fbpx

TEKST: FLEMMING THOMSEN FOTO: SVEN YRVIND M.FL

 

KURS MOD KAP HORN I EN LILLEBITTE BÅD

Sven Yrvind er en utrættelig verdenssejler, der bygger sine egne små både. De seneste to var han ikke tilfreds med, så nu er den snart 80-årige svenske sejler i gang med en ny båd på kun 5,8 meter, som han vil runde Kap Horn med på sin næste tur..


”Det er da lige mig!” Den svenske sejler Sven Yrvind var ikke det mindste i tvivl, da han så en amerikansk udskrevet konkurrence for både under 10 fod ( tre meter), der skulle sejle Jorden rundt. Sven Yrvind var 74 år og gik i gang med at bygge en båd til konkurrencen, som han kaldte ”Yrvind Ten”.
Båden skulle kunne klare sig i hårdt vejr. At møde 30 meter høje bølger, isbjerge og voldsomt uvejr er ikke usædvanligt på en jord-omsejling, der runder Sydamerika. Så hvordan skulle en båd i jolle-størrelse kunne overleve det? 
Sven Yrvind byggede først en model i 1:8. Han fandt frem til, at båden nødvendigvis måtte blive høj og bred. En langsom træsko, der kun vil gå et par knob på det meste af turen, men som kunne rette sig selv op ved kolbøtter og sidelæns kæntringer. ”Det bliver som at smide en flaske i vandet. Den vil poppe op igen,” forklarede Sven. Inspiration havde han blandt andet hentet fra den amerikanske skolelærerinde Annie Edson Taylor, der den 24. oktober 1901 på sin 63-årige fødselsdag kastede sig ud i det 50 meter høje vandfald Niagara Falls siddende på en pude i en tønde af egetræ, som hun selv havde designet. 

Sven Yrvind var ikke i tvivl om, at han ville komme ud for situationer, der kunne minde om lærerindens tur ned af vandfaldet. Ubåds-lignende luger skulle forhindre lækager under kraftige storme, og selv ville Sven Yrvind sidde fastspændt med en sikkerhedssele i den lille kahyt for at forhindre, at han blev kastet rundt. ”Jeg holdt et godt tempo, da jeg begyndte at bygge. Sovebriksen blev 180 cm lang og placeret på tværs i kahytten, og agter var der skabt en lille siddeplads. Jeg havde udviklet et dobbelt-ror-system, der ville give mere stabilitet, når man sejlede læns. Dertil en flytbar sænkekøl, der ville gøre det muligt at flytte centrum af den laterale modstand frem eller agter. I mere end tre år arbejdede Sven Yrvind på båden. Så en forårsdag i 2015 stoppede han op og kiggede rundt i værkstedet. Han betragtede sin næsten færdigbyggede båd og tog en usædvanlig beslutning.”Jeg havde mistet motivationen til at færdig-gøre den,” forklarer Sven. Han skar den op med en Tiger-sav og kørte stumperne på lossepladsen i Västervik.

I 2004-2005 var det Yrvindaren på 4,9 meter og under en meter i bredden. Den var for smal til de længere ture

”Det var en lettelse og en god beslutning. Jeg kunne komme tilbage til det, jeg tror på. ”Snart var Sven i gang med at designe en mindre båd, som var slankere. Med denne ville han sejle fra Irland til New Zealand på 300 dage. Men først skulle båden bygges.

Den største forskrækkelse
Sven Yrvind voksede op på Brännö nær Göteborg og begyndte at sejle allerede som dreng. I begyndelsen af 60’erne kom han til København og boede på en lille båd i Christianshavns Kanal i tre måneder. Han læste matematik i perioden 1963-66 og har undervist flere steder i verden bl.a. på den fjerntliggende ø Tristan Da Cuhna, ligesom han anvender de matematiske kundskaber, hver gang han bygger både eller udvikler specialværktøj. I 1971-72 byggede han sin første båd ”Bris” i morens kælder.
For at båden kunne komme ud af døren, blev den kun seks meter lang, 172 cm i bredden og med en dybgang på 40-90 centimeter.
Sven sejlede ud i verden i Bris. Den var nem at sejle, han kunne altid finde havneplads, og Bris var billig at vedligeholde. Han sejlede til England, og siden sejlede han snart på alle breddegrader.

I 1974 kom han til øen Tristan da Cuhna, der ligger i Atlanterhavet mellem Sydamerika og Afrika på den sydlige halvkugle. Efter et længere ophold satte han kursen stik nord mod øen St. Helena. En tur på 1700 sømil på åbent hav.
Undervejs fik han sit livs forskrækkelse. Yrvind fortæller: ”Tidligt på turen kom jeg ind i en storm, der gennem flere dage sendte rystelser gennem skroget og fik riggen til at skrige i høje frekvenser. Nu og da stak jeg hovedet op af kahytten, og i månens skær kunne jeg se, hvor fint min lille båd klarede sig i det oprørske hav.

Den 79-årige svensker vil vise verden, at små både har mange fordele og i grunden er mere sikre en store både. Foto Nico Krauss.

Men en nat uden måne fik jeg en uindbudt gæst. Jeg savnede min daværende kæreste. Jeg drømte, at hun var tilbage i mine arme. I det øjeblik blev jeg vækket abrupt fra min søde drøm ved en mægtig ryk i båden. Bris blev kastet opad og landede derefter voldsomt med et lydløst ’bump’. Det gik op for mig, at jeg havde ramt den bløde organiske masse af en stor hval; en af de store fyre, der kommer op fra Antarktis i den kolde årstid.
Jeg var flere hundrede sømil fra land, så for første gang, vidste jeg ikke, hvad jeg skulle gøre. Jeg var bange, kravlede frem og tilbage i båden og forsøgte at se ud i den mørke nat. Efterhånden som minutterne gik, uden at hvalen angreb, vendte mit hjerte langsomt tilbage til normal rytme. Jeg fik bekræftet, at båden ikke var sprunget læk og lagde mig tilbage i køjen, stadig med adrenalinen pumpende og forsøgte at genoptage min søde drøm.

”Stort set hver gang Sven Yrvind bygger en ny båd, er den blevet mindre. Hans anden båd ”Al-Bris” blev kun 5,90 meter lang. Alene i denne lille båd rundede han i 1979 og 1980 Kap Horn, hvor de kraftige vinde kaldes for ”de brølende fyrrere” og ”skrigende halvtredsere” efter breddegraderne. Angiveligt er der i området forlist 800 skibe gennem tiderne, hvorved 10.000 sømænd har mistet livet. Den 150 km brede passage fra vest mod øst har en vandstrøm op til otte gange så kraftig som Golfstrømmen. Og storme kan uventet rejse sig med 100 knob i timen og skabe 30-40 meter høje bølger. For sin bedrift modtog Sven Yrvind Royal Cruising Club’s medalje for godt sømandskab.

Havets Mountainbike
Hjemme i Västervik i Sverige gik Sven nu i gang med sin næste båd efter, at han havde skåret Yrvind Ten op. Båden kom til at hedde ”Exlex”. Det var en sejlbåd på 5,76 meter med en bredde på 1,04 meter. Sidst i maj 2018 var den søklar, og Sven Yrvind sejlede fra Irland med kurs mod New Zealand, som han håbede at nå i marts 2019. Desværre blev han tvunget til at opgive sit forsøg efter 40 dage på søen. ”Exlex” viste sig at være for langsom og tung at håndtere. Da styresystemet brød sammen lagde Sven ind til Porto Santo på Madeira i begyndelsen af juni og skar sin båd op. Opgivet havde han dog ikke. Så snart han var hjemme i værkstedet i Västervik kom ”Exlex Minor” på tegnebordet:”Hun får en længde i vandlinjen på 5,5 meter (LOA 5,8 m), en bredde på 1,23 meter, en dybgang på 0,2 meter og et deplacement lastet i 60 dage til søs på 800 kg,” fortæller Sven Yrvind.”Exlex Minor” er beregnet til at sejle ca. 4,6 knob og vil kunne tilbagelægge 5000 sømil uden at gå til land. ”Jeg kunne selvfølgelig have designet den til at sejle hurtigere, men det ville kræve mere sejl, højere mast, og så skulle kølen være dybere og tungere. Fart er ikke alt, jeg foretrækker en båd, som kan gå ind på lavt vand, og som har sejl, der er nemme at håndtere. Det er et valg,” siger Sven Yrvind.Han håber at kunne færdiggøre den nye båd i sensommeren 2019, selv om pengene er små for tiden.”Tidligere kunne jeg finansiere mine både med indtægter fra de bøger, som jeg skriver, men det er ikke så nemt at tjene penge i den branche nu, hvor alt kører over internettet. Jeg er i dag afhængig af donationer og sponsorer,” forklarer Sven Yrvind, der kalder sin nye båd for ”Havets Mountainbike”, og som ifølge ham selv bliver den bedste, han nogensinde har bygget.

Sven Yrvind holder fordrag og viser billeder til den kongelige svenske familie og deres venner. Til lejligheden havde Sven fundet sit gallatøj frem.

Komfort er en dræber
”Jeg går ind for mindre både på havet, og du kan sammenligne det med at cykle i stedet for at søge mageligheden i alt, hvad vi foretager os. Vi får stadig større biler, campingvogne og yachts, hvor der er plads til sofaer og tv. Det giver en usund livsstil, hvor man keder sig og bliver slap og doven.
Er man aktiv, så genererer man mere energi og får udrettet mere. Store både er farlige, deres vægt og fart gør kollisioner med drivgods eller andre sejlende voldsomme. Bare tænk på at blive kastet fra den ene side til den anden i en fire meter bred båd. Kæntrer man i en stor båd, er det sværere at kravle om bord igen end i en lille. En mindre båd er nem at vedligeholde, og man trækker mindre på Jordens ressourcer,” forklarer Sven Yrvind. 

Når den nye båd ”Exlex Minor” er færdigbygget og testet, sætter Sven kurs mod De brølende fyrrere og de skrigende halvtredsere under Kap Horn.”Det er missionæren, der kommer op i mig,” forklarer den snart 80-årige svensker.

”Jeg vil gerne vise verden, at man kan besejle verdens-havene i en lille båd, og hvor godt de egentlig klarer sig. Det bliver en fornøjelse igen at komme ud på det sande, evige, uendelige, blå, våde, dybe hav, føle rytmen af bølgerne, vinden på kroppen og se stjernerne vandre hen over en sort himmel.
Det tænder dybe fundamentale følelser i mig, som jeg ikke er i stand til at føle på land. Civilisationen har fjernet mig fra min barn-doms natur på øen, hvor jeg voksede op. Verden er forandret, men de blå oceaner er stadig de samme,” siger Sven Yrvind.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.