fbpx
Tekst MORTEN BRANDT FOTO LUDOVIC FRUCHAUD // EYOTY #587

Mød Bente 28 - Havets Micro SUV

Når nye både sættes i søen, er der altid en forventning om innovation og forbedring. Men kan Bente 28 opfylde disse forventninger? Den præsenteres som et frisk pust, og den har et forførende ydre, men leverer den på løfterne om den unikke sejloplevelse?


Bente 28's udvendige design er på en og samme tid konventionelt og dristigt. Dens linjer og farver nærmer sig lidt det råbende, men omvendt er der masser af reference til moderne franske både. Og selvom den har en vis IMOCA-råhed over sig, har den samtidig en subtil charme, der vil tiltrække sig opmærksomhed i alle havne.

Dens linjer og proportioner siger (højt), "Jeg er her for at sejle seriøst, men lad os ikke glemme at have det sjovt undervejs." Dens runde hjørner og let buede linjer signalerer fransk IMOCA-stil, dog uden at skræmme traditionalisterne helt væk.

Bedst med slæk på
Bente 28 demonstrerer sejlegenskaberne som en venlig partner på vandet. Dens lette styring og direkte respons gør sejladsen sjov, især for dem med mindre erfaring. Den har det bedst med slæk på skøderne, takket være det brede flade skrog og dobbelte ror og den relativt korte jernkøl på 1,6 m. Dog kunne dens evner på kryds være mere imponerende, og når den ligger og krænger, kan grebet være en smule udfordret. Den skal mindst krænge 20 grader, før dens design tillader den at gå optimalt på kryds, hvilket kan gøre krydsoplevelsen lettere anstrengt.
Bente 28 har masser af power og gode looks. Den sejler  godt, især med slæk på skøderne.

Én dør om læ
Om læ i Bente 28 er der ét stort rum og kun én dør. Der kunne have været hyggeligt om læ med nogle farvede paneler, noget træ eller bare noget maling, men i testbåden, vi sejlede, var der så mange store hvide flader, at man følte sig hensat til en tandlægeklinik. Der er god plads og fuld ståhøjde. Som sagt er der én dør om læ, hvor man kan finde privatliv. Og her er der prioriteret rigtigt, for bag døren gemmer sig toilettet.

Der gøres mange kompromiser, når både designes ikke mindst på både under 35 fod. På Bente 28 er pantryet også et kompromis. Der er induktionskogeplader, der kun virker med landstrøm, og skabe der er så smalle, at der ikke levnes meget plads til service og andet.


Tre topfeatures
Der er tre features, der definerer Bente 28. Den intelligente plads-udnyttelse og det åbne layout skaber en fornemmelse af rummelighed og lys, der normalt ikke findes i denne størrelse. Dette skaber et interiør, der kan gøres både indbydende og hyggeligt med lidt benarbejde.

For det andet leverer Bente 28 en oplevelse, der sender tanker i retning af de franske RM-både. Det store glastag over salonområdet tilbyder ikke kun besætningen beskyttelse mod elementerne, men skaber også en følelse af åbenhed og forbindelse til omgivelserne. Dette gør båden til en ideel platform for afslappet sejlads og sociale aktiviteter med familie og venner. Kalechen tilføjer en unik dimension til bådens udseende.

Endelig er Bente 28's sejlegenskaber gode. Selvom den ikke er designet til aggressiv regattasejlads, tilbyder den stadig en stabil og fornøjelig sejlads. Det brede skrog og moderne design med dobbelte ror og gennaker giver power og kontrol, og båden er stabil på vandet.

Pantryet er forholdsvist smalt, og der kan forekomme pladsmangel ikke mindst i skabene.

De køber den
Målgruppen for en Bente 28 ville primært være unge sejlere, par eller små familier, der søger en kompakt og komfortabel sejlbåd til kystnær sejlads og weekender på vandet. Bådens lette manøvreevner og rummelige indretning gør den ideel til dem, der ønsker en ubesværet sejloplevelse og samtidig vægter komfort og praktisk anvendelighed.

Hvis Bente var en bil, ville den være en moderne udgave af for eksempel en Fiat Panda 4X4 eller Hyundai Casper. Som med SUV’en formår Bente 28 at tilbyde stil, fleksibilitet og en god blanding af ydeevne og komfort. Den kombinerer praktiske egenskaber med et ungdommeligt og energisk udtryk, der appellerer til dem, der ønsker en livsstil med eventyr og frihed på bølgerne.

Den ser både sød og frisk ud, når den ligger der i havnen næsten ovenpå vandet. Tankerne går i retning af de franske OPEN-både, hvilket også er helt i tråd med tidsånden.

  • DET SIGER VÆRFTET:
    • Bente 28 kombinerer moderne og sporty sejlads med komfort om bord.
  • DET SIGER VI:
    • Ja, sådan da. Det er et sjældent spartansk étrumsdesign i fransk stil, hvor komforten ikke er så stor igen. Og desværre vejer båden officielt 3.200 kg. Vi ville gerne have haft den markant lettere.
  • DET SIGER VÆRFTET:
    • Den er exceptionel manøvrebar til havs og i havnen.
  • DET SIGER VI:
    • Ja, den er OK til havs, men ærligt så bliver både med dobbeltror aldrig nogen drøm i en havn.
  • DET SIGER VÆRFTET:
    • Gode sejlegenskaber med slæk på skøderne takket være den brede flade hæk og den store gennaker.
  • DET SIGER VI:
    • Det er sandt, båden er næsten ligeså afslappende at styre nedad bakke som en flerskrogsbåd. Vi ville blot ønske, at den var 300 kg lettere – så havde den været flyvende.

SPECIFIKATIONER
Længde overalt
(LOA) 8,65 m Vandlinjelængde (LWL) 7,83 m Bredde 2,99 m Dybgang 1,6 m (valgfri T-køl dybgang 1,95 m) Sejlareal 55,2 m² Ballast 995 kg Deplacement 3.200 kg Pris testbåd inkl. moms 1.259.387 kr. Design Judel/Vrolijk Kontakt www.benteyachts.com

Der er noget rå offshore over Bente 28. Båden er CE-kategori B-godkendt. Den 1,6 m dybe jernkøl giver fornuftig stabilitet. Efter testene ville designerne fjerne yderligere 150 kg fra bådens aptering for at sikre bedre sejlegenskaber.


Båd 587

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.