fbpx

TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

 

Tv-værtens aktive sejlerliv

Langturssejleren Mikkel Beha Erichsen er kendt som en sprudlende vært på Go’Morn Danmark, hvor medværterne ofte refererer til hans store passion for både, sejlads, surfing og godt værktøj.


Tv-værten og sejleren Mikkel Beha Erichsen er en ægte vandhund, der ikke bare har sejlads og både under huden. Han elsker også at kite- surfe og dykke. Foruden surfbrætter ligger der også flere kajakker på dækket af familiens
båd, hvor der også normalt ligger en gummibåd med heftig motor.

I de første 44 år af sit liv har Mikkel Beha Erichsen sejlet flere sømil næsten overalt på kloden end de fleste sejlere overhovedet tør drømme om. Dermed er han en af Danmarks mest rutinerede sejlere, og han er af den efterhånden lidt gammeldags type sejlere.

Mikkel Beha Erichsen har det bedst med selv at tage hånd om alt på sin båd. Derfor er han også vild med godt værktøj. Han er samtidig så heldig, at hans kone Marian og sønnerne Emil, Theis og Alfred også er vilde med at sejle. Marian havde allerede en smuk lille spidsgatter, da de mødte hinanden, og 12-årige Alfred er lige begyndt at sejle Zoom8.

Mikkel har siden han var barn været på utallige togter til eksotiske steder og har krydset verdenshavene gang på gang, men alligevel er han ikke blevet mæt af sejlads. For ham handler en god bid af livet stadig om at komme ud og sejle, ud at mærke havet og vinden.

”Når jeg ikke har sejlet i lang tid, kan jeg vågne om natten og føle at der mangler noget. Så savner jeg bådens bevægelser, at stævnen hæver sig og kløver bølgerne, og høre lyden af vandet mod båden,” fortæller Mikkel Beha Erichsen. ”Jeg elsker at være på farten og være ude på havet. Det er vidunderligt at sætte sejlene, lade båden lægge kinden til bølgerne og sejle af sted med 6-7 knob, Det er noget, der ligger meget dybt i mig. Det er noget jeg bare skal. Det er også fornemmelsen af frihed ved at sejle ud og se hvad der sker. Havet ligger helt åbent.

Når båden er fyldt op med proviant og fortøjningerne er sluppet, kan man sejle hvorhen man vil. Når vi sejler ud i Køge Bugt er vandet her forbundet med en caribisk bugt og syd- spidsen af Grønland. Måske når vi kun til Flakfortet, men følelsen af frihed og forbundethed er den samme. Jeg sætter kort op alle vegne og jeg tænker altid i at sejle, når jeg ser et kort. Jeg tænker
aldrig på at flyve,” fortæller Mikkel med en smittende begejstring.

Elsker natsejlads
”Mange er forskrækket ved tanken om natsejlads, men jeg elsker sejle om natten. Der er 120 sømil fra København til Dons Ø, den første ø i Göteborgs skærgård, og det passer meget godt til ét døgns sejlads. Vi kan sejle ud om morgenen og næste morgen dukker de første skærgårdsøer op, og så kan vi være i Marstrand ved middagstid og spise frokost,” fortæller Mikkel Beha Erichsen, der har sejlet i skærgården gennem 25 år.

Havana” i tiptop stand
De sidste seks år har deres Jeanneau 51 ”Havana” været rammen om familiens sejler- liv på turene til f.eks. skærgården og har fungeret som flydende sommerbolig.

”Vi har boet i båden op til 4-5 måneder om sommeren, hvor vi f.eks. har ligget i længere tid i Lynæs og surfet med drengene. Så kørte vi bare på arbejde fra Lynæs uden for ferien.” ”Havana” var ret miserabel, da familien købte båden. Den havde ikke sejlet i lang tid, og havde mest været brugt som beboelse.
Mikkel Beha Erichsen tog så fat fra en ende af og har løbende gjort båden tiptop i stand. ”Jeg har det bedst med at kende båden og selv kunne reparere alt om bord.

På ’Havana’ er der ikke noget, jeg ikke har rørt ved og jeg kender hver en krog af båden. Det har jeg med fra langturene med ’Nordkaperen’ og ’Stormdis’. Når man f.eks. er ude på Atlanten mellem små øer i Stillehavet, så kan man ikke lige sejle i havn og få repareret båden eller købe reservedele. Man må kunne klare sig selv. ’Havana’ er en væsentligt mere kompliceret båd end ’Nordkaperen’, hvor alt er mekanisk uden f.eks. trykpumpe til vandet.”

Gennem 25 år har Mikkel Beha Erichsen sejlet i skærgården, der stadig kan fascinere ham og familien, Her ligger ”Havana” for anker, og der er tændt op til gril i den lyse sommernat. 

Sønner i fars kølvand
Mikkel Beha Erichsen blev født ind i en ver- den af både og eksotisk langturssejlads, som søn af langturssejlerne Troels Kløvedal og Marianne Kjær, og med langturssejleren Peter Riis som stedfar.
Da Mikkels forældre, i fællesskab med fire andre, købte den berømte ”Nordkaperen” var Mikkel kun et halvt år, og siden har båden været en væsentlig del af hans liv. I julen var Mikkels 21-årige søn Emil for første gang ude at sejle med Troels Kløvedal og ”Nordkaperen” uden resten af familien. Det var i fjernøsten. Turen skulle vare i tre måneder, men Emil blev på Bali og tog en uddannelse som dykkerinstruktør i stedet for at tage lige hjem. Turen blev en af de vildeste Troels Kløve- dal har oplevet med ”Nordkaperen”, da de sejlede gennem et stræde med syv knobs strøm og en stormende kuling mod strømmen.
Bølgerne brød agten fra ind over ”Nordkaperen”, og her var Emil værdifuld at have om bord. Han har sejlet med Mikkel hele livet og har også været den slagne vej over f.eks. Optimistjolle og Yngling. Theis på 18 år har også snuset til jolle- sejlads og Yngling, men hans store passion er windsurfing. Mikkel påmønstrede ”Nordkaperen” 20 gange som barn, og i Troels Kløvedals tv- udsendelser var Mikkel ofte nede at dykke. ”Min største fritidsinteresse var at holde vejret og se, hvor dybt jeg kunne dykke med snorkel,” fortæller Mikkel Beha Erichsen, der begynde at dykke med flasker som 8-årig.

Medejer af ”Stormdis”
Da Mikkel var 15-16 år gik han og arbejdede på den 46 fods Peter Ross designede stålketch ”Stormdis”, som Peter Riis og Mikkels mor byggede på Mols sammen med andre langturssejlere. Den lånte han og familien for ca. 15 år siden til en 10 måneders tur over Atlanten til Guatemala. Det krævede at han var medejer af båden, og fik i den forbindelse sin mors andel. Mikkel og hans familie har også lånt ”Nordkaperen” til længere ture, som f.eks. da de tog fri et års tid og sejlede rundt i østen ved Indonesien og afleverede båden i Thailand. ”Jeg synes, det er vigtigere at have råd til at tage ud at sejle, end at skulle arbejde så meget for at afdrage på en stor dyr båd, at man ikke har nok tid til at sejle med den.”

Vildeste tur i Piratjolle
Mikkel Beha Erichsen købte som 15-årig sin første båd. Det var en ældre Piratjolle i træ, som han selv satte i stand, mens han gik på efterskole i Svendborg. Det år var fødselsdagsgaven fra Troels Kløvedal en stor kasse med grej og materialer til jollen. ”Jeg havde nogle fede sommerture sammen
med venner i Piratjollen, når vi sejlede af sted to joller sammen. Jollen var gammel og blev aldrig helt tæt, så sommetider vågnede vi med gennemblødte soveposer, men vi havde det fantastisk alligevel.” Mens Mikkel mange gange har oplevet barsk vejr på verdenshavene med ”Nord- kaperen” og ”Stormdis”, så overskygges den næsten af en tur i Piratjollen på Storebælt. ”Jeg skulle flytte til København, og jeg
ville have Piratjollen med, så jeg sejlede den herover sammen med en kammerat. Undervejs fik vi hård vind med store bølger midt ude i Storebælt. Jeg husker turen som noget af det vildeste, jeg har oplevet.

Denne disk har Mikkel Beha Erichsen selv bygget fra grunden. Den lukker bådens store U-pantry, og gør salonen mere sødygtig med mindre åben dørkplads. 

Ækvator eller skærgården
”Jeg har sejlet rigtig meget i Polynesien og ved Australien. Det passer mig rigtig godt at
sejle i det ækvatoriale bælte,” fortæller Mikkel med et stort smil. ”Jeg kunne godt tænke mig at sejle til Grønland en dag, men ellers elsker jeg at sejle i
skærgården. Jeg elsker de lange lyse nætter. Naturen og skærgårdslyset er vidunderligt.” Mikkel var første gang i skærgården i en Vega og har siden været der utallige gange. Bl.a. i en fin ældre mahogni motorbåd som familien havde sammen med Mikkels svoger. De renoverede båden sammen. Senere tog Mikkel og familien til skærgården i en Boheme 10 meter, som de havde i 6-7 år, inden de købte ”Havana”, der nu er sat til salg.

Slæbebåd som husbåd
I august forlader familien kolonihavehuset i Sydhavnen, hvor de har boet i 20 år, og får ”fast” vand under fødderne i en gammel østtysk slæbebåd på 32 m, som Mikkel har ombygget til husbåd. Båden ligger helt fast på Holmen, for motoren var taget ud, inden de købt den.
Kolonihavehuset bliver overtaget af sønnen Emil. Det betyder dog ikke at sejlerlivet bliver sat på standby. ”Vi overvejer at købe en CB66, som vi kan have på en trailer. Det er en sjov båd, som vi både kan sejle kapsejlads med og køre op og sætte i vandet i skærgården,” fortæller Mikkel Beha Erichsen, der hurtigt kan komme rundt i København med gummibåden, der allerede nu ligger fortøjet ved familiens nye hjem.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.