images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg

TEKST HENRIK HANSEN FOTO HENRIK HANSEN OG PRIVATFOTO

Danmarks Museum for Lystsejlads

Flittige frivillige

I det sene efterår mødtes vi med de frivillige på Danmarks Museum for Lystsejlads i Svendborg, der knokler med at restaurere museets både og holde museet åbent. Vi fik en snak om, hvorfor de flittigt svinger værktøjet efter arbejdslivet er slut.


Humøret er højt, mens værktøjet summer og støver hver tirsdag på Danmarks Humøret er højt, mens værktøjet summer og støver hver tirsdag på Danmarks Museum for Lystsejlads på Frederiksø i Svendborg, hvor en stor gruppe pensionister og efterlønnere mødes og restaurerer museets slidte træbåde. Næsten alle har en håndværksmæssig baggrund og er, eller har været, passionerede sejlere med interesse for klassiske både og godt håndværk. Restaureringen foregår på ”arbejdsdækket”, værkstedet bag ved alle de udstillede klassiske både og klenodier.Museet og enkelte sponsorer betaler materialerne og de frivillige leverer knofedtet, der også indebærer at museets sejlende både kommer i vandet, bliver sejlet, kommer på land og bliver vedligeholdt. Det var også de frivilllige, der i høj grad lagde ryg til først flytningen af museet fra Valdemar Slot til Frederiksø og senere flytning af alle de deponerede både til opbevaring i en lagerhal i Svendborgs industrikvarter, mens andre holder styr på museets arkivalier. Da vi besøgte arbejdsdækket var et hold af frivillige i fuld gang med at restaurere 6-meteren ”Cutty”, der i mange år har henstået i museets magasinbygning. ”Cutty” er konstrueret af E. Wedell-Wedellsborg, og blev bygget i 1931 på Nordbjærg’s Bådebyggeri i Skovshoved til KDY’s daværende byggeforening.Foruden et nyt dæk og nye dæksbjælker, så skal ”Cutty” have nye bundstokke, udfræsning i fribord til nodlimning, nyt agterspejl, nyt ror, udskiftning af flere spanter og restaurering af rundholterne. Desuden skal båden males udvendig og indvendig, så der er nok at tage fat på. For at arbejde sikkert og effektivt har de frivillige bygget en arbejdsbro hele vejen rundt om båden.Inden de begyndte på ”Cutty” lagde de nye dæksplanker og dæksbelægning på museets Knarr, ”Tortue”, der blev færdigrenoveret, så den kunne sejle i 2019, hvor den deltog i Svendborg Classic Regatta.I øjeblikket er de frivillige også ved at renovere to af museets ellers sejlende motorbåde, chaluppen ”Ove” der får den helt store tur, så den kan sejle igen, samt den eneste Berg konstruerede motorbåd ”Fjordblink”, der også skal renoveres, så den kan sejle igen.

lavere gennemsnitsalderen 
Da vi var på besøg fik arbejdet et herligt afbræk, da Henrik Bo Jensen fra Fonden for Fynske Bank kom og overrakte en check på 25.000 kr. til museet, hvor af en del af pengene kommer de frivillige til gode i form af materialer og værktøj.Gruppen af frivillige er på omkring 30 personer i alt, men alle kommer ikke hver tirsdag, og nogle bliver i øjeblikket hjemme på grund af coronaen. Andre tager også en tørn for museet udenfor den faste arbejdstid om tirsdagen, hvor der normalt dukker 12-18 frivillige op hver gang. Den eneste frivillige, der stadig har mange år tilbage af sit arbejdsliv, er Louise Rosenbæk. Hun er skolelærer og bruger sin fritid på at sejle med museets smakkejolle og på at være koordinator for de fire unge mænd, der hver sommer hyres til at holde museet åbent om dagen. Hun mener selv, at hendes vigtigste rolle er at holde de frivilleges aldersgennemsnit nede. En af de frivillige, Fini Rasmussen, der har ansvaret for at sige jatak eller pænt nejtak til nye donationer af både og grej, var også i fuld sving med at sortere arkivaler på museets arkiv, der befinder sig på en anden adresse i Svendborg. 

Desuden manglede den næsten uundværlige Mona Petersen, der normalt kommer og sørger for frokost til de flittige frivillige, men som er en af de frivillige, der i øjeblikket holder sig hjemme på grund af corona. En af de faste frivillige, Niels Benniche, kunne desværre ikke være på værkstedet, da vi var på besøg. Han sørger primært for selve udstillingen og er bådsmand på Aalborg-jollen ”Peder Most”. Søren Junge er også en nøg1eperson på arbejdsdækket, fordi han står for vedligeholde og indkøb af værktøj.  De frivilliges arbejdsindsats er en vigtig forudsætning for at holde museet i gang, ikke mindst til glæde for de 13.000, der besøgte museet hen over sommeren. Når man besøger museet er der også adgang til at se værkstedet, og til at se de frivillige i arbejde om tirsdagen.

Lars Olesen, Jens Otto Møller og Finn Kallehauge er ved at fintrimme stellet til et nyt bord af et par gamle spanter.
Johan Rydegaard er gået under dæk på ”Cutty” med varmepistol og skraber for at fjerne den gamle maling indvendig på fribordet, spanterne og svøbene.
Hans Emil Petersen er ved at sætte nye kobbernagler i ”Cutty”.

Poul Tom Hansen, Rudkøbing

Jeg synes, at det som pensionist er spændende at tage herover og arbejde med mit gamle fag. Jeg fik svendebrev som bådebygger, inden jeg læste videre til konstruktør og arbejdede i arkitekt-Jeg synes, at det som pensionist er spændende at tage herover og arbejde med mit gamle fag. Jeg fik svendebrev som bådebygger, inden jeg læste videre til konstruktør og arbejdede i arkitekt-firmaer. Jeg har sejlet siden jeg var 10 år og har altid interesseret mig for klassiske både. Jeg arbejder på ”Cutty” og var med til at renovere ”Tortue”. Jeg sidder også i museets bestyrelse.

Hans Emil Petersen, Svendborg

Jeg har et gammelt svendebrev fra Walsted, og synes det er sjovt at gå og vække de gamle både til live igen. Jeg startede som frivillig, da museet kom herover til Frederiksø og var f.eks. med til at hænge den halve Drage op på facaden. Jeg har sejlet siden jeg var 12-13 år, og har nu Jeg har et gammelt svendebrev fra Walsted, og synes det er sjovt at gå og vække de gamle både til live igen. Jeg startede som frivillig, da museet kom herover til Frederiksø og var f.eks. med til at hænge den halve Drage op på facaden. Jeg har sejlet siden jeg var 12-13 år, og har nu sejlet Knarr i 20 år. Jeg var med til at restaurere ”Tortue”. Nu arbejder jeg på ”Cutty”.

Johan Rydegaard, Svendborg

Jeg har sejlet altid og fik penge til min konfirmation til at købe en 15 m2 Berg spidsgatter, og har bevaret interessen for klassiske både siden. Jeg kom i lære som tømrer som 17 årig, læste videre til arkitekt. For over 40 år siden forelskede jeg mig i Knarr-båden, og købte en for min daværende kones studielån og har haft Knarr i 40 år. Her arbejder jeg i øjeblikket mest på ”Cutty”.

Poul Oddersborg, Ollerup

Jeg er bådebygger og har haft mit eget værft det meste af mit arbejdsliv, hvor jeg byggede Svendborg Senior, OK-joller, Pirat-joller og lavede reparationer. Her går jeg og hjælper med ”Cutty”, og tidligere hjalp jeg med ”Tortue”. Jeg kendte Hans Emil og synes at det er rigtig hyggeligt, at komme herover og gå og arbejde sammen med Poul Tom og alle de andre.

Gert Post, Tåsinge

Jeg synes det er hyggeligt at komme her, hvor vi har en meget forskellig sammensætning af mennesker. Jeg kom med for ni år siden på Valdemar Slot, fordi jeg var interesseret og kendte flere af de andre frivillige. Jeg er tidligere skolelærer, og går mest og polerer, sliber, skraber og maler. Jeg har sejlet meget og er havneassistent i Troense.

Viggo Klausen, Svendborg

Jeg hygger mig med de andre her, hvor jeg er en af bådsmændene og sørger for al tovværk og rig på bådene. Jeg er god til at splejse og takle, Jeg har været med, siden vi var på Valdemar Slot, og var med til at flytte museet. Jeg har sejlet jolle og kølbåd hele livet. Nu er det dog uden mast og i glasfiber. Værre kan det næsten ikke blive.

Jens Otto Møller, Svendborg

Det er hyggeligt at komme herover og være sammen med de andre. Jeg har ikke båd længere, og her fik jeg mulighed for at sejle med bl.a. museets LA-Krydser. Jeg havde em Marina 95 glasfiberbåd til jeg blev pensioneret. Jeg er en af de få, der ikke er håndværker, men har været telegrafist hos Mærsk og senere blev jeg pilot. Her går jeg mest til hånde og har ansvaret for opvaskemaskinen.

Finn Kallehauge, Svendborg

Jeg er grønskollingen her. Jeg blev inviteret Jeg er grønskollingen her. Jeg blev inviteret herned på værkstedet for et år siden, da jeg gik på pension. Jeg har sejlet med træbåde siden jeg blev konfirmeret og nyder at gå og arbejde på de gamle både med de andre. Jeg er metalarbejder, og er vant til at bruge mine hænder. Jeg byggede f.eks. en OK-jolle, da jeg var ung. Nu lærer jeg at lave træarbejde, men skraber, sliber og maler mest. 

Niels Grønkjær Hansen, Svendborg

Jeg er den, der har været med i længst tid, og har været ansat på museet på Jeg er den, der har været med i længst tid, og har været ansat på museet på Valdemar Slot. Jeg er udlært tømrer og har haft fingrene vældig meget i de gamle træbåde. I dag sørger jeg for at museets sejlende både kommer op og i vandet. Jeg er ansvarlig for bådtransport, klargøring af fem både og sørger for indkøb af grej, træ og andre materialer. Nu sørger jeg også for mad og øl.

Lars Olesen Ollerup

Jeg er udlært tømrer og har sejlet siden barnsben og har haft mange typer både, lige fra en 22 meter lang saltpram i Frankrig, 12 tons fiskekutter, en spidsgatter, en Havørn 34 og mange andre. Jeg har været med her på museet i otte år, hvor jeg i øjeblikket mest er møbelsnedker. Jeg har været med til at bygge stilladset omkring ”Cutty” og bygget en bænk til at kigge på ”Delle” fra.

Carl-Over Thor, Svendborg

Mit engament ligger mest omkring selve udstillingen, hvor jeg er den der primært står for rundvisninger på museet. Det er en sjov opgave, fordi mine rundvisninger spænder fra børn i skoleklasser til medlemmer af sejlklubber. I sommer viste jeg rundt for familien Beha Erichsen, da de var i Svendborg med ”Wallenberg” på deres Danmarks-tur.

Boye Top Christensen, Svendborg

Det er en sjov flok, så det er et plus at komme her. Jeg kom med, fordi jeg kendte nogen af de andre på holdet. Jeg har altid sejlet og byggede som dreng en Pirat-jolle sammen med min far. Jeg har ingen båd fordi der er rigeligt her. Jeg går og vedligeholder nogle af bådene, og holder snor i de aftaler vi laver. Jeg er også bådsmand på chaluppen ”Ove”, som vi er ved at renovere.

Foruden de frivillige på arbejdsdækket, så er der også flittige frivillige på Skovshoved Havn, hvor de vedligeholder og sejler med den fine 110-årige gaffelriggede ”Runa”, der var en af museets allerførste både. Her er de frivillige omkring ”Runa”: Peter Baunsgaard, Peter Nielsen, Milton Møller, Erik Friis, Søren Moesgaard og Lars Nordbjærg. De er så aktive, at de også deltager i Kjøbenhavnske Træsejleres torsdagssejladser.

BÅD 566

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.