fbpx
TEKST FOTO ØYVIND BORDAL #579

HVORFOR DYNEEMA I STEDET FOR STÅL?

Her er hvad du skal vide

Dyneema i stående rig indebærer en vægtbesparelse på ca. 80 % i forhold til stålwire. For at nå samme stræk-egenskaber som stålwire, dimensioneres linerne op, så brudstyrken er 2-5 gange højere end stålwire. Fejl er nemmere at opdage, udskiftning kan gøres billigere og nemmere. Men man skal gøre det rigtigt. Her er de vigtigste ting.


I nogle rigge kan vægtbesparelsen alene ved brug af dyneema i stedet for stålwire være lige så stor, som hvis man bytter masterør fra aluminium til kulfiber. Vægtbesparelsen er for de fleste den største årsag til at vælge stående rig i dyneema. En lettere rig har mærkbar effekt på sejlegenskaberne: Større stabilitet, større evne til at bære sejlene, mere fart, mindre pitching i søgang. På meget tunge både med lav rig, for eksempel motorsejlere, vil effekten ikke være stor. På en let, smal, high performance-båd som Chi er effekten virkelig stor.

Let at inspicere
En anden fordel er, at eventuelle problemer eller skader er let synlige. Brud i stål (terminaler, indfæstninger) kommer typisk pludseligt og uventet og skyldes gerne korrosion eller mikroskopiske spræk-dannelser, som kan være svære at opdage. Stående rig i dyneema består af splejsede liner, som let kan inspiceres, og de er dimensioneret, så de kan miste halvdelen af styrken og stadig være lige så stærke som tilsvarende rigning i stålwire.

Let at udskifte
Dyneema kan grundlæggende fejle på to måder: UV-nedbrydning, det vil sige sollys – og ”chafe” eller slitage, det vil sige, at der ikke er sørget for beskyttelse, der hvor noget gnaver på linen (typisk skøder eller andre liner fra løbende rig). Begge dele medfører en ”fuzzy” og let synlig overflade-ændring. I nordiske farvande kan man forvente en levetid på minimum 10 år, før UV-nedbrydning gør det nødvendigt at bytte. Alle fittings kan genbruges, så det er enkelt og forholdsvis billigt at splejse nye liner på plads. Man kan endda selv gøre det, uden specielt værktøj, hvor som helst i verden.

Brug de rigtige fittings
For at beholde angivet work load, er det vigtigt, at linen ikke bøjes for voldsomt. Der skal være en god, stor radius. Colligo Marine anbefaler fem gange linens dimension. Det vil i praksis sige, at en 10 mm line skal splejses rundt om en terminal med 50 mm diameter. Så risikerer man ikke brudte fibre i bøjningen.


Tre typer forlængelse
Dyneema til stående rig strækker sig på tre forskellige måder: Splejsninger skal rettes ud under tryk, og det indebærer en ret stor forlængelse, som dog stopper, så snart splejsningen har strukket sig færdig. Det samme gælder for selve linens konstruktion, altså det faktum, at den er flettet. De skrå fibre rettes først ud under tryk, og det gør de, indtil de ikke kan rettes mere ud. Også det er en forlængelse som stopper efter de første par sejlture i frisk vind.

Den tredje type stræk er dog permanent: Såkaldt creep er en egenskab ved selve fiberen, som betyder, at linen forlænges nogle millimeter hvert år. Det gør den primært, når den belastes tæt på brudstyrke, og derfor designer man stående rig i dyneema på en anden måde end stålwire.

To til fem gange stærkere
Dyneema til stående rig dimensioneres nemlig ikke efter brudstyrke, men efter creep. Når man dimensionerer stålwire, ser man på bådens rettende moment og diverse andre kræfter, der virker på riggen.

Så lægger man en sikkerhedsfaktor på og ender med en passende dimension stålwire eller rod. Når man dimensionerer dyneema, ser man efter en dimension, som sikrer minimal creep.

Dyneema strækker sig mere end stål, når man sammenligner de to i samme dimension. Men det er velkendte parametre, som man kan designe sig ud af ved at gå op i dimension, indtil man når en creep-faktor, som ikke er større end stålwire. Gør man det, ender man med en line som er to til fem gange stærkere end den stålwire, som ellers ville have været brugt. Der opstår altså automatisk en større sikkerhedsmargen og en stærkere rig.

På Chi er den stående rig lavet i 11 mm line.

Colligo Marine har rigget nærmere 1.000 både gennem de seneste 15 år. Ingen af dem har haft righavari. Colligo Marine bruger Dynice Dux, som er en varmebehandlet, forstrukket SK75 dyneema-line produceret af islandske Hampidjian. 


BÅD 579

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.