Ulf Røgeberg, Skovshoved (wild card). Fire af disse skippere sejler IKC for første gang.

  • PROGRAM FOR IKC I RUNGSTED

    6. august    Registrering
    7. august    Lodtrækning om bådene, præsentation af besætningerne samt 
    practice race og første sejlads
    8. august    Tre sejladser
    9. august    Tre sejladser
    10. august   Hviledag
    11. august   Tre sejladser
    12. august   Tre sejladser
    13. august   To sejladser og præmieuddeling
     
    Alle både ligger samlet ved bro 8 i nordbassinet, der bliver ryddet til stævnet. 
     

BÅDE FOR ENHVER: KNARR

Herlig dagsejler

Den enkle Knarr med de kønne tidløse linjer, den semi-moderne køl og de gode sejlegenskaber er en lige fremragende båd til tæt kapsejlads og som dagsejler eller weekendbåd, der bare giver masser af ægte sejlglæde.


Knarr-båden har bevaret sin popularitet og aktualitet, fordi det er en velsejlende, tidløs og køn båd med rene linjer, der tiltaler mange sejlere. Desuden er den enkel at håndtere, så selve sejladsen er i højsædet, uden et væld af sejl og trimfunktioner at holde styr på.

Samtidig er båden også enkelt og fornuftigt indrettet, så den er lige velegnet til kapsejlads eller til afslappet dags- eller weekendsejlads. Her er fire enkle køjer om læ, et par små skabe, der adskiller køjerne langskibs. Det er en slank båd med lavt fribord, så der er ikke meget rummelig komfort om læ, og båden er ikke født med pantry. Derfor er båden mere egnet til kortere ture end langture. Der kan være forskel på apteringen fra båd til båd, fordi nogle både er ombyggede i tidens løb.

På vandet er Knarren en livlig og nem båd at sejle. Den reagerer hurtigt og præcist på roret og har samtidig en fin kursstabilitet med sin semi-moderne køl, der især oppe under bunden er noget længere end på moderne både. Derfor står Knarren godt fast i vandet, så det er muligt at holde båden næsten stille, uden at drive, før starten på en kapsejlads.

Skroglinjerne er meget rene og letdrevne. Forskibet har en forholdsvis dyb V-form, så båden går godt i krap eller høj sø. Skrogets gode rene skrogfacon betyder også, at den kan krænge mere end moderne bådtyper – uden at miste fart eller kontrol.

Knarren balancerer så neutralt på roret, at den sejler ligeud, hvis man slipper rorpinden, og båden ellers er trimmet fornuftigt. Denne neutralitet kræver til gengæld noget rutine, hvis man vil finde de sidste tiendedele knob på kapsejlads.

På læns i store bølger er det også en livlig og sjov båd at sejle optimalt, fordi søerne gerne vil fange og lege med det store overhang agter. Med sin gode kursstabilitet og relativt store tyngde, bliver bølgesejladsen dog aldrig hverken dramatisk eller utryg.

Den enkle rig betyder, at båden er let at rigge til og af, så man hurtigt kan komme en tur på vandet. En del aktive kapsejlende Knarr-både har fået mere avancerede trimfunktioner som løjgang, ekstra hal på storskødet og faldet eller indhal på fokkeskødet. Knarren fra Børresen er født med Børresen-skødespil til fokken på cockpitkarmen, hvor spillet hales indenbords under karmen.

Mange Knarr-ejere foretrækker dog at hale fokken via eftermonterede spil på ruffet. Det eneste større spring i Knarrens udvikling var, da det i 2010 blev vedtaget at ændre klassereglerne og tillade aluminiumsmaster.

Sejlads i store medløbende bølger bliver aldrig hverken dramatisk eller utryg på grund af Knarrens gode kursstabilitet og relativt store tyngde.


Læstebåden var krigsbarn
Knarren kom til verden i 1943 i det krigshærgede Norge, fordi bådkonstruktøren Erling Kristofersen blev opfordret af sejlerkammerater til at tegne en norsk ”Folkebåd”, fordi de ikke var begejstrede for Folkebåden, som Skandinavisk Sejlerforbund havde fået tegnet efter en nordisk designkonkurrence. De ville gerne have en båd i stil med Dragen, blot væsentligt billigere og mere enkel.

På det tidspunkt kaldte konstruktøren Erling Kristofersen sin nye konstruktion for ”22,5 m2 læstebåd”, fordi den blev bygget med en helt ny og speciel byggemetode, hvor kanterne på bordene skiftevis blev høvlet konkave og konvekse. På denne måde passede bordene sammen, uden at skulle tilpasses hinanden med kantsmig. Når Knarren var planket op i canadisk oregon, så blev båden taget af læsten, vendt om og fik kølen monteret.

Den første læstebåd blev prøvesejlet i fjeldsøer, fordi den tyske værnemagt havde forbudt al sejlads i fjordene. Den tyske besættelsesmagt forlangte i øvrigt, at den første Knarr skulle udleveres til Tyskland, men bådebyggeren forhalede prototypens endelige færdiggørelse, så den ikke blev officielt færdig inden krigen sluttede.

Der fornemmer man rigtigt Knarrens rene og harmoniske linjer, og bådens stabilitet er så god på kryds, at man selv i frisk mellemluft kan sidde til læ og styre, hvilket især er en fordel i et tæt kapsejladsfelt, eller hvis man vil have et optimalt kig på fokkens ticklers.


Knarr var vikingernes handelsskib
Derfor udsatte bådebyggeren Einar Iversen hele tiden færdiggørelsen med undskyldninger om fejl i konstruktion og byggemetode. Så den nåede aldrig til Tyskland, men kom på vandet i norsk farvand umiddelbart efter krigens afslutning.

Den kostede dengang den nye ejer 4500 norske kroner, eller 2/3 af prisen for en Drage. Læstebåden blev først kaldt Knarr i 1948 efter en navnekonkurrence. En Knarr var i vikingetiden et havgående handelsskib, der normalt blev sejlet for sejl, i modsætning til andre vikingeskibe, der også var bygget til at blive roet.

Ligesom sin navnesøster, så var Knarren en båd, man kunne sejle ud af fjordene med. Ud på det åbne Norske Havet, Nordsøen og Skagerrak. Dengang var havsejlads mere et spørgsmål om, hvordan båden bjærgede sig end om størrelsen.

Knarren blev hurtigt populær i Norge efter krigen, men kom først for alvor til Danmark i halvtredserne, hvor det berømte Drage-værft Børresens Bådebyggeri i Vejle begyndte at bygge Knarr i 1955. Året før var Knarren blevet godkendt som national entypebåd i Danmark. To norske værfter byggede også Knarr.

De sidste træbåde blev bygget i begyndelse af halvfjerdserne, og fra 1974 begyndte Børresens Bådebyggeri, som de eneste i verden, at bygge Knarren i glasfiber. Det lykkedes Børresen at bygge glasfiberversionen med præcist samme vægt, vægtfordeling og sejlegenskaber som træbådene. De sidste Knarr-både fra Børresen blev bygget i 1988, men der blev bygget tre nye Knarr i 2007. Disse blev støbt i Tyskland og færdiggjort hos Ole Hjort på Slettens Bådebyggeri.

Der kan snildt være fire om bord, selv med bådens relativt beskedne cockpit, der er typisk for ældre lystbåde. I denne Knarr har ejeren bevaret de oprindelige Børresen-spil, der her ses under armen på gasten i læ. Teak-listen i borde med fire huller er til at sidde på til luv i luft.



BÅD 575

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.