X-Yachts lukkede kontoret
Men hvad gik der forud, og hvorfor stoppede Niels Jeppesen hos X-Yachts?
Vi skal 10 år tilbage til 2012, hvor it-milliar-dæren Ib Kunøe købte aktiemajoriteten i
X-Yachts. Niels Jeppesen solgte sine sidste værftsaktier i 2019. Herefter besluttede
X-Yachts at lukke designkontoret i England, hvor Niels Jeppesen har boet de seneste
14 år.
”Derefter ansatte de min tidligere ansatte Thomas Mielec som designchef og sagde, at nu skulle han tage over og stå i spidsen for det. Sådan er det, når man sælger sine aktier, så er man ikke sikker på sin stilling længere. Sådan er det. Ib Kunøe ønskede at koncentrere hele design- og udviklingsprocessen hjemme i Haderslev.”
Så det var X-Yachts, som sluttede samarbejdet, efter du havde solgt dine aktier?
”Hvis du ønsker det uddybet, vil jeg foreslå, at du snakker med Ib Kunøe eller CEO’en Kræn Nielsen.”
Luksuscruiseren X5.6 blev søsat i 2021 og er en af de sidste både, der er udviklet på X-Yachts’ designkontor i Sydengland. Inden Niels Jeppesen lukkede det engelske design-kontor, udarbejdede han og hans team, herunder Ari, ideerne og konceptdesignet for X5.6, den netop lancerede X4.3 og endnu en model, som indtil videre ikke er udviklet.
”I øjeblikket er der så travlt på grund af pandemien, og fordi X-Yachts bliver rigtig godt markedsført – bedre end nogensinde. De har enorm succes, og det glæder mig naturligvis meget at se, at de både, jeg har ”stået for”, og det firma, jeg har været med til at skabe sammen med mine to tidligere partnere, er i gode hænder.”
Er det så helt slut med konsulentopgaver for X-Yachts?
”Jeg tror, de har lyst til prøve selv, og i det tilfælde, at de ønsker støtte, hjælper jeg med at finde dygtige konsulenter. Selvfølgelig er det ærgerligt, når det projekt, man har skabt gennem et liv, at man ikke er med i det længere, men sådan er det. Jeg er på god fod med X-Yachts. Jeg var oppe og besøge Kræn (Nielsen, X-Yachts CEO: red) sidst jeg var i Danmark til kaffemøde. Han ved, at hvis han har brug for mig, så kender han mit telefonnummer. Jeg vil meget gerne hjælpe dem. Der er ikke nogen bad feelings.
Klar til fremtiden
Niels Jeppesen ser sig selv og Ari Pons som et godt team og partnerskab. Han fortæller, at hun er uddannet naval architect fra det anerkendte universitet i Southampton og hun udover at være en dygtig skibsingeniør også er en meget dygtig sejler.
”Det er jo ikke kun skrog, dæk, ror, køl, mast og rig. Det er i meget højere grad hele pakken, der skal til for at kunne appellere til et bredt publikum. Det handler om design-flair. Hvordan ser det ud over dæk og ikke mindst under dæk. Jeg vil sige, at alle de år jeg har tegnet X-Yachts, har jeg brugt 50% af tiden på interiørdetaljer og indretning.”
De franske designkontorer har mange opgaver ofte fra konkurrerende værfter. Vil det være et problem i forhold til Arcona, hvis Jeppesen & Pons fremadrettet skal levere design for andre værfter?
”Arcona har fået en beskyttelse inden for den bådtype, vi laver sammen med dem. Jeg kan ikke afsløre mere endnu. Ikke før den 4. marts, hvor vi afslører, hvor stor båden er og viser en række smukke renderinger og tegninger. Jeg kan dog sige, at jeg har en aftale med dem om, at i 2,5 år må jeg ikke tegne både +/- 2,5 fod fra den båd, jeg har tegnet til dem. Så de har lidt beskyttelse der. ”
Du har tidligere nævnt, at du er inspireret af franske både som f.eks. JPK og Pogo, hvor man helt har fjernet låger og døre for at spare vægt. Er det i den retning, du vil, eller er dette marked for lille?
”Nu arbejder jeg med Arcona. Når vi tegner indretninger, så er det i tæt samarbejde med dem om, hvor de gerne vil hen. Det er vores opgave at skubbe lidt til Arcona og have en god dialog med dem, så vi er sikre på, om det nu er sådan, vi skal gøre det. De både, du nævner, er næsten helt flade i stævnen og meget fyldige ude foran. Det er selvfølgelig også spændende – i Class 40 – men det er ikke noget, der får den store indflydelse på de både, jeg tegner. For det er cruisingbåde.”
”Den nye Arcona er ikke primært en kapsejladsbåd, der primært skal sejle kapsejlads, ned ad bakke, jorden rundt. Det er primært en cruisingbåd, der skal være æstetisk smuk, og som skal give sejladsglæde til den familie om bord, der sejler den.”
”Derfor er den ikke noget, der minder om de her franske både med de fyldige stævne og som samtidig er meget flade i bunden, så de vil blive banket fuldstændig synder og sammen, hvis du overvejer at sætte motoren for at sejle de sidste sømil ind mod havnen i høje bølger. Der er nogle gange, hvor man ikke gider krydse, og man bare gerne vil frem, og så sætter man motoren på og jokker igennem. Det kan du ikke med de både.
Jeg forstår markedet til disse både. Men det er ikke det, marked jeg er i.
Her til sidst. Har I planer om design og produktion er motorbåde f.eks. i Arcona regi?
”Det er blevet diskuteret, om det er noget, vi kan magte i øjeblikket. Jeg har interesseret mig for motorbåde i mange år, og Jeppesen & Pons har tegnet en motorbåd og et koncept, som jeg synes er spændende, og det er noget jeg snakker med potentielle værfter om.
Så det er ikke umuligt, at der kommer en Jeppesen & Pons motorbåd lige pludselig på omkring 10 m. Og i øvrigt, så er ejeren af Arcona også ejer af Najad. Så det ligger til højrebenet også at forsøge at lave en ny Najad-model på et tidspunkt. Men vi tager lige et skridt ad gangen.”
Er der noget, du har lyst at tilføje?
”Jeg er glad for at være kommet i gang igen. Lystbådedesign – det er min passion, og den nye Arcona, den bliver ”ikke ret grim”...