Bamse til hyggesejlads
Hyggebåden LM 27 med de buttede linjer blev designet og bygget i 1972 som storesøster til de allerede populære LM 23 og 24. I de næste 15 år blev der bygget over 1500 LM 27. Bådens fantastiske popularitet gav imponerende salgstal, der gjorde den til en af de største danske kølbådssucceser nogensinde.
Det er i dag stadig en eftertragtet båd på brugtmarkedet, fordi den giver god mening for de mange sejlere, der blot vil nyde livet til søs, uden at bekymre sig om at komme hurtigst muligt frem. Med en lav dybgang på under en meter, så kan man desuden komme tæt under land og ankre.
Det er en langkølet og underrigget båd med høj stabilitet, der ikke krydser særlig godt. Den bliver dog overraskende hurtig i halvvindsområdet, hvor den kan komme op omkring syv knob for sejl i en god vind. Den kan bære fulde sejl i meget frisk vind. Med bådens runde bundfacon er det altid en fordel at have sejl oppe i næsten al slags vejr, fordi båden så ligger mere roligt i bølgerne. Det sparer også lidt på brændstoffet. Til gengæld kan den rulle, når den ligger stille i urolige bølger.
Havnemanøvrer skal ske med omtanke. fordi den mere skal manøvreres rundt end styres rundt. Det er dog mest et spørgsmål om lige at lære båden at kende, og den er nemmere at manøvrere ved lav fart end f.eks. moderne motorbåde med udenbords drev, fordi den står bedre fast i vandet. LM 27 kan styres inde fra styrehuset med et nostalgisk rat eller med rorpind i cockpittet.
Cockpittet er stort, enkelt og velfungerende med et kæmpe klapbord, der er ganske smart placeret på hængsler under agterdækket, og kan foldes ud til dobbelt størrelse.
Oprindelig var styrehuset åbent ud mod cockpittet, mens de nyere LM 27ere fik et skot med store vinduer og døre agter i styre-huset, så man kunne lukke ud mod cockpittet i dårligt eller koldt vejr.
Velindrettet
Om læ har LM 27 to gode langskibs sofakøjer med et klapbord i midten og en forkahyt med to relativt korte enkeltkøjer samt et toilet. Apteringens kvalitet er god og solid på værftsapterede LM 27ere, mens den kan svinge en del på de mange selvapterede LM 27ere.
Sejler godt for sejl
Targa 96 blev opfattet som en ægte motorsejler, da den kom på vandet i 1975. Med vindspejlet, det dybe centercockpit, agterkahytten og motoren på 20-23 hk fulgte den fint i kølvandet på Halberg-Rassys Rasmus 35, der var en af halvfjerdserne store hit blandt motorsejlerne.
Denne opfattelse ændrede sig dog hurtigt, da den legendariske Dragesejler og tidligere rekordholder på Sjælland Rundt, Axel Holm, købte en Targa 96 og sejlede flotte resultater hjem på kapsejladsbanerne.
Den nye Targa 96 var da også en helt anden type motorsejler med langt bedre sejlegenskaber end datidens øvrige udbud af motorsejlere. Den var reelt en af de første både, der brød barrieren mellem sejlbåde og motorsejlere, og var med til at bane vejen for den moderne cruiser med høj opholdskomfort og stor motorkraft.
I mellemluft sejler den over fem knob på kryds, når båden er trimmet rigtigt. Bådens rat er langt mindre end på moderne crui-sere, båden kan dog styres med en let hånd på rattet, og man har overraskende god føling med båd og trim. Targa 96 var desuden en pioner med sin selvslående fok.
Det originale selvslående system virkede dog ikke optimalt, mente nogle Targa-ejere, og foretrak at sejle med genua, fordi de mente, at båden havde for lidt sejl med fok. Andre Targa-ejere fortæller dog, at de krydser uden problemer med den selvslående fok. Når båden krænger, sidder man trygt og godt i det dybe cockpit.
Targa 96 er blevet kaldt en ”Maxi 95 i Swan-kvalitet”, fordi det finske blev grundlagt af medarbejdere fra Swan. Det giver sig udtryk i en teak-aptering af høj kvalitet.
Der er ståhøjde om læ, hvor apteringen er klassisk og praktisk med en dobbeltkøje i forskibet, en god rummelig salon og toiletrum med toilet og vask på glideskinner om bagbord foran skottet ved nedgangen. Det langskibs pantry om styrbord var dog lidt usædvanligt for den tid. Bag pantryet har båden et kortbord, hvor man sidder på stikkøjen under kistebænken om styrbord.
Agten for det relativt lille cockpit er der en fin agterkahyt med to køjer. De fleste Targa-ejere har udstyret båden med cockpitkaleche, så man har et godt uderum i dårligt vejr. Der blev bygget 150-200 både frem til 1985.
Stabil rummelighed
Den populære Mascot 28 er en helt klassisk nordisk og meget rummelig motorsejler fra 1979. På trods af sin originale platgattede hæk, så minder den i design og data om en lidt mere moderne udgave af den syv år ældre og spidsgattede LM 27. De er da også nærmest i familie med hinanden, fordi det er bådkonstruktøren Palle Mortensen, der har tegnet begge både.
Der er dog andre forskelle end bådenes hæk. Mascot 28 har agterkahyt, der mest er en dejlig hule til børn om bord, et større sejl-areal på en lidt højere 9/10s rig og en dybere køl med mere kølvægt. Skroget og kølen minder meget op en semi-langkølet sejlbåd. Bådens større rig og dybere køl betyder, at Mascot 28 sejler bedre og er mere stabil end sin ældre halvsøster.
Man har derfor en rimelig god føling med båden, når man sejler med rorpind og kan styre op til 45 grader til vinden på kryds. Man kan styre med rorpind stående agter i cockpittet eller ved at sidde på ruffet af agterkahytten. Man skal dog først koble rattet fra ved at fjerne en split i agterkahytten. Båden har løjgang på ruffet af styrehuset og storskødet trimmes med en klemme på bomnokken. Mascot 28 blev oprindelig leveret med en 18 hk Volvo Penta dieselmotor, men båden sejler bedre med en større motor på f.eks. 28 hk, hvis man skal kunne holde en god fart mod bølger og modvind.
Der er styreplads om styrbord og pantry om bagbord i styrehuset, der er åbent ud mod cockpittet, der har gode, lige kistebænke og mulighed for at montere et cockpitbord.
Om læ har Mascot 28 en rummelig salon med en U-sofa styrbord med klapbord til seks personer og en lang sofa om bagbord. Ståhøjden er 1,74 i salonen, og der er er skabe i borde over sofaerne i begge sider. Der er en dobbeltkøje i forskibet, og i alt kan båden mønstre syv køjepladser, inklusive to køjer i agterkahytten.
Hele apteringen er i teak med fint buede lister om kanter og åbninger. Midtskibs mellem salon og forkahyt har båden et toiletrum, som det var typisk for den tids sejlbåde. Her er der et skab med skydedøre, og man kan trække en håndvask ud over toilettet.
Der blev bygget 140 Mascot 28 fra 1979 til 1988. Båden har fem søskende på 20, 24, 25, 33 og 35 fod.
Sødygtig bo-båd
Finske Nauticat 33 blev bygget i hele 30 år, efter den første 33er kom på vandet i 1966. Det er en velbygget båd og en ægte klassiker, der holder værdien rigtig godt. Båden er utrolig rummelig om læ og har et lukket styrehus. Det gør 33eren til en drømmebåd for mange tursejlere, fordi man altid kan sidde i ly og hygge sig i det nordiske vejr.
Samtidig er det en robust båd, der bjærger sig godt i sø og sejler godt for motor. Ketch-riggen med mesanmasten på ruffet af styrehuset giver en nem sejlads, fordi de enkelte sejl er rimelig små og lette at håndtere. Man kan sagtens sejle Nauticat 33 ene mand med den fulde sejlgarderobe oppe. I let vind vil de færreste sejlere dog have tålmodighed til at sejle for sejl. Reelt er 33eren en motorbåd med støttesejl, som mange af datidens motorsejlere.
Nauticat 33 har været gennem mange forandringer gennem tiden. De nyeste versioner af Nauticat 33 sejler rimeligt godt for sejl, men man skal nok ikke vælge en 33er, hvis man er glad for at sejle for sejl. Man skal derimod vælge Nauticat 33 for bådens bekvemme og beskyttede sejlads samt rummeligheden i styrehuset og om læ i det buttede skrog. Desuden kan man solbade og hygge sig på nyere versioners hævede agterdæk.
Den oprindelige Nauticat 33 var langkølet med pladeror som en fiskekutter. Dog var kølen dybere, så båden kunne krydse uden at drive. Den var også uden det høje agterdæk og bovspryd, men havde et smukt styrehus i blanklakeret mahogni. Sejlarealet var på blot 44 m2.
I 1977 gennemgik båden sin første store forvandling. Den fik det høje agterdæk, nyt styrehus i glasfiber og et større sejlareal på over 60 m2. Næste forvandling skete midt i firserne, hvor de berømte Sparkmann & Stephens tegnede et nyt og markant forbedret undervandsskrog ved spaderor. Samtidig fik båden bovspryd og en højere rig.
Undervejs udviklede apteringen sig, så man kunne vælge mellem det klassiske styre-hus og et moderne lounge-agtigt styrehus med stor U-sofa. I 1997 kom en nyudviklet version Nauticat 331 med et nyt undervandsskrog og højere rig. Der blev bygget 1160 33ere, og der er ca. 300 i Danmark. Der er en dansk klub for Nauticat-ejere med websitet nauticat.dk.
Forklædt sejlbåd
Maxi 33 fra 1987 er bygget over den hurtige, velsejlende og rummelige sejlbåd Maxi 999, der med Maxi 33-udgaven blev forvandlet til motorsejler med centercockpit, agterkahyt og vindspejl. Dengang var Maxi 33 i høj grad med til at udviske forskellen mellem de klassiske motorsejlere og nutidens cruisingbåde.
Maxi sejler på samme skrog som Maxi 999, men med reduceret dybgang og sejl-areal. Kølen blev 300 kg tungere og fik små vinger, mens mastens højde blev reduceret med 1,5 meter. Alt dette gav båden noget mere stabilitet. Samtidig blev båden nemmere at håndtere for mindre besætninger, der først og fremmest vil sejle hyggesejlads, men som også gerne ville kunne føle sejlglæden fra en velsejlende båd, når de ikke trimmede farten med gashåndtaget.
Det reducerede sejlareal betyder også, at 33eren ikke har samme gode fart for sejl som den originale Maxi 999. Det gælder specielt på kryds i let vind, hvor man nemt bliver fristet til at bruge motoren. Man sidder godt beskyttet mod vejrliget i det dybe centercockpit med vindspejl. Især hvis man har sprayhood og cockpitkaleche oppe i dårligt vejr, der samtidig giver et dejligt uderum i havn. Maxi 33 har et dejligt stort rat i cockpittet, som på en moderne sejlbåd, og man kan f.eks. sidde og styre på lugen til agterkahytten, der er udformet, så man sidder behageligt. Det går fint at styre med det dejligt store rat, men der er mere friktion end i en moderne ratstyring.
Cockpittet er enkelt med lange kistebænke og et stort klapbord, der er monteret på rat-piedestalen, hvor der også er plads til at montere en stor kortplotter. Båden er rigget som en sejlbåd og er født med løjgang til selvslående fok og skødeskinne til genua. Mange Maxi 33 har i tidens løb fået monteret et andenæb i stævnen, som et bovspryd til en gennaker samt nemmere landgang.
Om læ er Maxi 33 indrettet funktionelt og enkelt som en typisk sejlbåd med U-sofa om bagbord, en langskibssofa om styrbord og et salonbord med klapper imellem. Der er L-pantry med ovn og dobbeltvask og toiletrum og kortbord om styrbord. Med for- og agterkahyt er der op til seks køjepladser.
Maxi 33 blev bygget frem til 1991 og blev i 1992 opgraderet til Maxi 34 af Nimbus Yachts.