fbpx
Tekst MORTEN BRANDT FOTO MORTEN BRANDT, ANDREAS LINDLAHR/EYOTY

Cruising for viderekomne

Stævnen på Pogo 44 og den brede hæk gør den for nogle svær at elske, mens andre elsker den netop for det. Båden vil måske derfor tiltrække sig stor opmærksomhed i en hvilken som helst havn den anløber - især uden for Frankrig.


Pogo 44 var blandt de nominerede i European Yacht of the Year 2022-konkurrencen i kategorien Performance Cruiser. Og selvom den ikke vandt titlen, så er det en båd, der deler vandene, og som alene af den grund er en omtale værd. Men der er, som det fremgår af billederne, også mange andre gode grunde, for værftet Pogo Structures leverer altid produkter, som får sejlsportsinteresserede til at dreje hovedet en ekstra gang. Det er designerne fra Finot Conq, der står bag linjerne, som er supereffektive. Som tendensen har været de senere år, så er bådenes volumen om læ vokset og vokset. Og Pogo 44 er ingen undtagelse, hvilket især fremgår af forkahytten, der er meget rummelig. Men også salonen er overbevisende i bredde og højde og det store lysindfald fra de mange vinklede vinduesflader. Modsat flere andre både er bunden på Pogo 44 helt flad. Det betyder, at når man står på dørken, så står man meget tæt på bådens udvendige bund.

Der er med andre ord ikke blevet plads til et tykmavet undervandsskrog, der skal fortrænge vandet for at komme fremad. Udover at den flade bund sparer vægt og våd overflade, gør den stor gavn for oplevelsen, når man er i salon. Her befinder man sig næsten på niveau med den siddende sejler i cockpittet. Når man står op i salonen, har man næsten 360 grader udsyn på grund af de omtalte vinklende vinduer.

Båden har en flot, minimalistisk finish. Der er fokus på at holde vægten lav, så hele båden inkl. alt interieur er lavet med vakuuminfusion.

Pogo 44 har endnu mere volumen fremme end samtlige konkurrenter. Den næsten runde scow-stævn giver masser af volumen om læ og ypperlige sejlegenskaber – også på kryds.


  • DET SIGER POGO:
    • Usænkeligt skum gør båden umulig at ødelægge. En uvurderlig sikkerhed ved lange overfarter.
    • De facetslebne koøjer giver lys og et godt udsyn mod bådens stævn. En meget behagelig styrehuseffekt i havnen.
    • Alle manøvrer håndteres fra ”klaveret” på ruftaget, en ideel position til betjening af fald, organisering af skøder, rebeliner i sikker position centralt foran nedgangen.
  • DET SIGER VI:
    • Vi husker alle Titanic. Ingen både er umulige at ødelægge. Når det er sagt, så føler man sig tryg om læ, på dæk og i cockpit.
    • Vi ved ikke lige mht. det facetslebne, men bådens vinduer og det udsyn, de skaber, er et kæmpe plus og ja tak her fra.
    • Så sandt. Og hvor er det befriende med et cockpitlayout, hvor øvelsen ikke handler om at placere to spil oven i hinanden agter i cockpittet, men i stedet på det sted, hvor der er brug for dem.

Det vi elsker
Vi sejlede båden i let vind, som er langt fra optimalt til at showcase bådens sande kvaliteter, som er fuld planing i total kontrol med slæk på skøderne.

Trods den lette vind blev vi positivt overraskede over følelsen af at være i kontakt med båden som crew og især som rorsmand. Det er bemærkelsesværdigt, at man får så meget feedback gennem rorpinden på en dobbeltroret båd i denne størrelse. Ofte er der reelt så ringe kontakt, at det bliver kedeligt at styre båden, men ikke her. Sejlplanet med 62 m2 i storsejlet og 165 m2 i Code 0’en og den lave vægt på 6,3 ton gør naturligvis sit. I 3-4 m/sek. loggede vi op til 7,4 med slæk på skøderne. Det er omkring den hastighed, at båden begynder at halv-plane, hvilket er en fornøjelse, når det sker. Både, der har denne egenskab, er bare sjovere at sejle.

Ok, det er ikke foiling, men det er halvvejs. Man skifter tilstand fra at være på en båd, der fortrænger vandet, til en båd der begynder at sejle ovenpå vandet meget hurtigere, end den kunne have gjort, hvis den ikke kunne plane. Vi elsker lette både, der kan plane!


Hvem henvender Pogo 44 sig til?
Hvilke personer vil kunne spejle sig i denne båd? Der er ikke tvivl om, at båden er velbygget, funktionel, og ergonomien i cockpittet og om læ er helt i top. Men det er samtidig en båd, hvor performance vejer en del tungere end cruiser. Der vil være en del kunder, der stiger af alene, fordi der ingen døre er i båden. Har man brug for privatliv, trækker man et lærredsforhæng for – med undtagelse af toilet og bad, der har bådens eneste dør. Der er sikkert også den, der savner træværk om læ, og som synes, at udsigten til de synlige bolte fra monteringen af for eksempel spillene er træls. Sådan er det, fordi plast-innerlinerne, som de fleste andre både er udstyret med, som dækker for bolte mv., vejer for meget. I cockpittet er ergonomien i top, man sidder rigtig godt på kistebænkene med bordet i midten. Bådens fok har et flydende skødepunkt, som man kan trimme i tre dimensioner – ikke let for begynderen og uinteressant for den dovne.

Så hvem spejder efter en Pogo 44? Svaret må være den kompetente sejler, der prioriterer sejlglæde og effektivitet højere end komfort. Sejlerne, der ikke har brug for døre og skabslåger, men hellere vil have en båd, der er 40% lettere end en sammenlignelig konventionel performancecruiser. Den er også for sejlere, der er trætte af at gå om læ, hvilket betyder, at man mister forbindelsen til cockpit og til havet omkring en. Båden er ikke lavet til IRC- eller ORC-måleregler, men til at performancecruise med TGV-hastighed. Så hvem har vi tilbage – den sejlglade familie eller vennegruppe, der ønsker at kunne tilbagelægge store distancer i fuld kontrol og fart. Som kan lide, at der bliver kigget efter dem i havnen, og som ikke har noget i mod at dele næsten alle facetter af livet om bord med hinanden. 


SPECIFIKATIONER
LOA:
inkl. bovspryd: 13,55 m Bredde: 4,5 m Dybgang: 1,38 m til 3,10 m Vægt: 6300 kg Storsejl: 62 m2 Fok: 50 m2 Code 0 165 m2 Design: Finot Conq Basispris ekskl. moms: 2.020.000 kr. Estimeret levering ved bestilling i dag 2024/25.

Cockpittet er stort og funktionelt sat op. Fokus er på ergonomi og komfort. Spillene er traditionelt placeret på ruftaget, mens rorpindene sidder, så der kan styres komfortabelt fra bænkene, hvor man i øvrigt sidder rigtig godt. Sejler man shorthanded kapsejlads overtager selvstyren naturligvis.


BÅD 576

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.