fbpx
Tekst& FOTO HENRIK HANSEN

Motorbåde for enhver:

FEM POPULÆRE VALG SOM FØRSTE MOTORBÅD

Her har vi udvalgt fem brugte motorbåde, der alle er populære både med gode, pålidelige og trygge sejlegenskaber. Både, der er velegnede til at udleve familiens sejlerdrømme og vænne sig til livet som motorbådsejer. Det er både man normalt altid kan finde på brugtmarkedet.


De fem motorbåde, vi præsenterer her, er alle ældre klassikere fra anerkendte værfter, der borger for høj kvalitet, der med værfternes gode ry sikrer en god gensalgspris. Det er stadig velsejlende både, hvor familien kan komme ud og afprøve sejlerdrømmene til en forholdsvis billig pris og ikke mindst sejle en sæson næsten uden værditab.

De fem både op til 27 fod er næsten alle halvplanende både, som kan rumme en familie og samtidig ikke er større end, at en ny skipper og besætning kan magte dem. De fås til overkommelige brugtpriser fra 70.000 til omkring 450.000 kr. for de nyeste brugte både eller både, der har en nyere motor-installation.

Især med motorbåde er det nemlig ikke kun bådens stand og udstyr, der styrer prissætningen. På disse ældre motorbåde har især motorens alder og tilstand stor indflydelse på prisen. Hvis båden i familiens kikkert har en original eller ældre motor, så er det en god idé at have en motorsagkyndig med ud at vurdere motorens tilstand.

I den forbindelse er det også vigtigt, at bådens motor har en servicebog, og den er serviceret jævnligt af fagfolk samt at tjekke, om man stadig kan få reservedele til motoren.

Renlighed er ingen garanti for, om motoren er i orden eller hvor lang levetid den har, men en renholdt motor og et rimelig rent motorrum er generelt et godt tegn på, at bådens ejer har passet godt på motoren. En snavset motor og et beskidt motorrum er ofte tegn på det modsatte.

De viste fem både er blot nogle eksempler på gode og populære valg af familiens første motorbåd. Der findes masser af andre gode bud på familiens første båd ude på brugtmarkedet som f.eks. nyere varianter af disse både. Derfor giver vi også her et par gode tommelfingerregler til at tage med på jagten af den første motorbåd.

Køb helst en båd fra et anerkendt værft, fordi de bevarer værdien bedst. Desuden er det en god idé at læse en test af de både, man gerne vil se nærmere på. Bådmagasinet har test af mange af de velrenommerede motorbåde, og magasinet kan købes enkeltvis via websitet baadmagasinet.dk.

En driftssikker motor er afgørende, når familien stikker til søs på deres første tursejlads, fordi et motorstop nemt kan ødelægge den gode oplevelse. Køb derfor hellere en båd, hvor motoren er af nyere dato, uanset om prisen bliver højere deraf.

Pas desuden på at købe familiens første båd som et renoveringsprojekt, uanset hvor billigt man får båden. Man ender nemlig nemt som en ny bådejer, der har travlt med at renovere i stedet for det, man gerne vil med en båd. At komme ud og opleve alt det herlige ved at sejle i egen båd.

Deplacement eller halvplanende
En deplacementbåd er en motorbåd, der hverken har skrogfacon eller motorkraft til at nå op at plane, mens en halvplanende motorbåd har større bæreflade agter og tilstrækkelig motorkraft til at komme op over sin vandlinjefart og småplane. Samme motorbåd kan være enten en deplacementbåd eller en halvplanende båd, alt efter motorkraften. En planende motorbåd er bygget og motorudrustet til at plane over lange stræk, uden at man skal give fuld gas.


  • Brugtbåd: 
    • Fram 690 DC
    • Pris: 75.000 til 175.000 kr.

Hurtig, velsejlende snekke
Den er hurtigere, end den ser ud. Sådan præsenterede Bådnyt Fram 690 i sin test af båden fra 1985, hvor den blev karakteriseret som den ideelle begynder-båd. Den er overraskende rummelig til den lille familie og er en usædvanlig velsejlende, halvplanende 23 fods norsk snekke.

Den sejler nemlig på et skarpere forskib og fladere moderne undervandsskrog med væsentlig mere bæreevne i agterskibet, hvor traditionelle norske snekker ellers er deplacementsbåde.

De moderne skroglinjer giver båden søstærke, hurtige sejlegenskaber, hvor den sejler bedre end sine mere traditionelle snekke-søstre i sø og ruller væsentligt mindre i tværskibs og medløbende sø, når man giver gas efter bølgerne.

Topfarten med en motor på 75 hk kan give en imponerende topfart på 17-18 knob og en marchfart på 12-15 knob. Med en 48 hk motor kan man opnå en topfart på 14 knob og marchfart på 10-11 knob. DC-versionen er en videreudvikling af den meget populære Fram 690.

Båden er stadig en rimelig moderne dag- og weekendcruiser, der er så veludnyttet, at den føles mere som en 25 fods båd. Der er køjer til 4-5 personer om bord, skønt der kun er 2-3 køjepladser i kahytten, men der kan desuden redes to køjer op i det pænt store cockpits U-sofa agter. Man kan sove her, når man slår bådens todelte kaleche op.

Der er ståhøjde for de fleste under kalechen. Denne sofakøje kan også nemt omdannes til en solseng, når man slår kalechen ned.

Der er et pantry i cockpittet gemt under førerpladserne. Her kommer der komfur og vask med trykvand frem, når man løfter og skubber førerpladsens sæder fremad mod skottet og rattet. Det er kompakt, men betyder også, at man har næsten fuld komfort på blot 23 fod.

Om læ i forskibet er kahytten hyggelig og funktionel med en U-sofa og et bord i midten, der kan skubbes ind over en køje eller sænkes, så den danner bund til en meget stor dobbeltkøje. Der er skab og toiletrum med indgang fra kahytten.

Det er samtidig en gedigen båd, der er bygget i gennemført håndværk med rigtig gode detaljer. Der er bygget ca. 700 Fram 690 fra 1981 til 1995.

FAKTA FRAM 690 DC
Længde
 6,90 m Bredde 2,60 m Dybgang 0,60 m Deplacement 1500 kg Motor Yanmar 4JH2-HTE 75 hk Brændstoftank 100 l Vandtank 100 l Septiktank 95 l Designår 1991 Værft Roland A/S, Norge

  • Brugtbåd: 
    • Coronet 26
    • Pris: 120.000 til 210.000 kr.

Legendariske Coronet
De danske Coronet-både var en kæmpe-succes, der blev eksporteret til det meste af Europa og Amerika, og er i dag stadig legendariske, fordi de var velsejlende med deres skarpe V-formede forskib og en meget høj byggekvalitet. Især speedbåden Coronet 21 Daycruiser har nærmest kultstatus.

Coronet Family Sport er også en planende båd med tilstrækkelig motorkraft. Båden kom på vandet i 1978, og der blev bygget 151 frem til 1980. I 1981 fik båden et facelift, hvor f.eks. den karakteristiske grønne farve forsvandt. Der blev bygget 30 af denne Coronet 26 Family De Luxe frem til 1985. Coronet 26 Sport blev allerede tidligere bygget i en De Luxe-version med f.eks. targa-bøjle og sæder i cockpittet, men da køberne ville have disse detaljer, blev de hurtigt indbygget som standard i den almindelige Sport-version, og den daværende De Luxe-version forsvandt.

Coronet 26 Sport
Coronet 26 Sport er en rummelig familiebåd med en stor kahyt med to lange sofakøjer og et spisebord, der kan sænkes, så man får en kæmpekøje. Kahytten rummer desuden et stort langskibs pantry agter om bagbord og et toiletrum med toilet om styrbord. Her er desuden skabsplads og stikkøjer under cockpittet.

Agter har båden et stort cockpit, hvor de fleste har sæder agter, mens andre har hjemmebyggede tofter, borde eller f.eks. løse dæksstole. Desuden er nogle både ombygget i tidens løb.

Coronet 26 Family Sport blev typisk leveret med Volvo Penta AQ-motorer, dvs. med hækdrev, på 2 x 130 hk eller 2 x 170 hk. Med 2 x 130 hk har båden en topfart på 28 knob, men motorerne skal arbejde hårdt for at få båden op at plane. Med 2 x 170 hk motorer kommer båden lettere op at plane, og topfarten er op til 37 knob. Der findes også Coronet 26 Sport med større motorer, og mange både har fået nye motorer.

Coronet Yacht Club
Det er heldigvis solidt byggede både, for bådtypens største ulempe er, at den kan ”banke pæle” ved planing mod krapsø.

Der eksisterer en international klub for alle Coronet-ejere, Coronet Yacht Club, der har et website på adressen coronet.nu.

FAKTA CORONET 26
Længde
 7,97 m Bredde 2,82 m Dybgang 0,5 m Deplacement 2500 kg Motor Volvo Penta 200-340 hk Brændstoftank 300 l Vandtank 150 l, Køjer 4 Designår 1976 Værft Botved Boats, Danmark

  • Brugtbåd: 
    • Nimbus 27 Familia 
    • Pris: 200.000 til 350.000 kr.

Familiebåd i høj kvalitet
Nimbus 27 Familia er en rummelig og velsejlende 27 fods familiebåd med hardtop og et dybt cockpit midtskibs, der er en tryg ramme for børn om bord. Båden er et godt værdifast valg som familiens første motorbåd til weekend- og ferieture.

De svenske Nimbus-motorbåde er kendte for høj kvalitet og fornemme sejlegenskaber. Den halvplanende Nimbus 27 Familia kom første gang på vandet i 1986 og blev hurtigt en succes. Populariteten varede op til midten af 90’erne, hvor en nye Coupe-version med samme skrog blev den mest sælgende.

Nimbus 27 Familia er ganske nem at manøvrere, især taget i betragtning at den har fast propelaksel. Bådens venderadius er f.eks. knap halvanden bådlængde ved 11 knob. Man kan desuden dreje roret hårdt i borde for fuld fart, uden at båden krænger nævneværdigt. Den har en behagelig gang i sø og er forholdsvis tør at sejle. Ifølge vores oplysninger er det sjældent, at der kommer meget vand over dækket.

Nimbus 27 Familia er bygget op om et stort og funktionelt cockpit midtskibs, der er næsten helt dækket af en hardtop og kan lukkes agter af en kaleche. Under hardtoppen fungerer cockpittet som salon med styre-plads om styrbord og et langskibs pantry med vask, komfur, ovn og køleskab om bagbord samt god spiseplads om styrbord og en sofa agter.

Forkahytten har en U-sofa med plads til fire personer omkring et relativt lille bord, der kan sænkes og udvide U-sofaen til en rummelig dobbeltkøje. Om bagbord er der desuden en ekstra stikkøje. Bådens pænt store toilet er placeret til styrbord agter i forkahytten.

Desuden har 27 Familia en stor agterkahyt med stor regulær dobbeltkøje, der nok vil være den foretrukne soveplads for et ægtepar, samt god skabs- og stuveplads. Ruffet over agterkahytten er fint udnyttet til en stor solseng.

Motoren er placeret midtskibs og er let tilgængeligt under en kæmpeluge i cockpittet. Gasfjedre gør den nem at åbne, og lugen er så stor, at man kan overskue hele motoren.

Den oprindelige motor var på 105 hk, men var reelt for lille, så i dag er 130-150 hk at foretrække. Med en fornuftig motor når båden sit halvplanende leje ved 8-9 knob.

FAKTA NIMBUS 27 FAMILIA
Længde
 8,45 m Bredde 2,85 m Dybgang 0,90 m Deplacement 2800 kg Motor Volvo Penta TAMD 31 105-150 hk Brændstoftank 200 l Vandtank 108 l Køjer 5 Designår 1986 Værft Nimbus Boats AB, Sverige

  • Brugtbåd: 
    • Nidelv 26 Classic
    • Pris: 200.000 til 390.000 kr.

Rummelig halvplanende snekke
Den norske klinkbyggede Nidelv 26 Classic er en hyggelig og rummelig kvalitetsbåd, der er nem at manøvrere og går godt i bølger. Bådens 26 fod er supergodt udnyttet, så der kan sove 5-6 voksne om bord i for- og agterkahytterne.

Nidelv 26 ser yderst sindig ud, men er lidt af en ulv i fåreklæder. Det er nemlig kun over vandlinjen, at 26eren er en gammeldags snekke, der traditionelt er deplacementbåde. Under vandlinjen er det en halvplanende båd med mere moderne linjer. Med en 96 hk motor kan Nidelv 26 Classic typisk gå en marchfart på 10-12 knob. For stor og tung motor vil kunne få den til at grave sig ned med hækken. Topfarten er 14 knob.

De første Nidelv 26 Classic kom på vandet i 1984 og det blev hurtigt en populær familiebåd. Der blev bygget 621 Nidelv 26, inden produktionen stoppede sidst i 90’erne. Nidelv 26 Classic er i byggeperioden blevet leveret med både Volvo Penta og Yanmar motorer fra 50 til 106 hk.

Nidelv 26 Classic er praktisk indrettet, med masser af stuveplads. Kahytten er lys og hyggelig med en U-sofa og et stort bord. Dette kan sænkes og forvandle sofaen til en stor dobbeltkøje. Der er desuden en god stikkøje i kahytten samt to køjer i en agterkahyt, så der i alt kan overnatte en familie på 5-6 personer. Der er desuden et overraskende rummeligt toiletrum med håndvask.

Nidelv 26 Classic har et stort og velindrettet cockpit med en førerplads om styrbord og pantry om bagbord fremme i båden under bådens hardtop. Førerpladsen er med et stort instrumentbord og bredt sæde til rorsmanden.

Om styrbord er der en kistebænk bag førerpladsen. Pantryet bagbord er kompakt, men funktionelt med komfur, vask og plads til et køleskab.

Agten for pantryet har båden en L-sofa med bord, og agter er der nedgang til agterkahytten, og når man lukker nedgangen til agterkahytten med et sæde og en ryghynde, så har man en dejlig U-sofa agter. Der er bruser på badeplatformen agter.

Mange af bådene er renoveret i tidens løb, så der kan være stor forskel fra en Nidelv 26 Classic til en anden. Mange har fået ny motor, men ellers er det især på udstyrssiden bådene adskiller sig. Nogle både har f.eks. fået installeret bovtruster.

FAKTA NIDELV 26 CLASSIC
Længde 
8,10 m Bredde 2,85 m Dybgang 0,90 m Deplacement 2.550 kg Motor Volvo Penta og Yanmar 50-106 hk Brændstoftank 204 l Vandtank 2 x 80 l Køjer 5 Designår 1984
Værft Nidelv Boats, Norge

  • Brugtbåd: 
    • VIKNES 770
    • Pris: 350.000 til 690.000 kr.

Til den aktive familie
Viknes 770 er en praktisk båd, der især henvender sig til aktive familier, fordi den har et meget stort cockpit og blot to til fire sovepladser om læ. Båden er derfor bedst egnet til dagture for større familier eller ture over flere dage for en familie med mindre børn. Til gengæld er den fremragende til, at familien kan tage på sjove dagture, hvor man kan nyde livet på vandet i det store cockpit, der egner sig perfekt til dykning, snorkling, fisketure og til at have f.eks. SUP-boards, vindsurfere, kajakker eller andet strandlegetøj med på turen. Der er masser af plads til grejet i cockpittet og et stort stuverum under cockpitdørken.

Styrehuset med de karakteristiske store fremadrettede vinduer er kompakt og samtidig fantastisk godt udnyttet. Om styrbord er der fremme i styrehuset en traditionel førerplads med dobbeltsæde og et overskue-ligt instrumentpanel.

God plads
Førersædet kan vippes rundt, så det fungerer som sofa ved bordet bag førerpladsen. Her kan der sidde fire voksne og spise. Om bagbord er der et overraskende stort langskibs pantry, især når man vipper passagersædet om bagbord frem. Her er komfur og vask med trykvand i hanen samt masser af skuffer og anden stuveplads.

Bådens ene brede køje er placeret tværskibs helt ude i forskibet, og den anden dobbeltkøje er placeret under førerpladsen og dinette-arrangementet. Her kan dørken foran førerpladsen vippes op, så der bliver mere højde over hovedgærdet. Agten for pantryet er der et fint kompakt toiletrum. På denne måde er pladsen i styrehuset og forskibet udnyttet maksimalt.

Bag på styrehuset er der en ekstra førerplads, så man kan stå ude og styre båden, der er blevet leveret med motorer fra 74 hk til 160 hk. Derfor er det svært at angive en generel fart for denne halvplanende båd, der dog generelt sejler bedst fra 10-15 knob. Topfarten er 17-20 knob med en af de store motorer og ca. 15 knob med en motor på 74 hk. Her er en fornuftig marchfart ca. 8 knob ved 2500 omdrejninger.

Viknes 770 har et utroligt stabilt skrog i både fart, og når båden ligger stille. Forskibet er skarpt til at klare sø og bliver så meget fladt i den agterste del af skroget.

FAKTA VIKNES 770
Længde
 7,70 m Bredde 2,70 m Dybgående 0,80 m Deplacement 2300 kg Motor 74-160 hk Brændstoftank 200 l Vandtank 100 l Køjer 2-4 Designår 1990
Værft Viknes Båt og Service AS, Norge

BÅD 579

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.