fbpx
images/PLUS/Artikel/563/Ffuldt_udbytte_af_dit_tovvaerk/Ffuldt_udbytte_af_dit_tovvaerk.jpg

Tekst & Foto Øyvind Bordal

Splejsning:

Få fuldt udbytte af dit tovværk

Kan du splejse? Rent statistisk er der rigtig store chancer for at dit svar på det spørgsmål er nej. Men med dagens fiberliner er den gamle kunstart blevet mere væsentlig end nogensinde før.


Splejsning har altid været en del af det vi kalder sømandskab – og samtidig noget, som meget få sejlere i virkeligheden mestrer. Det gælder selv folk som har sejlet hele livet – som nu for eksempel denne artikels forfatter. Som mange andre kunne jeg nok godt splejse en løkke i et stykke treslået fortøjningstov, hvis jeg blev tvunget til det. Men så stopper det ligesom der.Og det er synd, for på mange måder er det lige der det egentlig begynder. Den største nytteværdi ligger nemlig i at kunne splejse liner med kerne og strømpe – det vil sige, alle de liner på en sejlbåd, som ikke lige bruges til fortøjning eller ankerline. 

Behold spændingen
Og faktisk har den teknologiske udvikling på området gjort den gamle kunstart endnu mere relevant end tidligere. Der er nemlig sket rigtig meget de senere år, når det gælder tovværk. Stadig er der et marked for traditionelle polyesterliner med kerne og strømpe, og det er stadig en OK (og ikke mindst billig) løsning. Den type liner er dog mest egnede til ældre turbåde – du får alligevel ikke ret meget udbytte af stærke, strækfaste liner, hvis sejl og rig (eller endda selve båden) giver sig i stedet. Men hvis dine sejl, din rig og din båd har den stivhed man kan forvente i dag, så har kvaliteten af dit tovværk faktisk en betydning for hvordan båden sejler. 

Bedre sejlegenskaber
Moderne liner i fibre som dyneema (den mest populære, af gode grunde), har overlegne egenskaber. De er kort sagt langt stærkere, og strækker sig langt mindre, end traditionelle liner til sejlbåde. Og det betyder noget – du får ganske enkelt bedre sejlegenskaber, når fald, skøder og andre typer trimliner bliver stående der hvor du har sat dem, også under hård belastning. Sejl og rig beholder sit trim og sin profil, lige præcis når der er mest brug for det. Det giver mindre krængning og mere fart. Der er altså gode grunde til at investere de ekstra kroner, en high performance line koster. Men man skal også vide, at dyneema, spectra (et andet navn for samme fibertype), vectran og de andre typer har visse sårbarheder. Først og fremmest er det sådan, at fibrene i kernen let knækker, hvis linen bukkes for hårdt under belastning. 

Sårbarheder ved dyneema
Nu er det sådan at alle liner mister en hel del af deres brudstyrke, hvis der er et knob i brug. Men dyneema, som er den suverænt mest brugte high performance line i dag, taber mere styrke end andre typer tovværk. Tests har vist at de kan knække ved omkring 30 % af linens brudstyrke, hvis der er en knude involveret. Lidt af det samme gør sig gældende, når dyneema fastgøres i en sjækel eller en rigbolt med en lille dimension. Fibrene knækker når de bukkes hårdt ved høj belastning, og linen risikerer at ryge, længe inden den opgivne brudstyrke nås. 

Desuden er det sådan, at dyneema og andre moderne fiberliner kan fås både med og uden strømpe. Versionen uden strømpe er meget glat. Den holder ikke på knuder lige så godt som traditionelt tovværk gør. 

Splejsning og ekstra radiusI praksis er der som regel så meget ekstra styrke i linen, at det går godt alligevel. Men skal man have fuld udnyttelse af den dimension dyneema-line man nu har valgt til formålet, er det væsentlig at sørge for at den fastgøres med splejsning, og helst også med en kovs eller low friction ring, som øger den radius linen bukkes rundt om. 2-3 gange linens diameter plejer at være en god tommelfingerregel. 

Ikke så let som det ser ud
Der er udmærkede YoutTube-videoer, der viser de forskellige splejsninger der kan bruges. Men hvis du har prøvet at lave en splejsning foran skærmen, vil du højst sandsynlig have oplevet at det ikke er helt så let som det ser ud til. Det kræver ganske enkelt træning, og der er små tricks, der kan hjælpe dig til at undgå problemer undervejs. Men hvilke?


Columbus Marine

For at få det hele vist og forklaret, besøgte vi en ekspert. Lars Jul er brandmand i det daglige, men nogle dage om ugen står han hos Columbus Marine og splejser fald og klargør tovværk til firmaets kunder. Efter flere kurser hos tovproducenter, tusindvis af splejsninger og mange års sejlerfaring, er han den rette mand til at vise hvordan det gøres – og ikke mindst forklare hvad der skal til, for at få et vellykket resultat. Det kan du se mere om på de kommende sider.

Splejsning.
Sådan gør du

Generelt
Som med alt andet arbejde, skal du bruge en arbejdsplads og noget værktøj. Når det gælder arbejdspladsen, er et bord eller en bænkeplade, helst med et par meters albuerum, tilstrækkelig. Desuden skal der være en krog eller en anden form for fastgørelses-punkt. Og det skal være solidt, for der hives hårdt til, når splejsninger strækkes og rettes til. Værktøjet består af et sæt splejsenåle i forskellige størrelser, en god saks, taklegarn, tape, sejlmagernåle, målebånd/tomme-stok, samt en tusch til at markere med. Sejlerhandsker er også en god idé. En gummihammer kan evt. bruges til at banke på linen, når noget er svært at trække igennem. En stålstang på en god halv meter kan bruges til at trække i linen med (vikle linen nogle gange rundt om stangen og hiv med begge hænder).


Øje i flettet dyneema uden strømpe:


1

Processen er ærlig talt en smule kompliceret, og der findes flere variationer – så det bedste er at se det vist i praksis. En udmærket video findes ved følgende Youtube-søgning: ”LIROS double braid eye splice”. Derudover findes der selvfølgelig apps til formålet. Prøv f.eks.den der hedder ”Premium Ropes”. Og endelig er der bøger, bl.a. ”Splicing modern ropes – a practical handbook” af Jan-Willem Polman. 1: Processen er ærlig talt en smule kompliceret, og der findes flere variationer – så det bedste er at se det vist i praksis. En udmærket video findes ved følgende Youtube-søgning: ”LIROS double braid eye splice”. Derudover findes der selvfølgelig apps til formålet. Prøv f.eks.den der hedder ”Premium Ropes”. Og endelig er der bøger, bl.a. ”Splicing modern ropes – a practical handbook” af Jan-Willem Polman. Og en ting mere: Forvent ikke at det lykkes perfekt første gang!

2

Start med at lave en løkke på linen (dobbelt pælestik er godt), et par meter fra tampen. Løkken skal sættes i din krog. Der skal hives hårdt til undervejs, så det er vigtigt at det hele sidder godt fast. 2: Start med at lave en løkke på linen (dobbelt pælestik er godt), et par meter fra tampen. Løkken skal sættes i din krog. Der skal hives hårdt til undervejs, så det er vigtigt at det hele sidder godt fast. Derefter måler du din splejsning op. Først afmærker du det stykke du skal bruge til at arbejde med – det der skal splejses ind i linen. Ca. 30 cm passer fint. Selve øjet fylder gerne 12-15 cm, så der skal også laves et mærke, der markerer det punkt. Til sidst markerer du det stykke line, som de første 30 cm skal splejses ind i. Der skal være lidt tamp tilbage at hive i, så godt og vel 20 cm er nok.

3

Nu skal kernen pilles ud af strømpen i det inderste punkt, det vil sige der hvor splejsningen skal ende med at afsluttes. Stik splejsenålen ind, og lav et hul i strømpen. Et godt tips er at arbejde hullet forsigtigt åbent med din splejsenål, og undgå at rive fibre løs, hverken fra kernen eller strømpen. Brug splejsenålen til at løsnes kernen fra strømpen et stykke op af linen. Løft og træk derefter kernen ud af hullet – igen ved hjælp af splejsenål/D-splicer.

4

Grundlæggende går den her type splejsning ud på at stikke både kerne og strømpe tilbage ind i linen, og trække det hele hårdt til igen bagefter. Der er ikke plads til det hele, eftersom der er en kerne inde i strømpen i forvejen. Derfor må der tyndes ud i den del der skal stikkes ind. Fletningen i kernen skal løsnes, og ca. halvdelen af trådene i hver kordel fjernes. Det er vigtigt, at sætte et stykke tape stramt rundt om kernen, der hvor udtyndingen starter, så det ikke løber op længere inde på linen. Efterfølgende fjernes en del af trådene i strømpen. Det lykkes med indstikket, hvis hele det løse stykke strømpe trevles op.

5

Det løse, udtyndede stykke strømpe skal nu trækkes ind i linen, samme vej som det løse stykke kerne. Brug helst en D-splicer. Et ekspert-tips fra Lars Jul er at bruge trækkrogen som hjælp. Når også det indvendige stykke strømpe er igennem, skal du massere og trække den ydre strømpe tilbage på plads (over flere meter), så den lukker pænt over løkken, og ligger der hvor den skal være.

6

Med jævne mellemrum er det godt at bruge trækkrog og trækstang. Rul kerne eller strømpe, afhængig af hvad du arbejder med, rundt om stangen nogle gange, og hiv det hele hårdt på plads. Når splejsningen er færdig og trukket til, er der en løkke for enden af tovet, med strømpe på. Den anden ende er stukket godt 20 cm ned igennem linen, med strømpe og kerne udtyndet og adskilt. Jo mere træk der kommer på linen, jo mere låser splejsningen.

Færdig

Øje i line med strømpe:


1

Mål op, og marker med tusch hvor meget du skal bruge til øjet, og hvor meget du skal bruge til selve splejsningen. Der skal desuden være en stump at arbejde med. Øjet kan f.eks. bruge 15 cm., splejsningen 20 cm – og så skal der være 10-20 cm ekstra, der bliver lagt ind i kernen til sidst. Læg mærke til det samlede mål – hvis der skal være et øje i den modsatte ende, og linen skal have en bestemt samlet længde, skal du lægge de samme mål til i den anden ende.

2

Brug en splejsenål, og stik den igennem linen i det punkt hvor du ønsker at løkken skal starte/slutte. Lav et pænt hul midt i linen, så der er ca. lige mange kordeler på hver side. Vær forsigtig – det er vigtigt ikke at trække løse fibre med ud. De kan besværliggøre processen senere.

3

Nu skal tampen trækkes igennem hullet. Behold splejsenålen igennem linen. Brug en tynd træksnor til at hjælpe tampen igennem – splejsenålen giver et fint underlag. Træk tampen igennem, indtil løkken er så stor som du vil have den. Træk linen rundt om tampen, så der opstår en løkke, og sørg for at kordelerne vender rigtig vej. Nu er den første af tre ”låse” lavet.

4

Gentag processen to gange mere. Der skal være nogle centimeter imellem hvert indstik. For hver gang skal der trækkes mere igennem (både løkken og det foregående indstik skal hives igennem linen og bukkes rundt), så det kræver både fingerfærdighed og brug af kræfter. Husk at trække linen rundt og rette det hele ud mellem hver gang. Brug trækkrog og hiv godt til!

5

Nu er selve splejsningen sådan set klar – det sidste led er at stikke det resterende stykke ind i linen. Det er en god idé at tynde den lidt ud, så den spidser til mod enden. Træk nogle tråde ud af fletningen, og klip dem af. Stik en splejsenål (eller endnu bedre, en såkaldt D-splicer), ind i linen et godt stykke nede – svarende til tampens længde. Bevæg den forsigtigt op igennem kernen, uden at rive fibre løs (pres forsigtigt mod strømpens inderside), indtil den kommer ud ved roden af det sidste indstik. Fastgør tampen i dit splejseværktøj og træk den med ned igennem linens kerne, helt til den dukker frem igen, der hvor du stak værktøjet ind. Det kræver lidt øvelse. En kombination af træk og vridebevægelser er godt.

6

Når tampen er kommet hele vejen igennem, klipper du stumpen skråt af, sætter løkken i trækkrogen, og hiver til, mens du masserer det hele på plads. Når strømpen trækkes på plads igen, forsvinder tampen ind i linens kerne. Denne splejsning holder til alt, og behøver ikke nogen syning. 

Færdig


BÅD 563

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.