fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN #580

PORTRÆT: Lopolight

Sejlervenner skabte verdenssucces

Efter blot 18 års produktion sejler der nu over 200.000 af de driftssikre og strømbesparende danske Lopolight-lanterner rundt på danske og udenlandske både og skibe. Vi har besøgt virksomheden i Humlebæk i Nordsjælland.


Lopolights første marked var især lanterner til sejlbåde, men de udgør i dag kun omkring ti procent af dagens omsætning. Nu kommer omkring halvdelen af omsætningen fra erhvervsfartøjer og militære fartøjer verden over, mens mindre lystbåde og superyachts står for ca. 25 procent hver.

Det var klargøring af en Open 40 til en solo jordomsejling, der førte Jan Møller og Peter Hancke sammen i 2002. De blev hurtigt gode venner og skabte to år senere Lopolight, der i dag er en verdenssucces med en omsætning på 30 millioner om året.

De sejlede begge Aphrodite 101, men kendte ikke hinanden, før den kommende jordomsejler Jan Møller holdt Åben Båd, i håbet om at få lidt hjælp til at gøre sin Open 40 klar til at sejle solo nonstop jorden rundt. Det var 101-klubbens formand Kisser Schnakenburg, der sendte en meddelelse ud til klubbens medlemmer.

”Der var finale ved VM for fodbold, da Jan holdt Åben Båd, så det var kun Kisser og jeg, der mødte op,” husker Peter Hancke, der hurtigt gav Jan Møller håndslag på at hjælpe med klargøring af båden til at klare turen jorden rundt.

”Peters og min relation ændrede sig fra bare at bygge båd til også at være venner, og på min jordomsejling bestod mit shorecrew af Peter, Bo Memhave og Jacob Boisen-Møller,” fortæller Jan Møller, der var tæt på en kollision med en tankbåd midt på Atlanten på hans første langtur med sin Open 40.

”Radaren stod af, og der var tæt tåge, da jeg skulle passere en storskibsrute. Jeg ringede til US Coast Guard og blev hjulpet uskadt igennem. Det var der, at jeg blev klar over, at bådens elsystem og elektronik skulle renoveres. Heldigvis var Peter elektronikkyndig og opgraderede al el og elektronik. Vi hev f.eks. 15 kilo ud af båden, blot ved at hive de gamle ledninger ud, og erstattede dem med tyndere,” fortæller Jan Møller.

"Søfartsstyrelsen var forbløffende venlige, og da der ikke fandtes en forskrift om LED-lanterner i Danmark, så kom jeg med et forslag, som vi samarbejdede om."
Peter Hancke
Partnerskabet i Lopolight består af Jan Møller til venstre og Peter Hancke til højre.

En kold nat opstod ideen
Ideen til Lopolight-lanternerne havde Peter Hancke dog fået tidligere, da han sejlede Sjælland Rundt med sin 101er og batterierne løb tør.

”Det var ikke rart at sejle gennem Grønsund uden lys i vores lanterne, mens konkurrenterne råbte og skreg. Dengang var det altid svært at holde strøm til både GPS’en og lanternerne, når glødepærerne stjal strømmen. En kold nat sad jeg og varmede fingre på agterlanternen, og der opstod ideen til at bygge lanterner med strømbesparende LED-lys til min båd. Jeg vidste en masse om elektronik og havde adgang til at arbejde med elektronik på min arbejdsplads, hvor jeg byggede de første LED-lanterner,” fortæller Peter Hancke.

”Jeg byggede også lanterner til Jans båd. På jordomsejlingen skrev Jan rosende om lanternerne på sin hjemmeside, og det gav respons internationalt, hvor f.eks. Mike Golding ringede og spurgte til mine lanterner,” husker Peter Hancke.

”Interessen gjorde indtryk og en dag ringede Jan nede fra Sydatlanten over satellittelefonen og foreslog, at vi begyndte at producere og sælge lanternerne kommercielt. Jeg var på det tidspunkt arbejdsløs, fordi jeg havde arbejdet i et firma, der fremkaldte folks fotos. De måtte lukke, fordi mange efterhånden brugte digitale kameraer,” fortæller Peter Hancke.

Jan Møller i sin Open 40 Sarah Møller, som han sejlede solo non stop jorden rundt med i 2004, og som skabte venskabet mellem ham og Peter Hancke, der førte til Lopolights succes verden over.

Nyt certifikat for hver flagstat
Det var op ad bakke for det nystartede firma, fordi de skulle igennem en godkendelses-procedure med de nye lanterner. De skal opfylde nationale krav og have et certifikat fra hver enkelt flagstat, hvis skibe og både de vil sælge lanterner til. En flagstat er et land, hvis flag man kan sejle under.

”Søfartsstyrelsen var forbløffende venlige, og da der ikke fandtes en forskrift om LED-lanterner i Danmark, så kom jeg med et forslag, som vi samarbejdede om,” fortæller Peter Hancke og Jan Møller tilføjer: ”Det er mere eller mindre Peters udkast, der er forskriften herhjemme i dag.”

”Vi fik testet lanternerne i England op mod MCA, de engelske søfartmyndigheders forskrifter, og disse test har vi så brugt til at ansøge om certifikat hos andre flagstater. Vi har også testet i Tyskland op mod de tyske søfartsmyndigheders, BSH, forskrifter og på et tidspunkt kom der en ny EU-standard med skarpe krav til LED-lanterner,” fortæller Peter Hancke.

”Det, der er vores egentlige værdi i firmaet, det er vores certifikater og arbejdet med at vedligeholde dem,” supplerer Jan Møller og fortæller, at test af f.eks. ti lamper koster en kvart million kroner.

”I år måtte vi f.eks. udføre test for 130.000 kroner i forbindelse med en levering til US Navy. Vi bruger rigtig mange penge til test og vedligeholdelse af vores certifikater. Hvert år kommer Norske Veritas, DNV, og tjekker vores godkendelser og certifikater. Vi har en ingeniør, der kun styrer vores certifikater og tjekker kvalitetsstyring internt. Vi er heldigvis gode til at styre de dyre papirer,” fortæller Jan Møller.

Et lille klassisk rat symboliserer, at en lanterne er godkendt og skal sidde på alle lanterner på både over syv meter.

"Lamper til operationsborde er af de mere kuriøse opgaver, vi har klaret."
Peter Hancke
Dette er Lopolights hal i Humlebæk, hvor alle komponenter fra underleverandørerne bliver samlet til færdige lanterner samt bliver testet og pakket.

18 ton aluminium om året
Lopolight producerer i dag 800 enkeltprodukter, der består af et elektronisk print med lysdiode og et optisk system med reflektor og optik. De to elementer er støbt ind i et vandtæt hus af fræset aluminium og er dermed mere robuste mod vind, vejr og især fysiske påvirkninger, der beskytter elektronik og optik bedre end f.eks. billigere huse i plast.

Lanterner og lamper bliver samlet og testet hos Lopolight i Humlebæk, hvor også al produktudvikling foregår. Det er også her Lopolights logo, det vigtige rat-mærke og lanternes serienumre bliver printet på oversiden af aluminiumshuset med laser. De enkelte dele af lanternerne og lamperne bliver produceret af underleverandører.

”Aluminiumsblokken får vi fræset og elokseret i Vanløse af 18 ton aluminium årligt, og elektronikken kommer fra en leverandør i Værløse, mens prismerne bliver støbt i en speciel plast i Østrig. Den østrigske fabrik er vores eneste udenlandske leverandør,” fortæller Peter Hancke.

I 2019 kom Lopolights helt nye serie af lanterner på markedet. De oprindelige Lopolight-lanterner var med en lille kæde af LED-dioder i rundbuer med grønt, rødt eller klart lys, der lyste direkte ud i mørket. Elektronikken og dioderne var beskyttet af et aluminiumshus og frontglas.

De nye lanterner og lamper er med en lysdiode på printplanen, hvor lyset bliver forstærket og spredt med et optisk system, der består af en reflektor og et prisme. Der kan være en eller flere print med lysdiode i en lanterne med sammensatte lanterne-funktioner. Det hele er indesluttet vandtæt i et aluminiumshus, som de oprindelige Lopolight-lanterner.

Alle lanterner bliver testet i disse bakker. De mange lamper kan ligge tæt sammen, fordi de ikke udvikler varme.

"Navnet Lopolight kom på en sjov måde."
Peter Hancke

Low power light
”Navnet Lopolight kom på en sjov måde,” husker Peter Hancke. ”Mens vi kæmpede med at finde på et navn, kom en amerikansk ven på besøg og havde sin kæreste med, der arbejdede med marketing. Det var hende, der kom med navnet, det er sammensat af low power light.”

I dag producerer Lopolight også andet end lanterner til skibe og både, som f.eks. arbejdslys til Siemens havvindmøller. Disse lamper skal være særlig robuste, fordi de skal kunne klare at blive ramt af istapper fra vingerne. Lopolight bygger også specielle gule arbejdslamper, der bruges ved nedbrydning af broer.

”Lamper til operationsborde er af de mere kuriøse opgaver, vi har klaret,” fortæller Peter Hancke. ”Der var store krav til disse lamper, fordi de gængse operationslamper havde halogenpærer, og de blev for varme til visse operationer. Vi har også udviklet lanterner med indbygget varmelegeme til både, der besejler kolde områder. De kan tø sig selv op.”

Da vi var på besøg hos Lopolight, forventede vi at høre spændende historier om lanterner på vilde både, der sejler jorden rundt, men Hella lukker en del af det marked, som lanterne-sponsor på Volvo Ocean Race.

”Vi sælger nogle lanterner til Open 60-bådene, men det er ikke noget stort salgsvolumen, og vi sælger nogle signallamper til Amerikas Cup-både, der skal kunne klare at bliver spulet med saltvand ved 40 knob. Det er en opgave, vi har bevist, at vi kan løfte. Superyachts er derimod supergode kunder,” forklarer Jan Møller.


Workboats, færger og marinefartøjer
”Vores største omsætning er klart på den kommercielle skibsfart og marinefartøjer, her specielt US Navys skibe. Derfor har vi to direkte ansatte sælgere i USA og 14 andre tilknyttede sælgere.”

”Det er mere komplicerede opgaver, vi har for den kommercielle skibsfart, hvor vi også må producere hele styresystemer til deres typisk mange lanterne. En doubleender færge skal f.eks. have et firedobbelt sæt lanterner. Det er vores lanterner, der sidder på færgen mellem Manhattan og Staten Island, og vi har lanterner på store 284 meter lange gastankere,” fortæller Jan Møller.

”I Danmark har vi Columbus Marine som distributør af Lopolight, og de største danske værftskunder på lystbådsmarkedet er Quorning Boats med deres Dragonfly, X-Yachts, Luffe Yachts, Faurby Yachts og Nordship. Vi sælger også en del lanterner til Swan og Baltic,” fortæller Jan Møller.

Lopolight eksporterer i dag 95 procent af produktionen, og der er 26 medarbejdere i Humlebæk. 

Jan Møller i sin Open 40 Sarah Møller på vej over Kattegat i blæsevejr.

BÅD 580

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.