fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Virksomhedsportræt af Jefa Marine & Jefa Steering

Styrer værfternes sejlbåde

Når man køber en ny sejlbåd fra et europæisk værft, så er der næsten altid ror, rorlejer og styresystem fra danske Jefa Marine og Jefa Steering. De to firmaer er trods navneligheden to helt selvstændige firmaer med hver sin ejerkreds, ledelse og produktionsfaciliteter.


Stig Jensen (tv.) og Jan Faurschou (th.) startede Jefa Marine sammen. I dag er Stig Jensen Production Manager i Jefa Steering, mens Jan Faurschous datter Louise Ross Faurschou har overtaget ledelsen og en tredjedel af Jefa Marine.
"Vores første kunde var X-Yachts, der dengang også var nystartede og hed Nordsø Bådeværft. De spurgte, om vi kunne producere rorlejer, rorhoveder og rorstammer til deres nye X-102. Derfor måtte vi investere i en stor drejebænk for at klare ordren."
jan faurschou

Det var en fornøjelse, da vi første gang for år tilbage prøvede en Jefa-rat-styring på en sejlbåd, vi var ude at testsejle. Det var første gang, vi oplevede, hvor legende let det kunne være at styre med rat, fordi rat-systemet næsten ikke havde nogen friktion. Og så var det endda dansk.

Vi testede efterhånden flere og flere både med Jefa-styring, og i dag bliver vi nærmest overraskede, hvis der ikke er Jefa-styring, når vi tester en ny båd. Heldigvis har de fleste af de både, vi tester, også friktionsløse rorlejer og ror med rorstammer fra Jefa Marine.

I dag bliver sejlbåde fra omkring 90 procent af de store europæiske værfter leveret med enten ror, rorlejer og styresystemer fra mindst et af disse to danske virksomheder, der i dag begge beskæftiger omkring 25 medarbejdere.

Undervejs har Jefa Steering modtaget den eftertragtede Dame Award, der er den største hædersbevisning indenfor bådudstyr, og kan glæde sig over, at de nu leverer rat-systemer til ca. 3000 både årligt på verdensplan.

Jefa startede dog som et fællesfirma, da barndomsvennerne og sejlerkammeraterne Jan Faurschou og Stig Jensen 1. april 1980 oprettede Jefa Marine i et gammelt blikkenslagerværksted i Vallensbæk med en ambition om at producere bådudstyr. De var begge nyligt udlærte som maskinarbejdere, som det hed dengang.

”I starten beholdt vi vores andre job, og vores arbejde med Jefa var fritidsarbejde,” fortæller Stig Jensen.

”Vi ville gerne lave master, men det havde vi ikke råd til, så i stedet lavede vi diverse beslag til både,” supplerer Jan Faurschou.

”Vores første kunde var X-Yachts, der dengang også var nystartede og hed Nordsø Bådeværft. De spurgte, om vi kunne producere rorlejer, rorhoveder og rorstammer til deres nye X-102. Derfor måtte vi investere i en stor drejebænk for at klare ordren,” husker Jan Faurschou.

Efter mindre end to år skulle de to nye virksomhedsejere tage en beslutning, om de ville fortsætte firmaet sammen og begge arbejde fuldtid. Stig Jensen besluttede at stoppe, og Jan Faurschou købte Stig Jensens andel af firmaet.

Disse ror er ved at være klar til afsendelse til værfternes specifikke både. Hvert ror matcher en båd i produktion.

Første rorleje til Luffe 44
”Jeg begyndte kort efter at producere Moonlight-luger i samarbejde med et svensk firma, lavede rorlejer og solgte Barbarossa skødespil,” fortæller Jan Faurschou, der byggede Jefas første rorleje med ruller til Oluf Jørgensens Luffe 44. I slutningen af 1980’erne kom så Jefas selvoprettende rorlejer til.

”Oluf har altid været en foregangsmand og var med til at udvikle rullelejet,” husker Jan Faurschou, der kørte på med rorstammer og rorlejer. Omsætningen stiger støt, og i 1985 kan Jefa købe firmaets første CNC-maskine. I dag står der syv CNC-maskiner hos Jefa Marine. Jan Faurschou sælger produktionen af Moonlight-lugerne i 1986 til Sophus Berendsen Marine, der i dag hedder BSI og ligger i Haderslev.

”Jeg forhandlede i flere år de dengang velkendte Whitlock rat-systemer, men solgte i år 2000 forhandlingen til Lewmar, som jeg også lavede en aftale med, om at de skulle overtage rorlejerne. Jeg fortrød heldigvis og fik annulleret handlen. Vi fik flere svenske værfter som kunder og udviklede os stille og roligt, indtil vores lokaler i Karlslunde blev for små. I 2003 køber vi så 2000 m2 på vores nuværende adresse på Nimbusvej i Greve, hvor vi faktisk kun venter på en byggetilladelse til at udvide,” fortæller Jan Faurschou.

Første rat-styring til IMX-40
”Så opstod ideen om selv at bygge rat-systemer, så jeg kontaktede Stig og hollænderen Armin Geisler, der kom direkte fra et job som sælger hos Whitlock. De var begge med til at opstarte Jefa Steering, der blev et selvstændigt firma, der ligeligt ejes af os alle tre. Selve produktionen sker i Jefa Marines lokaler,” fortæller Jan Faurschou, der stadig var eneejer af Jefa Marine.

”Vores første kunde var igen X-Yacht, der skulle have et rat-system til deres nye IMX-40. Kulfiberrattet fik vi lavet hos Marstrøm i Sverige,” fortæller Stig Jensen. Jefa Steering får hurtigt succes og flytter i egne lokaler i 2006, kun få hundrede meter fra Jefa Marine. Stig Jensen styrede butikken med Armin Geisler som sælger og Jan Faurschou som medejer og underleverandør af CNC-bearbejdede aluminiumsdele.

Der kommer flere og flere kunder til på grund af rat-systemernes supergode kvalitet, der giver Jefa Steering et velfortjent ry som et stort set friktionsfrit rat-system.

Oluf Jørgensen, Luffe Yachts, har også bidraget til udviklingen af Jefa Steering. Især da Jefa udviklede den første selvoprettende rorkvadrant til Luffe 45.

Her er tre hovedgrupper af rat-styring. Til venstre ses et styresystem med et enkelt rat, tandhjul og en fast stang hen til rorkvadranten. Øverst ses et klassisk styresystem med to rat og wire mellem de to rat og rorkvadranten. Nederst til højre ses et styresystem med to rat og to ror med den traveller, der gav Jefa Steering den prestigefyldte Dame Award i 2014.
I alle Jefa Steerings stålrat bliver egerne svejset inde ved navet, og svejsningerne bliver skjult med en rund plastskive rundt om navet.

Samlefabrik for styresystemerne
I 2018 beslutter trekløveret at sælge Jefa Steering og gik på udkig efter en køber. Det ender med, at de sælger Jefa Steering til BSI i Haderslev, der også har købt Gori Propeller og Hundested Propeller.

Jan og Stig beholdt begge en mindre aktiepost, som de begge har solgt efterfølgende, mens Armin helt forlod Jefa Steering.

”Produktionen foregår i dag stadig her på Agenavej i Greve med mig som Production Manager, og samarbejdet med BSI som ejer fungerer rigtig godt,” mener Stig Jensen. Både Jefa Steering og Jefa Marine har travlt i de samme perioder, så i 2019 stoppede Jefa Marine helt som underleverandør af dele til styresystemerne.

”Her på Agenavej er vi nærmest en samlefabrik. Alle dele kommer fra under-
leverandører og bliver samlet til færdige systemer. Vi har ingen færdige systemer på lager. Alt bliver produceret på ordre, hvor vi starter med at samle alle delene til et system til en båd på et rullebord, der kan køres rundt til vores samlestationer. Vi udvikler også selv de nye dele til de forskellige styre-systemer, som vi hele tiden har gjort,” fortæller Stig Jensen.

Et glad trekløver, Jan Faurschou, Armin Geisler og Stig Jensen har på vegne af Jefa Steering lige modtaget den eftertragtede Dame Award på udstyrsmessen Mets i Amsterdam i 2014.

Værftet krævede færdige ror
”Jeg trak mig næsten ud af driften af Jefa Steering efter de flyttede og koncentrerede mig om Jefa Marines rorlejeproduktion. En dag fik vi besked fra Dehler-værftet, om at hvis vi skulle sælge vores rorlejer til dem, så skulle vi også kunne levere færdige ror, og så måtte jeg i gang med et udvikle et godt ror,” fortæller Jan Faurschou.

”Jeg snakkede så med en af vores gode kunder, Oluf Jørgensen fra Luffe Yacht. Jeg vidste, at han lavede nogle fine ror til Luffe-bådene. Han gav mig nogle gode fif til produktionen af rorene. Jeg designede nogle rorprofiler og begyndte at fræse støbeforme i aluminium. En form i aluminium bliver ikke slidt som en glasfiberform. Sådan en form koster til gengæld 70-100.000 kroner at bygge, så værfterne sparer rigtig mange penge, fordi vi kan støbe ror til flere værfter og forskellige både i samme form,” fortæller Jan Faurschou, der også måtte i gang med at lære at arbejde med glasfiber.

Rorbladene bliver støbt og limet sammen i en arbejdsgang med rorstammen indstøbt. Under støbningen i de dobbelte aluminiumsforme bliver der tilført varme under processen. Varmen bliver styret elektronisk.

X-Yachts, alias Nordsø Bådeværft, var en af Jefa Marines første kunder. Her ses Jan Faurschou på bådudstillingen sammen med Yacht- brødrene Lars og Niels Jeppesen.

Første ror til Hanse 430
”Det første Jefa-ror leverede vi til Hanse 430 i 2007, og i dag har vi 35 forskellige forme til ror. Roret til Hanse 430 er skaleret op og ned til andre både, og fra nogle værfter har vi fået tegningerne til deres ror, som vi så har udviklet videre på. De dækker op til 60 fods både, og vi kan justere højden på rorbladet ved at lægge et indlæg ind i formen, der bliver printet på vores 3D-printer, så rorbladet bliver kortere,” fortæller Jan Faurschou.

”Vi fik hurtigt flere og flere kunder, og i dag er det kun Hallberg-Rassy og Beneteau af de store værfter, der ikke bruger vores ror. De bruger til gengæld vores rorlejer. I dag leverer vi ca. 3.000 ror om året, og vi har 15.000 rorlejer på lager. Alle ror bliver dog produceret på ordre fra værfterne til hver enkelt båd eller bådtype,” fortæller Jan Faurschou, der leverede det første ror til X-Yachts til deres Xp 33. I 2017 solgte Jan Faurschou en tredjedel af Jefa Marine til hver af sine to børn Louise og Christian. Louise overtog samtidig ledelsen sammen med sin mand Michael, der styrer produktionen. Jan Faurschou er stadig med i arbejdet, men forventet af gå på pension om få år.

De eneste billeder af maskinarbejderne Jan Faurschou og Stig Jensen i deres nye firma Jefa Marine.

Hædret med Dame Award
”Vi har i dag tilsammen så mange værft-kunder på styresystemer, ror og rorlejer, så det er afgørende, at begge firmaer er sobre i vores forretninger med værfterne og som minimum, at vi holder vores høje kvalitet,” mener Stig Jensen.

Endnu mens trekløveret Stig Jensen, Jan Faurschou og Armin Geisler ejede Jefa Steering sammen, så vandt de i 2014 udstyrs-producenternes fornemmeste trofæ, Dame Award, på udstyrsmessen Mets i Amsterdam, for deres nye letløbende traveller til dobbelt rat-styring med enten wire- eller stang-styring.

Jefa Steering producerer desuden en driv-enhed og gearkasse til autopiloter i samarbejde med Garmin og Raymarine, der står for 25 procent af firmaets omsætning. Firmaets eneste fiasko var, da de lancerede en enkel autopilot, der kun var på markedet et halvt år.

”Vi havde alt for mange problemer med elektronikken. Det havde vi ikke tilstrækkelig forstand på, så det projekt droppede vi helt og holder os til det, vi er gode til.” erkender Stig Jensen.


Udvikling ligger i baghovedet
”Vi har været gode til at tænke os godt om og være innovative. Vi havde ikke mange penge, da vi startede Jefa Steering, så vi har været vant til at gøre tingene så billigt og enkelt som muligt. Vi har også hele tiden i baghovedet, hvordan vi kan gøre tingene smartere ved at ændre og udvikle vores produkter. Det gælder begge vores firmaer,” forklarer Stig Jensen om sin og Jan Faurschous succes med styresystemer, ror og rorlejer, og tilføjer: ”Vi ved, hvad vi har med at gøre. Vi er gode til det og laver ikke alt muligt andet grej til både.”

Et eksempel på den rationelle og gennemtænkte produktion hos Jefa Steering er, at de kan bygge 10 forskellige rat på samme nav med eger, hvor egerne bliver svejset på navet skjult og smart.

Medarbejderteam er afgørende for begge virksomheder, hvor en stor del af de ansatte har været der i mange år.

Hanse Yacht er et af de mange europæiske værfter, der bruger Jefa-styring og ror fra Jefa Marine.

Vandt DM i lånt båd
Op gennem 80’erne var Stig Jensen og Jan Faurschou blandt de dominerende i X-79-klassen med deres to ”Jefax”-både, og det var lidt af en tilfældighed, at de endte i X-79-klassen.

”Vi lånte en X-79 i 1981 og sejlede med ved DM, som vi vandt. Vi blev punket af nogle af de andre til at fortsætte med X-79 og bestilte en båd,” husker Stig Jensen.

Han begyndte at sejle i Soling i 90’erne og kom på Sejlerlandsholdet sammen med Jesper Bank, Stig Westergaard og Theis Palm, men blev sat af landsholdet inden de endelige udtagelser til OL i Savannah i 1996. Inden Stig Jensen købte X-79 sammen med Jan Faurschou, så sejlede han Trapez-jolle med Stine Elvstrøm og vandt DM sammen med Anders Kæmpe. Efter Solingen gastede Stig Jensen i Tornado hos Stig Hansen og i 1999 hos Jacob Lunding. Siden har han ikke sejlet kapsejlads. 

Der står syv CNC-maskiner og arbejder hos Jefa Marine.

BÅD 576

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.