fbpx
Tekst MORTEN BRANDT FOTO ANDREAS LINDLAHR, EYOTY, MORTEN BRANDT #578

Eksemplarisk enkelt 

På De Cesari 33 går du om bord på en båd, der både er klassisk og moderne og som emmer af kvalitet i håndværket og materialevalget. Og den ser ikke kun godt ud, den sejler også rigtig godt.


Hvordan gør de det i Italien? Hvorfor er det, at hvis man køber en pizza i Italien til frokost, kører over grænsen til Frankring og køber den samme pizza til aften, så er der ingen sammenligning. Den italienske ser bedre ud, den dufter bedre, den smager bedre. Samtidig er den mere enkelt lavet – så tilsyneladende gør de færre bedre ingredienser pizzaen meget mere smagfuld. Sådan er det forresten også med blandt andet kaffe, ost, vin, motorcykler, møbler, instrumenter, maskiner, biler og – både.

Italienerne kan noget, som ingen andre kan. Sådan er det også med dagsejleren De Cesari 33. En cold moulded træbåd med et enkelt dæks- og cockpitlayout og et endnu enklere indre. Alligevel er det en båd, hvor designer Giovanni Ceccarelli formår at kombinere klassiske linjer med det moderne, eller måske snarere et tidsløst udtryk.

Hvad gør både til objekter, man ønsker at eje? Der er ikke en enkelt formel, og det er naturligvis en personlig sag – design og kvalitet spiller dog en rolle. 


Bovsprydet indkapsler båden
De Cesari 33’s skroglinje har godt med spring. Stævnen forløber lodret ned, men møder ikke vandet, da skroget har overhæng både for og agter. Agterspejl har negativ hældning, og mens bådens længde overalt er 11,15 m, er længden i vandlinjen kun 9,99 m – lidt af et særsyn i vore dage, hvor alt vandlinjelængde helst skal konverteres til volumen om læ. Skroget er hvidmalet med lakeret træ på ruffet.

Sejlplanet er moderne højt og smalt, med et storsejl med godt med kappe og en fathead-top. Under vandet fornægter det sig ikke, at Giovanni Ceccarelli har en fortid som designer for det italienske Il Moro de Venizia syndikat. Roret er slankt og dybt, rorstammen er i kompositmateriale, mens bly-torpedoen sidder på et high grade stålskaft og går 2 m ned i dybet. Masten er 15 m høj i aluminium, den kan opgraderes til kulfiber. Dæksudstyr og spil er fra Harken.

Udvendig er bovsprydet eksemplificeringen af mødet mellem klassisk og moderne. Bovsprydet er ved første øjekast af træ, men det viser sig, at der bag træet gemmer sig en kulfiberstruktur.

Om læ står træet helt synligt og er kun behandlet med clear coat. Der er to dobbeltkøjer, bænke med hynder, en vask og et wc. Masten står på kølen midt i kahytten, den er stor og kommer på mirakuløs vis til at passe fint ind i designet. Der er en 18 hk Yanmar-motor med sejldrev og foldepropel.

Bovsprydet er kulfiber beklædt med træ. Code 0 og gennarkerens tack-hjørne er forbundet til bovsprydet. 

Det vi elsker
Jeg var blandt de heldige, der kom ud i god vind, ud for den spanske by Port Ginesta øst for Barcelona. Vinden startede helt svag, men øgede op til ca. 8-9 m/sek. I starten var vi på jagt efter vinden. Først forsøgte vi med code 0, så med gennaker, hvorefter vinden fyldte i, og vi strøg af sted med 8-9 knob. Det er en fornøjelse at sejle både, hvor man rent faktisk mærker, at man er på vandet bl.a. det lave fribord. Det sker, når man trimmer om for at finde vinden. Selvom man ikke kender båden, som man i teorien burde. At arbejde med skødepunkter, faldspænding, hækstag, skødetryk, udhal og cunningham gør en forskel.

Det lyder måske temmelig fjollet at skrive det, men efter at have sejlet 20 både over en lille uge er der både, hvor man ikke kan mærke, om det hjælper at trimme, og andre hvor man heller ikke er synligt på instrumenterne. Det er altid en fornøjelse at komme om bord på både, hvor man både mærker trimændringer og ser dem afspejlet på instrumenterne – det var tilfældet på De Cesari 33.

Da først vinden kom gik vi 6,5-6,8 knob på kryds på det flade vand. Liner til trim og skøder sad rigtigt, og cockpittet var dejligt fri for mange liner, især fordi storskøde og løjgang var flyttet ud af cockpittet og ud på agterdækket lige efter cockpittet. Cockpittet havde generøst god plads, men fungerede bedst i let vind, da sidde-positionerne på sidedækket ikke var komfortable.


Køber du den?
Hvem vil se sig selv i en De Cessari 33. Det tror jeg, der er mange der vil og dog – for hvem køber en dagsejler til 1.500.000 kr.? Det er nok næppe begyndersejleren eller familiesejleren. Det må være solisten eller sejlerparret-sejlerfamilien, der har besluttet, at deres sejlbåd kun er til dagsejlads eller forlængede weekender – ikke til længere togter.

For selv for hærdede friluftsmennesker med hang til det primitive lejrliv vil togter over en uge blive lange – især hvis vejret ikke spiller med. Men når det er sagt, kan der være et andet element forbundet med at eje båden. Dens klassiske linjer giver således adgang til at deltage i “Spirit of Tradition”-klassen i forbindelse med de prestigefulde Classic Yacht Circuit-sejladser f.eks. i Saint Tropez. Derudover kan båden måles ind til både IRC og ORC med et, i følge værftet, fornuftigt mål.

Så er du til dag- og weekendture, og har du smag for at tage en tur på kapsejladsbanen, så vil du finde dig hjemme i De Cesari 33. Og så vil du sikkert heller ikke have noget imod de mange anerkendende blikke, du vil få på vandet og i en hvilken som helst havn, du anløber i den evigtgrønne italiener.

Bådens cockpit er rummeligt og fungerer fint – især når man ikke krænger for meget. Komfort og ergonomi under sejlads kunne være bedre.

  • DET SIGER VÆRFTET:
    • Designer Giovanni Ceccarelli siger, at båden ser ind i fremtiden, men har solide rødder i fortiden.
  • DET SIGER VI:
    • Ja – italienerne har ramt den rent.
  • DET SIGER VÆRFTET:
    • Den er designet til at være let at sejle selv shorthanded bl.a. på grund af den selvslående fok.
  • DET SIGER VI:
    • Det er sandt, den var let at danse med, men båden, vi testede, havde dog ikke selvslående fok, så det vil kræve en gast på forsejlet.
  • DET SIGER VÆRFTET:
    • Simpelt interiør med dobbeltkøje i stævnen, dinette, vask, pantry og skjult kemisk wc.
  • DET SIGER VI:
    • De lover ikke mere, end de kan holde, og det er en dyd, som mange værfter kan lære af. Dog er det måske en lille overdrivelse at kalde blusset for et pantry.

SPECIFIKATIONER
LOA:
 9,99 m Bredde: 2,55 m Dybdegang: 2 m Vægt: 3300 kg Kølvægt: 1300 kg Mastehøjde: 24,9 m Sejlareal: storsejl 30,4 m2 Fok: 23,7 m2 Gennaker: 73,3 m2 Motor: Yanmar 18 hk Design: Ceccarelli Yacht Design Værft: Cantiere De Cesari Pris ekskl. moms: 160.000 euro.

De Cesari 33 er en født evergreen. Den er klassisk og moderne på samme tid og er helt ideel som dagsejler. Den vil også gøre det godt på kapsejladsbanerne for moderne og for klassiske både. Dens IRC-mål er TCC 1.030. Skroget er bygget i “cold moulded” mahogni og okumé, skot og stringere i cold moulded mahogni. Dækkets struktur i teak, ruftaget i krydsfiner.


BÅD 578

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.