Hvis du skulle være så heldig at anløbe en havn i en Outremer 55, så forbered dig på at trække umanerlig meget opmærksomhed. Båden emmer af potent offshore power på første klasse.
24 meter kulmast
Testbåden havde en 24,6 m høj kulfibermast og et 104 m2 stort squaretop storsejl – så er bundtrækket ligesom på plads. Afhængig af temperament og vindretning kan man udskifte forsejlene fra en fok på 48 m2 op til en spiler på 220 m2.
Bevæger vi os ned til positionerne, hvorfra man styrer båd og sejl, så er man meget tæt på livet i det integrerede cockpit og salon-område. Outremer 55’s to dobbeltrat er placeret tæt på midtskibs for enden af ruftaget. Det geniale er, at rattene kan vippes i tre positioner: Helt til luv, hvor man kan sidde komfortabelt og koncentrere sig om at styre båden i de velkendte Outremers signatur-stole. I lodret position, vil rattet være optimalt til havnemanøvre, og vipper man rattet ind mod centrum i båden, kan man styre båden og alligevel søge læ for vind og vejr godt beskyttet af ruftaget.
Båden har 104 m2 storsejl, og her ser vi den overlappende genua på 68 m2. Undertegnede sejlede båden i let vind under 10 knob. Med den store gennaker på 140 m2 rundede vi 8 knob på halvvind.
Kritiseret position elimineret
Når det er sagt, sejles 55eren med stor sandsynlighed ved selvstyre det meste af tiden, men designerne fra VLPL har elimineret den udsatte rorsmandspositiion, som Outremer-bådene tidligere har været kritiseret for.
Det mest unikke ved båden er den helt åbne passage mellem cockpit og salon – et stykke knowhow og ingeniørkunst i verdensklasse, købt af Grand Large Yachts værftet, der ejer Outremer, da de overtog legendariske Gunboat.
Det bedste var …
Det er svært ikke at elske alt ved Outremer 55. Franskmændene hæver endnu engang barren for, hvad man kan forvente og forlange af en bluewater katamaran, hvor oceanpassage bliver hurtigere og mere komfortabel end tidligere set. Og for at være ærlig, så er båden en af få smukke katamaraner – den ser simpelthen skidegodt ud. De nævnte vipperat kombineret med de fire elektriske Harken 55 spil, fræk og funktionelt skråtmonteret i umiddelbar nærhed af rattene, gør shorthanded betjening af båden relativ let.
Det er også svært ikke at elske det overdådige rum, som salon og pantry udgør, og som hænger så suverænt godt sammen med det ydre cockpit og ratpositionerne. Pantry-layoutet centralt placeret som en ø midtskibs i salonen fungerer til UG og bidrager til at samle cockpit og salon.
Bevæger man sig ned om læ i de to skrog, har Outremer lagt tiden bag sig, hvor køjerne befandt sig i 2 meters højde. Sådan var det, fordi de smalle skrog gjorde det umuligt at have den fornødne bredde i normal sædehøjde. I 55eren er køjerne i den rigtige højde. De er 2 m lange og 1,5 m til 1,9 m brede. Toilet og bad er på et niveau, der matcher, hvad med er vant til på land.
Hvem vil eje denne kat?
Hvem køber en Outremer 55? Dem, der havde købt testbåden var en fransk familie på vej på eventyr efter at have solgt deres IT-virksomhed … formodentlig til en god pris. For det kræver en velpolstret tegnebog at smide 15.000.000 kr. for denne båd. Omvendt andre vindere af European Yacht of the Year som Hallberg-Rassy 50 eller en Dragonfly 40 koster hhv. 16.000.000 kr. og 6.120.00 kr.
Den typiske Outremer-ejer er et par, eller en familie, der har besluttet at stemple ud af hamsterhjulet for at sejle langt væk. Modsat katamaranerne fra Lagoon og Fontaine Pajot, vil Outremer-ejeren ikke købe båden for at bo i den i stedet for at bo i et hus eller en lejlighed. Det er sejlere, der har hang til eventyr, måske på de syv have. Og så vil der være sportslige typer, der ejer båden. Personer, der identificerer sig med fart og spænding, og som gerne vil opfattes som så.
En 55 fod stor katamaran er en stor båd. Store både har det med at bliver fjerne fra havets overflade og fra den umiddelbare sejlglæde, der ligger helt tæt på vandet. Når man stod der bag rattet i 5-6 m/sek. vind, var det med et lille stik i hjertet, at man trods alt det gode, som den båd rummer, ikke følte sig tæt på havet.