fbpx
images/PLUS/Artikel/565/Vende_Globe/Vende_Globe.jpg

Tekst: Øyvind Bordal
Foto: Vendée Globe

Vendée globe 2020/21

Hvem foiler bedst?

Opgaven er en af de sværeste der findes i denne verden: At sejle et 60 fods, brutalt monster af en sejlmaskine rundt om hele jorden – alene og uden stop. Men det er ikke kun et race mellem sejlere. Det er også et race mellem designere. Især denne gang.


Vinderen af Vendée Globe 2020/21 bliver den båd, som lykkes bedst med sit foildesign. Det siger alle, som er inde i sagerne omkring den kommende mega-event. Der er mange forskellige designs i feltet, og selv om der er favoritter, og enkelte både som er klart stærkere end andre, så er der ingen der faktisk ved hvem der er hurtigst. Nogen har satset hårdt på at optimere sit foildesign til bestemte forhold, andre er mere allround-orienterede. Og selv om vejrforholdene på ruten overordnet set er ganske velkendte, så vil der være perioder med vindforhold, som ikke er til at forudse.   

”To finish first …
”Og selvfølgelig skal der noget mere til end det rigtige foildesign: Hvis man overhovedet skal komme i mål, skal man både være vanvittig godt forberedt, og en smule heldig. Man må ikke være en af dem som kommer til at ramme noget i vandet, miste masten, få autopilot-problemer eller havarere på anden vis. Den skæbne vil nok overgå rundt regnet halvdelen af deltagerne. Her gælder det gamle ordsprog, som stadig lyder bedst på engelsk: ”To finish first, first you have to finish”. 

Kun få sejlere kan klare det
Vinderbåden må desuden være bemandet med en af de meget få sejlere i verden, der faktisk kan mestre en foilende IMOCA alene, 24 timer i døgnet, igennem to og en halv måned – og undervejs finde den rigtige balance mellem at presse på og holde igen. Men på trods af kompleksiteten, er selve konceptet bag Vendée Globe meget nemt at forstå, selv for folk som intet ved om sejlsport: Et menneske i en sejlbåd. En startlinje. Sejl rundt om jorden så hurtig du kan. Første båd tilbage vinder. På den baggrund er det ikke så mærkeligt at Vendée Globe har en mytologisk status, skaber folkehelte, og tiltrækker millioner af fans og tilskuere. 
Blive kendt med sejlerne og bådeneI det øjeblik startskuddet går, er hver enkelt sejler alene om bord. Alligevel er det et helt team, der stiller til start bagved hver eneste sejler. Alene designet af båden kræver et helt team. Og de burde måske også stå med en guldmedalje rundt om halsen, hvis de formår at skabe en båd, der kan vinde det her helt særlige race. 

Indsigt gør det sjovere
På de kommende sider kan du få en bedre forståelse af de unikke både der sejles i, og blive kendt med de sejlere, som formentlig vil dominere Vendée Globe 2020. Det vil gøre dig godt rustet til at følge begiven-hederne online, når startskuddet går 8. november.


Kort om Vendée Globe

Singlehand, nonstop kapsejlads jorden rundt. Starten går i Les Sables d’Olonne 8. november, og mål er samme sted. Der er ingen stop undervejs, og det er forbudt at modtage assistance undervejs. Der sejles i IMOCA, 60 fods både med ekstreme sejlegenskaber. Distancen er 21.638 sømil.

IMOCA er verdens hurtigste og mest avancerede enkeltskrogsbåd til offshore-sejlads. IMOCA’er har svingkøl, vingemast, vandballast – og de seneste to generationer er udstyret med foils. De kan sejle i mere end 30 knob, og Vendée Globe-rekorden er 74 døgn. Den blev sat i 2016/17 af Armel Le Cléac’h (Banque Populaire VII).

Vendée Globe startede i 1989, og siden 1992 er den blevet sejlet hvert fjerde år. Det er uden sammenligning den største og vigtigste offshore kapsejlads for singlehandsejlere.

”Et menneske i en sejlbåd. En startlinje. Sejl rundt om jorden så hurtig du kan. Første båd tilbage vinder.”


Sådan virker de nye IMOCA-både

Fire forskellige designere står bag otte nybyggede både. Alle har hver sin tilgang til foildesign. I alt er 19 foilende både med – opdaterede både fra forrige race kan også blande sig i toppen. Her er de vigtigste træk ved den seneste udvikling i IMOCA-klassen.


For ganske få år siden var offshore-sejlads i kølbåde med foils et utænkeligt scenarie. Og på trods af intens udvikling, er det stadig en højst usikker affære: At sejle singlehanded over lange distancer på åbent hav er noget helt, helt andet end at sejle i sportskatamaraner med fuld besætning, rundt om bøjer i beskyttet farvand i nogle timer.  Første gang vi så foils i Vendée Globe-sammenhæng var faktisk sidste gang i 2016/17. Både med foils satte sig den gang på de fire første pladser på resultatlisten, så det er ingen overraskelse at man i dag betragter foils som et krav, hvis en båd skal have vinderchancer. 

Først kommer foildesignetMen hvilke foils? Hvad er der sket siden sidste race? Ifølge Vincent Lauriot Prévost (VPLP), er det centrale kendetegn ved den seneste generation IMOCA, at båden er designet rundt om foilene, og ikke omvendt. Først kommer altså foildesignet. Bagefter bliver båden konstrueret, så den bedst muligt servicerer det foildesign som er valgt.

Her er designerne af de nye både

Juan Kouyoumdjian (Arkéa Paprec, Corum L’Epargne)Guillaume Verdier (Apivia, Advens for Cybersecurity)VPLP (Charal, Hugo Boss, DMG Mori)Sam Manuard (L’Occitane)

L’Occitaine, designet af Sam Manuard.
Hugo Boss, designet af VPLP
Charal, designet af VPLP.
Apivia, designet af Guillaume Verdier.

Ældre, opdaterede både er konkurrencedygtige

IMOCA-reglen blev ændret en smule efter forrige race. Designerne kan nu tillade sig større frihed, når de designer foils. I praksis handler det mest om, at de nye foils i højere grad kan vinkles. De fleste har valgt at bygge foils, der kan vinkles fremad eller agterud i vertikalplanet. Det er en af årsagerne til at de otte nybyggede både er hurtigere end de ældre. Men flere af bådene fra det foregående race (2016/17) er opdateret og ombygget med nye foils, og er nu i høj grad konkurrencedygtige. Det så vi blandt andet under optakt-sejladsen Vendée Arctic, hvor flere af bådene fra forrige race var med helt fremme i feltet. 

Smallere skrog
Det franske designkontor VPLP har i mange år domineret IMOCA-klassen, og gør det stadig. De seneste både fra VPLP er lavet ud fra den tanke, at når foils nu alligevel sørger for en masse rettende moment, så er der ingen grund til at bygge kraftfulde, brede skrog med høj stabilitet. ”I modsætning til 2016-bådene,” siger Vincent Lauriot Prévost, ”har 2020-bådene smallere skrog, mindre bredde i vandlinjen, og rundere kurver, som løfter i hækken for at give mindre våd overflade.” Det er kort sagt skrog, der laver mindre modstand, men som uden foils (i såkaldt ”Archimedes mode”) ikke kan bære lige så meget sejl. 

Thomson i kælderen
Den mest spektakulære og ekstreme båd er, som forventeligt, Alex Thomsons nye Hugo Boss. Ligesom de øvrige nybyggerier er den smal – men har et dækslayout som aldrig er set før. Hele profilen er designet for at minimere modstand mod luft, søsprøjt og bølger. Der er intet dækshus, intet egentlig cockpit – og arbejdsområdet er under dæk. Foilende offshore-sejlads medfører at bådene, som i forvejen var meget brutale at opholde sig om bord i, er blevet endnu mere udsatte for voldsomme bevægelser, pludselige accelerationer og hårde opbremsninger. Vindtrykket over dæk i 30 knobs fart, sammen med vandsprøjt og bølger, gør det svært at opholde sig udendørs. Effektive doghouse og tiltagende overdækning af cockpit har længe været en trend, men den nye Hugo Boss går altså hele vejen: Alex Thomson skal stort set være under dæk fra start til mål. Det særlige design gjorde det også muligt at sænke bådens tyngde-punkt yderligere, og skabe en bedre aerodynamisk effekt i spalten mellem dæk og bom. Foilene er også meget store. En anden båd at holde øje med er Charal, som sejles af Jeremie Beyou. Den var den første ”seneste generation” IMOCA i vandet, og den bragte offshore foiling op på et nyt niveau. 

Bred stævn
Som i alle andre eksperimentelle klasser i disse år, ser vi også en bevægelse mod mere opdrift i forskibet. Den mest ekstreme version er de nye MiniTransat-både (Classe Mini), hvor den såkaldte scow-stævn nu er dominerende. Den hurtigste Class 40, Credit Mutuel, er også designet med en ekstrem bred stævn. Den er designet af Sam Manuard, som er manden bag Seascape-bådenes linjer. Han debuterer i øvrigt som selvstændig IMOCA-designer denne gang, og har tegnet en båd som kan blive sejladsens wild card: L’Occitaine, sejlet af Armel Tripon.
Bygges til skipper
Et andet interessant aspekt i IMOCA-klassen er at bådene i høj grad bygges efter skipperens ønsker. Den skal kort sagt passe til hans eller hendes måde at sejle på. Når man er alene om bord i så lang tid, og i en så krævende båd, udvikler man personlige rutiner og måder at gøre tingene på. Meget tidligt i designprocessen er der derfor samtaler mellem designteamet og den sejler, der skal sejle båden. Der skal være et match mellem båd og skipper. 
To typer foilsGrundlæggende er der to typer foils i spil i IMOCA-klassen: Runde foils med cirkelslag er optimeret til dybe vinkler, det vil sige sejlads med vinden. Foils med cirkelslag kan også trækkes helt ind i skroget i let vind, hvilket forbedrer egenskaberne i let vind. De mere lige, horisontale foils med en vertikal tip for enden, er mere allround-orienterede, men producerer mere modstand i let vind. Designerne er alle enige om at den største risiko er at træffeUFO’er (uidentificerede objekter i vandet). Det kan være hvaler, tabte containere, tømmer eller andre ting. Der er ingen systemer eller designs, der kan gøre noget ved det. Den risiko må vurderes af hvert enkelt team, hver enkelt sejler. 

Næste skridt?
Og hvad kan vi forvente af næste generation? Man regner med at næste skridt bliver T-foils på rorene. Det vil dog kræve en regelændring. T-foils på rorene vil gøre bådene betydelig nemmere at kontrollere i foilende tilstand. Guillaume Verdier siger, at med de nuværende restriktioner er det som at flyve et fly uden haleparti. ”Det er ærgerlig,” siger han, ”vi ville have været 5-6 knob hurtigere, og bådene ville have været sikrere, hvis vi havde fået lov til at at lave det allerede nu.” Mere avanceret, automatisk foilkontrol er også på ønskelisten. ”Det bliver selvfølgelig dyrere,” siger Verdier, ”men man kan til gengæld sejle med de samme foils hele tiden. At bygge flere set foils, som man gør nu, er meget dyrere.”

Sejlerne

Hvem er årets favoritter? Hvem er mulige outsidere? Her kan du se hvem du skal holde øje med.

Vendée Globe har altid været franskdomineret – faktisk i en sådan grad, at den eneste ikke-franske sejler med vinderchancer igennem mange år har været den utrættelige Alex Thomson (Hugo Boss) fra England. Thomson starter nu sit femte Vendée Globe. Indtil nu er det blevet til to havarier, en tredjeplads og en andenplads. 2016/17 sejlede Thomson med en knækket foil det meste af vejen, og kom alligevel i mål kun 12 timer efter vinderen. ”Det er jo let at regne ud hvad den næste placering vil blive,” siger Thomson. Det er hans erklærede livsmål at vinde Vendée Globe.

Mere end 30 deltagere
Alle tidligere vindere har været franskmænd. I år er der dog tilmeldt sejlere fra en lang række andre nationer, og flere af dem regnes for gode nok til en topplacering i feltet. 27 skippere er i skrivende stund registreret og dermed klar til deltagelse. Desuden er der tilmeldt syv sejlere, som mangler de sidste dele af den endelige godkendelse. Det er dermed sandsynligt at mere end 30 både vil krydse startlinjen 8. november. 

Beyou (Charal) kan vinde
Ved siden af Alex Thomson, er Jeremie Beyou (Charal) nok den deltager, de fleste vil sætte penge på i et væddemål. Beyou har været i toppen af IMOCA-gamet i mange år, og har en af de hurtigste både. Charal har været i vandet længere end de andre nye både, og fået styr på ”børne-sygdommene”. Beyou vandt også optakt-sejladsen Vendée Arctic. 
Ungt stjerneskudCharlie Dalin kan være den næste superstjerne i IMOCA-klassen – en arvtager til Francois Gabart, som vandt i 2012/13. Gabart har en enorm kompetence, og er i dag med på Dalins shore team. Båden (Apivia) har også vist sig at være en af de hurtigste både i feltet. Dalin har også potentialet til at vinde Vendée Globe 2020/21.

Stor gruppe outsidere
Meget tyder på at kampen om sejren vil stå mellem disse tre – men eftersom kun ca. halvdelen vil fuldføre (if. statistikken), er det meget muligt at en eller flere af dem udgår. Desuden er det en gruppe på 8-10 andre deltagere, der formentlig vil være med helt fremme, og presse de største favoritter. De fleste af dem er nævnt i boksen her på siderne

Alex Thomson.
Armel Tripon.
Jeremie Beyou.
Louis Burton.
Samantha Davies.
Charlie Dalin.

Fakta om feltet:

Deltagere: 30-35 
Ikke-franske deltagere: 13 (35 %) 
Antal nationer: 11 
Repræsenterede nationer: Belgium, Finland, Frankrig, Tyskland, England, Italien, Japan, New Zealand, Spanien, Schweiz, USA 
Antal veteraner: 17 (afhængig af endelig deltagerliste)
Antal førstegangsdeltagere: 20 (afhængig af endelig deltagerliste)
Mest erfarne: Jean Le Cam og Alex Thomson (starter sit 5. Vendée Globe) 
Ældste skipper: Jean Le Cam (60 år)  
Yngste skipper: Alan Roura (26 år)

Rekord: Fem kvinder til start

:I 2016/17 var der mærkelig nok ingen kvinder med. I år er der til gengæld fem – måske seks. Det er rekord. Den stærkeste af dem er uden tvivl Sam Davies, som scorede en imponerende 4. plads i Vendée Arctique tidligere på året, og som deltager i Vendée Globe for tredje gang. De øvrige har solide baggrunde som sejlere, men de er nykommere i Vendée Globe. Her er listen:

Samantha Davies (Initiatives Coeur)Pip Hare (Medallia)Miranda Merron (Campagne de France)Clarisse Cremer (Banque Populaire X)Alexia Barries (4MYPLANET)

Tilmeldt, men ikke registreret ved red. slut: Isabelle Joschke (MACSF)

Favoritter:

Jeremie Beyou (Charal)
Alex Thomson (Hugo Boss) 
Charlie Dalin (Apivia)

Outsidere:

Thomas Ruyant (LinkedOut)
Boris Hermann (Sea Explorer)
Armel Tripon (L’Occitaine)
Jean Le Cam (Yes We Cam)
Samantha Davies (Initiatives-Coeur)
Yannick Bestaven (Maitre Coq IV)
Louis Burton (Bureau Vallee 2)
Giancarlo Pedote (Prysmian Group)

”Beyou har været i toppen af IMOCA-gamet i mange år, og har en af de hurtigste både.”


BÅD 565

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.