Ingen nævnt – ingen glemt
Italia Yacht 12.98 var meget svær ikke at forelske sig i af to grunde. Den ene var, at lige meget hvilken af de andre nominerede både, den linede op mod på vandet ud for Port Ginesta, så sejlede den bedre – ingen nævnt ingen glemt. Den pegede højere, den gik højere, trim og justeringer kunne ses og mærkes promte på loggen og på roret. Den gik også godt med slæk på skøderne, og selvom den var sat op med enkeltror holdt den sit greb i vandet, også når den blev presset. I disse dage hvor der er langt mellem bådene over 35 fod med enkeltror, er det en fornøjelse, når man støder på en enkelt-roret båd – that feeling. Noget andet, der er svært ikke at holde af, er Italia Yachts mod, når det kommer til design om læ. Der er ingen bånd, der binder dem. Nogle gange er det gået bedre end andre. Denne gang er det efter denne anmelders mening gået rigtig godt – omend det er lidt klinisk udtryk om læ. Endelig er der bådens udtryk i havnen. Den ser bare lidt mere rå ud end de fleste med sit brede, men kompakte cockpit, det sort/hvide ”farve”-spil mellem dæk og cockpitfladerne, lugerne, sceptrene og de to rat.
Har vi en køber?
Det er ikke kun prisskiltet på 3,9 millioner kroner, der gør, at båden ikke henvender sig til førstegangskøbere. Man må tro på, at køberen har et dybt engagement i sejlsporten og en lyst til at arbejde med bådens potentiale, når det kommer til trim og optimering. Potentielle købere kan være erfarne konkurrencesejlere, der søger en båd, der leverer, når der sejles ræs, og som samtidig sætter pris på en indretning, der ligger et godt stykke fra blå hynder og lakeret mahogni. Det er vigtigt at understrege, at båden ikke er en racer, men en performance cruiser, der inviterer til, at sejloplevelsen deles med familie og venner, og at disse vil opleve både komfort og elegance. Båden der skiller sig ud i havnen med sit design og sin æstetik. Den vil tiltrække købere, der værdsætter kvalitet, håndværk og den seneste teknologi. Så hvis din båd var en bil – ville denne være en Alfa Romeo.
Cockpittet er rummeligt, og man sidder godt også på kryds, når der bliver lagt øre til.