images/PLUS/Artikel/564/Rullebom/Rullebom.jpg

TEKST FLEMMING THOMSEN
FOTO TULLIO ABBATE GROUP

Tullio Abbate // Stilhed på Comosøen

Italiens speedbådskonge døde med covid-19

Motorbådsracer, designer og bådebygger: Tullio Abbate var forbilledet for en hel generation af motorsportsfolk. Hans værft satte flere end 8000 både i søen, før den legendariske italiener i en alder af 76 år måtte overgive sig til covid-19.


I det tidlige forår blev en af motorbådssportens største personligheder, italieneren Tullio Abbate, offer for covid-19 pandemien, som hele verden i øjeblikket hærges af. Tullio var kendt for at vinde utallige løb inden for motorsport på vandet og for at have produceret over 8000 både over de seneste 40 år. Hans passion for motorbådssport kom ikke fra fremmede. Tullio Abbate voksede op på bredderne af den postkort-smukke Comosø i Norditalien tæt ved grænsen til Schweitz.

Her har hans slægt gennem de seneste 150 år bygget både, og Tullio blev ingen undtagelse. Allerede som knægt havde han set sin far stå i haven og arbejde på en motorbåd ved navn Laura. Faderen monterede en Alfa Romeo-motor på Laura, som han havde fået af Formel-1 stjernen Juan Manuel Fangio. Da båden var bygget færdig i 1953, satte bådpiloten Mario Verga sig bag rattet og hjemtog titlen som verdens hurtigste på vandet med en gennemsnitlig fart på 226 km i timen.Båden blev kendt i medierne som ”Ildkuglen”, og den 14-årige Tullio var både imponeret og stolt over sin fars arbejde. En følelse, der snart udviklede sig til hans egen passion for racerløb med motorbåde. ”Min far, Guido, sendte mig til Frankrig for at lære sproget, og her mødte jeg F1-berømtheder som Jackie Stewart og Jim Clark.

Jeg blev bidt af fart, hvad enten det var biler eller både. Og da jeg en dag så en mindre båd med et V-skrog på en udstilling i Paris, var jeg ikke i tvivl om, at her lå fremtiden for mig. Det var ikke en speciel køn båd, men den var bygget i glasfiber, og det interesserede mig,” fortæller Tullio Abbate i et tidligere interview. Abbate senior var dog ikke meget for nutidens pjank med at fremstille både i glasfiber. Så Tullio fik ikke adgang til faderens værft, men måtte bygge sine glasfiberbåde i en garage skråt over for faderens veludstyrede værksteder. Snart stod det dog klart, at de langt lettere glasfiberbåde viste vejen inden for motorrace på vandet.

Glasfiberbådene udkonkurrerede med lethed de noget tungere træbåde.”Med en 1,3 liter motor kunne jeg sejle fra træbåde, som havde både fem og otte liters motorer på bagsmækken,” forklarer Tullio. I de efterfølgende år vinder den unge italiener stort set alt, som han kommer i berøring med. Det første trofæ er ”European Powerboat Championship” i 1960, som afholdes i Cannes. Tullio er kun 16 år, da han bliver europamester som co-pilot. Senere kan han føje både verdensmesterskaber, flere europæiske mesterskaber og det populære 100 mils kapsejlads på Comosøen ”Centomiglia del Lario” til listen.

Tullio starter op
I 1969 åbner den 25-årige Tullio sit første egentlige skibsværft lige over for faderens bygninger. Faderen er ikke begejstret. Han kan på ingen måde forlige sig med det nymodens glasfiber til bådfremstilling, og et samarbejde kan der ikke være tale om.Først da faderen trækker sig tilbage i 1975, overlader han sine bygninger til sønnen. Tullio har gjort det godt, og han har brug for mere plads. I anerkendelse tildeler faderen ham et stykke land, som ligger lige ved siden af Guidos private villa, der i øvrigt ligger direkte ned til søen. Når Tullios glasfiberbåde er bygget færdig, skal de ned til søen til en prøvesejlads. Da bådene begynder at passerer far Guido, der sidder på terrassen, kan han ikke dy sig længere. Han begynder at kvalitets-tjekke Tullios både, inden de sættes i søen. På den måde ender det alligevel med et samarbejde i familien.Trods årelang modstand fra faderen, siger Tullio beskedent:”Hver gang min far skabte en båd, var det som at bygge en Stradivarius i mahogni. Han kunne bygge femten af dem om året. Jeg mener, han var familiens egentlige geni.”


Et af de mere sjældne foto af Tullio og hans far Guido Abbate.
Blandt hans venner så man berømtheder som Niki Lauda og her - Artyon Senna.
Mito 23 – med Mercruiser EFB-motorer (430 hk) eller påhængsmotor (maks. 350 hk). Topfart ca. 60 knob ved begge versioner.
Mito 23 – med Mercruiser EFB-motorer (430 hk) eller påhængsmotor (maks. 350 hk). Topfart ca. 60 knob ved begge versioner.
En af Tullios både på Comosøen: Den knap 10 meter Villa d’Este Special med to gange Mercury Mercruiser 350 MAG (300 hk).

Populære både
Tullio Abbate er kendt verden over som en af motorbådssportens konger, men hans største succes er måske i virkeligheden den kommer-cielle side af hans virke. Hans værft i byen Mezzegra har bygget over 8000 både, hvoraf de fleste er mindre motorbåde, solgt gennem forhandlere i primært Italien, Monaco og Tyskland. Bådene har også i pæne tal fundet vej til Danmark, og de brugte af slagsen udbydes regelmæssigt på internettet. Som regel har Yachtworld.com en snes Tullio Abbate-yachts til salg, både nye og gamle. De mest velkendte af hans serier er følgende, som alle bærer hans signatur på skroget: Sea Star, Elite, Mito, Sunshine 28, Soleil 35, Villa d’Este Special, Superiority 52.

Tullios motorbåde er kendetegnet ved at kombinere højteknologi, traditioner og elegante linjer, der tilsammen er blevet til det, vi kalder klassisk, italiensk design. Mange af hans både fik monteret bilmotorer af italienske mærker som Ferrari, Porsche og Lamborghini, og han plejede venskaber med kendte Formel-1 kørere som Niki Lauda, Artyon Senna, Alain Prost, Didier Pironi og Michael Schumacher – flere af dem købte deres egen racerbåd af Tullio Abbate – og Artyon Senna fik sin helt egen version: Mito 42 Senna.Efter en lang succeshistorie vil Tullio Abbates børn nu forsøge at løfte arven. Nemt bliver det ikke. Tullio er i dag et ikon og en legende for mange italienere, hvad enten de er sejlere eller ej. Men skæbnen ville, at den 76-årige racerkonge i begyndelsen af april blev indlagt på et hospital i Milano med diagnosen covid-19.

Den 9. april udåndede Tullio Abbate efter nogle få dages pleje.I et kort afskedsinterview sagde han: ”Denne gang har ikke engang far Guido nogen kritik at komme med – cirklen lukker, og jeg går tilbage til det sted, hvor jeg begyndte. Jeg går tilbage til ham. Med en unik båd og med lugten af lim under min næse.” I dag producerer Tullio Abbate Group fortsat hurtige motorbåde typisk til markedet for weekend-cruiser, daycruiser, både til vandsport og saltvandsfiskeri. Men Tullio Abbate var trods sin alder optaget af fremtidens både. Kort før sin død var han begyndt at arbejde på at skabe en elektrisk racer, der kunne hjemtage titlen som den hurtigste elektriske båd på vandet. Kilde: TullioAbbateGroup.it, Yachting media, Wikimedia.


Superiority 52 har masterkahyt med dobbeltseng og gæstekahyt med en seng og badeværelse.


BÅD 565

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.