fbpx
Tekst ØYVIND BORDAL
FOTO
PETER BRØGGER, PER BILLE, SAILING AARHUS #586 

Aarhus Ocean Race stopover

Sådan skete det
– og her er hvad vi fik

Så kom The Ocean Race til byen! Igennem 11 solfyldte sommerdage festede Aarhus med verdens bedste professionelle sejlere.Men det mange ikke ved er, at det tog 15 år at få eventet til byen. Og det kostede 50 millioner kroner. Her et kig bagom scenen i et af Danmarkshistoriens største sejlsportsevents.


Det var ikke første gang, Aarhus ønskede velkommen til et verdensklasse-event i sejlsport. Igennem årtier har byen stået bag mange af de største kapsejladser, der findes, og internationalt er der etableret en dyb respekt for byens kompetence og entusiasme.

Men på trods af det har det været en lang rejse frem til sommerens Ocean Race stopover.

Man kan bare spørge direktør i Aarhus Internationale Sejlsportscenter, Thomas Capitani. I de senere år har han ikke været direkte knyttet til selve eventet, men som direktør i Sailing Aarhus i perioden 2006-2018 rejste han igennem en lang årrække verden rundt for at bringe racet til Aarhus.

”Vi ville mere”
”Jeg kender jo kronologien,” siger han. ”Tilbage i 2008 var vi værter for Youth Worlds. Dengang hed det Volvo ISAF Youth World Championship, og det var Volvo Ocean Race som sponsorerede eventet. Og naturligt nok opstod der en relation til organisationen i løbet af den proces. Mig bekendt var det første gang, der formelt blev talt om at bringe det, der dengang hed Volvo Ocean Race, til Aarhus. Altså, for 15 år siden. Allerede på det tidspunkt havde vi haft flere VM, EM – vi havde fået en del erfaring, og vi ville mere. Efter at klubberne i området gik sammen, og vi fik Sailing Aarhus, kunne vi også klare meget mere. Og nogenlunde samtidigt etablerede kommunen Sport Event Aarhus, med udgangspunkt i Sport Event Danmark.”
Inport Race blev sendt live på Eurosport, filmet med helikopter og fulgt på storskærm på land.

Men det er klart, at for eksempel helikopterbilleder på Eurosport af havneområdet i Aarhus, med de her fantastiske sejlende maskiner – sådan noget har en uvurdelig markedsføringsværdi for byen.
Jon Koch Hansen, direktør, Sailing Aarhus
Landsdækkende indsatsområde
”I hele landet var der på det tidspunkt opstået en vilje til at bringe store sports-events til Danmark. Man havde opdaget, at det var god branding, og der var god omsætning i det, og der blev investeret i at byde på store events. Her i Aarhus var der en forståelse for, at vi kunne noget særligt med sejlsport. Det var sådan set baggrunden. Så der begyndte vi at sende delegationer ud i verden sammen med SportEvent Aarhus. Og vi kunne begynde at arbejde mere seriøst med at byde på at få de her store ting til Aarhus.”

Mange sten på stien
”Helt konkret kan jeg huske, at Knut Frostad, som var chef i Volvo Ocean Race, kom til åbningsceremonien til ungdoms-VM i 2008. Og da spurgte vi ham direkte, om han kunne se for sig et Volvo Ocean Race stopover i Aarhus. Og det kunne han godt. Han sagde, at det ville være nemmere, hvis der var en dansk båd med. Men det kunne han godt forestille sig. Så skete der alt muligt andet, i de kommende år var der jo finanskrise, der opstod nye formater i sejladsen og meget andet. Men vi holdt dialogen. Til racet i 2012 var vi langt i screeningprocessen, men finansieringen blev nedstemt af kommunen, formentlig af politiske årsager. Så vi måtte trække buddet, som havde været et meget omfattende arbejde. Men nu havde vi jo lavet en masse beregninger, også økonomisk, og de var meget positive. Så vi fortsatte bare. I 2016 var vi med igen.

Til racet i 2017-18 viste det sig, at logistikken krævede, at ruten fra Gøteborg til Haag blev forlænget. Og dermed passede det at lave det, som blev kaldt et ”flyby”, hvor bådene rundede en bøje inde i Aarhus Havn. Det havde man ikke prøvet før, men det blev jo et kæmpe hit. Vi fik virkelig meget ud af det.

I tiden bagefter var jeg ikke direkte med længere, men når Volvo forlod skuden, var der jo en masse omvæltninger, og ikke mindst en udsættelse i forbindelse med corona. Sailing Aarhus, SportEvent Danmark, SportEvent Aarhus og Aarhus kommune fortsatte kontakten med de nye ejere af racet. Og så lykkedes det altså endelig i år at få et rigtigt stopover til Aarhus.”
Thomas Capitani
Direktør i Aarhus Internationale Sejlsportscenter.
Jon Koch Hansen
Direktør i Sailing Aarhus.
Charlotte Kirk Elkjær
Event Manager og chefkonsulent i Aarhus Events.

Bringe sejlsport bredere ud
Så hvad kom der ud af de 50 millioner kroner, som hele budgettet lyder på? Var det alle de års arbejde værd?

Jon Koch Hansen er direktør i Sailing Aarhus og ansvarlig for den kommercielle del af eventet. ”Den værdi, der er kommet igen efter vores investering,” siger han, ”kan gøres op på mange måder. Og der kommer en uvildig rapport på et tidspunkt. Men det er klart, at for eksempel helikopterbilleder på Eurosport af havneområdet i Aarhus, med de her fantastiske sejlende maskiner – sådan noget har en uvurdelig markedsføringsværdi for byen. Og når det gælder de besøgende, vi har haft, så er det jo de færreste af dem, der er sejlsportsinteresserede på forhånd. De kommer måske for at have en god familieaktivitet, og se alt det liv og røre der er.

Og faktisk er det netop den gruppe, vi gerne vil eksponere for sejlsport. Det her er jo en sejlsportsevent, det står hele tiden centralt, selvom der er mange tiltag og aktiviteter udenom, der handler om for eksempel bæredygtighed eller vandleg for børn. Nogle af dem, der står på kajen og ser mandskaberne klatre om bord, de vil begynde at drømme om, at det en dag kan være dem, der står der. Og efterhånden som folk får flere af den slags oplevelser, så vil vi lidt efter lidt opleve en øget interesse for og kendskab til sejlsport. Som udgangspunkt er vi jo godt klar over, at vores sport er en nicheaktivitet, og her i Danmark vil det altid være svært at konkurrere med idrætsgrene som fodbold og håndbold. Men der findes ikke noget indenfor sejlsport, der kan komme så bredt ud som netop et event som det her. Det er professionelt og spektakulært på en helt anden måde end vores events indenfor olympisk sejlsport.”
Mirpuri Trifork Racing Team sørgede for et dansk aftryk også blandt de deltagende både.

Mere end 350.000 besøgende
”Så dels har det en værdi for borgerne i Aarhus – vi ved fra undersøgelser, at de sætter pris på oplevelser som det her. Dels har det en helt konkret værdi for turisterhvervet, ved at Aarhus på den her måde kommer på verdenskortet, tiltrækker flere besøgende og forskellige former for investeringer. Og endelig har det en værdi for sejlsporten, eftersom den bliver eksponeret og præsenteret for så mange mennesker, som ikke kender så meget til det i forvejen.

Derudover betyder det meget rent økonomisk for sejlklubberne, og ikke mindst for det frivillige arbejde. Klubberne får mere og bedre materiel, de bliver teknisk stærkere. Det hjælper os den anden vej: Vi kan skaffe godt udstyr og dygtige folk til vores store events.

Når det gælder eliten, så er det her med til at positionere Aarhus som et internationalt kendt sejlsportssted. Det var vi jo nok i forvejen, men vores position er nu stærkere end nogensinde. Og lad mig lige sige, at vi alle sammen er stjernelykkelige for, at det har gået så godt!

Solskin alle dagene, besøgstal tæt på hvad vi havde estimeret med – det vil sige, et sted mellem 350.000 og 400.000 mennesker – og stort set fine vindforhold. Alle vores forskellige stakeholders er begejstret.”
Velkendt syn ved alle stopovers: Par, familier og venner genforenet med sejlerne – med tusinder af tilskuere lige bagved.
Tilskuerne nød det gode vejr og fulgte med fra kajen.
Stor tilslutning til stopover i Aarhus.
Bådene linet op foran Race Village. Forrest den der kom til at vinde det hele: 11th Hour Racing.
Tilskuerne kom i tusindvis – og der var sol og varme samtlige 11 dage.

”Vi vil skabe oplevelser for folk”
Charlotte Kirk Elkjær er Event Manager og chefkonsulent i Aarhus Events, som er en del af Aarhus Kommune. På spørgsmålet om, hvorfor man har gået så massivt ind i det her projekt, svarer hun: ”Vi har først og fremmest lavet det for at skabe oplevelser. Både for de mennesker der bor her i Aarhus og i resten af Danmark. Vi har gået sammen med sejlsporten og sagt: Vi skal lave en sejlerfest. The Ocean Race er rigtig godt at bygge en sejlerfest på, fordi eventet kommer med så mange indbyggede aspekter og tematikker, vi kan arbejde med. Det varer længe, det har fokus på bæredygtighed, og det er sejlads i verdensklasse. Det passer alt sammen godt til Aarhus.

Vi kan bygge ovenpå VM i sejlsport i 2018, SailGP, Tall Ships Race, alt det vi har lavet tidligere. Aarhus er en by, hvor man er vant til store arrangementer nede på havnen. Og når vi spørger borgerne, så vil de gerne have mere. Så det passer både sportsligt – vi har en masse dygtige sejlere, og vi har Sejlsportscentret – og det passer med den strategiske indsats, vi har, hvor vi gerne vil skabe de her gratisoplevelser for borgerne. Det er faktisk ret unikt, der er ikke mange sportsbegivenheder, hvor du ikke skal købe en billet. Så vi gør det for at være en aktiv by, en levende by. Og så er det selvfølgelig god branding. Det er jo fedt at være en del af noget, der rejser hele jorden rundt.”
IMOCA’er på vej ind i Aarhus havn: Ikke noget vi ser hver dag...

Tænder drømme
At Ocean Race kommer til byen må vel også skabe nye muligheder for danske sejlere med store ambitioner? ”Javist,” siger Thomas Capitani. ”De professionelle sejlere på holdene har set, hvad der sker her, og det øger vores anerkendelse og muligheder i den professionelle del af sejlsporten. De har mødt vores unge sejlere, de har snakket med dem. Forbindelser er blevet skabt. De har set, hvor mange dygtige sejlere, vi har her. De har opdaget, at det ikke er nogen tilfældighed, at der er en eller to, de kender i forvejen. Så det her event gør Aarhus til et mere bredtfavnende sejlsportssted. Vi kan ikke kun levere faciliteterne, vi kan også levere sejlerne, og ikke mindst hele den kompetence vi har omkring sustainability og grøn omstilling, og som er blevet vigtigere og vigtigere i den her type events. Og så må vi ikke glemme, at vores lokale sejlere ser, hvad vi kan her. Det tænder en masse drømme. De ser, at det faktisk er muligt, at de kan få en karriere i det her. Der går helt sikkert en del unge sejlere rundt om i landet lige nu, helt optændt, og tænker, det der – det vil jeg gerne. Men hvis vi zoomer helt ud og ser på det helt overordnet, så er det her simpelthen en kæmpe anerkendelse.

Efter det her kan vi håndtere hvad som helst, inklusive America’s Cup. Det har været en lang proces at kommer dertil. Men nu er vi der.” 

SÅDAN SER REGNESTYKKET UD
Aarhus Ocean Race havde et budget på 50 millioner kroner. Aarhus kommune bevilgede 10 millioner, og i tillæg blev der afsat 8 millioner fra eventpuljen. I alt 18 millioner kom fra kommunens side. De resterende 32 millioner er kommet ind fra staten, regionen og diverse sponsorer.

Der er uvildige analyser på vej, som vil vise, hvordan det egentlig gik på indtægtssiden. Men forventningen er, at pengene kommer ind igen på flere måder: Dels blev langt det meste brugt i Aarhus – pengene havnede hos lokale leverandører. Meget af det Ocean Race købte til deres stopover i Aarhus, købte de på stedet. I tillæg kom almindelig forbrug – deltagere, støtte-
apparat, journalister og besøgende i det hele taget spiste, sov på hotel, shoppede osv. Det gav øget omsætning til byen.

Regnestykket kan gøres op på flere måder, men der findes definerede målepunkter, så mere vil komme frem. Helt generelt viser undersøgelser, at sportsturisme oftest er en god forretning. Faktisk er det en af de bedste økonomiske satsninger, man kan lave på turistområdet.

Båd 586

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.