fbpx
Ligeså vigtigt værktøjet kunstig intelligens bliver for meteorologerne og fremtidens verjrudsigter, ligeså pivringe er AI til at tegne både.
TEKST & FOTO PETER BRINCH #589

METEOROLOG ER IKKE I TVIVL

"Vejrudsigten bliver mere rigtig med hjælp fra AI"

AI, også kaldet kunstig intelligens, trænet på gammelt vejr kan nu gætte nyt 10 dage frem. Resultatet er flere længder bedre end meteorologernes traditionelle metode. Er det her det bedste svar på, hvad sejlere skal bruge teknologien til om bord? Vi taler med DMI og får styr på, hvorfor et super præcist system som Google GraphCast kan blive et nyt supervåben mod dårligt vejr.


Forestil dig en sejltur uden hårde vindbyger, et tordenskrald eller trommeregn på ruffet, når du mindst venter det. Forestil dig en vejrudsigt, der er så præcis, at du slipper for overraskelser. Med hjælp fra toptrænede computere rykker den virkelighed nærmere. Men hvad så med den traditionelle vejrudsigt, den, der bygger på erfarne menneskers intelligens. Bliver den til arkæologi – noget, vi bare graver frem for at se, hvordan man gjorde før – et oldværktøj? Nej, er det korte svar fra meteorolog hos DMI, Lars Henriksen. Samtidig mener han, at AI-vejrudsigter "helt klart er fremtiden."

Fra observationer til prognose helt lavpraktisk
Inden vi kaster Artificial Intelligence, den kunstige intelligens, ind i ligningen, så tager vi det lige fra bunden. I England – 70 km vest for London – ligger det europæiske vejrcenter ECMWF (navnet på den vejrmodel mange sejlere kender fra tjenester som Windy og PredictWind). Det er herfra flere europæiske vejrtjenester som DMI får fundamentet for sine egne prognoser.

Man kan sige, at ECMWF er den store fabrik. På samlebånd spytter de en global vejrprognose ud hver 6. time – fire gange i døgnet. DMI er værkstedet, der med sine erfarne meteorologer og vejrforskere strikker den store prognose fra ECMWF sammen til noget, der kan forudsige vejret ganske præcist i lille Danmark.

Den globale prognose, fundamentet i DMI's prognoser, er meget grovmasket. Der er 9 km mellem hvert punkt, hvor man beregner vejret ud fra de data, man får fra satellitter, vejrstationer og andre observationer. Med så store masker i nettet kan vejrfænomener som regn, temperaturer og vinde undgå at blive fanget på strækninger helt op til 45 km – næsten hele Langelands østkyst.

Når DMI's meteorologer er færdige med sit arbejde, er nettet noget mere finmasket med kun 2 km mellem hvert punkt. Det svarer til, at en mindre dansk regnbyge, der bare strækker sig over 10 km, ikke slipper igennem. Den bliver fanget og kommer med i prognosen. Med andre ord, så er en lokal vejrudsigt fra DMI potentielt og meget firkantet fortalt fire-fem gange mere præcis end den globale fra ECMWF.

DMI kan altså lave nogle ganske nøjagtige beregninger, men rigtigheden i dem er begrænset af, at den globale prognose fra ECMWF kun opdateres fire gange i døgnet. Klokken 06, 12, 18 og 24.

Det betyder, at en lokal vejrudsigt for Svendborgsund kan være strikket sammen ud fra 5 timer gamle vejrobservationer. Det er lig med en større usikkerhed, at vejrudsigten helt enkelt ikke rigtig rammer virkeligheden.

Det er her, kunstig intelligens kommer ind i billedet.
Undgå at blive overrasket af dårligt vejr, når meteorologerne får kunstig intelligens i værktøjskassen.

HVAD ER KUNSTIG INTELLIGENS
Kunstig intelligens, også kaldet AI (artificial intelligence), er teknologi, der efterligner den menneskelige intelligens. Den kunstige intelligens kan analysere de data, vi mennesker fodrer den med og lynhurtigt træffe nogle beslutninger. Teknologien anvendes blandt andet i selvkørende biler, smartphones og chatbots, hvor den kan løse komplekse problemer hurtigere end mennesket.


Der er ingen tvivl om, at kunstig intelligens er næste step – også i meteorologernes verden.
Lars Henriksen, meteorolog

Vejrudsigten bliver mere sikker med hjælp fra AI
GraphCast, som Googles system hedder, er et værktøj til globale vejrprognoser baseret på AI (kunstig intelligens). Ved at lade systemet tygge sig igennem årtiers gammelt vejr, har det gættet nyt 10 dage frem og så præcist, at det har slået de traditionelle metoder med længder. Det eneste GraphCast nu behøver for lynhurtigt at kunne levere en global prog-nose, er vejrets tilstand for 6 timer siden og det aktuelle vejr.

Det europæiske vejrcenter ECMWF er i gang med at teste AI-systemer – blandt andre Googles. Med hjælp fra AI i de globale prognoser, får DMI helt andre forudsætninger for at beregne en lokal vejrudsigt i Danmark.

Fra fire til måske 100 gange i døgnet eller mere. Når det bliver muligt at opdatere de globale prognoser stort set hele tiden – ikke bare kl. 06, 12, 18 og 24 – skal en vejrobservation kl. 7.45 ikke vente på at komme med i den næste prognose kl. 12. Ved hjælp af AI kan den lynhurtigt komme med i en ny – potentielt kl 7.50.

"Vi bliver i stand til at levere en præcis og rigtig vejrudsigt på kommando," siger meteorolog ved DMI, Lars Henriksen og forklarer, at "præcis er, hvor fx nedbøren rammer. Rigtig er, hvis eller hvornår nedbøren rammer."

Overført til virkeligheden betyder det, at prognoser som dem for stormfloden og stormen Pia, der ramte Danmark sidste år, fremover kan blive meget mere brugbare for fx danske havne og beredskabers indsats.


På TV2's hjemmeside kunne man i december læse:
"Ny prognose: Orkan-vindstød rammer endnu tidligere end ventet."


Med AI i meteorologernes værktøjskasse kan der i fremtidige prognoser potentielt komme til at stå:
"Ny prognose: Orkan-vindstød rammer som forudsagt kl. 12.15."


Præcis det, er for meteorolog Lars Henriksen den store gevinst, når AI-systemer vil blive brugt til globale prognoser.


"I den sidste ende handler det om rigtighed, når man tjekker en vejrudsigt – og den bliver mere rigtig med hjælp fra kunstig intelligens, der er ingen tvivl," siger han. 


Men selvom AI-systemer nu kan levere super præcise resultater med en rasende hastighed, har de ikke meteorologernes menneskelige evner.


Den hastighed, præcision og rigtighed man stræber efter, er fordelen ved det her system.
Lars Henriksen, meteorolog

Systemet kender ikke det mest sandsynlige scenarie
Spørger vi den erfarne meteorolog Lars Henriksen, er man stadigvæk langt fra noget, som vil blive brugt i de vejrudsigter, der udgives af DMI. For det er kun en langsigtet global prognose på 5-10 dage, Googles GraphCast kan gøre bedre end meteorologernes. 


"I min optik, så er det ikke helt så lyserødt, som det ser ud – endnu. AI-systemet fra Google er begrænset af, at det ikke er et menneske," siger han og forklarer:

"Lige nu kan systemet sindssygt hurtigt lave nogle sandsynlighedsberegninger ud fra de data, vi giver det, ja. Men ved flere beregninger, som man laver for at øge sikkerheden i en vejrudsigt, kan det ikke sige, om det er den første, anden eller tredje beregning, der er det mest sandsynlige scenarie. Det er noget, der stadigvæk kræver menneskelig erfaring."

Ifølge meteorologen kan ingen med sikkerhed pege på, hvor langt man er kommet i næste uge eller om et år. Derfor vil man hos DMI heller ikke spå om, hvornår vejrtjenester begynder at få brugbar hjælp fra systemer som Google GraphCast. Men der er ingen tvivl, danske sejlere får et nyt supervåben mod at havne i dårligt vejr, når systemerne er færdigudviklet.

"Vi kommer dertil – det er helt klart fremtiden – men vi ved ikke, om vi snakker en tidsramme på to eller fire år," siger han.


Vi kommer dertil – det er helt klart fremtiden – men vi ved ikke, om vi snakker en tidsramme
på to eller fire år
Lars Henriksen, meteorolog

Mere præcis og rigtig, mere brugbar
Endnu er alt som det plejer, og der er udsigt til en helt klassisk måde at beregne vejr på flere år frem, men AI breder sig. Og når de toptrænede computere på sigt kommer til at indgå i meteorologernes værktøjskasse, bliver vejrudsigterne ifølge Lars Henriksen "langt mere brugbare." I særdeleshed for sejlere, redningstjenester og det øvrige beredskab.

Helt konkret er der nemlig tre ting, der bliver markant forbedret, når AI overtager det store samlebåndsarbejde, og DMI ikke længere er begrænset af kun fire globale prog-noser i døgnet. Når meteorologer og vejrforskere får mere tid til at finjustere og vurdere sandsynlige scenarier ud fra egne erfaringer:

1. Hastighed
2. Præcision
3. Rigtighed

Blandt sejlere har spørgsmålet længe været, hvad de skal bruge kunstig intelligens til om bord? Der kan nok godt argumenteres for, at fremtidens vejrudsigt er svaret. Et super-våben mod at blive overrasket af dårligt vejr. 


Båd 589

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.