Tekst Signe Storr  
Foto Signe Storr, Trine Sund m.fl.

Tursejlads

Hvor der er vilje er der (faktisk!) vej

For tre år siden købte Trine Røge Sund og Søren Krog Møller en Bianca 27 sammen med et vennepar. Det var venneparret, der lokkede, for Trine og Søren havde kun meget lidt erfaring med at sejle. Livet på vandet viste sig dog at være lige noget for det unge par, og tre år senere er familien på fem blevet ejere af en Mamba 36 og på vej på langtur. Signe Storr besøger Trine og Søren i deres hjemhavn nord for Århus få dage inden, familien lægger fra kaj.


I sommeren 2018 blev Trine Røge Sund og Søren Krog Møller for første gang bådejere. Et vennepar havde lokket dem med til at købe en 27 fods Albin Vega, og det viste sig at være sagen for parret og deres tre børn.

Trine, der i længere tid havde drømt om at bo anderledes, fx i en gammel bus eller et tiny house, blev lun på ideen om at skifte drømmene på land ud med nye drømme på vandet, og parret gik derfor i gang med at lede efter en båd, der både kunne tage dem ud på langtur, men som samtidig kunne være familiens bolig i Danmark i to år, mens de sparede op til turen. Valget faldt på en Mamba 36 fra 1986, og i sommeren 2019 flyttede familien på fem plus hund om bord på båden, de valgte skulle bære det selvironiske navn: S/Y Impossible.

Trine og Søren havde ikke megen sejler-erfaring, da de kastede sig ud i projektet, og deres planer blev også mødt med en del skepsis. Efter to år erkender de selv, at det ikke er blevet til så megen sejlads i egen båd, som de havde regnet med, for der er meget, der skal stuves væk, inden man kan sætte sejl, når man bor 5 mand og en hund om bord. Men nu er tiden kommet til at søsætte parrets måske umulige projekt. Kursen er i hvert fald lagt: Til Caribien og tilbage igen på to år med afrejse den 10. juli. For parret har det vist sig, at der faktisk er vej, hvor der er vilje – selv med et projekt Impossible.

S/Y Impossible
Bådtype: Mamba 36 fra 1986 Længde: 11,05 m Bredde: 3,25 m Dybde: 1,78 m Skrog: Glasfiber Motor: Yanmar 27 HK Diesel


Så gik der pludselig to år! Hvornår tager I afsted?
Trine: Vi tager afsted på lørdag kl. 14.00, hvor folk kan komme og vinke.
Søren: Og så skal vi bare ud af havnen, når vi har fået sagt farvel. Jeg er ligeglad, om vi så bare lægger os for anker ude i bugten.
Trine: Nej, vi skal ud på en ø, så vi er helt væk.

Og hvad er planen? 
Trine: Planen er at være afsted i to år, for det er det, pengene rækker til.
Søren: Ja, vi har lagt et budget, som passer med to år, hvor vi har ca. 15.000-17.000 kr. om måneden.
Trine: Vi regner med, at den første del af turen i Europa bliver den dyreste, da vi gerne vil sejle dagssejladser og gå i havn om aftenen.
Søren: Vi vil gerne tage det stille og roligt, da vi har børn med.

Hvor skal turen gå hen?
Trine: Vi har talt om, at vi først gerne vil til Amsterdam.
Søren: Og derefter igennem den engelske kanal til omkring Brest, hvor vi krydser over Biscayen, som bliver vores første lange stræk som familie. Det bliver en slags generalprøve.
Trine: Herefter er planen, at vi sejler fra Portugal til Madeira, De Kanariske Øer og så over Altanten. Vi bliver i det sydlige Caribien henover orkansæsonen, så vi kan tage to sæsoner i Caribien, inden vi sejler hjem … eller sælger båden. Eller gør noget helt andet!

Og har I gaster med? 
Trine: Ja, de første gaster tager vi med fra Danmark, og de skal med over Biscayen.
Søren: Det er et ungt par, der gerne vil med. Hun har ingen erfaring, men han har lidt erfaring.
Trine: Det havde selvfølgelig været vidunderligt at have haft nogen med, der havde en masse erfaring, men gaster står ikke i kø for at sejle i den engelske kanal med en familie med tre børn.
Søren: Nej, de flyver direkte til de varme lande.
Trine: Vi lægger jo vores ansøgning op samme sted som katamaranerne i Stillehavet. Men vi fik faktisk overraskende mange ansøgninger. De første gaster står af i A Coruña, og så sejler vi selv til Porto, hvor vi samler næste hold op tre uger senere. De sejler med til De Kanariske Øer, hvor det sidste hold kommer og hjælper os over Atlanten.
Søren: Vores Atlanterhavs-gaster er erfarne sejlere.
Trine: Derefter skal vi ikke flere gaster med.

Skal børnene med over Atlanten? Sidst fortalte du, Trine, at de ikke måtte for bedsteforældrene. 
Trine: Det må de stadig ikke, men plan A er, at de skal med over Atlanten. Bedsteforældrene er i stedet gået sammen om at lave nissegaver til julestrømper. Og de har virkelig begrænset sig, men de kommer stadig med en stor sæk, så den skal jeg finde plads til.

Der er meget, man kan udforske, når man bor på en havn: Anne, Magnus, og Rasmus finder søstjerner.


Det er næsten to år siden, at jeg var her sidst, og jeg ved, at I har gjort rigtig meget for at gøre jeres båd klar til langtur. Kan I fortælle, hvad I har gjort?
Søren: Vi har købt rigtig meget udstyr! Båden havde kun en log og et lod. Vi har udstyret den med alt: Elektrisk lænsepumpe, vindinstrumenter, dækslys, radar, radarreflektor, stævnplatform, elektrisk ankerspil og watermaker. Og alt el fra skottet og frem er blevet udskiftet.
Trine: Fordi det lige pludselig ikke duede … Det kortsluttede. Så blev du sur og klippede lamperne af. Og så levede vi sådan et år med lyskæder.
Søren: Så er der også en ny VHF, AIS, kortplotter …
Trine: Du har også forstærket ting, fx ved rorstammen. Vi har også skilt hele pantryet ad, så køleboksen kunne blive efterisoleret.
Søren: Så selvom jeg føler lige nu, at jeg burde have startet noget før med alle de projekter, som hænger over hovedet lige her til sidst, så har vi egentlig skiftet rigtig meget.
Trine: Ja, vi har også skiftet alt tovværket, købt solpaneler, Søren har lavet en targabøjle til dem, og så har vi fået syet ny kaleche og lazybag. Jeg har også slebet og lakeret dørkpladerne.
Søren: Og så har vi skiftet toilettet og kæmpet med holdingtanken.
Trine: Søren har fx lavet mulighed for dæks-tømning. Og så har jeg faktisk lagt coppercoat på, mens Søren sejlede som gast. Det var hårdt arbejde, men jeg elskede det! Det har jo mest været sådan, at Søren arbejdede på båden, mens jeg tog mig af børnene, så det var så fedt, at jeg helt alene indkøbte det og så 400 timer på Youtube om, hvordan det skulle gøres. Og så lykkedes det bare og blev megagodt.

Varm kaffe om bord!
Søren nyder en kop under de nye solpaneler og den targa bøjle, som Søren selv har lavet.


Det lyder dyrt … Hvor mange penge, har I brugt for at udstyre båden?
Trine: Vi har ikke talt!
Søren: Vi har ikke lagt et budget for det, og vi har ikke gemt nogle kvitteringer.
Trine: Men på en sejlads kom vi til at tale om det. Jeg sagde til Søren, at jeg troede, vi havde ramt 200.000 kr., og Søren sagde, at det troede han ikke på. Så tog vi lommeregneren frem og nævnte alle de køb, vi havde gjort, som var over 5000 kr. Da vi nåede 170.000 kr. stoppede vi.
Søren: Ej, var det så meget?
Trine: Ja, det var det. Og bagefter kom vi i tanke om flere køb.
Søren: Men vi har også flottet os.
Trine: Vi var faktisk lige ved at være utro mod vores båd, da vi sidste sommer faldt over en båd, som lige havde gennemført en lignende tur og udstyret den. Vi har jo givet 270.000 kr. for vores båd og lagt over 200.0000 kr. i den i udstyr. Det er selvfølgelig skørt. Men nu har vi helt nyt udstyr, og ikke noget der er blevet brugt hver dag i to år.

Så nu er båden klar! Hvad har I gjort for selv at blive klar? Ingen af jer havde jo nogen væsentlig sejlererfaring, da I tog beslutningen om at sejle langt for to år siden?
Trine: Ja, der blev der lavet lidt sjov med, at det kunne godt være, at vi skulle sejle så langt væk fra havnen, at vi ikke længere kunne se skorstenen på Studstrupværket, inden vi sejlede afsted!
Søren: Sidste sommer var vi afsted i fire uger, og det var supergodt. Vi skulle have været afsted med FTLF, men det blev aflyst pga.
coronavirus. Men nogle af de både, der havde meldt sig, gennemførte det alligevel, så vi var 8-9 både afsted i en flotille.
Trine: Det var virkelig en stejl læringskurve, men det var vidunderligt. Vi blev presset til at sejle videre i stedet for at blive liggende, så vi fik sejlet en masse den sommer.
Søren: Det er i hvert fald helt sikkert, at når man bor på båden, i hvert fald for vores vedkommende, så sejler man meget mindre, end hvad man ellers ville have gjort.
Trine: Ja, men vi troede, at det ville være omvendt.
Søren: Vi roder, så der er alt for meget, der skal ryddes op for at komme ud på en aftensejlads et par timer.
Trine: Man orker det ikke. Men vi troede, at vi ville bo så minimalistisk, at vi på en halv time ville kunne komme ud at sejle. Og så synes vi også, det blæser for meget.
Søren: Men vi har sejlet meget på andres både, da vi har sejlet kapsejlads hver især en gang om ugen.
Trine: Og vi har også taget duelighedsbevis. Og så tog Søren en ordentlig tur med en anden båd sidste efterår.
Søren: Ja, jeg sejlede herfra til Porto på fire uger, så der fik jeg sejlet rigtig meget.


Er I trygge ved at tage jeres båd med på langtur?
Søren: Ja.
Trine: Ja, altså jeg er altid lidt utryg, men det ville jeg være uanset hvilken båd, vi havde. Men jeg er tryg ved, at den ikke er større. Det kan jeg faktisk godt lide, selvom jeg godt ved, at der også er nogen, der siger noget andet. Men jeg synes, vi har fået en masse god erfaring med båden.

Er det kommet bag på jer, hvad man skal kunne for at bo og sejle på en båd?
Søren: Der er mange nye ting, man skal sætte sig ind i. Fx rigtig meget el.
Trine: Ja, sygt meget el! Man burde være elektriker.
Søren: Jeg tænker, at hvis man ikke ved noget om det i forvejen, så er der rigtig mange nye fagområder, man skal sætte sig ind i.
Trine: Der kan jeg godt mærke, at der er meget, jeg ikke har sat mig ind i. Man vælger sine kampe. Hvis Søren sætter sig ind i noget med watermaker, så sætter jeg mig ind i noget andet.
Er I blevet vaccineret mod COVID-19, inden I tager afsted?
Søren: Ja, vi er begge blevet vaccineret med den frivillige vaccine, Johnson & Johnson. Vi ville på ingen måde have nået det i det almindelige vaccineprogram.
Trine: De var ikke så glade for at give mig Johnson & Johnson-vaccinen, men eftersom jeg har astma, så synes lægen, at det var dumt at tage afsted uden vaccine med risiko for at blive syg med coronavirus.
Søren: Og så håber vi, at det vil hjælpe os ned gennem Europa, så vi ikke skal i karantæne.
Trine: Eller have en test, som kan være ret dyr.

Det kan være rart med ekstra arbejdskraft, når der skal lægges bundmaling på en 36 fods båd.


Trine, du har tidligere givet udtryk for, at din største bekymring var, om du kunne fastholde jeres begejstring for at sejle kombineret med ansvaret for jeres børn. Har du stadig den bekymring? 
Trine: Ja, det kan jeg stadig være bekymret for, men sommerferien sidste år gjorde noget rigtig godt for os. Og den har jeg skullet huske mig selv på. Vi havde en sejlads fra Anholt til Grenaa, hvor de andre sejlere var gået ud før os. Vi syntes, at bølgerne var lidt store, da vi kom afsted, og sejladsen var lidt ubehagelig. Vi havde kontakt med de andre på VHF, og de sagde, at vi skulle få mere sejl op. Det gjorde vi, og så lagde båden sig ned på siden og skar igennem bølgerne. Det blev en virkelig god sejlads! At de andre så havde set vejrudsigten og set, at vinden senere ville vende, havde vi ikke set. Så vi sejlede ind mellem vindmøllerne, og da vi vendte ind mod Grenaa, fik vi først modvind og dernæst ingen vind. De andre sejlede turen på seks timer. Vi brugte 12 timer!
Søren: Ja, der fandt vi ud af, at vi også skulle have en ny propel.
Trine: Nå ja, sådan en har vi også købt!

En anden ting, vi tidligere har talt om, er, at Trine, du primært gerne vil bo anderledes, hvor du, Søren, gerne vil sejle langt. Er I stadig villige til at fx sejle ind i Middelhavet, eller skal I langt?
Trine: Nej, vi skal langt.
Søren: Ja, vi har lagt en plan, og den holder vi.
Trine: Altså hvis en af os ikke vil det mere, skal vi selvfølgelig tale om det, men ellers er der en plan, som handler om, at vi skal over Altanten. Det er mere turen tilbage, som vi er usikre på. Det kan være, at vi hellere vil være på Bahamas to måneder, frem for at sejle tilbage. Men det ved vi, når vi kommer så langt.

Det er skønt at sejle! Trine og Søren på sommersejlads.


Trine, du har tidligere fortalt, at grunden til, at du gerne ville bo på en båd, bl.a. var at have mere tid med familien, frem for at gøre rent på 200 kvm. Er det gået som forventet?
Trine: Nej. Hvis vi ikke skulle have været på langtur, så ja. Det første år på båden var vidunderligt, og det kunne alt det, det skulle. Det sidste år, hvor vi er begyndt at gøre klar til at komme afsted, er det på ingen måde gået som forventet. Det har været fuldstændig som at renovere et hus. Anna kom bl.a. hjem fra skolen en dag og fortalte, at en af pigerne fra klassen havde spurgt hende, om hun egentlig havde en far! Far, mor og børn har vi altså ikke praktiseret i det sidste i hvert fald halve år. Så det bliver godt nu!

Sidste spørgsmål! Er I klar til at tage afsted om 4 dage?
Trine: Nej. Søren: Klar bliver man jo aldrig, siger alle folk til os, og det gør vi da heller ikke.
Trine: Det ville virkelig også være mærkeligt, hvis vi var de eneste, der nåede at blive klar.
Søren: Men når det så er sagt, har jeg haft nogle projekter, som jeg gerne vil være færdig med, som jeg ikke gider at lave undervejs, fordi det bliver for besværligt. Og dem når jeg faktisk i mål med. Håber jeg. Så på den måde synes jeg egentlig, at jeg bliver klar nok.

Og mentalt?
Trine: Den er faktisk ved at være der for mig. For for tre måneder siden var jeg ved at skide en snemand, og det var måske fordi jeg sad og shoppede medicin og ligposer og forsikringer mod alle mulige ulykker, men da vi gik i gang med at søge gaster og lægge ruter og drømme sammen, det gjorde noget godt for mig, så nu glæder jeg mig.
Søren: Jeg er klar til at tage afsted. Nu glæder jeg mig faktisk bare til at komme derud.
Trine: Jeg glæder mig til, vi har vinket. Det bliver en sindsyg dag.

FØLG SØREN OG TRINE
Lørdag den 10. juli lagde familien fra kaj i Kaløvig, og man kan følge Trine, Søren og deres tre børn Magnus, Anna, Rasmus på hhv. 4, 6 og 8 år på Facebook i gruppen “Livet ombord (S/Y IMPOSSIBLE)” og @Familienimpossible på Instagram, hvor Trine dagligt opdaterer deres glæder og frustrationer ved livet til søs. I skrivende stund er familien kommet til Amsterdam, men det er ikke gået helt som forventet. Livet til søs har det med nogle gange at udspille sig anderledes, end man forventer.


BÅD 571

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.