fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN #580

PORTRÆT: Hvidovre Sejlklub Suset fejrede 100-års jubilæum

Prægede sejlsporten i to årtier

På mindre end 40 år voksede en lille sejlklub i Hvidovre med entusiastiske bådejere, der havde bådene liggende for svaj, sig til en stor klub der for alvor satte sit præg på udviklingen i sejlsporten med Optimistjollen og opfostrede olympiske mestre og verdensmestre. Klubben har netop fejret sit 100-års jubilæum med aktiviteter på havnen.


En redningsdemonstration med en af Forsvarets AW101 Merlin rednings-helikoptere var det store clou og fyldte begge havnens molehoveder med tilskuere, da en af landets ældste sejlklubber, Hvidovre Sejlklub Suset, fyldte 100 år.

Forinden havde Sundby Sejlforenings Salut Kanonlaug skudt jubilæet i gang med tre kanonsalver ud over Kalveboderne, og klubbens formand Kurt Jacobsen havde budt de mange fremmødte medlemmer og indbudte gæster velkomne til reception i klubhuset, der var fyldt til randen. Dagen bød f.eks. også på sejlads med Mini-12ere og mulighed for prøve at sejle optimistjolle eller stå på SUP-board med indledende vejledning, redningsveste og trænere fra klubben i følgebåde. Dagen sluttede festligt med middag og dans for klubbens medlemmer.

Mens en planlagt flotille-sejlads gik i vasken på grund af blæst med hårde vindstød på jubilæumsdagen, så blev klubben skabt på bedste vis 6. august 1922, hvor det var lykkedes en lille flok bådejere at samle 16 af de både, der lå for svaj i Kalveboderne, til en helt uformel kapsejlads.

Det var et eksperiment, der endte med at blive en succes, hvor deltagerne straks dannede Hvidovre Sejlklub, da de igen kom på land. En af disse var f.eks. sejlmager Alfred Carlsen, der senere søsatte det kendte Carlsen Sails.

Kun fire uger efter sejlede hele klubbens flåde på 16 både igen kapsejlads. Denne gang med kapsejladsregler og respitberegning. Klubben voksede og fik i 1926 sit første klubhus med fine søjler ved indgangen, men dog beskedent i størrelse. Bådene lå stadig for svaj og kom på land på primitiv vis på forskellige pladser. På et tidspunkt fik klubben bygget en ø ud for klubhuset, hvor bådene kunne overvintre.

En trekantet kampesten symboliserer både den nuværende sammensluttede Hvidovre Sejlklub Suset og de to oprindelige sejlklubber fra 1922 og 1933.

Klubbens egen entypebåd
I klubbens første årti blev der afholdt 32 søndagskapsejladser, men der opstod gennem årtiet en frustration over, at bådene i klubben var så forskellige i størrelse og fart, at kapsejladserne ikke var særlig spændende for tilskuere og de mere ambitiøse sejlere, fordi der kun sjældent var close race, luffematcher eller tætte mærkerundinger.

Derfor opstod tanken om, at klubben skulle have sin egen entypebåd, der var tilpasset farvandet. Et udvalg tegnede en lille tomands kølbåd og i efteråret blev tegninger godkendt af sejlerne, og man begyndte at bygge de to første både.

Den nye bådtype blev kaldt Rylerne og havde så stor succes i 1930, at der blev bygget yderligere seks både til 1931-sæsonen. Rylerne var rimelig fladbundede og mindede mest af alt om en større Snipe-jolle med køl eller de senere fynske Liljebåde fra Odense.

Allerede dengang var Hvidovre Sejlklub en initiativrig klub, der med Rylerne skrev sig ind i en eksklusiv lille gruppe af sejlklubber verden over med egen entype kapsejladsbåd.

Sundby Sejlforenings Salut Kanonlaug var på besøg og åbnede Hvidovre Sejlklub Susets 100-års jubilæumsfest med at affyre tre kanoner.

Det tog over 30 år at få en havn
I 1933 var der andre bådejere, der dannede den konkurrerende klub ”Suset”. Efter 2. verdenskrig var de to klubber dog på så god fod, at de fusionerede i 1946 til Hvidovre Sejlklub Suset. Nok mest for at stå samlet overfor sognerådet i kampen om at få en rigtig havn i Hvidovre. Velviljen var stor i sognerådet, og ved dåben af klubbens nyeste og største sejlbåd, spidsgatteren ”Fant”, gav sognerådsformand Toft-Sørensen håndslag på, at sognerådet ville bygge en havn til de efterhånden mange både, der lå for svaj.

Der gik dog flere år, før arbejdet med at bygge havnen gik i gang, og mens havnen begyndte at tage form, så blev Hvidovre Sejlklub Suset for alvor kendt landet og verden over. På det tidspunkt havde klubben allerede en flåde af Pirat-joller med topsejlere i klassen som f.eks. brødrene Vagn og Alf Pehrsson. Førstnævnte vandt DM i Pirat-jolle som Hvidovre-sejler. Dengang var Pirat-jollen suverænt Danmarks største jolleklasse.

I vinteren 1952/53 var der sejlerforældre i Sejlklubben Snekken Vordingborg, der byggede seks små enmandsjoller, der var tegnet af amerikanske Clark Mills. Det var de første optimistjoller i Danmark.

Sejlklubbens første klubhus stod færdigt i 1926 og var ret beskeden i størrelse, trods de imponerende søjler ved indgangen.

Selvbyggerprojekt vakte opsigt
Den daværende mangeårige formand for Hvidovre Sejlklub Suset, viceskoleinspektør P.G. Hansen, så store muligheder med den nye lille jolle og satte straks et selvbyggerprojekt i gang på loftet på Strandmarksskolen. På dette første hold byggede store skoleelever og sejlerfædre 20 joller hen over vinteren 1953/54.

P.G., som de fleste i sejlsporten kender ham som, så, at det var en perfekt og tryg jolle til at lære børn og unge at sejle og være selvstændige. Han så også jollen som et middel til at lokke børn og unge væk fra at ”hænge på gadehjørnerne” med en sjov og aktiv beskæftigelse. Disse tanker fik modstandere af optimistjollen til at kalde P.G. for ”socialsejleren fra Hvidovre”.

Byggeriet af de 20 optimistjoller vagte stor opmærksomhed i pressen og fulgte P.G.’s arbejde for at udbrede jollen til først Danmark og senere resten af verden med et væld af artikler om jollen, der således blev udbredt via Hvidovre Sejlklub Suset.

De første uofficielle danmarksmesterskaber i optimistjolle var baseret på udtagelser gennem skolerne og hed Politikens Landsskolekapsejlads. Den første landsskole-kapsejlads blev afholdt i 1957 i Hvidovre, hvor 12-årige Ib Ussing Andersen vandt.

To år senere vandt Ib Ussing Andersen DM i Snipe som gast hos selveste Paul Elvstrøm. Paul Elvstrøm var alle unge jollesejleres idol, og Ib Ussing Andersen kendte Paul Elvstrøm gennem sin far S.A. Andersen, der var en meget entusiastisk Pirat-jollesejler, der også prøvede at indføje den spændende Hornet-jolle i Danmark. Han var på det tidspunkt næstformand i Hvidovre Sejlklub Suset.

P.G. satte som Hvidovre-sejler også sit præg på den organisatoriske side af sejlsporten, først med at søsætte Optimist-organisationen DSO, derefter som en af en lille håndfuld klubber og klubformænd, der demokratiserede dansk sejlsport, så den nuværende Dansk Sejlunion fik den nationale myndighed. Det var dengang Dansk Sejlunion blev organiseret i praktiske kredse efter modellen fra DSO.

Senere sad P.G. i flere perioder i sejlunionens hovedbestyrelse, hvor han især oprettede unionens uddannelser. Han blev hædret med æresbevis fra Dansk Sejlunion og Dansk Idrætsforbund.

Der var mødt en talrig medlemsskare og gæster op til fejringen af jubilæumsdagen.
Der var flere gæster på havnen, der tog imod tilbuddet om  at komme ud at padle på en af klubbens SUP-boards.

Frugtbart sejlermiljø
Da Knud Olsens mesterværk OK-jollen kom på vandet i Vordingborg i 1956, var havnen i Hvidovre knap færdig, men også her var klubben med på den nyeste trend, da S.A. Andersen straks købte en OK-jolle til Hvidovre.

Ib Ussing Andersen og hans sejlervenner, som f.eks. Frank Høj Jensen og Poul Richard Høj Jensen blev straks grebet af den nye jolle, hvor de i løbet af 60’erne blev blandt de dominerende i klassen. De skabte sammen med andre sejlervenner et blomstrende sejlermiljø, hvor de hjalp hinanden med at blive bedre og ikke mindst hjalp de nye OK-sejlere med at blive gode i jollen. På et tidspunkt var der tæt på 50 OK-joller i Hvidovre. Ib Ussing og Poul Richard Høj Jensen begyndte også selv at sy deres egne sejl. Det skete nede i kælderen på Strandbovej hos Ove Jensen, Centrum Sejl. Dengang anede de ikke, at de senere ville stå i spidsen for Elvstrøm Sails, Fogh Sails, Høj Jensen Sails, Diamond Sails og North Sails.

Ib Ussing Andersen sejlede også Finnjolle i 1967, hvor Paul Elvstrøm kørte sin Finnjolle til Hvidovre for at træne op til For-OL i Acapulco med Ib Ussing Andersen, der senere på året tog en pause fra sin egen sejlerkarriere for i 1967/68 at være træner for de mexicanske OL-sejlere. Det var på anbefaling fra Paul Elvstrøm. Klubben har også dygtige kølbådssejlere, hvor Keld Christensen i 1980 vandt DM i BB 10 meter, og i 2021 vandt Ulrik Larsen og hans mandskab sølv ved DM i BB 10 meter, kun et point fra podiets øverste trin.

Charlotte og Arvid Andersen har vundet seks danmarksmesterskaber og et par sølvmedaljer i IF-båd.


Fostrede OL- & verdensmestre
Ib Ussing Andersen blev derefter i 1971/72 olympisk træner for de spanske OL-sejlere og vandt i 1973 VM i Soling for Hvidovre sammen med Hans Winther og Jørgen Lindhardtsen.

I 60’erne og 70’erne var Hvidovre Sejlklub Suset, qua det gode sejler- og træningsmiljø, et kraftcenter for OK-jollerne, hvor der kom sejlere til fra mange andre klubber, som f.eks. den stadigt aktive Jørgen Lindhardtsen. Samtidig kom der også Finn-joller og 505-
joller på jollepladsen i Hvidovre, og i 70’erne var Hvidovre Sejlklub Suset det største jollecenter på Sjælland, og klubben var tidligt i 70’erne vokset til landets tiende største sejlklub med over 1.000 medlemmer.

En overgang havde klubben f.eks. det største felt af 505-joller og sidst i 70’erne foregik OL-træningen i Finn-jolle i Hvidovre. Da OK-feltet blev mindre i Hvidovre omkring 1980, så kom der til gengæld et stort felt af Europe-joller i fem til seks år. Det tabte desværre pusten, mens f.eks. Jørgen Lindhardtsen var med til stadig at holde liv i et OK-felt, der de næste årtier pulserede i størrelsen og helt forsvandt i 2016, da han forlod klubben.

Jørgen Lindhardtsen selv var tæt på at vinde VM i OK-jolle i 1973, men blev overhalet af klubkammeraten Torben Andrup, der tog Hvidovres første VM-medalje i klassen. Jørgen Lindhardtsen vandt dog VM få år senere i 1977. Tidligere havde Ib Ussing Andersen vundet sølv ved VM. Poul Richard Høj Jensen opnåede heller ikke at vinde et VM i OK-jolle, men vandt til gengæld to olympiske guldmedaljer i Soling. Dog ikke som Hvidovre-sejler.

Jørgen Lindhardtsen var i årtier den, der holdt sammen på det gode kammeratskab og træningsmiljø for OK-joller i Hvidovre.
Ib Ussing Andersen, Poul Richard Høj Jensen og P.G. Hansen var tre af de Hvidovre-sejlere, der især skabte et fantastisk miljø for jollesejlads fra midten af 50’erne og over tyve år frem med optimistjoller, OK-joller, Finn-joller, Trapez-joller og 505-joller.

En hjælpsom klub
De første mange år med bådene for svaj i Kalveboderne gav klubbens bådejere og medlemmer store udfordringer, hvor man var afhængig af at hjælpe hinanden. Det er en hjælpsomhed, der stadig trives i klubben, nu hvor bådene bliver søsat og taget på land med kranvogn.

Helt fra starten har bådene været en skøn blanding af sejl- og motorbåde, hvor vægten af bådtyperne i dag hælder mere til motorbådssiden. I de gyldne årtier med jollesejlads og mange kapsejladser og DM-stævner, var der et bemærkelsesværdigt samarbejde med motorbådssejlerne, der stillede villigt op med dommerbåde og følgebåde. Det gjorde Hvidovre Sejlklub Suset til en rigtig sammentømret sejlklub.

Allerede få år efter stiftelsen oprettede klubben juniorafdeling og sejlerskole med øvelsesbåd. Sejlskolen råder i dag over tre H-både og har venteliste. I dag er det bemærkelsesværdigt, at i en sejlklub og havn med mindre end 200 bådpladser, så er det lykkedes at holde liv i en ugentlig aftenkapsejlads for kølbåde med op til 20 både på banen. Aftenkapsejladserne er i samarbejde med naboklubben Sejlforeningen Enighed, men hovedparten af deltagerne er fra Hvidovre, heraf op til seks H-både. I øjeblikket arbejder klubben at købe en eller flere J/70ere. 

Her er havnens sydlige mole helt færdig i 1957, bortset fra at der endnu ikke er molehoved ovenpå de betontromler, der funge-rede som bølgebrydere. Betontromlerne bærer stadig de nuværende molehoveder.
Den netop færdigbyggede sydlige mole ligner her i 1957 stadig sig selv den dag i dag. Bortset fra nutidens ukrudt. Bemærk, at den nordlige mole endnu ikke er bygget færdig.

BÅD 580

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.