fbpx
images/PLUS/Artikel/565/Digital_soekort/Digitale_seakort.jpg

Tekst & Foto Henrik Hansen

Portræt af Henrik Søderlund

Entusiasmen for sejlsport brænder stadig

Henrik Søderlund, Rungsted, er en af dansk sejlsports ubestridt bedste rorsmænd og taktikere, og har desuden sat sit præg på international sejlsport som sejldesigner hos North Sails, hvor han har været tilknyttet flere America’s Cup og Volvo Ocean projekter. 


Pensionsalderen har indhentet sejldesigneren, rorsmanden og taktikeren Henrik Søderlund, der stadig er en dybt passioneret sejlsportsmand efter en lang karriere i international sejlsport. Her har han sejlet i overhalingsbanen og vundet verdensmesterskaber med andres både. Nu har han genfundet glæden ved at sejle og satse i egne både, nemlig Knarr og J/70, hvor han har vundet DM i begge klasser. Henrik Søderlunds  sejlerkarriere startede helt traditionelt for den tids sejlerbørn. Han var med sin far til aftenmatcher i Rungsted i Folkebåd og Drage, og i 1963 byttede han som 11-årig sin opsparing til et Märklin-tog til en Optimistjolle med bomuldssejl. 

”Min første jolle var ikke så hurtig, men i 1964 var vi til København-kredsens Skolemesterskab på Peblingesøen, der havde Aktuelt som sponsor. Der lånte vi jollerne, og vores hold med Kim Eggers og jeg blev nr. 3. Den jolle, jeg lånte, var meget hurtigere end min egen. Min far kendte en kajakbygger i Aarhus, som så byggede en ny jolle til mig og det satte skub i min Optimist-sejlads,” fortæller Henrik Søderlund.”Den nye jolle var så hurtig, at jeg lærte at sejle af den, og i 1965 blev jeg nr. 4 i udtagelserne til VM i Åbo og kom lige akkurat ikke med til VM, men i 1966 kom jeg med til VM i Miami i Florida, hvor vi vandt VM for hold. De to andre på holdet var Peter Warrer, Vejle, og Poul Andersen, Aarhus. Jeg fik en 10. plads i den individuelle serie,” husker Henrik Søderlund.   Efter en individuel 4. plads ved VM i 1967 i Østrig, vandt Henrik Søderlund individuelt sølv ved VM i Carentec i Frankrig i 1968, hvor Peter Warrer vandt.

Det var i det lukkede mesterskab, mens Henrik vandt det åbne stævne, hvor der var langt flere deltagere.”Det blev en vigtig sejlads for mig, fordi det senere betød, at jeg kom på det franske America’s Cup hold, fordi jeg havde banket flere af sejlerne, der stod bag holdet,” fortæller Henrik Søderlund med et stort smil. Året efter kopierede han dette VM-resultat ved VM i England. Henrik Søderlund sejlede Juniorbåd i Rungsted sideløbende med Optimistjollen og blev fører i 1966 i Rungsted Kyst Sejlklub. Klubben havde dengang også to Trapez Mini joller som Henrik Søderlund benyttede flittigt sammen med skolekammeraten Niels Gylling Mortensen og vandt det uofficielle DM i klassen i 1968.

Efter Optimistjollen skiftede Henrik Søderlund til Trapez Junior jollen. Trapez Junior var en af fem versioner af jollen, der alle havde helt samme skrog, men hver deres rig. Junior-udgaven var den eneste version, der overlevede mere end et par sæsoner. Trapez-klassen var fra 1966 og op i halvfjerdserne en af Danmarks varmeste jolleklasser, der foruden Henrik Søderlund også tiltrak topsejlere som f.eks. OL-guldvinderen Poul Richard Høj Jensen, Gunnar Dahlgaard, OL-guldvinderne Jørgen og Jacob Bojsen Møller samt brødrene Thomas og Poul Brøker.

Verdensmester i ny OL-klasse
”Ved vores sidste DM i Skælskør i 1972 bankede vi Poul Richard Høj Jensen. Året efter skulle han sejle den nye olympiske 470-jolle, men blev forhindret i selv at sejle jollen. Det var en spansk jolle fra Roca, som han importerede sammen med Ib Ussing Andersen og Valdemar Bandolowski. Poul Richard var ansat hos Elvström Sails, hvor jeg havde været på loftet efter skoletid. Jeg fik lov til at sætte jollen op til kapsejlads sammen med Anders Børresen. Vi var begge begyndt at læse til skibsingeniør på Helsingør Teknikum,” fortæller Henrik Søderlund.”Vi dannede et træningsteam med Robert Gabriel Jensen, og vi fik lov at låne jollen og firmabilen, så vi kunne sejle EM i Saint Cast i Normandiet, hvor vi vandt. Poul Richard Høj Jensen trak sig fra at sejle VM, så vi også kunne låne jollen og vinde ved VM i Kiel.

Det betød at vandt B.T.s Idrætspris som bedste danske idrætspræstation i 1973,” husker Henrik Søderlund med et stort smil.   Henrik Søderlund holdt pause med at sejle, gjorde sin uddannelse færdig, aftjente sin værnepligt og startede hos Elvström Sails i 1978, året før sejlloftet gik konkurs.

Det var tid til en fortjent øl, da Henrik Søderlund, Gustav Anker Søren og Steen Nielsen (forrest) havde vundet endnu et mesterskab i H-båd.

Med Anders Børresen i trapez og Henrik Søderlund ved roret er duoen her på vej mod at vinde VM-udtagelsen i den nye olympiske 470-jolle, hvor de vandt både EM og VM i 1973.

Her er Henrik Søderlund i gang med at folde onetonneren ”Andelstanken”s sejl ud og sammen ved kontrolmålingen i Palma på Mallorca i 1986.

Tredobbelt mester i matchrace
I januar 1980 etablerede Ib Ussing Andersen, Jens Christensen og Henrik Søderlund sammen det nye sejlloft Sejlmagerne, og allerede fra tiden hos Elvström Sails sejlede Henrik Søderlund fra 1979 mest firmasejlads i enten kundernes eller sejlloftets både. Det var mange forskellige bådtyper. Frem til 1983 vandt Henrik Søderlund et danmarks- mesterskaber, tre nordiske mesterskaber, et europamesterskab og tre VM-sølvmedaljer i H-båd. Det var mest i klubkammeraten Gustav Anker Sørensens båd sammen med Steen Nielsen. Han har f.eks. også vundet DM i Spækhugger og Aphrodite 101. Henrik Søderlund vandt desuden tre år i træk den første uofficielle DM-turnering i matchrace, nemlig Bådnyts Kapsejladsduellen. Det var i Int. 806 i Hellerup i 1981, i X-79 i Rungsted i 1982 og i H-båd i Rungsted i 1983.

Succes i havkapsejlads
”I 1981 vandt Ib og Jens Three Quarter Ton Cup i Helsinki med X-102 ’Soldier Blue’. I 1982 var jeg med, da ’Lille Du’ vandt Three Quarter Ton Cup i 1982 i Dénia i Spanien, og i 1984 styrede jeg X-3/4 Tonneren ’Green Piece’ ved 3/4 Ton Cup i Marstrand, hvor vi også vandt,” for-tæller Henrik Søderlund. Derefter fulgte en 2. plads i Torquay i England i 1985 med X 3/4 Tonneren ”Frontrunner”, som X-Yachts og Politiken stod bag, og en sejr i 3/4 Ton Cup i 1988 ved Elba i ”Okyalos IIX”. De flotte resultater som trioen Henrik Søderlund, Jens Christensen og Ib Ussing Andersen præsterede i de år med deres egne Sejlmagerne sejl, gav hurtigt det nye sejlloft international succes og vokseværk. Navnet blev ændret til det mere internationalt klingende Diamond Sailmakers, og der blev bygget et helt nyt stort sejlloft ved kajen i Kalkbrænderihavnen.

En benovet Henrik Søderlund fik her en snak med Paul Elvstrøm og den senere OL-guldvinder i Soling, Poul Richard Høj Jensen, der var ude og se på Optimist kapsejlads.

Største forspring i One Ton Cup
I 1986 var Henrik Søderlund rorsmand, da den nye X-One Tonner ”Andelstanken” vandt One Ton Cup ved Palma på Mallorca, der med 33 både fra 14 nationer, ikke alene var en af de største One Ton Cups nogen sinde, men også det konkurrencemæssigt hårdeste med stjernebesætninger af verdensmestre, olympiske medaljetagere, America’s Cup sejlere og IOR-mestre.Samtidig vandt ”Andelstanken” suverænt med det største point-forspring nogen sinde. Da Poul Richard Høj Jensen samtidig tog fjerdepladsen med X-One Tonneren ”Away”, Ib Ussing Andersen vandt sølv som taktiker og trimmer på den spanske ”Sirius IV” og Jens Christensen kom på sjettepladsen med tyske ”Rubin”, så beskrev Bådnyt i tillægget Kapsejladsbladet, at One Ton Cup det år var et afgørende gennembrud i international havkapsejlads.Den sejrsvante ejer af ”Rubin”, Hans Otto Schümann, der året før var med, da Tyskland vandt Admiral’s Cup, udtalte efter ”Andelstanken”s sejr at: ”Ja, Tyskland er jo ikke mere målestokken for IOR-sejlads. Nu må vi til udlandet for at måle os. Vi må til Danmark.””Jeg har også verdens bedste mandskab,” strålede Henrik Søderlund efter sejren, lød det i Bådnyts reportage fra Palma. ”De vil vinde og de er bare dødgo’e, når der kommer pres på. De ydede hele tiden det maksimale, selv efter en råfight på den korte offshore, hvor vi i en hård tordenbyge havde 15 sejlskift på en halv time. Allround var vi en af de hurtigste både, og så havde vi det held at ”Sirius” havde en dårlig dag på den lange offshore. Det gav os det afgørende forspring.” Udtalelsen er typisk for Henrik Søderlund, der altid som skipper og rorsmand anerkender mandskabets store betydning for resultaterne. Han har også sejlet som taktiker på den danske X One Tonner ”Zurich”, som vandt bronze ved One Ton Cup i Napoli i 1989. 

Årets tyske idrætspræstation
Henrik Søderlund var også med ved Admiral’s Cup i Cowes på Isle of Wight i 1989. Det var som taktiker på den dansk chartrede Judel/Vrolijk 50 footer ”Stockbrokers Container”, der individuelt blev fjerdebedste båd. Her var Danmark tæt på at vinde, da forstaget knækkede på 50 footeren ”Andelsbanken”. To år senere var Henrik Søderlund igen med ved Admiral’s Cup som taktiker på ”Zurich”, der denne gang var en onetonner designet af Judel/Vrolijk. Ved Admiral’s Cup i 1993 sejlede han med den tyske 2-tonner ”Rubin” på det vindende tyske hold, der blev hædret med en tysk udmærkelse som årets sportspræstation. Her var Jens Christensen med på det tyske hold om bord på Container”.Da der blev søsat et dansk America’s Cup projekt midt i firserne designede Henrik Søderlund sejl til projektets 12-meter ”Holger Danske”. Sideløbende med alle de store internationale projekter, så sejlede Henrik Søderlund også kapsejladser i Danmark med mange forskellige bådtyper, hvor han typisk sejlede med kundernes både som f.eks. Oluf Jørgensens Luffe-både, hvor han var med først i mål på en Sjælland Rundt i Luffe 54 og har vundet i Fyn Rundt med Luffe 44.

Den chartrede 50-footer ”Stockbrokers Container” ved Admiral’s Cup I 1989, hvor Henrik Søderlund var taktiker. Det danske hold havde vinderchance det år, indtil 50-footeren ”Andelsbanken” knækkede forstaget i en sejlads.

Designede til America’s Cup
I perioden op til America’s Cup i San Diego i 1992, hvor man for første gang sejlede de nye America’s Cup både, der erstattede de hæderkronede 12-metere, blev Henrik Søderlund tilknyttet det spanske team som rådgiver for sejldesignere, der ifølge reglerne skulle være spanske. Han var også med til at rådgive omkring sejldesignet til den italienske udfordrer ”Il Moro” i San Diego. ”Il Moro” blev dog besejret af den amerikanske Bill Kocks ”America3”, der havde OL-guldvinderen i Soling og verdensmesteren i flere klasser, Harry ”Buddy” Melges som skipper og taktiker. Under den indledende Louis Vuitton Cup, hvor den blev kæmpet om at nå finalen i America’s Cup, rådgav Henrik Søderlund også det svenske og japanske projekt. Samme år støbte North Sails de første 3DL-sejl og det var ikke mindst denne nye 3DL-teknologi, der i 1995 førte til en sammen-lægning af North Sails og Diamond Sailmakers, så Diamond Sailmakers overtog ansvaret for North Sails aktiviteter i Europa under navnet North Diamond Sailmakers. I 1997 forsvandt Diamond fra navnet og blev til det nuværende North Sails, hvor Henrik Søderlund gik fra at være sejlloftets chefdesigner til at indgå i North Sails designgruppe.

Henrik Søderlund flyttede i en periode til Valencia, da han blev ekstern rådgiver på sejldesignet til den italienske America’s Cup udfordrer ”Prada”, der her ses i duel mod amerikanske ”Oracle”.
Med ”Prada” i Valencia
”I 1999 røg jeg til det franske America’s Cup hold, især på grund af mine resultater ved VM i Optimistjolle og 470-jolle. Jeg havde banket mange af de franske sejlere, der fik samlet penge sammen til et syndikat. Jeg var stadig ansat hos North Sails, og blev udlånt til franskmændene. Sideløbende designede jeg også sejl til Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean både,” fortæller Henrik Søderlund, der har designet sejl til f.eks. ”Intrum Justitia”, ”Swedish Match”, Asso Abloy”, ”Am Amro” og ”Telefonica”.   ”Efter det franske America’s Cup team, kom jeg tilbage til sejlloftet og koncentrerede mig om Whitbread, Volvo Ocean og andre Maxi-sejladser, indtil jeg blev shanghajet som sejldesigner af det italienske ”Prada” America’s Cup team. Jeg flyttede til Valencia og designede sejl sammen med den italienske sejldesigner Guido Gavalazzi og var igen udlånt af North Sails. Det var en spændende tid, hvor tingene udviklede sig hurtigt,” fortæller Henrik Søderlund. ”Efter tiden med ’Prada’ nåede jeg også at være med i det tyske projekt et halvt år, inden jeg vendte tilbage til Danmark og udførte ad hoc-opgaver på sejlloftet og begyndte langsomt at gå på pension. Værnepligten var udstået efter mange år med sejl, sejl, sejl, projekter og meget rejseri og lange ophold i udlandet,” fortæller Henrik Søderlund.

Trioen Henrik Søderlund, Jens Christensen og Ib Ussing Andersen fik stor betydning for dansk sejlsport, især på dansk havkapsejlads, da de grundlagde Sejlmagerne i Kalkbrænderihavnen i 1980.
I 1995 fusionerede Diamond Sailmakers med North Sails og overtog ledelsen af North Sails Europe. Her har Henrik Søderlund, Jens Christensen og Ib Ussing Andersen givet håndslag på aftalen med den internationale direktør for North, Tom Whidden (nr. to fra højre).
Henrik Søderlund som taktiker på onetonneren ”Zurich”, der blev tredjebedst og bedste danske båd ved One Ton Cup i Napoli i 1986.
Her skærer Henrik Søderlund hårdt op med ”Andelstanken” ved et bundmærke på Palma-bugten.

Det nye sejlerliv i egen båd
Han blev i 2015 igen bådejer efter mange år, da han købte en halv Knarr, og Peter Gorm Christiansen købte den anden halvdel. Allerede året efter vandt Henrik Søderlund DM i Knarr. I 2019 købte han desuden en J/70 fordi der skulle være EM i Skovshoved i 2020. Det blev dog udsat til i år på grund af Coronaen. Her ventes at deltage op mod 150 både. Henrik Søderlund fik overtalt KDY’s liga-drenge Thomas Hartvig, Niels Gramkov og Henning Lambertsen til at sejle med ved DM i 2019, hvor de vandt DM-titlen. Hans gaster mente dog at Henrik Søderlund trængte til at træne mere i J/70, så det har han gjort lige siden.”Jeg har sejlet så meget for firmaet og kunderne, at der ikke var tid til en speciel kunde, nemlig mig selv. I mange år har det været sejl, sejl og projekter med meget rejseri og udenlands ophold.

Nu har jeg udstået værnepligten i sejlbranchen og det var en stor fornøjelse, da jeg for første gang i mange år kunne sætte mig ned i min egen båd og sejle kapsejlads kun for min egen sejlglæde,” siger Henrik Søderlund med et stort smil. ”Jeg skal først lære at sejle J/70, og det er et pigehold fra KDY ved at lære mig. Siden sidste år har jeg sejlet en af KDY’s liga-både, og fået specialtræning af Helle Ørum, Anne Sofie Munk Hansen og Tine Schmidt Gramkov med flere. Jeg træner også med min nu faste besætning i J/70, og vi  vandt DM. Jeg laver liga-træning med pigerne om søndagen og specialtræner med drengene om lørdagen, så nu må vi se om bukserne holder til EM,” griner en begejstret Henrik Søderlund. ”Man skal kunne bådene, uanset hvilken klasse man sejler, og Knarr og J/70 har det til fælles, at det ikke er fysisk krævende både. De har begge meget strenge hængerestriktioner. I J/70 har du en meget større acceleration, og lænsen er anderledes med J/70, og jeg skal lære, at være mere aktiv end i Knarr,” forklarer Henrik Søderlund.   

”I forhold til Knarr, så kan man let blive låst på lænsen i J/70, hvor man ikke bare kan bomme sig fri som i en Knarr, og man bliver lettere kørt ud på en forkert fløj. Ved EM i J/70 kommer der op til 150 både, hvor der så skal sejle 70-75 både på startlinjen på to baner, så det bliver både på fløjene, der vinder første kryds. Det samme sker igen på sløren,” forudser Henrik Søderlund, der træner og glæder sig til igen at prøve kræfter i et internationalt felt med egen båd og selvvalgt besætning.


Båd 567

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.