fbpx
TEKST HENRIK HANSEN FOTO HENRIK HANSEN M.FL.

Portræt: Sejlerportræt af BT-Guld-vinderen Svend Jakobsen

Sejler af hjertet

Svend Jakobsen, Rantzausminde, skabte sensation og modtog BT’s Guldmedalje, da han som blot 18-årig vandt det første VM for OK-joller i 1963. Siden har han været aktiv kapsejler i flere klasser og vundet flere DM guld- og sølvmedaljer.


Det kom som en stor overraskelse, da den blot 18-årige danmarksmester i OK-jolle, Svend Jakobsen, vandt det første VM for OK-joller, der blev sejlet på den franske sø Lac d’Hourtin ved Bordeaux. Siden tog han sin erhvervskarriere alvorligt, men har sejlet hele tiden og vundet medaljer i Pirat-jolle, KDY 15 m2 samt ikke mindst i sin klassiske Mäler 30 ”Trio”.

I dag bor 76-årige Svend Jakobsen idyllisk ved det gamle Rantzausminde Bådebyggeri og har sin og Inger Jakobsens Najad 320 liggende i den nærliggende marina, men det er mindre end et år siden, han solgte sin sidste kapsejladsbåd. Det var en Knarr, der lå i Skovshoved, tæt på parrets daværende bolig i Ordrup. Selvom Svend Jakobsen var gået på pension, havde han dog endnu nogle gode, sjove år som aktiv jollesejler.

”En dag mødte jeg min gamle sejlerkammerat fra OK-tiden, Flemming Jensen, og det endte med, at jeg fik en sejltur i hans Finn-jolle. Jeg købte så selv en Finn-jolle. Det er en dejlig båd, og vi var typisk 10-15 joller til weekendstævnerne, men jeg kunne se, at OK-jollerne snildt kunne samle felter på 45 joller,” forklarer Svend Jakobsen om sit comeback som jollesejler for 6-7 år siden.

”Jeg lånte derfor en af OK-klubbens lånejoller og blev igen så begejstret for OK-jollen, at jeg byttede ”Trio” for en helt ny OK-jolle fra Vejle Yacht Service. Efter et par år i OK-jolle måtte jeg dog erkende, at mine kræfter ikke slog til, når der kom luft. Desværre. Jeg blev også overrasket over, hvor centralt slørsiderne er for resultatet. De betyder langt mere, end da jeg var med i toppen for 60 år siden,” erkender Svend Jakobsen.

”Jeg solgte derfor OK-jollen og købte Knarren, der har et stort felt i Skovshoved. Det er en dejlig båd, der er en fornøjelse at sejle, men den er også svær at holde topfart i hele tiden. Nu er det slut med at sejle kapsejlads. Nu skal Inger og jeg bare nyde at sejle tursejlads i de sydfynske farvande med vores Najad,” fortæller Svend Jakobsen, der stadig har sejlsporten i hjertet.


FIRE DANSKE VERDENSMESTRE 
Danske OK-sejlere har altid ligget med helt fremme ved VM for OK-joller, men hidtil er det kun Svend Jakobsen, Henning Schachtschabel og Jørgen Lindhardtsen, der har formået at vinde guldet til Danmark. Nyligt afdøde Poul Kirketerp vandt tre VM-titler. Til gengæld har flere end 15 forskellige danske OK-sejlere vundet VM-sølv og -bronze.


Medaljen for det uofficielle DM for hurtige træbåde med ”Trio” i Odense i 2011.

Slæbejolle med luggersejl
Svend Jakobsen fandt som 6-årig sin lidenskab for at sejle, da hans far i 1951 købte en ombygget fiskekutter, en slæbejolle og et luggersejl til jollen. Fiskekutteren fik hjemhavn den lille havn ved Hellers Bådebyggeri i Kastrup.

”Slæbejollen med luggersejl sejlede jeg meget med, indtil jeg var 10 år, og min far solgte fiskekutteren i bytte for en Juniorbåd, og jeg bliver junior i Kastrup Sejlklub. Jeg sejlede meget både i min fars Juniorbåd og klubbens to amatørbyggede Juniorbåde og tog den daværende førerprøve for juniorer,” husker Svend Jakobsen.

”Jeg sejlede meget alene, men sejlede også kapsejlads efter den gamle NL-regel, fordi vi kun var to Juniorbåde i klubben. Om sommeren sejlede vi Juniorbåden op til Hornbæk.

Vi havde sommerhus mellem Hornbæk og Helsingør. I 1959 var der DM for OK-joller i Helsingør, og min far og jeg sejlede ned og kiggede på sejladser og på jollerne på land,” erindrer Svend Jakobsen om sit første møde med OK-jollen.

”Der så vi den flotteste OK-jolle, D 112, der var bygget, i fem lags mahogni-finer hos de berømte Drage-byggere Pedersen & Thuesen i Bramdrupdam. Det var den daværende topsejler Bjørn Eduards bror, der ejede jollen, og han lod mig sejle en tur i jollen. Jeg var solgt på stedet, og min far overtalte ham til at sælge jollen med Juniorbåden i bytte,” fortæller Svend Jakobsen.


Slået med en baneomgang
Den første tid var stejl læring for den 14-årige Svend Jakobsen, der kun havde sejlet jolle med sin slæbejolle. Samme år deltog han i sin første kapsejlads i OK-jolle. Det var i Sundby, hvor han blev sejlet agterud med næsten en baneomgang af sejladsens anden OK-jolle med den senere OK-mastebygger Leif Guldbech. Det tog dog ikke pippet fra Svend Jakobsen, der gik i skarp træning.

”Jeg gik i skole og havde gode muligheder for at træne om sommeren, hvor jeg sejlede så meget som muligt i Helsingør, der havde nogle af datidens bedste OK-sejlere nemlig Henning Schachtschabel og Bjørn Eduard. Om foråret og efteråret tog jeg toget op til Helsingør fra København og sejlede aftenmatch,” fortæller Svend Jakobsen, der gik gennem en stejl læringskurve i sin nye passion.

Svend Jakobsens ihærdige træning gav hurtigt gevinst. Ved DM for OK-joller i Frederiksværk i 1960 blev Svend Jakobsen en flot nr. 10 af de 20 deltagere. Henning Wind vandt mesterskabet. Det gav den nu 15-årige Svend Jakobsen yderligere blod på tanden til at træne flittigt, og i 1961 vandt han bronze ved DM i Kolding. Her vandt Gunner Dahlgaard DM-titlen.

”I 1962 blev jeg nr. 2 i den daværende Øresundsugen og vandt DM i Horsens foran Henning Schachtschabel, Erik Back og Georg Lok, der vandt DM for Piratjolle en uge senere. Dengang var Piratjollen Danmarks største jolleklasse. I den ene sejlads var jeg en baneside foran i mål. I løbet af vinteren 62-63 blev OK-jollen anerkendt som VM-klasse af den internationale sejlsportsorganisation IYRU,” fortæller Svend Jakobsen. IYRU hedder i dag World Sailing.

  • ”Trio” tager her en skudstart ved det uofficielle DM i Odense i 2011
  • "Trio"
  • Svend Jakobsen ved roret i ”Trio”
  • "TRIO"
  • ”Trio” på vej mod DH-sejr i Odense i 2011 med bådens kæmpestore spiler sat.
  • DM sejles efter en speciel NNL-regel, der giver samme straf uanset spilerens størrelse.
SE SLIDESHOW

Storebror måtte køre til VM
”Min klubkammerat og træningskammerat i Helsingør, Bjørn Eduard, var formand for den danske OK-klub, og ringede en dag og fortalte, at der blev sejlet VM sommeren 1963 i Maubouisson nordvest for Bordeaux i Frankrig.

Vi sejlede på Lac d’Hourtin, der var en stor aflang sø. Han spurgte, om jeg havde lyst til at tage derned og deltage i VM. Der var ingen udtagelse. Jeg blev spurgt først, fordi jeg havde vundet DM”, husker Svend Jakobsen.

”Jeg sagde ja, skønt jeg lige var fyldt 18 år i 1963 og ikke havde kørekort, men heldigvis tilbød min storebror Søren at køre mig derned. Først så vandt jeg Øresundsugen med et nyt sejl, som Hans Fogh havde syet til mig i en slags spilerdug. Så lejede vi et Folkevognsrugbrød og lagde jollen på taget og tog til Frankrig på eventyr,” fortæller Svend Jakobsen.

”Mit nye sejl havde fået nogle tæsk i hård vind under Øresundsugen. Men jeg sejlede med det til VM, hvor vi i de første sejladser havde maksimalt 5 m/sek. i pustene, men dog ret stabil vind. Jeg fik en tredje- og en femteplads i de første sejladser.

Tredje sejlads vandt jeg og førte nu VM. Derefter fulgte en 11.plads, der blev min dårligste placering, og så fulgte endnu en førsteplads og en en ottendeplads,” husker Svend Jakobsen om sin sejlerkarrieres største bedrift. ottendeplads,” husker Svend Jakobsen om sin sejlerkarrieres største bedrift.


Søren og Svend Jakobsen tog det stille og roligt på vejen hjem fra VM, hvor de havde følgeskab af en engelsk sejlerkammerat. Her har de slået lejr hos en fransk vinbonde, der bød på vinsmagning.

Vase fra Frankrigs præsident
Han vandt VM foran de to belgiske sejlere Bert de Bock og Guy La Chapelle, englænderen Peter Bainbridge samt den svenske mester Per Vestlund. Der deltog 68 OK-sejlere fra seks nationer.

”Jeg vandt den vase, der var udsat af daværende præsident De Gaulle, der ville promovere sejlsporten i Frankrig,” husker Svend Jakobsen med et stort smil.

”Efter VM tog vi det langsomt hjemover. Vi havde en uge, inden vi skulle aflevere bilen. En af de engelske sejlere ville gerne have et lift til Tyskland, og sammen med ham kørte vi hjem i etaper og havde en herlig ferie, hvor vi en aften blev inviteret på en fantastisk vinsmagning hos en lokal fransk vinbonde, hvis mark vi camperede på med Folkevognsrugbrødet,” fortæller Svend Jakobsen.

Hvor er træneren?
”Dengang var det dyrt at ringe fra udlandet, så vi ringede først hjem og fortalte den gode nyhed, da vi nåede Gedser. Det viste sig, at der var stort postyr, fordi ingen havde hørt fra os efter VM. Det var også de, der mente, at vi skulle formidle resultatet hjem, fordi jeg fik tilskud til VM fra Dansk Sejlunion, men jeg vidste intet om presseformidling dengang. Nyheden om mit VM var dog i aviserne, fordi der var sendt et telegram med resultatet fra arrangørerne,” fortæller Svend Jakobsen, der dengang blev højst forbløffet over postyret.

”Især BT bragte store artikler om den forsvundne verdensmester, og der var allerede en debat i gang om ”hvor er træneren?”. Pressen og sportsverdenen undrede sig over, at sejlsporten ikke havde trænere,” fortæller Svend Jakobsen, der samme år blev hædret med BT’s Guldmedalje, som den yngste sejler nogensinde. I alt har kun syv sejlere eller sejlerteams modtaget BT’s Guldmedalje, og der gik næsten et årti før dansk sejlsport for alvor begyndte at få trænere på vandet. Indtil da var de lidt ældre og erfarne sejlere, der uformelt trænede med de unge og nye sejlere.


Svend Jakobsen havde lært at bukke dybt og ærbødigt, inden han skulle modtage sin præmie af Thailands dronning Sirikit ved det thailandske mesterskab i OK-jolle, der blev afholdt i anledning af hendes 60-års fødselsdag i 2002.
Poul Oddersborg byggede en OK-jolle til Thailands Kong Bhumibol, som var en gave fra hæren til kongens 60-års fødselsdag. I de efterfølgende to år blev han inviteret af kongen til at deltage i det thailandske mesterskab. Han kunne invitere en sejler-kammerat med, og det blev det ene år vennen Svend Jakobsen.

Polyteknisk slugte træningen
Inden VM havde Svend Jakobsen bestået sin studentereksamen og begyndte efter sommerferien på sit studie som kemiingeniør på Polyteknisk Læreanstalt, og dermed sejlede OK-karrieren ind i flovt vejr.

”Det var heltidsarbejde seks dage om året. Jeg fortsatte med at sejle, men havde ikke tid til at træne. Poul Richard Høj Jensen vandt DM i 1963, og da jeg skulle forsvare mit VM i Roskilde i 1964, væltede jeg i en sejlads. Det blev i stedet min læremester og træningspartner Henning Schachtschabel, der vandt. Jeg blev en af dem, der var med oppe i toppen, indtil jeg stoppede med kapsejlads i 1970. Jeg havde mødt min hustru Inger i 1968 og havde travlt med mit nye arbejde i Grindsted,” fortæller Svend Jakobsen.

”Jeg kunne dog ikke undvære at sejle, så vi købte et råt Tequila kvartton skrog, som min gode ven fra OK-klassen, Poul Oddersborg apterede for os. Vi sejlede med den fra Svendborg og sejlede mest tursejlads, men det blev også til lidt distancesejlads som f.eks. Fyn Rundt. Da vi senere flyttede til Grenå, sejlede jeg Piratjolle med mine sønner og døtre omkring 1984-1986 uden nogle nævneværdige resultater, men det var skægt, fordi jeg sejlede med mine seks børn, og fordi vi var op til 80 joller til stævnerne. Jeg vænnede mig dog aldrig til at sejle med spiler i hårdt vejr,” erkender Svend Jakobsen.


LUGGESEJLET
Et luggersejl er et traditionelt asymmetrisk firkantet sejl, der bedst kan sammenlignes med et Optimistjollesejl, hvor topliget er fastgjort til sprydstagen, og hvor forliget er foran masten. Luggersejlet har desuden typisk løst underlig. Sejlet afløste det klassiske råsejl fra vikingeskibene, sandsynligvis fordi det var bedre til at krydse og sejle halvvind med.


Vandt DM med sine børn
”Efter en pause med kapsejlads, hvor vi havde en Dehler 34 til tursejlads, så fik jeg lyst til at prøve at sejle Juniorbåd igen og købte en KDY 15 m2, som jeg mest sejlede med skiftende besætninger af mine børn. Vi var 12-15 både til stævnerne og var 10 ret aktive både. Vi vandt 4-5 DM-sølvmedaljer og vandt DM i 1999 og 2001. Det var hyggeligt i starten, men så blev der uro og skænderier i klassen omkring målereglerne, og så solgte jeg Juniorbåden,” fortæller Svend Jakobsen.

Familien flyttede til København og Svend Jakobsen faldt for den smukke, klassiske og hurtige Mäler 30 ”Trio”, som han sejlede kapsejlads med i 2010’erne sammen med en nogenlunde fast besætning. De vandt sædvanligvis deres klasse ved det uofficielle DM for klassiske træbåde ved Dansk Forening for Ældre Lystfartøjers sommerstævne og deltog i andre stævner for træbåde som f.eks. Svendborg Classic Regatta.

Her er Svend Jakobsen og hans mandskab savnet, fordi de altid var muntre sejlere, der var med til at gøre stævnerne ekstra festlige.

Hvem er bedst? Venskabelig fight i havn med store grin, som sejlsport helst skal være.
Et sjældent foto af Svend Jakobsen med to af sine seks børn i hans KDY 15 m2, som de vandt to DM-guldmedaljer med.

BÅD 576

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.