fbpx
TEKST HENRIK HANSEN FOTO HENRIK HANSEN, DIRCH PETERSEN M.FL. # 589

HANS MAJESTÆT KONG CHRISTIAN X'S 'RITA IV' ER TILBAGE I DANSKE FARVANDE 

Nu restaureres 10-meteren til oprindelig pragt

Den kongelige 10-meter 'Rita IV' var næsten helt forfalden, da den schweiziske rigmand Alfred Mayer fik den reddet med en gennemgribende restaurering i Portugal. Nu har Mikael Goldschmidt, KDY, købt 'Rita IV' for at sejle med den smukke båd i Danmark og har sendt den på værft i Dragør til yderligere en restaurering. Bådmagasinet følger arbejdet med 'Rita IV'. 


Midtimellem moderne glasfiberbåde står den meget elegante 10-meter Rita IV i hallen hos Dragør Baadeværft, hvor bådebyggerne er i fuld gang med at restaurere den næsten 100 år gamle båd, der er en enestående del af dansk sejlsports kulturarv.

Rita IV, der blev bygget til Hans Majestæt Kong Christian X, der også var kendt som Danmarks Sejlerkonge. Det var William Fife III, datidens berømte skotske designer af yachts, store meter-både og to Americas Cup både, der havde tegnet båden specielt til kongen, og den blev bygget i 1925-26 på det daværende værft, Thornycroft Scandinavia A/S i Københavns Sydhavn. Den nye kongelige båd blev søsat 17. april 1926 og døbt af Dronning Alexandrine, der havde bragt sejlsporten ind i det danske kongehus. Hendes tyske familie var sejlere. Sejlerkongen sejlede med Rita IV til slutningen af 1929, og i 1930 blev hun solgt til skibsreder A.P. Møller, der havde båden frem til 1955 under navnet Karama. Den oprindeligt kongelige 10-meter kunne derfor tit ses sejle på især Øresund.

Dengang var der ikke motor i båden, men det kom der i 1955, inden Kamara blev sendt til en ny ejer i Sydfrankrig. Den franske periode varede kun til 1961, hvor båden blev solgt til USA, hvor den blev handlet og skiftede navn flere gange. Men op mod årtusindskiftet begyndte båden desværre at forfalde.

Til sidst var Kamaras redning, at det var en Fife-båd med kongelig oprindelse, og i 2008 begyndte den første større restaurering på et engelsk værft, men man nåede ikke ret langt, før båden i 2011 kom til Portugal, hvor den blev gennemgribende restaureret frem til 2015 og kom i meget flot stand. Den fik også sit royale navn Rita IV tilbage.


Retur til Danmark
Det var sejleren Mikael Goldschmidt, KDY, der heldigvis i sommeren 2023 købte Rita IV i Schweiz og bragte båden tilbage til Danmark, så den nu igen sejler i danske farvande.

"En god ven gjorde mig opmærksom på et stykke dansk sejlerhistorie, der både havde tilhørt Hans Majestæt Kong Christian X og A.P. Møller. Dette skib, som i sine første næsten 40 år havde sejlet på Øresund og Kattegat, var sat til salg af dens daværende ejer, den schweiziske bankmand Alfred Mayer, der er bosat i Geneve og havde Rita IV liggende i Yachtclub de Geneve," fortæller Mikael Goldschmidt.

"Min søn Daniel og jeg besluttede at tage til Geneve og se nærmere på Rita IV, og ja, hvis jeg må bruge et lidt populært udtryk, det var 'kærlighed ved første blik'. Man kan ikke undgå at blive betaget af de meget smukke linjer, 'Rita' har," fortæller Mikael Goldschmidt, der ikke var i tvivl om, at Rita IV skulle hjem til Danmark.

"Fra 2011 til 2015 gennemgik Rita IV en renovering, som dens tidligere ejer havde stået for. Men der var alligevel gået otte år, og mit ønske med at erhverve Rita var, at fuldende denne i istandsættelse og bringe hende til en stand lige så flot, som da hun blev leveret til Hans Majestæt Kong Christian X for snart 100 år siden," fortæller Mikael Goldschmidt.


Nye randplanker i mahogni
Det er Dragør Baadeværft, som Mikael Goldschmidt lader klare denne istandsættelse, der voksede i omfang, da man først gik båden efter i sømmene. Nu arbejder seks bådebyggere og lærlinge ihærdigt på at bringe Rita IV i tiptop stand inden sæsonen.

"Vi har fræset den gamle fugemasse ud af nådderne på teakdækket. Det gjorde vi med en speciel nådfræser, og derefter gik vi i gang med at lægge en ny elastisk fugemasse i nådderne på teakdækket, der er imponerende 18 mm tykt," fortæller Dirch Petersen, bådebygger og værftsejer.

"Derudover er al udenbords blanklakeret mahogni blevet afrenset for gammel lak og bliver lakeret op med 15 lag lak, ligesom mast og bom bliver afrenset og lakeret op. Om læ foretager vi mindre justeringer, hvor ryghynderne i salonen er flyttet lidt, så køjerne bliver bredere. Vi er også ved at bygge et nyt salonbord og nogle opbevaringskasser i mahogni, samt nye bænke i cockpittet," fortæller Dirch Petersen. I forlængelse af dette arbejde, besluttede Mikael Goldschmidt, efter drøftelser med Dirch Petersen, at værftet også skulle ændre dækskonstruktionen omkring ruffet, cockpittet, lugerne og mastehullet.

Ved restaureringen i 2011-15 blev ruffet og alle karmene monteret direkte på det nye teakdæk, mens bådebyggere normalt laver randplanker i mahogni omkring et teakdæk, hvor man så påmonterer rufsider, cockpitkarme, lugekarme og vandlister.

Nu bliver der monteret klassiske randplanker i mahogni, der fint og praktisk indrammer teakdækket på Rita IV. Det hører med til denne beslutning, at manglen på en fuget afslutning på endetræ i teakdækket har medvirket til, at der er trængt vand ind ved en luge i agterdækket, så der er gået råd og begyndende svamp i dæksbjælker under agterdækket. Derfor bliver de berørte dæksbjælker og dele af agterdækket også udskiftet.

Der blev påbegyndt en restaurering af Rita IV hos Brian Popes Ocean Yacht Company i Penpol nær Falmouth i Cornwall i England.

Holdet bag restaureringen 
Rita IV står i en tør hal, og derfor har værftet givet hende et plastikskørt fra vandlinjen og ned til gulvet. Under båden er der lagt tæpper, der jævnligt bliver vandet, så man undgår, at undervandskroget tørrer ud under restaureringen. Bådens fribord står flot og perfekt, efter skroget blev nådlimet under restaureringen i 2011-15.

Holdet, der arbejder på Rita IV består af bådebyggermester Dirch Petersen, bådebygger Ruben Høi, bådebygger Cecilie Blomberg, Manfred Groht fireårslærling, Niklas Wesche fireårslærling og Sidse Mikkelsen toråslærling.

"Vi kom ind i billedet, da Rita IV's nye ejer Mikael Goldschmidt henvendte sig og bad mig tage til Geneve og hjælpe med at gøre båden forsvarligt klar til at blive transporteret til Danmark på lastbil. Det var lige omkring midsommer," fortæller bådebygger Dirch Petersen, der er tredje generations ejer af Dragør Baadeværft.

"Sammen med Mikael Goldschmidts folk modtog vi i starten af juli båden i Gilleleje, hvor den straks blev søsat, og vi riggede båden til med det samme. "Rita IV" lå i Gilleleje resten af sommeren, og i sensommeren sejlede vi båden til Dragør, hvor besætningen og jeg undervejs foretog nogle testsejladser med bådens trim. Det gjorde vi sammen med sejlmageren Thomas Taatø, Elvstrøm Sails, og riggeren Jesper Heiselberg, Riggerne, der begge blev sejlet ud til Rita IV i en RIB i Øresund.

Her fandt vi ud af, at vantene var for lange. Vantskruerne kunne ikke skrues mere sammen, så derfor blev masten taget af i Dragør, og vantene blev afkortet. Masten blev derefter sat igen, så båden atter kunne blive testsejlet af bådens besætning, Thomas Taatø og jeg, med de nu kortere vant. Det viste sig, at det gav en klar forbedring. Derefter blev Rita IV taget på land og kørt ind på værftet," fortæller Dirch Petersen.


Færdig inden sæsonen
Renovationen af Rita IV forventes at være færdig inden sæsonen, og Mikael Goldschmidt glæder sig til igen at kunne sejle med sin historiske båd i fineste stand.

"Mine planer med 'Rita' for de kommende sæsoner er at anvende hende til dagture på Sundet og Kattegat. Præcis i de farvande, som hun blev født til. Hendes hjemhavn vil være henholdsvis Tuborg Havn og Gilleleje Havn i sommermånederne," fortæller Mikael Goldschmidt.

Følg restaureringen af Rita IV i næste nummer af Bådmagasinet.


Specifikationer Rita IV
Længde 17,65 m Længde, vandlinje 11,58 m Bredde 3,30 m Dybgang 2,22 m 
Deplacement 14.100 kg Motor Yanmar diesel 75 hk 
Design William Fife III, Skotland Værft Thornycroft Scandinavia A/S
 


Båd 589

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.