images/PLUS/Artikel/564/Rullebom/Rullebom.jpg

Tekst Henrik Hansen
Foto Henrik Hansen & privatfotos

30 år med rigge & nødudstyr

Spændende karriere

Den entusiastiske sejler Steffen Hamacher er med 35 år i branchen en af Danmarks mest erfarne riggere, der sammen med hustruen Birgit Hansen kan fejre 30 års jubilæum med deres riggerfirma Hansen & Hamacher. Vi har besøgt parret på værkstedet i Vamdrup.


Riggerværkstedet Hansen & Hamacher ligger godt gemt ude på landet i en tidligere gård i Vamdrup nær Lunderskov ved Kolding. Kun en Folkebåd på trailer viser, at her bor og arbejder sejlere, der leverer master og rigge til både i hele verden.Det var her i nær køreafstand til den sydjyske koncentration af værfter, at det københavnske ægtepar Steffen Hamacher og Birgit Hansen valgte at slå sig ned med deres nye riggerfirma. Forinden havde Steffen Hamacher i fem år arbejdet som rigger hos Münter Marine, der var en af datidens største maste- og riggerfirmaer.Pensionsalderen er ganske vist overskredet, men værkstedet leverer stadig mange individuelle rigge. De fleste til større både i ind- og udland, men Hansen & Hamacher er også eneleverandør af aluminiums-master i Knarr-klassen, hvor Steffen Hamacher selv sejler aktivt ved rorpinden i egen båd. ”Nej, vi har bestemt ikke kurs mod at lukke ned. Vi er friske og raske. Der er masser af ordrer og vi synes stadig det er spændende at rigge både,” siger Steffen Hamacher med et stort smil. Her i jubilæumsåret er det første år, hvor det kun er ham og Birgit Hansen der arbejder på værkstedet, mens de har været op til fem ansatte. 

Sejl på alt der kunne flydeSteffen Hamacher har været bidt af vand og sejlads siden barndommen, hvor hans forældre havde sommerhus ned til vandet ved Mosede i Greve.”Om sommeren satte jeg og nogle kammerater sejl på alt mellem himmel og jord som kunne flyde. Jeg har aldrig kunnet få nok af at sejle,” fortæller Steffen Hamacher, der plukkede jordnær i to somre, og købte som 12-årig i 1957 et byggesæt fra Vordingborg Trælasthandel til en Optimistjolle for de sammensparede penge. Jollen blev dog primært bygget af hans far. Steffen Hamacher sejlede fra stranden ved sommerhuset, da der var for langt til Sejlklubben Greve Strand, hvor der ellers var andre Optimistjoller. Jollen solgte han tre år senere, da familien flyttede til Virum og solgte sommerhuset, I stedet begyndte han at sejle Piratjolle og Juniorbåd som junior i Yachtklubben Furesøen. Steffen Hamacher blev handelsuddannet hos Anhydro A/S, der voksede fra 17 til 100 ansatte mens han var i lære, og efter læretiden fik han job i Colombia i et dansk ingeniørfirma.”Firmaet gik dog konkurs efter et år, og så startede en ven og jeg et bageri derovre. På et tidspunkt leverede vi wienerbrød og kransekage til præsidenten som jeg afleverede personligt. Vi måtte smugle mandler ind fra Venezuela til marcipanen, som præsidenten så spiste bagefter,” fortæller Steffen Hamacher med et smil. 

Apterede og riggede to bådeEventyret i Colombia varede kun i tre år, og i 1969 var han tilbage i Danmark og begyndte at læse til kemi på DTU, men fik dog aldrig gjort sin afsluttende opgave færdig. Han har dog haft stor gavn af uddannelsen i riggerfirmaet, f.eks. når han skulle teste kvaliteten af rustfri stål i wirerne eller lavede styrkeberegninger af master på en regnestok, som man gjorde dengang i firmaets første tid. Det gør man med et computerprogram i vore dage.”I 1976 købte jeg skroget til en Westerly GK 24 kvarttonner, som jeg selv byggede færdig og tegnede apteringen til. Året efter mødte jeg Birgit, der i starten var skrækslagen ved tanken om at sejle, men hun vænnede sig heldigvis hurtigt til det, og sejlede altid med, både på tursejlads og på kapsejladser,” fortæller Steffen Hamacher. De boede i København og havde båden liggende i Lynæs

De havde GK 24’eren ”Gassie” i syv år, og da de i 1984 købte en Luffe 44 sammen med Niels Bank, blev det også startskuddet til Steffen Hamachers rigger-karriere.”Vi byggede også selv Luffen færdig, da vi skulle til at tænke på at købe en rig, så jeg en jobannonce for Münter Marine, og tænkte jeg måske kunne få rabat, hvis jeg var ansat. Firmaet lå ude i nordvest og en dag mødte jeg personligt op og blev ansat,” husker Steffen Hamacher, der var med til at flytte firmaet ned i nye lokaler i Københavns Nordhavn ved siden af Diamond Sailmakers.



Arbejdede på de hotte havracere
Hos Münter Marine dumpede Steffen Hamacher lige ned i en af de mest spændende perioder i dansk sejlsport, fordi firmaet riggede og servicerede datidens vilde offshore racere, der deltog i Ton Cups og Admiral’s Cup, samt datidens danske America’s Cup-projekt, der havde base i Tuborg Havn. Her fik Steffen Hamacher erfaring med alt fra at valse terminaler til at vedligeholde de komplicerede spil på datidens 12-metere, og arbejdede tæt sammen med Søren Lindstrøm, der senere blev chef for svenske Seldén Masts danske afdeling. ”Søren og jeg var enige om, at vi skulle sige ja til alle opgaver og f.eks. eksperimenterede vi på et tidspunkt med at lave pulpits i titanium i et af Klaus Münters firmaer. Det ville spare vægt i enderne af båden og var til en Admiral’s Cup båd,” husker Steffen Hamacher.

Udviklede ny rodtråd
"Da vi blev selvstændige i Vamdrup kendte jeg alle væfterne i området, men alligevel gik det lidt trægt i starten. Vi havde købt alt hvad der skulle til, for at drive et riggervæksted og vi købte en valsemaskine, der kunne tage op til 16 mm wire,” fortæller Steffen Hamacher om den modige start i dønningerne efter kartoffelkuren, den økonomiske storm der kæntrede mange i bådbranchen. ”To år senere købte vi Günther Wiesels Globe Mast og det lykkedes også at overtage hans agentur på de franske Z-Spar, som vi stadig får vores masteprofiler fra. Siden 1992 har vi lavet over 1000 master med rig,” fortæller Steffen Hamacher, der også har X-Yachts på kundelisten. ”Vi har også været med til, sammen med Lars Jeppesen fra X-Yachts, at udvikle en rodtråd, som bliver trukket hos Sandvik Stål i Sverige. Vi har efterfølgende lavet omkring 800 rodrigge til X-Yachts, og producerer stadig færdige wirer til søgelændere for X-Yachts og en række andre danske værfter. Det er Birgits afdeling. Hun står hver dag og valser terminaler og pelikannæb på wirer til søgelændere,” fortæller Steffen Hamacher.


Denne side af riggerværkstedet er Birgit Hansens domæne, hvor hun producerer kilometervis af færdige wirer med terminaler til søgelændere.
Dette er Steffen Hamachers opvarmede metalværksted med f.eks. stor søjleboremaskine, drejebænk og svejseapparat.

Master til hele verden
Det er ikke bare danske både, der får ny mast og rig fra værkstedet i Vamdrup. To brasilianske Mini-Transat både fik for 12 år siden rigge som Steffen Hamacher har bygget. Her var kontakten skabt via Harken i USA. Senere har værkstedet leveret master og rigge til den serie-producerede Mini-Transat Pogo. En 44 fods katamaran i Caribien har her i foråret 2020 fået mast og rig fra værkstedet, der senest har leveret en kulfibermast med rig til en 42 fods finsk Scandi 42, der i øvrigt er designet af Ulf Røgeberg. Steffen Hamacher har for nyligt også leveret mast og rig til en 50 fods Beneteau Oceanis, der skal sejle jorden rundt. Der sejler allerede på tolvte år en 64 fods aluminiumsbåd på jordomsejling med en 28,5 meter høj mast og rig fra Hansen & Hamacher. Besætningen skriver jævnligt til Birgit Hansen og Steffen Hamacher, og besøger dem, når de er hjemme i Danmark. Hansen & Hamacher har et godt samarbejde med det sønderjyske udstyrfirma Blue Wave, som de i et par år havde et fælles riggerfirma, Allrig, med i Spanien.  

Linedanserliner og redningsliner
Hansen & Hamacher udfører også mange andre opgaver udenfor det maritime område, som f.eks. wirer til gelændere på terrasser og trapper, blandt andet til Kolding Sejlklubs klubhus, samt ikke mindst redningsliner til redningshelikoptere, hvor der bruges 10-15 km selvlysende tovværk om året. Disse redningsliner sælges over hele verden i samarbejde med et dansk firma. Tidligere har de også leveret wirer til vindmøller. Der benyttes dog ikke længere wirer i vindmøller, men Hansen & Hamacher leverer stadig wirer i forbindelse med vedligeholdelse af de disse ældre møller.”Ja, vi har mange sjove opgaver, hvor vi f.eks. har støttet et stort træ ved Bestsellers hovedkvarter med flere hundrede meter wirer. Det var ved at vælte, fordi rødderne var blevet skåret over, og skal støttes i 12 år til det har slået rødder. Vi har også lavet liner til linedanserne i Cirkus Benneweis og har lavet rullesystem til kongelige gobeliner,” fortæller Steffen Hamacher med stort smil på læberne.

Hurtig ved rorpinden 
Steffen Hamacher er en særdeles habil kapsejler og rorsmand. Han vandt sit løb seks år i træk med GK 24’eren ”Gassie” og på den berømte Sjælland Rundt i 1984, hvor kuling splittede feltet ad, vandt Hamacher ikke alene sit løb, men var også hurtigst på både sejltid og præmietid i sin start. Det blev den sidste Sjælland Rundt med ”Gassie”, der blev solgt senere på sæsonen. Det er desuden blevet til f.eks. løbssejre med Luffe 44 i Sjælland Rund og Gordon Gin Cup. Siden de købte Luffen sammen har Steffen Hamacher sejlet sammen med Niels Bank, der i dag er ejer af ”Buksesnedkeren” og flere andre sejlbåde. Sammen har de f.eks. været overaltvinderet på det hedengangne Øresundsmesterskab. Det var på gæsteoptræden i en Elvstrøm 32. Via naboskabet mellem Münter Marine og Diamond Sailmaker har Steffen Hamacher flere gange haft sejlmagere med på kapsejladser i Luffen, bl.a. den kendte sejler Rene Villefrance. Senest har han vundet overalt med sin Knarr på hjemklubben Kolding Sejlklubs traditionelle Flæsingen-Flækøjet Rundt. De var også klar til at sejle DM i Knarr hos KDY i Rungsted, der desværre blev aflyst få timer før første sejlads på grund af covid-19 restriktionerne.

I Skovshoved ligger en hel flåde af Knarr’er med master og rig fra Hansen & Hamacher.

”Vi producerer 10-15 km ”Vi producerer 10-15 km selvlysende liner til redningshelikoptere om året”

Steffen Hamacher plukkede i to år jordbær for at kunne købe et byggesæt til en Optimistjolle fra Vordingborg Trælast. Det var hans far, der i praksis byggede jollen ved familiens sommerhus i Mosede.
Steffen Hamacher plukkede i to år jordbær for at kunne købe et byggesæt til en Optimistjolle fra Vordingborg Trælast. Det var hans far, der i praksis byggede jollen ved familiens sommerhus i Mosede.
Da riggerværkstedet var to år gammelt skrev den lokale avis en fin artikel om ægteparrets nye firma i Vamdrup.
BÅD 565

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.