Enkel sejlglæde
Når det gælder om at se på nye sejleres første båd, så kommer vi ikke uden om den klassiske Folkebåd, der stadig er en af de mest populære og udbredte både i Danmark. Ingen anden kølbåd har betydet mere for den brede danske sejlsport end den klinkbyggede Folkebåd.
Det er en båd, der giver enkel sejlads med blot to let håndterlige sejl, masser af herlig sejlglæde og som klukker hyggeligt under sejladsen og i havn. Der er ikke meget plads om læ, men man kan sagtens sejle på sommertur på spejdermaner, tage på weekendture eller blot tage ud på en forfriskende aftentur.
Folkebåden har kun storsejl og en relativt lille fok, der er nem af hale hjem på kryds, og gør det enkelt og hurtigt at komme ud på vandet og rigge af efter endt sejlads. Den har ikke indenbords motor, men mange Folkebåde klarer sig i stedet med en påhængsmotor til havnemanøvrer og vindstille vejr.
Folkebåden er derfor altid en god båd at introducere nye sejlere. Båden er let på roret og styrer præcist med sit store ror. Et svagt rorpres giver hurtigt rorsmanden en god føling med båden og trimmet. Samtidig er det også en båd, der er tryg for hele familien med det dybe cockpit. Selv nye sejlere kan sejle båden i næsten al slags vejr uden at rebe. Frisk vind er faktisk rigtigt Folkebådsvejr, hvor bådens gode sejlegenskaber rigtig kommer til sin ret og giver en sjov sejlads.
Om læ er Folkebåden indrettet meget enkelt og helt praktisk med fire køjepladser i en stor kahyt. Her er et lille pantry og ofte et skab, men indretningen kan variere en del, fordi der er mange selvbyggede eller ombyggede apteringer. Ved køb af en brugt Folkebåd skal man derfor lige vurdere, om den aktuelle aptering fungerer til eget behov.
Siden Folkebåden kom til Danmark efter anden verdenskrig, så er der leveret omkring 1150 både i Danmark. Omkring halvdelen af disse er dog træbåde, hvor hovedparten desværre er gået til i årenes løb. Nye sejlere, der køber båd første gang, bør kun kigge på Folkebåde i glasfiber, da ældre klinkbyggede træbåde vil tage tid fra det, som det hele handler om. Nemlig at komme ud at sejle.
Perfekt som førstebåd
Den 29 fods svenske Albin Alpha fra 1984 er en velsejlende og livlig lille cruiser med en tidstypisk 7/8s svenskerrig med agterudvendt saling. Rorsmanden kan i praksis nå alle hal under sejladsen, så båden er velegnet til singlehanded sejlads.
Albin Alpha er hurtig og kan gå utrolig højt på kryds, hvor den snildt sejler 5 knob på kryds i mellemluft. Samtidig har den en god retningsstabilitet, hvilket er et stort plus for nye sejlere.
På kryds i frisk til hård vind krænger Alphaen vel rigeligt på kryds, så her er det vigtigt at rebe storsejlet. Til gengæld bliver den ikke hård på roret, roret har et solidt greb i vandet, og båden skærer ikke op i pustene, som mange af datidens både har en tendens til. Generelt sejler Alphaen med et let rortryk, der giver god føling med båd og trim. Det er også et plus for nye sejlere.
Når man kender båden godt, så kan den trimmes i helt neutral rorbalance, så den sejler ligeud, uden at man rører rorpinden. Båden er med genua som standard, men for nye sejlere er det bedst at sejle med rullefok, indtil man har lært båden at kende. Det koster reelt kun på farten i let vind.
Albin Alpha sejler også hurtig med god acceleration, når man sejler med slæk på skøder. Vi har været over 6,5 knob for fok og storsejl i frisk vind.
Toiletrum agter
Cockpittet er dybt, børnesikkert og enkelt med to lange kistebænke og en bred cockpitkarm, hvor man kan sidde og styre med rorpindsforlængeren. Storskødet trimmes på en løjgang foran nedgangen.
Om læ har Albin Alpha et moderne langskibspantry om styrbord med alt, man forventer af en moderne båd. Det koster lidt på sofaen, der stadig er tilstrækkelig til et stort barn. Forkahytten er en stor dobbeltkøje med rimelig højde over. Dobbeltkøjen agter om bagbord er derimod mest til børn med en indgang, hvor man skal være lidt smidig, og en køjelængde på blot 1,87 m. Til gengæld har Alphaen et separat toiletrum agter med toilet og håndvask, der er på højde med helt moderne både. Der blev kun bygget 239 Albin Alpha-både på grund af finanskrisen sidst i 1980’erne, hvor Albin-værftet forliste. Det er også en populær båd, men alligevel er der næsten altid kun en enkelt eller to til salg.
Sikker i al slags vejr
Svenske Fenix fra Maxi-værftet var en moderne 27 fods cruiser med tidens nye 7/8s svenskerrig, der havde nutidens agterud-vendte saling, da den kom på vandet i 1981. Den var også på forkant med udviklingen med en velfungerende løjgang til den selvslående fok. I dag har Fenix vist, at det stadig er en aktuel sejlbåd i høj kvalitet med gode sejlegenskaber efter en nutidig målestok.
Fenix er en perfekt båd som sejlerens første båd, fordi det er en sikker båd for de sejlere uden den store rutine og er samtidig en levende og spændende båd, der hurtigt giver nye sejlere gode erfaringer med sejlads og føling med båden, uden at det bliver for dramatisk. Den kan snildt sejles af blot 1-2 personer. Den er meget enkel at sejle med fok og selftacker, mens mange af de mere rutinerede Fenix-sejlere gerne vil have ekstra fart med bådens genua.
Nye sejlere skal være opmærksomme på, at Fenix ikke bør krænge over 20 grader, og det er ikke fordi, det bliver et problem, at den krænger mere, men båden sejler bedre, hurtigere og mere behageligt, når den er i balance uden for meget krængning.
Derfor skal man overveje at rebe storsejlet allerede ved 8 m/sek., når man sejler på kryds med genua. Til gengæld er Fenix en sikker og god familiebåd i 12 m/sek. og derover, når man sejler med fok og to reb i storsejlet. Fenix går behageligt i bølger og er en god langtursbåd.
Dinette-version mest populær
Cockpittet fungerer godt og er tilpas rummeligt til en familie og er næsten helt tørt under sejlads. Om læ blev Fenix bygget i en traditionel version med to langskibskøjer og i en dinette-version med U-formet spisegruppe om styrbord og et langskibspantry om bagbord, der blev den mest populære. Pantryet i dinette-versionen er usædvanlig stort for en 27 fods båd. Der kan sidde op til fem voksne omkring det drejelige salonbord, der kan sænkes og forvandle dinetten til en dobbelt køjeplads. Der er ståhøjde på 1,87 meter midt i salonen.
Der blev bygget omkring 1250 Fenix-både over en periode på ti år fra 1981, så der er hele tiden både i god stand på brugtmarkedet, men der er også rift om dem. Derfor holder Fenix sin brugtpris godt.
Stor og tryg familiebåd
Dehler 34 var en af de mest populære sejlbåde i Europa i næsten et årti fra 1984, og det tyske værft nåede at bygge 1220 34ere i flere versioner. I dag er Dehler 34 stadig et godt bud på en velsejlende cruiser, der er nem og tryg at sejle og kan sejles singlehanded.
Alligevel er det også en sjov og livlig båd, hvor man får meget ægte sejlglæde. Især når man lærer båden fuldt ud at kende, uden at det betyder, at den er svær at sejle. Tværtimod kan Dehler 34 snildt sejles af alle, der har lært at sejle. Datidens både blev ofte lidt tunge på roret på kryds i hårdt vejr. Det bliver Dehler 34 også, men man får nemt god og let balance på roret ved lige at tage noget af presset på storsejlet eller at tage et reb. Så får man samtidig en mere komfortabel sejlads. Dehler 34 var ganske bred for sin samtid og er mere rummelig end de fleste af datidens 34 fods både og er i dag stadig en rummelig båd i forhold til nutidens cruisingbåde, der dog er bredere i hækken.
Flere versioner om læ
De første mange Dehler 34ere havde en ret traditionel indretning, men dog med et usædvanligt stort langskibskortbord, der var placeret i en åben indgang til agterkahytten, der dog kun kunne lukkes af med et forhæng. I de nyere versioner er kortbordet dog væsentlig mindre. I salonen har Dehler 34 en stor sofagruppe med klapbord og et fornuftigt L-formet pantry. Der er moderne dobbeltkøje i forkahytten og en dobbeltkøje agter. Der er desuden toilet om bord.
Version 343 og Nova
I 1986 kom Dehler 34 i en nyere version 343, hvor agterkahytten blev lukket med en dør og flyttet fra styrbord til bagbord side af båden. Toilettet blev flyttet til et toiletrum agter ved agterskottet. Samme år blev 34eren også lanceret i en Nova-version med en meget moderne aptering i hvidlakeret ask med kanter af mahogni. Det var dog standard med mahogni-aptering. Omkring 1990 fik 34eren en ny 10 cm dybere køl. Dehler 34 havde som standard rorpind, men kunne også fås med ratstyring.
Dehler 34 hed oprindeligt Dehler Optima 101 frem til 1986, men disse både kaldes oftest Dehler 34 i dag, men der er stadig både, der står til salg som Optima 101.
Komfortabel og velsejlende
Vi beskrev franske Jeanneau Sun Odyssey 30i fra 2009 som et fint lille columbusæg med fuld cruising-komfort i effektiv kompakt form, da vi testsejlede båden i 2011. Den karakteristik gælder stadig. Her får man næsten alt fra de større både på blot 30 fod. Vi konkluderede, at den er et oplagt valg som familiens første nye båd.
Det er en rendyrket og velsejlende cruisingbåd, der er overraskende hurtig og sejler rigtig godt i høj sø og med gode sejl i stabil sejldug, så sejler 30i fremragende og er nem at styre på alle kurser. Så er det samtidig en sjov og livlig båd.
Med lidt ældre sejl i billig ustabil sejldug kan båden dog blive urolig at styre på kryds i hård vind, med mindre man reber og samtidig ruller genuaen godt ind. Så sejler båden hurtigere med en let hånd på rorpinden eller rattet.
Med lidt slæk på skøderne er båden ganske nem at sejle. Den sejler hurtigt, livligt og accelerer herligt i pustene. Som familiebåd har den især sin styrke på de rumme kurser, der generelt er tursejleres foretrukne sejladsform.
Rum til vådt sejlertøj
Om læ er 30i apteret helt traditionelt. Næsten da. Bådens toiletrum er både usædvanlig stort og praktisk med rum til vådt sejlertøj og et toilet, der er placeret optimalt langskibs med støtte til begge sider. Agter er dobbeltkøjen placeret tværskibs, så der er god højde over hovedenden af køjen.
Salonen virker rummelig, fordi bådens bredde er udnyttet maksimalt. Der er således også blevet plads til rimelig fornuftigt L-formet pantry med et komfur med ovn og to blus. Forkahytten med dobbeltkøje er ikke mere klemt af salonen, end at der er plads til at klæde om med lukket dør.
Når pladsen om læ er udnyttet maksimalt, så er det oftest cockpittet, det går ud over, men der er faktisk så god plads, at det kan rumme otte voksne og to børn på en gang.
Cockpittet er enkelt med gode brede karme, hvor vi sad udmærket under sejladsen. Alle fald og de fleste trimhal er samlet til bagbord på ruffet til blot et spil. Båden fås med ratstyring, men rorpind er standard.
Jeanneau Sun Odyssey 30i fås også i en sænkekøls-version med variabel dybgang på 0,85 til 2 meter.