fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN # 585

PORTRÆT: Bådebygger Oluf Jørgensen

Det er min hobby at bygge både

I år er det 50 år og 510 både siden, Oluf Jørgensen, Kolding, etablerede sig med Luffe Yachts og i 1979 begyndte at bygge sine slanke, elegante og velrenommerede Luffe både med bemærkelsesværdigt fint håndværk. Det fejres med en Luffe Cup i juni i Kolding.


Efter fyraften går Oluf Jørgensen tit og roder, som han kalder det, på sit vel-organiserede Luffe-værft. Det betyder, at han laver noget af det bådebyggerarbejde, der enten ikke er blevet lavet i dagens løb, eller bare fordi han stadig brænder for at lave smukt bådebyggerarbejde.

Luffe-bådene er kendte for deres fine, gennemførte aptering, og at man som ekstra-udstyr kan få et rat i lamineret træ, og at man kan få intarsia, dvs. indlagte motiver som f.eks. en kompasrose i bordet eller i navigationspladsen. One-off-båden Luffe 58 har endda en smuk sommerfugl indlagt i salonbordet.

”Det er min hobby,” forklarer Oluf Jørgensen, hvis slanke Luffe-både er kendte for ikke bare at være velsejlende, men især for deres fornemme bådebyggerarbejde, hvor man tydeligt fornemmer Oluf Jørgensens livslange og stærke passion for at bygge smukke både. Hans filosofi er enkel, men kræver særlige evner for at udføre i praksis. Bådenes gennemførte bådebyggerarbejde betyder derfor, at Luffe-bådene er væsentligt dyrere end tilsvarende serieproducerede standardbåde.

”Mine både skal se pæne ud, de skal være enkle at sejle, og ikke mindst skal de være hurtige og velsejlende. Jeg har derfor også ladet mig inspirere af både fra andre værfter og konstruktører. Jeg kan også lide at lege med farver og træsorter i apteringen og hele tiden søge efter, om tingene kan gøres anderledes eller bedre,” fortæller Oluf Jørgensen, der gerne tilpasser sine både efter kundernes ønsker og bygger one-off-både. Senest har Oluf Jørgensen bygget en one-off Luffe 58.

Oluf Jørgensen havde sin nyeste båd, Luffe 40.20, med på den nylige udstilling Boat Show Denmark i Fredericia. Her kunne man se bådens fine aptering i meget utraditionelle træsorter som den meget mørke Vingé til skotterne og den lyse, varme Douglas til den øvrige aptering. Samtidig er der et fint spil mellem mat-lakerede skotter og den blanklakerede Douglas.

Jeg byggede færdige modeller, og byggede f.eks. en model af ”Dannebrog”, der skulle være en bryllupsgave til Kong Konstantin og Dronning Anne-Marie. Jeg byggede også modeller til Søfartsmuseet på Kronborg.
Oluf Jørgensen

LUFFE CUP
Luffe Yachts, Luffeklubben og Kolding Sejlklub afholder fra 8.-11. juni 2023 jubilæums-stævnet Luffe Cup på Kolding Fjord, der er et ”once in a lifetime” arrangement for alle Luffe-både og -sejlere, med uofficielt åbent DM for Luffe 37, en 2-Star kapsejlads og distancesejladser for alle Luffe-både. Her er det ikke nødvendigt med målebrev, hvis man deltager for det sociale i stævnet.
Der er flere oplysninger om Luffe Cup på luffe.com og luffeklubben.dk.


Tidens designtrend
Båden har også fået et ror i tidens designtrend med tre buler på forkanten forneden. Det giver åbenbart et bedre flow over roret, og vi havde et jerngreb i vandet med roret, da vi testede båden sidst på vinteren i 2021. Oluf Jørgensen havde udrustet testbåden ”Josefine” med et specielt 4 m2 større storsejl i lamineret sejldug med en squaretop. Ideen er, at man får ekstra sejlareal til kapsejlads med besætning, og til afslappet sejlads med familie eller venner, så tager man et enkelt reb i sejlet og lader de dobbelte hækstag stå tot. Så kan squaretoppen passere under hækstagene, og man har samtidig et mere turvenligt sejlareal.

”Jeg prøvede fra 1989 at sætte masthead-rig på mine både, fordi jeg ville prøve at gøre bådene enklere ved at undgå bagstagene, men tiden var ikke moden. Man kunne kun sælge både med brøkdelsrig. Det lykkedes først med mastheadrig i 1993 med Luffe 43,” fortæller Oluf Jørgensen.

I år 2000 byggede Oluf Jørgensen denne store værftsbygning i Hesselly i et industrikvarter i udkanten af Kolding.

”Smykkeskrinet” gav læreplads
Det lå umiddelbart ikke i kortene, at Oluf Jørgensen skulle blive en kendt bådebygger og sejler, for der var hverken sejlere eller håndværkere i hans familie. Alligevel fik han tidligt interesse for både.

”Jeg interesserede mig for både, nærmest fra jeg kunne kravle. De tegninger, jeg tegnede, var af både. Jeg byggede små modelbåde, som jeg sejlede med på Slotssøen i Kolding. I vestenvind kunne de sejle frem og tilbage over søen,” husker Oluf Jørgensen.

”Jeg rendte som dreng meget rundt på havnen i Kolding og fik lyst til at sejle Optimistjolle. Jeg blev medlem af sejlklubben og kom med i et projekt, hvor vi kunne bygge vores egen Optimistjolle for 125 kr. Den byggede jeg selv færdig hjemme i kælderen, hvor min far og min bror hjalp lidt til. Optimistjollen sejlede jeg med et par år,” fortæller Oluf Jørgensen, der som 15-årig fik arbejde ved Billing Boats, der producerede byggesæt til modelbåde.

Samtidig ledte han efter en læreplads som bådebygger og ville gerne i lære hos det berømte værft i Bramdrupdam, Pedersen og Thuesen, men de havde ikke en ledig læreplads. Det blev dog et gennembrud, da Oluf Jørgensen byggede en OK-jolle.

”Da jeg var 16 år, byggede jeg en OK-jolle hjemme i kælderen, der blev døbt ved klubbens standerhejsning, hvor den blev kaldt ”Smykkeskrinet”. Finn Hammer Pedersen, der var søn af Børge Pedersen fra Pedersen og Thuesen, så Oluf Jørgensens flotte OK-jolle, og på kun halvandet døgn havde han sørget for en læreplads hos Pedersen og Thuesen,” husker Oluf Jørgensen om starten på sin livslange karriere som værdsat bådebygger.

Oluf Jørgensen med sin selvbyggede OK-jolle ”Smykkeskrinet”.

Uddannelsesforløbet
I læretiden gik Oluf Jørgensen i skole på bådebyggerskolen i Helsingør med bådebygger Per Brandt-Møllers lillebror, og efter læretiden arbejdede han i 1970 et år på Brandt-Møllers Bådebyggeri i Jægerspris og kom så tilbage til Pedersen og Thuesen. I fritiden sejlede Oluf Jørgensen OK-jolle og skiftede efter få år til Snipe, som der var mange af i Kolding.

”Jeg byggede flere Sniper i træ og var med til at bygge den Snipe, som Henriksen Bådebyggeri i Vejle støbte en form over. Det var fandens til fin Snipe. Jeg sejlede i en periode både OK-jolle og Snipe, men endte med kun at sejle Snipe, for det var ikke lige mig at hænge så meget, som man skulle i OK-jollen. I 1968 var jeg med til DM i OK-jolle i Roskilde, og ugen efter blev jeg nr. 4 ved DM i Snipe i Skovshoved,” fortæller Oluf Jørgensen, der aldrig vandt noget i Snipe, men altid blev to, tre eller fire til stævnerne og vandt sølv ved NM i Snipe.

”Hos Pedersen og Thuesen byggede jeg Drager og mødte Drage-sejleren Børge Andersen, der havde D 133, og han lærte mig at sejle kølbåd. Senere mødte jeg den senere ejer af Elvström Sails, Henning Olsen, der foreslog, at jeg startede for mig selv,” husker Oluf Jørgensen.

”Jeg startede så op med Luffe Yachts i 1973 i Højrup tæt på Motiva-værftet. Det første år apterede jeg 10 H-både for Elvström Boats og leverede apteringsdele til den nye Elvstrøm 32 og f.eks. ror til værftets Finnjoller. Da Elvström Boats senere gik konkurs, så overtog jeg nogle Elvstrøm 32-skrog og reddede på den måde mit tilgodehavende. Jeg byggede 32erne færdige omkring 1975 og kaldte dem Luffe 32. Børge Andersen købte den ene,” fortæller Oluf Jørgensen, der senere flyttede værftet til Platinvej i Kolding.

I år 2000 byggede Oluf Jørgensen helt nyt og større værft på Hesselly i Kolding, hvor man kunne arbejde mere rationelt på flere både. Den nye værftsbygning er nabo til Schultz Sejlmageri og skråt overfor Palby Marine.

Der kan arbejdes på op til syv til otte både ad gangen i det nuværende Luffe-værft. Ved siden af dækket er Oluf Jørgensens nye Luffe 37 under bygning.
Dette billede er fra det gamle Luffe-værft, hvor der arbejdes på pluggen til Luffe 54.

Fra Ylva til Luffe 37
”Da Steen Kjølhede havde fået lavet plug til sin Ylva, så mente han, at jeg skulle høvle og slibe den færdig, til at støbe en form over. Vi havde selv Ylva D 4, ”Ludmilla”, som vi sejlede med nogle år. Jeg kunne godt lide de slanke både, men jeg ville gerne have lidt mere højde om læ. Derfor tegnede jeg så Luffe 37 sammen med Bent Juul Andersen i 1979. Han var også Kolding-sejler,” fortæller Oluf Jørgensen.

Flemming Skouboe ansatte Bent Juul Andersen senere til at forny LM’s program. Senere fik Oluf Jørgensen hjælp af afdøde bådkonstruktør Arne Borghegn til at beregne sine både.

Allerede i 1980 deltog Oluf Jørgensen i Fyn Rundt og Sjælland Rundt med den første Luffe 37, ”Josefine”, der var hurtigste båd efter Scandicap i første start for store både, der skulle udenom Møn. Han deltog også med Luffe 37 i de to store sejladser i 1981 0g 1982. Alle Oluf Jørgensens kølbåde har heddet ”Josefine”.

”Vi byggede op til 25 Luffe 37ere om året og er i øjeblikket ved at bygge nr. 222. Den er til mig selv og bliver bygget, så jeg kan sejle kapsejlads med den som en standardbåd, men jeg bygger den samtidig med særlige detaljer som f.eks. en aptering med træ i valnød og en speciel hvid farve. Der bliver kælet for den, så den bliver døbt ”Smykkeskrinet” efter min første OK-jolle,” fortæller Oluf Jørgensen med et stort smil. Luffe 37 har DH-standardskrog og 139 Luffe 37ere har eller har haft DH-målecertifikat.

Tæt duel i testsejlads mellem Luffe 43 og dækssalon-versionen, der her ligger til læ.

Først i mål på Sjælland Rundt
”I 1983 var vi Fyn Rundt og Sjælland Rundt med vores nye Luffe 44, hvor Henrik Søderlund var rorsmand. Desværre brækkede vi roret på Sjælland Rundt og væltede med spileren et væld af gange, indtil vi tog spileren ned og spilede genuaen. Efter vi knækkede roret, sprang Henrik Søderlund i vandet og sparkede den løse del af roret af,” fortæller Oluf Jørgensen. De kom dog i mål som fjerde båd, mens søsterskibet ”Vitesse” kom først i mål, og ”Josefine” vandt overalt på Fyn Rundt.

Til gengæld vandt vi overalt på store bane i 1984, hvor Mathis Delta ”Easy Rider” var første båd i mål,” fortæller Oluf Jørgensen med et stort smil om den Sjælland Rundt, der ellers mest bliver husket som en af de vildeste sejladser rundt om Sjælland med meget hård vestenvind. De store både var dog nået tæt på mål, inden fronten ramte dem.

”Niels Jeppesen hjalp med at tegne båden, da vi byggede broskraberen ”Peugeot” på 54 fod i 1986, der var en af de første i Danmark med sponsor på båden. Den blev desværre tabt i kranen og brækkede midt over. Vi byggede så nr. 2, som vi var første båd i mål med ved Sjælland Rundt året efter. Det var en fantastisk oplevelse at sejle i mål med 2.500 tilskuere på havnen og få champagne, da vi kom ind til molen,” fortæller Oluf Jørgensen med et stort smil.

Oluf Jørgensen lånte ”Peugeot” til en svensk kunde, og sammen sejlede de Gotland Rundt. Det førte til, at Luffe Yachts fik en ordre på den 73 fods store one-off ”Big T” til Bertil Søderberg, der havde været en af Sveriges bedste håndboldspillere og havde deltaget ved OL i 1972.

”Big T” var et stort flyvepap, der blev bygget med epoxy fra SP System i 1989. Dengang var det forholdsvis nyt at bygge både med epoxy. I dag bliver Luffe-bådene vakuumstøbt med epoxy.


Luffe 40 i varianter
Oluf Jørgensen har indtil nu bygget 15 forskellige modeller og varianter. Luffe 40 fra 1987 er en af de mest solgte både fra værftet med 60 byggede både. Den blev moderniseret i 1997, hvor vi første gang så Oluf Jørgensens berømte rat i lamineret træ. I 2005 kom Luffe 40 i en ny version som Luffe 40.04, der stadigvæk bliver produceret, og i 2021 byggede Oluf Jørgensen den nye Luffe 40.20, der er en videreudvikling af 40.04.

Luffe 46 kom på vandet i 1989 og er en forlænget Luffe 44. Der blev bygget 12 både. Samme år byggede Oluf Jørgensen en one-off Luffe 48 til en amerikansk kunde i San Francisco, og i 1993 kom Luffe 43 på markedet og en 43 DS dækssalonbåd. De to både sejlede næsten ens, da Bådnyt testede dem mod hinanden i 1993, hvor Steen Kjølhede og Henrik Hansen dystede på skift i bådene.

”Da jeg tegnede Luffe 48 i 2001, startede det med, at jeg blev inspireret af en Wally, som jeg så i Portofino, til at føre alle hal skjult tilbage til cockpittet. Det har jeg gjort i alle efterfølgende Luffe-både som Luffe 40.04, Luffe 45 fra 2009, Luffe 3.6 fra 2014 og senest Luffe 40.20,” fortæller Oluf Jørgensen, der gennem alle årene har været med helt fremme I distancekapsejladserne i sine Luffe-både, ofte med Steen Kjølhede, Vejle, som rorsmand.

Luffe 40.20.

Båd 584

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.