Mere end 100 års historie
Volharding Staveren Shipyard blev grundlagt i 1918 af Auke van der Werff, og i dag drives værftet af hans barnebarn med samme navn. Indtil 1950 byggede man fiske- og arbejdsbåde, men i 1950 startede produktionen af de første lystbåde. I dag bygges Stürier-bådene i 3 serier OC Ocean Cruiser, DM Dutchman, DME Dutchman Explorer og CS Centre Sleeper. Størrelserne varierer fra 15 til 24 meter.
Deplacement eller semi-deplacement.
OC-serien bygges kun som deplacement-båd med en vægt på 32 til 50 ton og en cruisingfart omkring 10 knob. Til gengæld har de en operationsradius på 1500-3000 sømil.
Dutchman-serien fås også som semi-deplacement. Det giver en fart på 24 knob. Efter ønske kan du også få Dutchman 52 og 56 med flybridge.
Dutchman Explorer-serien fås både som deplacement og 10 knobs fart og som semi-deplacement med et fartpotentiale på 24 knob. Vægten sniger sig op på 75 ton og aktionsradius op til 4.000 sømil.
Centre Sleeper-serien er udviklet til sejlere, som ønsker maksimal komfort ved lange rejser til havs og lange ophold om bord. Som navnet antyder, findes masterbedroom i midten af skibet, hvor bevægelserne er mindst.
Til kanaler eller til havs
Alle Stürier-bådene er bygget, så de overholder CE-kategori A (Ocean), dvs. at de er godkendt til sejlads i mere end 8 Beaufort og bølger højere end 4 meter.
Alt inhouse
Volharding Staveren Shipyard bygger det hele selv. Skrogarbejde, aptering og tekniske installationer klares af værftets 24 medarbejdere. Og ordrebogen er fuld indtil 2025.
Prins van Oranje Group
Nabo til Heeg Jachtwerf i Heeg, som vi omtalte i seneste artikel i Bådmagasinet, ligger Venergy Yachts, som er en del af Prins van Oranje Group. Udover produktion af Venergy og Venergy Classic bådene, beskæftiger gruppen sig med udvikling af lystbådehavne, ferieboliger og andre vand-relaterede projekter. Gruppen driver også en stor broker-virksomhed.
Supermoderne eller klassisk
Det går stærkt hos Venergy. I bogstaveligste forstand. En prøvetur i Venergy 37, som tilfældigvis går mindst 37 knob på toppen, var en medrivende oplevelse. Selvom prøveturen foregik på den store sø ved Heeg, var der bestemt ikke fladt vand, så det lover godt for egenskaberne på åbent hav. Ikke bare den høje topfart, men også accelerationen var overbevisende. Båden, der bl.a. er tænkt som tenderboat til superyachts, vagte opsigt på en præsentationstur i Middelhavet. Den er bygget i aluminium og udstyret med 2 x Volvo Penta D3-220 5-cylinder, men kan også leveres med større motorer og elektrisk fremdrift. En 55 fods er på vej fra ”husdesigneren” Vripack.
Venergy Classic bygges i 27, 33 og 37 fod. Den sidste er godt 11 meter lang, 3.25 meter bred og forsynet med 2 x 250 hk VM Detroit Diesel. Topfarten er 30+ knob. Skroget er bygget i GRP med dyb V-form, men der er brugt masser af ædelt træ, læder og instrumenter i klassisk design.