fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN # 582

SEJLEREN OG BÅDEN: Portræt af Anders Dylov

Sejlglæden er prioriteret

Anders Dylov har et kølvand af sejre med den velsejlende og hurtige Matcher 31, som han i år har sejlet et kvart århundrede sammen med sit Team Sif. Han har holdt fast ved den efterhånden 31-årige Matcher fordi sejlglæden bliver prioriteret i hans valg af båd.


Anders Dylov, Frem og KDY overvejede sidste år, om han skulle købe et nyt storsejl til sin næsten 30-årige Matcher 31 DEN 5 ”Chroma.dk”, der typisk kunne holde i ti år, eller om han skulle investere i en nyere, større båd. Det diskuterede han med sin faste sejlmager Jan Hansen, der spurgte, om Anders mente, han ville få større sejlglæde med en større båd.

”Det satte tingene på plads, for jeg måtte erkende, at en større båd ville ikke kunne give mig mere sejlglæde end Matcheren,
der har alt, hvad jeg har behov for til kapsejlads og til sommer- og weekendture med familien,” fortæller Anders Dylov, der bestilte et nyt North-storsejl hos Jan Hansen.

Begejstringen skinnede helt tydeligt igennem, da Tage Jensen og Jesper Skouenborgs nye Matcher 31 blev testsejlet i Bådnyt i årets første udgave i 1992. Her lød det, at ”Matcheren er hurtig gennemdesignet og fuld af overraskelser. En spændende båd for kapsejlere og den sporty familie.”

Samtidig viser Anders Dylovs Matcher 31 med al tydelighed, at det er en solidt bygget båd, på trods af dens relativt lette vægt på 2.550 kg. Hans velholdte ”Chroma.dk” viser klart og tydeligt, at en båd, der primært sejler kapsejlads, stadig kan stå snorlige efter 29 år.
Anders Dylov er ikke i tvivl om, hvorfor Matcher 31 er den ideelle båd for ham. Sådan lige bortset fra at den er hurtig, yderst velsejlende, og at han vinder en masse kapsejladser med båden.

”Matcheren er letdrevet med sin lette vægt, der har en god skrogstabilitet, så skroget rigtig bærer, når det blæser. Vi kan gå med fuld genua i 10 m/sek. og så ellers trimme stabilitet med storsejlet. Den er sportsbådspræget og er efter min opfattelse ideel som turbåd,” fortæller Anders Dylov.

”Cockpittet er fantastisk. Det er både kapsejlads- og turvenligt med to meter lange kistebænke, hvor man kan ligge udstrakt, og der er plads til seks mand inden i cockpittet. Der er trædelister på forkanten af kistebænkene, så man sidder godt oppe til luv, når båden krænger, og i modsætning til de fleste andre både, der har et søgelænder på 60 cm, så har vi kun et på 40 cm ud for cockpittet med en gjord øverst.

Det passer perfekt til at læne ryggen mod,” mener Anders Dylov.”Der er fine arbejdsforhold i det store cockpit. Bagstagsgasten har en god arbejdsplads bag rorsmanden, der har plads til at gå over samtidig med besætningen i vendingerne. Genuatrimmeren har en god arbejdsstilling ved spillene til forsejlet, der er placeret på ruffet, så han ikke skal bukke sig ned til et spil på cockpitkarmen. Det er de samme spil, vi også bruger til f.eks. faldene. Skødespillet på cockpitkarmen bruger vi til spileren og Code 0,” fortæller Anders Dylov.

Om læ er Matcher 31 helt enkel, med køjeforsiderne som en integreret del af bådens gode afstivning af skroget. Anders Dylov har selv afstivet agterskibet yderligere. Der er i alt seks køjer, medregnet stikkøjer under kistebænkene, så der er rigelig med soveplads til den sportslige familie.

Til gengæld skorter det på vanlig crui-sing-komfort. Her er blot et kortbord og et beskedent pantry med komfur, mens toilettet er en god gammeldags pøs. Det er hurtigt og nemt at gøre rent og er ellers vedligeholdelsesfri.

Skipper gennem 25 år i Matcher 31, Anders Dylov, i sin ”Chroma.dk”.

TEAM SIF
Anders Dylov, skipper og rorsmand, Jon I. Knudsen, bagstag, Jeppe Rasmussen, forsejlstrimmer, Simon Read, pitmand, Carsten Dam-Mikkelsen, forsejls- og storsejlstrimmer, Jens Lund, fordækker, Jonas Adamsson, reserve på fordæk og storsejl, Poul Dylov, storsejlstrimmer og Peter Beyer, forsejlstrimmer. Navnet Sif kom fordi RJ 85eren hed Tjalfe, men ejer-trioen syntes, det var bedre at døbe den Sif, der var navnet på den nordiske gud Thors kone.


Selvlært sejler i 18-fods kølbåd
Anders Dylov lærte selv at sejle i Havnsø sammen med sin bror Poul og en kammerat. Han har hverken gået på sejlerskole eller sejlet optimistjolle.

”Vi lærte at svømme i havnen i Havnsø, når der ikke sejlede både ind eller ud. Det var, hvad der var af tilbud. En dag sagde min bror, ”vi skal have en sejlbåd,” og så kørte vi ind til Holbæk Bådcenter og købte en 18 fods fransk Copain kølbåd til 18.000 kr. Vi købte den sammen med en kammerat, så vi betalte hver 6.000 kr,” fortæller Anders Dylov. Copain betyder kammerat, og båden var tegnet og bygget af den navnkundige franske konstruktør og bådebygger Henri Amel.

”Det var i 1980, hvor vi vandt en lokal kapsejlads ”Sejerø Rundt” med vores Copain. Her blev der sejlet efter LYS-tal. Så blev vi bidt af det og sejlede med Copain-båden i tre år, indtil vi fandt en RJ85 til 45.000 kr. Roskildesejleren Anders Jensen vandt dengang næsten alt med sin RJ 85, som han selv havde bygget helt om, så den var blevet meget hurtigere,” husker Anders Dylov.

”Vi fik Anders Jensen til at hjælpe os med at bygge vores RJ 85 om i en lade i Herslev. Vi støbte en ny køl, som Anders havde tegnet, hækken blev ændret, og båden blev lettere, fordi vi solgte bådens Wire-motor,” fortæller Anders Dylov om den spændende tid, hvor han første gang lærte, hvad modifikationer af en båd kan betyde for farten.

Team Sif passerer Kronborg om styrbord med DEN 8 på den meget blæsende Sjælland Rundt i 2003, som de vandt overalt på banen gennem Bøgestrømmen. Her var det en bedrift bare at fuldføre, fordi feltet blev blæst til atomer. Kun 17 både fuldførte, mens 172 både gav op undervejs.

Første sejr på Sjælland Rundt
”Vi deltog første gang i Sjælland Rundt med vores RJ 85 i 1986, hvor Anders Jensen vandt vores løb, og vi blev nr. 2 og blev nr. 12 på banen gennem Grønsund. Det var stort. Året efter slog vi så Anders Jensen og vandt løbet,” husker Anders Dylov.

”I 1989 vandt vi igen løbet foran Anders Jensen. Det var gennem Bøgestrømmen, og blev nr. 2 efter Anders Jensen året efter. Det var dengang, det var rigtig sjovt, fordi vi rask væk kunne være omkring 30 både i løbene,” fortæller Anders Dylov, der var flyttet til København i 1982 og fik RJ 85eren til Svanemøllen i 1985. Den fik plads ved nordmolen, hvor Anders Dylovs senere både også har haft bådplads.

På et tidspunkt ville Anders Dylov gerne have en 10-meter. Han købte de andre ud af RJ 85eren, solgte den og købte en Langø 10-meter. Den var lidt billigere end de øvrige 10-metere.

Matcher 31 har letdrevne linjer. På billedet ses bådkonstruktøren Lars Olsens nye ror til ”Chroma.dk”.

Nye køle til nye både
Anders Dylov var dog skuffet over, at Langøen ikke gik godt i Øresunds krappe bølger og gik derfor i gang med at ombygge og optimere sin nye båd, men det tog to år at få rigtig fart i båden.

”Anders Jensen hjalp os igen med at bygge en ny køl på Frems plads, men det hjalp kun lidt. Jeg lagde mærke til, at Dynamic 35erne begyndte at sejle stærkt, da de flyttede forstaget frem, så jeg flyttede forstaget på Langøen 35 cm frem og lavede en om til en fok-båd med en ny fok og nyt storsejl fra Jan Hansen. Det hjalp mærkbart på farten,” husker Anders Dylov.

”Da jeg i vinteren 1997 skulle have nyt storsejl af Jan Hansen, så endte det med, at jeg i stedet købte hans Matcher 31. Han tog Langøen i bytte, så jeg fik Matcheren for yderligere 150.000 kr.,” fortæller Anders Dylov smilende.

Jan Hansen havde tabt kølen og fik bådkonstruktøren Carsten Fauner til at designe en ny køl med samme dybgang, og hvor han tilføjede en bulb.

”I år 2000 havde vi fået styr på at sejle Matcher 31 og vandt Sjælland Rundt overalt på den store bane. Vi fik Lægernes Testcenter som sponsor og vandt igen overalt på Sjælland Rundt, hvor vi f.eks. slog Anders Hansen i en ombygget 717 med vinger. Det var det sidste år med støbte halvmodeller i bronze, og sidste gang vi sejlede Sjælland Rundt,” fortæller Anders Dylov.


TABT KØL STOPPEDE KLASSEN
Det kan undre, at en fantastisk båd som Matcher 31 ikke blev en stor klasse. Der nåede at blive bygget 12 Matcher 31, hvoraf de fleste blev bygget i 1993, inden sejlmageren Jan Hansen tabte kølen i omkring 20 m/sek. på Gordon Gin Cup samme år.
Han fik båden leveret i maj og tabte kølen i oktober, hvor Anders Dylov også var med om bord. Den tabte køl stoppede desværre helt den ellers hurtigt voksende klasse, skønt alle de byggede både fik et forstærkningssæt, der forbandt kølboltene med bundrammen. Det sikrede bådene mod efterfølgende at risikere at tabe kølen.
Bådnyts testsejlere i testen fra 1992 bemærkede, at bundkonstruktionen med en solid bundramme var ”Alt i alt en fornuftig konstruktion, bortset fra at kølboltene ikke har direkte fat i bundrammen. Det stiller i vores øjne unødigt store krav til laminatet i bunden.”


To år med Melges 24
Da Anders Dylov og Team SIF havde sejlet syv år med Matcher 31 DEN 8, så Anders Dylov en brugt Melges 24 i Gøteborg og solgte Matcheren til Michael B. Larsen. Da vennen Torben Larsen fra Bandholm året efter bad Anders Dylov om at hjælpe ham med at sælge sin Matcher 31 DEN 5, så endte det med, at Anders Dylov købte den som turbåd ved siden af Melges 24eren.

”Jeg havde savnet at have en båd i havnen, som jeg lige kunne sætte mig ned i, men det begyndte hurtigt at blive en belastning at have to både at passe. Samtidig måtte vi også erkende, at vi havde svært ved at veje op til vægtgrænsen. Vi var for lette, og med en Melges skal hver mand møde op hver gang, for at det kunne fungere. Det passede ikke samme med mit faste Team Sif, der var et bruttohold,” forklarer Anders Dylov, der solgte sin Melges 24 efter to sæsoner.

”Fra 2007 har vi kun sejlet Matcher 31, som er blevet fornyet og optimeret. De sidste 15 år har vi sejlet i kapsejlads-mode i maj og juni og i august, september og oktober. Til Sankt Hans ændrer jeg til turbåd med madrasser, specialsyede rullemadrasser i forskibet og andet turgrej. Så sejler jeg og min familie på sommertur med kun tre sejl om bord,” fortæller Anders Dylov med et stort smil.


Ny elmotor og flyttede røstjern
I 2010 fik ”Chroma.dk” et nyt ror, der blev designet af Lars Olsen og bygget af bådebygger Jørgen Jensen, og i 2016 købte Anders Dylov en ny mast, hvor de to salinger var vinklet 220 i modsætning til 20 på den oprindelige mast.

”Jeg måtte derfor flytte røstjernene 35 cm agterud. Samtidig flyttede vi forstaget op, så vi fik en 9/10s rig i stedet for den gamle 7/8s rig, og fik 3 m2 mere forsejl. I 2016 byggede jeg også et bovspryd på til en Code 0 på 53 m2. Til de dybe kurser har vi en spiler på 75 m2. Alle disse ændringer giver et øget mål i forhold til en standard Matcher 31, der betyder, at vi skal sejle syv sekunder hurtigere pr. sømil, og det gør vi nemt. Når vi tester fart, så måler vi os med X-99erne,” forklarer Anders Dylov, der også har lagt en elmotor i båden tilbage i 2007.

Anders Dylov og hans faste Team Sif på otte mand sejler typisk to gange om ugen, hvor nogen kommer hver gang og nogen hver anden gang. Det fungerer fint, fordi de er så sammensejlede.

De har vundet deres løb seks gange på Sjælland Rundt og har vundet overalt på deres bane to gange, men har ikke sejlet de store rundt om øerne siden 2003. De er til gengæld flittige deltagere på de lokale kapsejladser på Øresund og aftenmatcherne i Svanemøllebugten, hvor de typisk vinder 14-15 af sæsonens ca. 30 sejladser.

Denne foldepropel er specialdesignet af Flex-O-Fold til at få maksimal trækkraft ud af elmotoren. Den lukker helt tæt sammen i lukket tilstand som her.

Specifikationer Matcher 31*
Længde 9,50 m Længde, vandlinje 7,80 m Bredde 3,00 m Dybgang 1,55 m Deplacement 2.550 kg Kølvægt 1.050 kg Kølprocent 44  Mastehøjde over vandlinje 14,90 m Storsejl 30,0 m2 Fok 19,0 m2 Genua 29 m2 Spiler 75 m2 Nypris i 1992 379.250 kr**  Konstruktionsår 1991 
Design Tage Jensen Værft: J.S. Denmark 
* de originale specifikationer 
** inklusive påhængsmotor

BÅD 582

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.