TEKST HENRIK HANSEN FOTO HENRIK HANSEN

Verdens første cykel på foiler

Sjov og sporty cykel til en tur på vandet

Tænk at kunne cykle en tur på vandet, som på en helt almindelig cykel med helt op til 20 km/t. Det kan man nu med den elektriske hydrofoilcykel Manta5, der er en helt nyudviklet type vandcykel. Vi var med, da den blev demonstreret i Københavns Havn.


En cykeltur langs kysten får en helt ny betydning med newzealandske Manta5 elektriske vandcykel, der bæres oppe og balancerer på store foiler under cyklen i stedet for hjul. De nye cykelbroer i Københavns Havn kan nu være helt overflødige. Og dog.Manta5 egner sig nemlig mere til aktivt friluftsliv på vandet end til lige at skyde genvej over et havnebassin, hvis man skal på arbejde eller f.eks. på restaurant eller koncert. Man må nemlig være forberedt på en tur i vandet, når man stopper og skal af cyklen igen. Våddragt eller badebukser er derfor den mest egnede påklædning til en tur på vandet med hydrofoilcyklen for selve starten på turen giver som regel også våde fødder.Det er Ole Kassow og Pernille Vedersø Bussone, der importerer Manta5 gennem deres fælles firma Copenhagen Cycles.

Vi var med, da de demonstrerede Manta5 på en kajakflydebro ved Sandkajen i Københavns Havn. Cyklen vejer totalt 30 kg, og da foilerne er ret lange,  transporteres typisk cyklen adskilt. Ole Kassow kom cyklende til demonstrationen med Manta5 på en Christiania cykel med stort lad. Det tog kun få minutter at montere de to store foiler, den drivende propel og batteriet til cyklens krop med den forseglede elmotor, sadel og styr. Derefter var det bare at sætte af fra kajakpontonen og cykle en tur. Ole Kassow og Pernille Vedersø Bussone fik dog begge en dukkert i deres første forsøg under demonstrationen.”Det vigtigste er, at man straks træder hårdt i pedalerne, så man får aktiveret elmotoren og kommer op i fart, så cyklen får så meget lift i foilerne, at de kan bære cyklen og cyklisten,” forklarede Ole Kassow, der oplyser at cyklistens vægt kan være op til omkring 100 kg. I praksis skal man køre mindst 8 km /t. for at holde cyklen svævende i vandet, og der skal trædes kontinuerligt i pedalerne, for ellers synker cyklen og cyklisten får en vandgang. Elmotoren stopper nemlig også, når man ikke træder. Til gengæld så det utroligt nemt og sikkert ud, så længe der blev trådt i pedalerne.

Når der er fart på cyklen, sørger foilerne nemlig også for, at det er nemt at holde balancen. Heldigvis sørger elmotoren for det meste af farten, så det kræver ikke mange kræfter at cykle på Manta5. Topfarten ligger omkring 11 knob.  ”De fleste kan lære at cykle på Mantaen på under en time, og jeg kunne cykle på den allerede i mit fjerde forsøg. Det er nemmest at starte cykelturen fra en lav flydebro eller badeplatformen på en stor motorbåd, men man kan med lidt øvelse også starte fra en strand. De mere rutinerede kan også starte på dybt vand,” forklarer Ole Kassow. Vi så ved selvsyn at cyklen flyder glimrende, når den er kæntret. Vi overværede også at folk, der aldrig har cyklet på foiler før, kunne cykle efter få forsøg, mens andre skulle have lidt flere forsøg.

Udfordringen er at komme godt af sted med at træde hårdt og ikke stoppe med at træde. Hydrofoilcyklen er efter vores opfattelse et herligt, sjovt og sporty stykke fritidsudstyr til at cykle i f.eks. store havnebassiner, kystnære farvande og søer, hvor man på en gang får motion og set naturen fra nye vinkler. Af sikkerhedshensyn bør man dog  ikke bruge cyklen i havne for lystbåde, hvor en kæntring kan få alvorlige følger i trafikken ind og ud af havnen.Batteriet giver med forskellige indstillinger en rækkevidde på 20-25 km. Ole Kassow har planer om  til næste år at cykle over Øresund ved broen – en distance på 22 km.   Prisen for en Manta5 er 74.500 kr. Yderligere oplysninger fås via copenhagencycles.com/manta5.

BÅD 566

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.