fbpx
Tekst Henning E. Larsen FOTO Stürier, steeler, venergy, henning e. larsen, 

Besøg på tre af Hollands 80 værfter

Den hollandske brancheorganisation HISWA inviterede i slutningen af 2021 Bådmagasinet på en eksklusiv rundtur til otte meget forskellige bådværfter. Den første artikel, som blev bragt i Bådmagasinet nr. 575/2022, viste nogle af yderpunkterne blandt sejlbåde fra den 20 ton tunge Noordkaper til de åbne dagsejlere fra Heeg Jachtwerf. I denne artikel besøger vi tre succesrige bådværfter, som bygger motorbåde fra 37 til 60 fod. I en senere artikel får du et indblik i superyachternes verden.


Trods en nedgang i antallet af værfter under finanskrisen er der stadig omkring 80 værfter, som hvert år bygger 650 lystbåde i Holland. Såvel motorbåde som sejlbåde og superyachter. Branchen omsætter 5,8 milliarder Euro. Mere end 10 værfter bygger superyachts på over 40 meters længde.

Steeler – ikke bare stål, men også alu
Steeler Yachts bygger semi- og deplacement-både i stål og hurtiggående, planende både for de kunder, der ønsker en hurtigere båd. Disse bygges i letvægtsaluminium. Alle modeller er custom-built, dvs. at kunden i samarbejde med værftets designere kan disponere indretning, udstyr og motorisering. Steeler er normalt udstyret med en eller to motorer fra Volvo Penta, MAN, Mercruiser eller Cummins.

Men der er også netop søsat en Trawler 61S med elektrisk fremdrift i ca. 10 timer. Steelers ejer og direktør Hans Webbink fortæller: ”Vi startede produktionen af stålbåde i 2010 og både i aluminium i 2014. Vi har til nu bygget godt 100 nye både. De mindste har været 15 meter og de største 25 meter. Men vi har også bygget en 9 meter tender til en superyacht. Taget kan sænkes, så båden kan stå i den store yachts garage i hækken. Bare spørg, så bygger vi.”
Steeler Long Range 50S deplacementbåd i stål.

Mere end 100 års historie
Volharding Staveren Shipyard blev grundlagt i 1918 af Auke van der Werff, og i dag drives værftet af hans barnebarn med samme navn. Indtil 1950 byggede man fiske- og arbejdsbåde, men i 1950 startede produktionen af de første lystbåde. I dag bygges Stürier-bådene i 3 serier OC Ocean Cruiser, DM Dutchman, DME Dutchman Explorer og CS Centre Sleeper. Størrelserne varierer fra 15 til 24 meter.
Deplacement eller semi-deplacement.

OC-serien bygges kun som deplacement-båd med en vægt på 32 til 50 ton og en cruisingfart omkring 10 knob. Til gengæld har de en operationsradius på 1500-3000 sømil.

Dutchman-serien fås også som semi-deplacement. Det giver en fart på 24 knob. Efter ønske kan du også få Dutchman 52 og 56 med flybridge.

Dutchman Explorer-serien fås både som deplacement og 10 knobs fart og som semi-deplacement med et fartpotentiale på 24 knob. Vægten sniger sig op på 75 ton og aktionsradius op til 4.000 sømil.

Centre Sleeper-serien er udviklet til sejlere, som ønsker maksimal komfort ved lange rejser til havs og lange ophold om bord. Som navnet antyder, findes masterbedroom i midten af skibet, hvor bevægelserne er mindst.

Stürier 520 OC Ocean Cruiser. Længde 14,98 meter. Fart 10 knob. Operationsradius op til 1.500 sømil.
Dutchman Explorer som deplacement 10 knob eller semi-deplacement 24 knob.

Til kanaler eller til havs
Alle Stürier-bådene er bygget, så de overholder CE-kategori A (Ocean), dvs. at de er godkendt til sejlads i mere end 8 Beaufort og bølger højere end 4 meter.

Alt inhouse
Volharding Staveren Shipyard bygger det hele selv. Skrogarbejde, aptering og tekniske installationer klares af værftets 24 medarbejdere. Og ordrebogen er fuld indtil 2025.

En rigtig kommandobro med plads til alt i Dutchman Explorer.

Prins van Oranje Group
Nabo til Heeg Jachtwerf i Heeg, som vi omtalte i seneste artikel i Bådmagasinet, ligger Venergy Yachts, som er en del af Prins van Oranje Group. Udover produktion af Venergy og Venergy Classic bådene, beskæftiger gruppen sig med udvikling af lystbådehavne, ferieboliger og andre vand-relaterede projekter. Gruppen driver også en stor broker-virksomhed.

Mindst 37 knob i Venergy 37 med 2 stk. 5-cylindrede Volvo Penta D3-220. Skrog i aluminium.
Enkel og funktionel salon i Venergy 37. Blandt andet tænkt som tenderboat til superyachts.

Supermoderne eller klassisk
Det går stærkt hos Venergy. I bogstaveligste forstand. En prøvetur i Venergy 37, som tilfældigvis går mindst 37 knob på toppen, var en medrivende oplevelse. Selvom prøveturen foregik på den store sø ved Heeg, var der bestemt ikke fladt vand, så det lover godt for egenskaberne på åbent hav. Ikke bare den høje topfart, men også accelerationen var overbevisende. Båden, der bl.a. er tænkt som tenderboat til superyachts, vagte opsigt på en præsentationstur i Middelhavet. Den er bygget i aluminium og udstyret med 2 x Volvo Penta D3-220 5-cylinder, men kan også leveres med større motorer og elektrisk fremdrift. En 55 fods er på vej fra ”husdesigneren” Vripack.

Venergy Classic bygges i 27, 33 og 37 fod. Den sidste er godt 11 meter lang, 3.25 meter bred og forsynet med 2 x 250 hk VM Detroit Diesel. Topfarten er 30+ knob. Skroget er bygget i GRP med dyb V-form, men der er brugt masser af ædelt træ, læder og instrumenter i klassisk design.

Instrumentering i klassisk design med moderne teknik.
Elegant retrodesign i Venergy Classic. 30+ knob med 2 x 250 hk VM Detroit Diesel. Trædetaljer og læder i overflod.
Se mere på:
  • steeleryachts.com
  • sturier.com 
  • venergy.com

BÅD 576

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.