fbpx
TEKST ØYVIND BORDAL FOTO ØYVIND BORDAL OG PRODUKTFOTO #582

TEMA: EL & HYBRID 

”Fru Bølge” løber ikke tør for strøm

Batterikapacitet og lade-hastigheden i havnene er de vigtigste faktorer, der får de fleste bådejere til at fravælge at få elmotor om bord. Det har Claes Fog Bølge, Jægerspris, nu fundet en smart hybrid-løsning på til sin Nordship 360 DS ”Fru Bølge”. Vi har været en tur om bord og prøvet hybriden.


Den bedste lyd om bord, det er når motoren stopper. Dette udsagn kan især sejlbådssejlere nikke genkendende til, og her er elmotoren den forgyldte løsning, for en elmotor giver kun en ganske svag summen om bord. Det oplevede vi på en kort sejltur i Jægerspris-sejleren Claes Fog Bølges Nordship 360 DS Fru Bølge.

Det var fantastisk at kunne sejle op til syv knob på Roskilde Fjord mere lydløst end for sejl. I Fru Bølge er elmotoren suppleret med en lydisoleret dieselgenerator, der giver strøm til motoren og lade-strøm til batterierne, når de er ved at være flade. Vi kunne også starte generatoren under sejladsen, uden at lydniveauet steg nævneværdigt. Det var idyllisk motorsejlads, hvor vi kunne høre fuglene kvidre i land.

Samtidig har Fru Bølge et specielt sejldrev til elmotoren, der kan vendes 90 grader, og det giver gode ekstra manøvremuligheder i havn og i sluser ved at sætte motoren til at køre fremad eller baglæns med drevet tværstillet. Med dette drev får man næsten et helt manøvresystem i tilgift.

”Med en hybrid-løsning slipper man desuden for vinterkonserveringen, forårsklargøringen og serviceringen af en forbrændingsmotor. Prisen er dog højere end f.eks. en dieselkonfiguration,” fortæller Claes Fog Bølge, der selv har konstrueret og modificeret hybrid-konfigurationen i Fru Bølge. Nordship har monteret elmotoren, det mekaniske sejldrev og installeret generatoren, mens Claes Fog Bølge og hans søn brugte to til tre dage på værftet med at installere alt det elektriske i hybrid-systemet. Claes Fog Bølge har desuden selv indkøbt alt grej og leveret det til Nordship.

Claes Fog Bølge arbejder til daglig med el og energioptimering af krydstogtskibe og syntes derfor, at der skulle en elmotor i båden, da han og familien besluttede at investere i en ny Nordship 360 DS. Familien vil gerne kunne sejle langt og sejle på floder, kanaler og søer i Europa, hvor der er ringe lade-muligheder, og hvor det enkelte steder er forbudt at sejle med forbrændingsmotorer.

Han udviklede derfor en hybrid-løsning og bestilte Fru Bølge med nogle modifikationer under dørken om læ, så der kunne installeres en hybrid motorkonfiguration bestående af en elmotor og en generator. Der er desuden tre Sunbeam Tough Black solceller på ruffet. De kan give op til 277 W tilsammen, hvilket er tilstrækkeligt til at have et køleskab tændt eller f.eks. en elvarmer.

Hjertet i hybrid-systemet om bord i Fru Bølge er en østrigsk 48 volts Kräutler SDKH 11.0 på 13 kW med mulighed for kortvarigt at booste effekten til 17 kW, med et komplet elektrisk sejldrevssystem samt en dieseldrevet Fischer Panda 10000i PMS Marine generator. Motoren og sejldrevet er leveret af Solbaaden.dk i Viby J, mens Johs. Thornam har leveret generatoren.

Selve det mekaniske sejldrev er klargjort til saltvand, og Claes Fog Bølge har fået det modificeret fra originalt at kunne dreje +/- 45 grader til at dreje fra 0 til 90 grader. Drejningen af sejldrevet sker med et elektrisk Linak stempel, der på fagsprog hedder en aktuator.

To store litiumbatterier
Claes Fog Bølge valgte oprindeligt at parallelkoble otte 50Ah/48VDC LithiumPro LiFePO4 batterier til at drive motoren. Disse blev i 2022 udskiftet til to stk. 200 Ah/48(54)VDC LithiumPro LiFePO4 batterier, da den højere spænding giver en bedre balance af generator og inverter. Det giver samlet en enestående kapacitet på 26,8 kWh, som kan drive båden i over to timer med 7,1 knob i modvind eller over fem timers sejlads med 5,4 knob i svag vind. Batterierne er med indbygget Battery Management System, BMS, med Bluetooth, der sikrer hvert enkelt batteri mod overladning og underspænding.

Fru Bølge har desuden to AGM-batterier til start af generatoren, bovpropel og ankerspil. De oplades med landstrøm eller generatorens startgenerator, separat fra bådens litiumbatterier. Båden har desuden to 100Ah/12VDC LithiumPro LiFePO4 batterier, der er koblet parallelt som forbrugsbatterier.

Claus Fog Bølge kan overvåge batterierne på en Lenovo tablet, som han har monteret forrest på instrumentpanelet ved kortbordet. Lige agten for tabletten ses instrumentet til kontrol af Fisher Panda generatoren.

Victron lader med 6,5 kW
Fisher Panda generator kører med variabel hastighed, så den tilpasser lade-strømmen til det aktuelle forbrug, der normalt er 4-6 kW ved motorsejlads på 5-6,5 knob. Den leverer 230 volt ved 50 Hz og yder op til nominelt 8 kW og 10 kVA, der står for kilo, volt og ampere.

Generatoren er koblet på en Victron Quattro-kombineret inverter og lader, med en indgang på 230 volt, der lader på 48 VDC-batterierne fra generatoren eller fra landstrøm. Den kan samtidig give 10 kW ved 230 volt til forbrug i båden og kan lade på batterierne med 140A, der er lig med 7,5 kW.

Den kombinerede inverter og lader Victron Quattro er monteret i det oprindelige motorrum på bagsiden af skottet ved nedgangen. Ved siden af er der monteret en Victron galvanisk adskiller.

Dæmper energiforbrug og varme
Solcellerne på ruffet lader med en Victron MPPT 100/20 på 48V-20A, der lader direkte på 48VDC-batterierne. Victron laderne og inverter er også fra Solbaaden.dk.

Claes Fog Bølge har desuden installeret tre Hvacon Force-bokse fra sit eget firma Hvacon Marine System, som han også anvender til energi-optimering af krydstogtskibe. I hybrid-systemet anvendes de fra motor-controlleren til elmotoren for at mindske elforbruget i med op til ti procent og til at sænke temperaturen i motoren med ca. 30 procent.

Claes Fog Bølge har på grund af sit erhverv særlige forudsætninger til at designe og installere et komplet hybrid-system som i Fru Bølge, og med mindre man er særlig elektronisk fingernem, så er det bedst at overlade det til fagfolk at installere et lignende system i sin båd.
Prisen for alle elementerne i Fru Bølges hybrid-systemer løber op i ca. 350.000 kr. i 2021-priser. Selve elmotoren med sejldrev koster ikke meget mere end en 50 hk Volvo Penta-motor med drev, og hvis man vil have generator og en avanceret lader i sin dieseldrevne båd, så bliver prisforskellen ikke så stor.

Især ikke når man med sejldrevet fra Kräutler også får en hæktruster med i købet. Umiddelbart er der næppe den store forskel i prisen for selve installationen af en hybrid-konfiguration og en diesel-konfiguration, hvor kun selve den elektriske installation kan gøre hybriden lidt dyrere. 
Controlleren til elmotoren ses her på siden af ratkonsollen. Øverst på konsollen ses en lille vippekontakt til at dreje sejldrevet med.

Specifikationer Nordship 360 DS Hybrid
Længde overalt 11,00 m Bredde 3,60 m Dybgang 1,80 m Deplacement 6.500 kg Ballast 2.200 kg
Sejlareal 67,00 m2 Motor Kräutler SDKH 11.0 48V 13,0 kW Motorbatterier 2 stk. 200 Ah/48(54)VDC LithiumPro LiFePO4 Generator Fischer Panda 10000i PMS Batterier til generatorstart m.m. 2 stk. AGM-batterier Forbrugsbatterier 2 stk. 100Ah/12VDC LithiumPro LiFePO4 Solceller 2 stk. Sunbeam System Tough Black 111W Solceller 1 stk. Sunbeam Tough Black 55 W Hvacon Force bokse 3 stk.
Værft Nordship Yachts ApS, www.nordship.dk

BÅD 582

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.