fbpx
TEKST FOTO PETER BRINCH #583

Køb af båd

De skal vide, hvad de sælger & du, hvad du køber!

Med en uprofessionel eller ingen gennemgang af båden, alvorlige fejl og mangler og en dårlig kontrakt. Så risikerer du at blive snydt.


I Kalundborg sidder Lene Rosenkjær og kæresten Hans og kigger på Anna Lisa. Deres mørkeblå Koopmans 43, en hollandsk stålbåd med 13 meter smukke, klassiske linjer – bygget og søsat i 2009. En harmonisk, solid sejlbåd, der har kostet parret langt over en million kroner, men som nu bare ligger i havnen og samler ruer på den røde bundmaling. ”Vi føler os snydt,” siger Lene.

Uden at vide, at Anna Lisa manglede en påkrævet CE-mærkning, købte Lene og Hans for snart to år siden drømmebåden. Selvom de handlede via en bådmægler og på kontrakt, må de nu hverken sejle eller sælge båden.

”Vi var ellers overbevist om, at der var styr på alt,” sukker Lene.

"Det er dyrt at blive klog." 
LENE ROSENKJÆR, BÅDEJER
Købeloven er altid med til at sikre køberen i et forbrugerkøb, men fejer ikke automatisk alle problemer af bordet.er.

Ikke alle har styr på regler og forpligtelser
”Skal en båd være CE-mærket, skal det mærke være hakket ind i hækken, ellers kommer den ikke indenfor døren her. Uden mærkning må jeg ikke sælge båden!”

Henrik Reese, professionel syns- og skønsmand ved retssager og stifter af Reese Marin i Aabenraa, er med sine mere end 50 års erfaring i branchen meget klar i mælet, når vi ringer til ham en frostklar morgen i december.

For selvom solen stadigvæk er på vej op, og kaffen kun lige serveret er Henrik ikke det mindste rusten, når det kommer til hans forpligtelser og ansvar som autoriseret bådforhandler:

”Det er mit ansvar at kende reglerne, at informere om dem, overholde dem og sikre, at kunderne ved, hvad de køber. Punktum.” Men ifølge den sønderjyske bådforhandler, så er det desværre ikke ualmindeligt, at flere og flere bådmæglere ikke har styr på hverken regler eller forpligtelser: ”Der kommer alt for mange skævryttere ind fra siden. De vil tjene hurtige penge – og har ofte ikke styr på det ansvar, de står med. De sætter sig ikke godt nok ind i tingene,” siger han og efterlyser ”mere professionalisme” i den del af branchen.

Lene og Hans havde ingen anelse om, at deres nye, brugte båd skulle være CE-mærket. Der står heller intet om det i den kontrakt, der blev udført på købet. Parret troede i 2021, da de købte Anna Lisa, at de var i gode hænder, at bådmægleren var klar over, hvad han solgte og ville opdage og gøre dem opmærksomme på, om der var noget galt med båden eller andet, som havde påvirket den attraktive salgspris.

Bådforhandler Henrik Reese mener, ”at enhver, der påtager sig det ansvar, det er at sælge en båd, de skal vide, hvad de sælger. Båden skal have en professionel gennemgang og efterses for eventuelle fejl og mangler, og alt skal føres ind i en kontrakt til formålet. Så er ingen i tvivl om, hvad der handles.” 

”JA, det bliver båden da dyrere af, men det er jo en af de fordele, jeg ser ved at købe brugt båd hos en autoriseret bådforhandler – du ved, hvad du køber.”

”Vi har desuden et navn og et rygte at passe på. Vi kan ikke bare sælge en synkefærdig eller fejlbehæftet skude for at tjene hurtige penge. Det bliver dyrt for os i længden og for køberen,” siger han.

I Kalundborg beslutter Lene og Hans i 2022 at anlægge sag mod bådmægleren, der solgte dem båden – de vil have købet af Koopmans 43’eren ophævet. Noget, de sikkert kunne have undgået, hvis de havde taget kontakt til en advokat inden underskriften blev sat på købsaftalen.

Selvom det koster at rådføre sig med en advokat og få hjælp med at skrive kontrakten eller måske helt aflyse en handel. Så er det langt fra den udgift, som Lene og Hans står med nu. ”Det er dyrt at blive klog,” tilføjer Lene.
"De skal vide, hvad de sælger." 
HENRIK REESE, BÅDFORHANDLER

Få hjælp, når du skal købe brugt båd
Vi har talt med en specialist i bådhandler, advokat Michael Christensen fra MHC Law i Hellebæk på Nordsjælland. Michael mener, at vores case – Lene og Hans – ”desværre er en af mange, når der er tale om bådmæglere,” og at parret kunne have undgået den dårlige oplevelse med sejlbåden Anna Lisa.

”Som advokat er min opgave at sikre, at alt er, som det skal være. I tilfældet med sagen om den manglende CE-mærkning var det blevet opdaget, og handlen aflyst,” siger Michael Christensen. Skulle det alligevel ske, at Michael overser noget, som ikke kommer med i kontrakten, er det ikke købers problem. ”Jeg har jo en forsikring, der dækker køber, hvis jeg ikke lever op til mit ansvar som advokat,” tilføjer han.

Når Lene og Hans fra Kalundborg er havnet i den situation, de er med deres hollandske drømmebåd, er det ifølge Michael Christensen et billede af, ”at flere bådmæglere kun ser båden overfladisk igennem for fejl og mangler, som derfor heller ikke bliver indført i kontrakten.”

Og selvom købeloven altid er med til at sikre køberen i et forbrugerkøb – altså når der handles med en virksomhed – betyder det ikke, at man slipper for problemer. ”Købeloven vender egentlig bare bevisbyrden, når problemet ér opstået, og vælger sælger at løbe fra sit ansvar, er der kun én, der står med ”aben”, køberen,” siger Michael Christensen.

Michael oplyser, at man indenfor 6.000 kr. får en professionel og ”ganske omfattende” gennemgang af en båd. Penge, der kan være givet godt ud. Ligesom de 12-15.000 kr. det typisk koster at få advokaten til at udføre en kontrakt på en båd i 200.000 kroners-klasssen. Som Henrik Reese fra Reese Marin, peger advokat Michael Christensen også på, at det er bedre at købe brugt båd hos dem, der har styr på rettigheder og forpligtelser. ”Du kan godt sige, at jo længere op i rækkerne, du kommer blandt bådforhandlerne, jo mindre er risikoen for dårlige oplevelser. Der er generelt godt styr på det blandt de autoriserede nybådsforhandlere.

De få sager, vi ser der, de handler om, at en sælger kan have haft held med at skjule noget for forhandleren.”
Du kan læse om alle dine rettigheder på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside: taenk.dk

Du skal undgå at ”handle i blinde”
Nu er det jo ikke sikkert, at den båd, du vil købe, bliver sat til salg ved en autoriseret nybådsforhandler. Måske finder du den hos en bådmægler, som Lene og Hans fra Kalundborg gjorde, eller til salg af en privatperson på bådklubbens opslagstavle. Er det helt uforsvarligt og en slags russisk roulette at købe brugt båd på den måde?

”Overhovedet ikke,” udtaler Michael Christensen og tilføjer. ”Du skal bare have styr på, hvad du køber. Undgå at handle i blinde. Få altid en professionel surveyor (besigtigelsesmand, red.) til at gennemgå båden.”

”Min indgang til nichen – at gennemføre bådhandler – var en undren over, at sommerhuskøbere sikrede sig i alle ender og kanter, imens både til flere hundrede tusinde kroner og opefter blev handlet med en kontrakt skrevet på bagsiden af et kaffefilter. Det var som at se folk handle i blinde – uden at sikre sig på forhånd,” siger han.

Man kan nemt hente bådkontrakter på nettet, og ”de er selvfølgelig bedre end kaffefiltret,” men ifølge vores specialist i bådhandler, så er kvaliteten af de kontrakter dårlige. ”De tager ikke højde for den konkrete situation – såsom, hvad der er aftalt, hvis der opstår fejl eller mangler, hvad er aftalt i forhold til survey (en gennemgang af båden udført af en fagmand på området, red.) osv.,” forklarer Michael Christensen fra MHC Law.
"Få skrevet en ordentlig kontrakt, der afdækker bådens stand og sælgers ansvar."
MICHAEL CHRISTENSEN, ADVOKAT

KØBELOVEN
  • Når en virksomhed er med i en handel, så er det et forbrugerkøb, og en virksomhed kan ikke fraskrive sig din ret til at reklamere i to år. Reklamationsretten dækker fejl, som var til stede, da du købte båden. 
  • Ved et forbrugerkøb, har forhandleren ansvaret for en evt. reklamationssag og kan ikke pålægge dig yderligere besvær. 
  • Sælger i en professionel handel skal rette op på fejl og mangler det første år efter købet, hvis sælger ikke kan bevise, at du er skyld i fejlen.
  • Sælger i en professionel handel kan ikke tage dine rettigheder fra dig, fordi varen er ”købt som beset”.
  • Køber du en brugt båd af en privat, har du ikke nødvendigvis samme ret til at klage. En privat kan fraskrive sig reklamationsretten.
  • Uanset hvordan en sælger i en professionel handel tolker købeloven, kan sælger ikke fravige den, medmindre det er til din fordel.

    Er garanti en del af købeloven? Nej!
    Reklamationsretten er en del af købeloven, og den dækker dig altid. Garanti er en ekstra service, der kan stille dig bedre, hvis noget viser sig at være galt. Nogle sælgere vælger at give dig en garanti – fx tre måneders garanti på en gammel motor.

Råd og vejledning
Lene og Hans venter nu på, at deres retssag mod bådmægleren bliver afgjort. ”Det bliver til mange bridge-aftner, inden vi om et års tid får en afgørelse i sagen om vores Koopmans 43,” siger Lene.

For at undgå, at du havner i en lignende situation – uanset hvor eller hvordan du vælger at købe båd. Hos en autoriseret nybådsforhandler, via en bådmægler eller af en privatperson. Så er det en god ide, at du forbereder dig godt.

Find ud af, hvad du køber, og få sikret en kontrakt, hvor alt er indført – også sælgers ansvar, hvis noget viser sig at være galt. Ja, du er bedre sikret, og risikoen for en dårlig oplevelse er mindre jo længere op, du kommer i bådforhandlernes ”hierarki”, men det vil altid være forbundet med en lille portion risiko at købe brugt båd. Og selvom du i en professionel handel er godt dækket af købeloven, så er det dig, der står med ”aben”, når båden tager vand ind ude midt i Storebælt, eller hvis motoren giver op mellem alle bøjerne i Bøgestrømmen.
"Hold øje med faresignalerne."
MICHAEL CHRISTENSEN, ADVOKAT

  • 4 RÅD FRA BÅDFORHANDLEREN
    1. Du skal forlange at se båden på land.
    2. Få gennemgået det strukturelle som køl og skrog, men også alle vitale dele – som ror, motor, elsystem, gennemføringer osv.
    3. Du skal have en garanti for ingen restgæld.
    4. Der skal være styr på bådens papirer.
  • 4 RÅD FRA ADVOKATEN
    1. Få en professionel besigtigelsesmand til at gennemgå båden.
    2. Vurder, om det vil være fornuftigt med en advokat til at skrive kontrakten.
    3. Skal båden have en momskvittering, skal den findes. Det gælder også dokumentation for CE-mærkning.
    4. Hold øje med faresignalerne. Et kan være, at prisen over en periode sænkes markant.
“Skal en båd være CE-mærket, skal det mærke være hakket ind i hækken,” Henrik Reese, bådforhandler.

Båd 583

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.