fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Linda_Lindenau/linda.jpg

TEKST HANNE HØIBERG
FOTO LINDA LINDENAU

Den svenske sejler Linda Lindenau

Tag nu roret kvinde

Den svenske sejler Linda Lindenau har fået mod og selvsikkerhed af at sejle. Det giver hun videre til andre kvinder på sine sejlerkurser – Den svenske sejler Linda Lindenau har fået mod og selvsikkerhed af at sejle. Det giver hun videre til andre kvinder på sine sejlerkurser – det hidtil største har ført hende og i alt 250 kvinder om bord i den 47 fods Peristera verden rundt.


Linda Lindenau ville få topkarakter i tv-programmet Løvens Hule. Her er det iværksætternes fornemste opgave at levere et pitch – en præsentation for potentielle investorer – der er så klart og præcist Linda Lindenau ville få topkarakter i tv-programmet Løvens Hule. Her er det iværksætternes fornemste opgave at levere et pitch – en præsentation for potentielle investorer – der er så klart og præcist som mulig. Hun behøver bare oplyse adressen på sin hjemmeside: Tarodret.nu og tilføje, at målgruppen er kvinder. Bingo!    Den svenske verdensomsejler ser det som sin mission at give andre kvinder inspiration og mod til at tage ansvar og være frue i eget liv – også når de har vand under kølen. Lige siden hun i sommeren 1999 købte sin første 17 fods sejlbåd, har hun været vant til at tage roret. Selv. I første omgang som alenemor for at teste, om hendes to børn på dengang otte og 10 år syntes om at sejle. Siden som langturssejler og fra 2008 som arrangør af sejlerkurser først i Stockholms skærgård, siden i Middelhavet og nu senest jorden rundt. I april 2016 kastede hun los fra Rhodos med Peristera, en 47 fods Beneteau Oceanis. Og i december 2019 gik hun i havn i Rodney Bay på St. Lucia i Caribien, 40.000 sømil, omkring 50 lande og fire oceaner senere. Missionen var fuldført.     

”På de godt tre år har omkring 250 kvinder sejlet med på kortere eller længere strækninger. De har fået opfyldt deres drømme om at sejle gennem turkisklart vand, besøge afsidesliggende øer, sejle lange stræk over oceaner uden at se land i ugevis og dele deres oplevelser med andre kvinder,” fortæller Linda Lindenau. Hun tilføjer, at kvinderne har sejlet i al slags vejr, dag og nat. For mange af dem har sejladsen været en udfordring – noget de har drømt om at gøre, men ikke turdet.  ”Andre har sejlet med mig mange gange, og for dem har Peristera været velkendt terræn. Nogle af dem har endda stykket deres egen jord-omsejling sammen ved at deltage i flere forskellige etaper,” lyder det.

Alt var planlagt

For Linda Lindenau selv har sejladsen været både nydelse og hårdt arbejde.”I tre år har jeg været bundet af en tidsplan. Jeg har vidst mere end et år frem i tiden, hvor og hvornår jeg skulle ankomme til bestemte havne. Vel vidende at seks forventningsfulde kvinder ville stå klar på bådebroen med pakkede tasker og høje forventninger. Jeg har taget mig af nye deltagere, som krævede undervisning og skulle føle sig til rette om bord. Samtidig skulle jeg stå for administration og reparationer, alt mens Peristera fortsatte videre over havet. Men mellem alle gøremålene – som regel nogle dage inde i hver etape – har jeg nydt at kigge på nattehimmelen eller snorkle med hvalhajer og skildpadder,” siger Linda Lindenau, da BÅD fanger hende på telefonen fra Stockholm dagen før afrejsen til St. Lucia i midten af januar. Sidste halvdel af januar og februar har budt på tre nye sejlerkurser med Peristera fordelt på tre etaper med kurs mod Trinidad.

BLÅ BOG

Linda Lindenau, skipper og sejlerinstruktør. Har desuden ”en blandet baggrund” med bl.a. studier i kunstvidenskab og arbejde i Socialstyrelsen omkring kvinders rettigheder.

Kystskipper.
I Sverige kræves beviset for at fremføre fritidsbåde på mere end 12 meter.  Indebærer bl.a. indgående kendskab til navigation, sikkerhed, internationale søfartsregler.Fartygsbefäl klass 8, giver ret til kommerciel sejlads med fartøjer op til 20 bruttoton med op til 12 passagerer.

Master of Yachts Unlimited
Et internationalt certifikat der viser, at indehaveren har tilstrækkelig viden om astronomisk navigation ved hjælp af sekstant til at kunne navigere over hele verden og planlægge en oceansejlads under hensyntagen til ruter og metrologi. (betyder læren om mål & vægt – skal måske være meteorologi – læren om tilstande og processer i atmosfæren).

Base i Stockholm, hvor også hendes mand og hund bor.” I de tre og et halvt år, jordomsejlingen har varet, har jeg været hjemme totalt et års tid. Fremover er det planen, jeg bare skal være væk tre til fem måneder om året. Ellers kan hverken hunden eller min mand kende mig igen,” siger hun.

Yderligere info – også om kommende kurser – på tarodret.nu.

Rollemodel
lDen 62-årige sejler blev for alvor kendt i Sverige tilbage i 2007, hvor hun udgav bogen ”Ta rodret kvinna!” – en inspirationsbog til alle de kvinder, som selv ønsker at stå bag roret, men aldrig rigtig har turdet. ”Jeg skrev den efter at have været på langtur i et år med mine børn og en veninde. Da jeg kom hjem, tænkte jeg, at det jo ikke var så svært. Men samtidig undrede jeg mig over, at vi hele tiden undervejs var blevet mødt med: ”Hvordan kan I det, når I bare er to kvinder?” eller ”Hvor er kaptajnen?” underforstået manden. Jeg havde også set, hvor fasttømrede de traditionelle kønsroller var på næsten alle andre sejlbåde. Og noteret mig at kvinderne aldrig stod ved roret, når der var mænd om bord. Det gælder i øvrigt stadig. Både fordi de ikke får chancen, før manden er fremme og viser, hvad de skal gøre. Men også fordi alt for mange ikke har tillid til egen formåen og derfor ikke tager initiativ.Nu generaliserer jeg selvfølgelig. Men jeg ser det desværre alt for ofte. Netop derfor er der så stort behov for rollemodeller. Vi har et ansvar over for vores døtre. De unge, der vokser op i dag, skal have forbilleder, så de ikke falder tilbage til de gamle kønsroller,” fortsætter Linda Lindenau, helt bevidst om, at hun selv er et stort forbillede. 

Kvindekamp 
Bogen og den megen omtale, den fik, affødte efterspørgsel på en egentlig sejlerskole for kvinder. Og sådan gik det til, at Linda Lindenau først begyndte at holder kurser ud for Stockholm, siden supplerede sommerkurserne med forårs- og efterårskurser i Grækenland. Siden 2010 har hun levet af sine sejlerkurser. Men efterhånden blev Middelhavet for lille. Efter i 2011 at have nået Antarktis sammen med sejleren og veninden Milo Dahnmann begyndte Linda Lindenau at længes efter en ny langdistancesejlads, hvilket igen mundede ud i idéen om sejladsen jorden rundt udelukkende med kvindelige besætningsmedlemmer.Nu har hun lagt dét kæmpestore projekt bag sig. Men fortsætter ufortrødent sin kamp for at få flere kvinder til at tage roret. Om sommeren i den stockholmske skærgård. I vintermånederne i Caribien.”Igennem årene har jeg lært meget om kvinder. Om kvinder, der har glemt, hvilke drømme de havde som børn. Kvinder der nedprioterer deres drømme, fordi hverdagen sluger al deres tid. Jeg har oplevet, hvordan mange kvinder er utroligt usikre i begyndelsen, men også hvordan de efterhånden er vokset i troen på sig selv.”Linda Lindenau medgiver, at det er begyndt at blive bedre – ikke mindst i de yngre generationer. Og slutter med at sige: ”Skal jeg konkludere noget, er det, at mine kurser heldigvis har givet mange af deltagerne det mod og den inspiration, de har haft brug for at tage nye initiativer og ny styring i deres liv. Også om bord i en sejlbåd.”
Toilettet trukket agterud
Cockpittet blev designet dybt, børnesikkert og helt enkelt med to lange vandrette kistebænke og en bred cockpitkarm, hvor man kunne sidde og styre med rorpindsforlængeren. Storskødet blev trimmet på en løjgang på et trin foran nedgangen. Trim og trimgrej blev anbragt ganske fornuftigt, også set i forhold til nutidens både.I datidens både blev toilettet typisk placeret mellem forkahytten og salonen, mens Alpha 29 på helt moderne vis fik et særskilt, og overraskende rummeligt toiletrum agter i salonen.Alpha 29 var også utraditionel med et moderne langskibs pantry agter i salonen om styrbord. Det var med to vaske med trykvand via fodpumpe, et halvkardansk ophængt gaskomfur med to blus og ovn samt en rummelig køleboks. 

Dette kostede noget på længde af den styrbord køje, der dog stadigvæk fungere fint som køje til et barn. Ellers blev båden rimelig klassisk indrettet med dobbeltkøje i forkahytten, hvor køjen fyldte hele kahytten, og en rimelig moderne dobbeltkøje under cockpittet. Der blev også indbygget et lille åbent klædeskab om styrbord, mellem pantryet og kistebænken modsat dobbeltkøjen. I forhold til dagens standard for agterkøjer, så er der mindre højde over køjen, der er beskedne 1,87 m. Samtidig man skal være lidt smidig, når man skal til køjs. Derfor er denne køje nok mest egnet til børnene om bord. Alpha 29 er en meget veldisponeret båd, med stort set al den komfort man i dag forlanger af en familiebåd, blot komprimeret i et 29 fods velsejlende skrog der ikke føles gammeldags.


BÅD 560

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.