TEKST FLEMMING THOMSEN. FOTO BY & HAVN, REE MEDIA
Den blåhvide færge er på vej til Hven med en streg af hvidt kølvand efter sig. Solen står højt på himlen. Det er tidlig sommer for danskerne, og turister fra det meste af verden myldrer rundt i Nyhavn og omkring Skuespilhuset, mens en hærskare af byens cyklister baner sig vej over Inderhavnsbroen med kimende cykelklokker.
På vandet er trafikken ikke mindre hektisk. Gule havnebusser, flotte træskibe, kajakker i skrigende farver og padlende unge på SUP-brædder krydser rundt i havneløbet sammen med polterabender i udlejningsbåde og på motoriserede tømmerflåder i hjertet af Københavns Havn. I de seneste tre år er trafikken blevet tredoblet på vandet ifølge automatisk måleudstyr opsat i havnen. By & Havn, som står for den daglige drift, har grebet bolden og indført et nyt havnereglement, som trådte i kraft den 24. marts.”For sejlerne er der kun tale om få ændringer i forhold til tidligere. Sejljoller kan nu hejse sejlet i Teglværkshavnen og øve sig. Vi ser gerne flere børn og unge på vandet som en del af deres fritidsudfoldelser, og her har de nu en mulighed for at træne deres færdigheder. Vi har sat mere fokus på sikkerheden og udsendt nye regler for anvendelsen af havnen, men overordnet ønsker vi ikke at begrænse brugen.
Tværtimod ser vi havnen som et fælles kultursted med mange forskellige brugere, som vi udvikler i samarbejde med lokale foreninger, organisationer, Søfartsstyrelsen og politikere,” siger projektleder hos Udviklingsselskabet By & Havn, Jan Bruun Jensen.Som tidligere må man ikke sejle med sejl i det meste af havnen, farten er fortsat maksimalt seks knob i hovedløbet og fire knob i kanalerne. Syd for Jernbanebroen er den maksimale hastighed fem knob. Brugen af vandscootere, jetski, kitesurfing, windsurfing og dykning med udstyr er forbudt i hele havnen, der strækker sig fra Nordhavn til udmundingen i Køge Bugt i syd. Der gives dog en generel dispensation til windsurfing i det lavvandede område vest for Kalvebodløbet i syd for at imødekomme klubberne i området.
Gæstesejlere
Det skønnes, at flere end 2000 gæstesejlere kommer ind til Københavns Havn i løbet af et år. Kommer du ind fra den nordlige del af havnen, skal du sejle via Lynetteløbet. Ønsker man at lægge til i Inderhavnen, så kan havne-afgiften betales ved ankomsten i billetautomaten i Nyhavn eller på Ofelia Plads. Uden for sæsonen fra den 1. oktober til 1. maj skal man have vest på, når man sejler. I sommerperioden er det tilstrækkeligt, at den er med i båden.Med det nye reglement bliver ”Stand Up Paddle” tilladt i hele havnen. SUP-brugere og kajakroere opfordres dog til ikke at padle midt i sejlrenden, som benyttes af de tungere både, og der anvises en rute ind fra den nordlige del af havnen specielt for disse mindre fartøjer. ”En god tommelfingerregel er, at jo mindre båden er, des tættere på kanten bør man være. SUP-boards, kajakker, robåde og udlejningsbåde skal derfor holde sig tæt ved land og altid have kajkanten på højre side,” siger Jan Bruun Jensen.
Bøde for at bade
Måske det mest opsigtsvækkende ved det nye havnereglement er, at man kan få en bøde for at bade uden for de ni afmærkede badezoner. Og det er ikke uden grund: I 2019 oplevede Movia-havnebusserne omtrent 200 nærved-kollisioner, hvor næsten halvdelen skyldtes badegæster uden for de afmærkede områder. Svømmeture uden for de afmærkede områder har været ulovlige i årevis, men hidtil har myndighederne manglet en sanktionsmulighed. By & Havn anslår, at omkring 200.000 hvert år bader ulovligt i Københavns Havn.”Når man nu kan få en bøde for at bade ulovligt i havnen, så er det for at give politiet nogle værktøjer til at bakke dialogen op om at tage hensyn til hinanden. Vi har fået meget mere trafik i havnen, så det er ikke mindst også for de badendes egen skyld.