fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN #584

VIRKSOMHEDSPORTRÆT: Flexiteek Denmark - kunstig teak med mange fordele

Flexiteek er det nye teak på dækket

Danske Flexiteek Denmark ApS producerer dæk til adskillige europæiske værfter og private både i Danmark og på den franske rivierakyst. Dækkene bliver bygget i tre store haller i Stenløse af det anerkendte syntetiske materiale Flexiteek 2G, der ligner naturlig teak til forveksling.


Det moderne syntetiske Flexiteek er blevet et populært materialevalg til bådens dæk, fordi det er meget lettere at vedligeholde end et teakdæk, og fordi det er næsten umuligt at skaffe teak i en kvalitet, der er egnet til dækket på en båd.

Det meste teak kommer i dag fra hurtigt groende træer, såkaldt plantage-teak, der ikke har den tilstrækkelige robusthed til at være egnet til teakdæk, der gerne skulle kunne holde i mange år. Derfor arbejder værfter og bådebyggere på at finde alternative træsorter og benytter i stadig større omfang Flexiteek på bådens dæk, cockpitdørk, kistebænke og badeplatforme.

Samtidig kan man ikke umiddelbart se forskel på et dæk med Flexiteek og et organisk teakdæk. Kun i regnvejr kan man se forskel, fordi Flexiteek ikke skifter farve og bliver mørkere, når det bliver vådt. Flexiteek har en skridsikker overflade og tåler langt bedre at blive holdt rent med svaber end et teakdæk. Dækket er desuden 100 % tæt, fordi det er en ubrudt membran, og man kan let slibe en plet væk, hvis man f.eks. spilder rødvin på dækket.

Anders Bagger er blevet medejer og daglig leder af Flexiteek Denmark ApS, som Mikkel Svendsen var på forkant af udviklingen med i 2001.

Behageligt underlag
Flexiteek er et kompositmateriale uden ftalater, der ekstruderes fra PVC. I 2016 blev Flexiteek videreudviklet i ny generation, 2G, der f.eks. er 35 % lettere og er mere behageligt at gå på med bare fødder på solrige sommerdage, fordi der bl.a. tilsættes små luftbobler i materialet ved produktionen.

Der findes over 40 forskellige farvekombinationer af 11 teakfarver og fire fugefarver. Til brugte både er f.eks. et lyst, gråt dæk med sort fuge populært, fordi det ligner et let patineret teakdæk på en prik. Flexiteek rummer også langt flere designmuligheder og personlige ønsker, end når man får lagt et traditionelt teakdæk. Flexiteek kan anvendes på alle bådtyper.

”Sidste år producerede vi over 12.000 m2 Flexiteek-dæk til alt fra små både til superyachter,” fortæller Mikkel Svendsen, Flexiteek Denmark ApS i Stenløse, der begyndte at lægge nye dæk med Flexiteek i 2001. Inden da lagde han teakdæk i Finland og rejste rundt og lagde teakdæk. I 2001 var han alene, og i dag er firmaet vokset til at have 20 ansatte. Drage-sejleren Anders ”Andy” Bagger er blevet medejer og daglig leder, COO, hvor han især styrer produktionen og sammen med Mikkel Svendsen har kontakt til de mange værfter, som Flexiteek Denmark ApS leverer dæk til. Lokalerne er også vokset fra en enkelt hal til tre store haller.

Hanse Yachts leverer mange af deres både med Flexiteek. Her er det en Hanse 388 med et Flexiteek-dæk i klassisk teakstil.

Begyndelsen
Produktionen af Flexiteek begyndte i Norge i år 2000, hvor shippingmanden Anders Wilhelmsen investerede i at ekstrudere planker fra PVC, der skulle være lige så smukke som teakplanker, være mere holdbare og være nemmere at vedligeholde. Disse planker kommer i ruller med to til fire fugede teakplanker, der så bearbejdes og samles til færdige dæk.

Mikkel Svendsen har desuden udvikles en speciel stærk lim i samarbejde med Danalim, til at lime Flexiteek på glasfiber, og har udviklet rensemidler til Flexiteek. Der følger et sæt rensemidler med hvert dæk fra Flexiteek Denmark ApS, så bådejerne ikke begynder at bruge tilfældige kemiske rensemidler, som eventuelt kan beskadige materialet. De færdige dæk i Flexiteek bliver limet på bådene med vakuum, så de ligger helt tæt til glasfiberen uden ujævnheder.

Mikkel Svendsen fik også tidligt i firmaets historie retten til at lægge Flexiteek på både ved den franske Middelhavskyst og har lagt Flexiteek på superyachter op til 200 fod. I dag har han og Anders Bagger netop etableret en selvstændig afdeling i Le Muy nær kysten mellem havnebyerne Saint Raphaël og Saint Tropez.

Denne X-5.6 har fået Flexiteek-dæk med grå fuge. Bemærk, at dækket er bygget op næsten som et traditionelt teakdæk med randplanker omkring og i kanten af lugerne i niveau med dækket.

Bygger dæk efter skabelon
Alle dæk bliver bygget helt færdige i de tre haller i Stenløse, hvor de rulles sammen og transporteres i store solide paprør ud til bådene eller bliver sendt til værfterne.

”Vi har allerede skabeloner af dæk til rigtig mange både. Især til værfternes seriebyggede både, men ellers starter vi med at opmåle båden og skærer derefter en skabelon af dækket med en laserskærer. Derefter bygger vi dækket helt færdigt her på værkstedet,” fortæller Mikkel Svendsen.

Alle de ansatte var i fuld gang med at bygge dæk til helt nye både fra flere værfter i Europa, da Bådmagasinet var på besøg på værkstedet. Hanse Group med Hanse, Dehler, Moody, Fjord og Ryck er en af Stenløse-firmaets store kunder, men de producerer også dæk til værfter som f.eks. X-Yachts, Yamarine, Rand, Sunreef og sydafrikanske SWS, der bygger superyachts på 96-105 fod.

Det meste foregår på gulvet, hvor rullerne med Flexiteek skæres til, formes og svejses sammen over skabeloner. Simple hjælpeværktøjer af store spartler og runde blyklodser holder faconen på strimlerne af Flexiteek, mens de bliver skåret og svejset. Alle dæk bliver bygget op som et rigtigt teakdæk med kanter og indskæringer. Der bliver også fræset og fuget i dækkets kanter, så det fuldstændigt ligner et teakdæk, der er bygget af en bådebygger. Der bliver i øjeblikket bygget 20-30 dæk om ugen i hallerne i Stenløse.

”Vi har mange kvinder ansat, der gør dækkene helt færdige ved at skære overskydende materiale fra svejsninger væk og slibe alle de steder, hvor dækkene er svejset. Det er vores erfaring, at de er mere omhyggelige med finish-arbejdet end mænd,” fortæller Mikkel Svendsen med et smil.


Dæksdesign der passer til båden
”Med Flexiteek kan vi være meget mere fleksible med at designe et dæk, end når man lægger et teakdæk, hvor der skal være randplanker i kanten og randplanker omkring luger og på luger i plan med dækket. Med Flexiteek behøver man ikke randplaner. Der er ingen grund til at fremhæve noget, der ikke behøver at blive fremhævet,” fortæller Anders Bagger.

”Vi designer hvert dæk, så det passer til båden, og vi har f.eks. forskellige design til Hanse, Moody, Dehler og de andre både i Hanse Group, og vi udformede et nyt design til deres nye Ryck-motorbåd. Det er Mikkel, der designer dæk. Det er han skrap til,” fortæller Anders Bagger, mens han pakker et nyt dæk i et kraftigt paprør, der bliver tilpasset dækkets størrelse, inden det sendes til kunden. Der følger altid et rengøringssæt og fugepatroner i dækkets fugefarve med hvert dæk.

”I de første mange år tog vi selv ud og lagde alle dæk, men nu kan de fleste værfter heldigvis selv vakuumlime dækkene, og vi har nu kontakt med en række danske værfter som Flexiteek-samarbejdspartnere, der løser en masse opgaver for private kunder og vakuumlimer dæk på private både,” slutter Mikkel Svendsen og tilføjer, at de kan give deres dæk specielle design og logoer, der er fremstillet med en CNC-fræser.

Mange motorbåde får også dæk og dørk af Flexiteek, som denne nye Ryck 280, der har fået sit eget dæksdesign uden de klassiske randplanker. Dørken på denne båd er ikke vasket endnu efter en dags testsejlads.

Flexiteek i lange baner
Dæk af Flexiteek bygges op ved at svejse baner som disse samme. Mikkel Svendsen viser her tre populære teak-farver med sort og råhvid fuge. Til venstre ses den grå farve, der ligner et let patineret teakdæk på en prik. Banerne fås med plankebredder på 40 mm og 55 mm med 5 mm fuge, og har en tykkelse på 5 mm.

Båd 584

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.