Båden har en flot, minimalistisk finish. Der er fokus på at holde vægten lav, så hele båden inkl. alt interieur er lavet med vakuuminfusion.
Pogo 44 har endnu mere volumen fremme end samtlige konkurrenter. Den næsten runde scow-stævn giver masser af volumen om læ og ypperlige sejlegenskaber – også på kryds.
Det vi elsker
Vi sejlede båden i let vind, som er langt fra optimalt til at showcase bådens sande kvaliteter, som er fuld planing i total kontrol med slæk på skøderne.
Trods den lette vind blev vi positivt overraskede over følelsen af at være i kontakt med båden som crew og især som rorsmand. Det er bemærkelsesværdigt, at man får så meget feedback gennem rorpinden på en dobbeltroret båd i denne størrelse. Ofte er der reelt så ringe kontakt, at det bliver kedeligt at styre båden, men ikke her. Sejlplanet med 62 m2 i storsejlet og 165 m2 i Code 0’en og den lave vægt på 6,3 ton gør naturligvis sit. I 3-4 m/sek. loggede vi op til 7,4 med slæk på skøderne. Det er omkring den hastighed, at båden begynder at halv-plane, hvilket er en fornøjelse, når det sker. Både, der har denne egenskab, er bare sjovere at sejle.
Ok, det er ikke foiling, men det er halvvejs. Man skifter tilstand fra at være på en båd, der fortrænger vandet, til en båd der begynder at sejle ovenpå vandet meget hurtigere, end den kunne have gjort, hvis den ikke kunne plane. Vi elsker lette både, der kan plane!
Hvem henvender Pogo 44 sig til?
Hvilke personer vil kunne spejle sig i denne båd? Der er ikke tvivl om, at båden er velbygget, funktionel, og ergonomien i cockpittet og om læ er helt i top. Men det er samtidig en båd, hvor performance vejer en del tungere end cruiser. Der vil være en del kunder, der stiger af alene, fordi der ingen døre er i båden. Har man brug for privatliv, trækker man et lærredsforhæng for – med undtagelse af toilet og bad, der har bådens eneste dør. Der er sikkert også den, der savner træværk om læ, og som synes, at udsigten til de synlige bolte fra monteringen af for eksempel spillene er træls. Sådan er det, fordi plast-innerlinerne, som de fleste andre både er udstyret med, som dækker for bolte mv., vejer for meget. I cockpittet er ergonomien i top, man sidder rigtig godt på kistebænkene med bordet i midten. Bådens fok har et flydende skødepunkt, som man kan trimme i tre dimensioner – ikke let for begynderen og uinteressant for den dovne.
Så hvem spejder efter en Pogo 44? Svaret må være den kompetente sejler, der prioriterer sejlglæde og effektivitet højere end komfort. Sejlerne, der ikke har brug for døre og skabslåger, men hellere vil have en båd, der er 40% lettere end en sammenlignelig konventionel performancecruiser. Den er også for sejlere, der er trætte af at gå om læ, hvilket betyder, at man mister forbindelsen til cockpit og til havet omkring en. Båden er ikke lavet til IRC- eller ORC-måleregler, men til at performancecruise med TGV-hastighed. Så hvem har vi tilbage – den sejlglade familie eller vennegruppe, der ønsker at kunne tilbagelægge store distancer i fuld kontrol og fart. Som kan lide, at der bliver kigget efter dem i havnen, og som ikke har noget i mod at dele næsten alle facetter af livet om bord med hinanden.
Cockpittet er stort og funktionelt sat op. Fokus er på ergonomi og komfort. Spillene er traditionelt placeret på ruftaget, mens rorpindene sidder, så der kan styres komfortabelt fra bænkene, hvor man i øvrigt sidder rigtig godt. Sejler man shorthanded kapsejlads overtager selvstyren naturligvis.