Tekst Peter Brinch Foto Peter Brinch, ORCA

ORCA navigation

Vi har testet ORCA

Du har måske allerede, blandt andet på sociale medier, læst om den nye dreng i klassen.


ORCA, et norsk start-up firma, har i mange måneder været ude og fortælle om hvordan de har gentænkt digital navigation til fritidssejleren, og at de har bygget et nyt system helt fra bunden. En NMEA2000 kompatibel kerne-enhed, en marineklassificeret tablet, egne søkort og integrerede vejrtjenester skal sammen give en mere sikker navigation. Systemet lyder lovende, idéen er ikke set før og det norske firma som i skrivende stund er begyndt at levere de første systemer er sikre på, at de kan ændre og forbedre den digitale navigation. Vi har talt med deres markedschef, deres app-udvikler og en testpilot, og selv haft muligheden for at teste systemet på egne sejlbåde og motorbåde. Lever systemet op til forventningerne, hvilke muligheder byder det på og hvilke fordele/ulemper har det?

Idéen
Siden den digitale navigation gjorde sit indtog med GPS, plottere og elektroniske måleinstrumenter har de store brands arbejdet målrettet på at få alt til at ”tale” sammen i et standardiseret sprog og dermed centralt kunne visualisere alle data. Plotteren er blevet et centralt element i navigationsudrustningen i dag, det er på plotteren alle data samles og vises.Men nærmest parallelt har navigationsapps til smartphones og tablets fået store markedsandele. I flere og flere fritidsbåde er en smartphone eller tablet efterhånden blevet det primære navigationshjælpemiddel, men altså parallelt. Ingen er endnu lykkes med at skabe den optimale bro mellem bådens udstyr, netværk og øvrige data med mobile enheder og søkort. Det er hvad ORCA forsøger at gøre nu, integrere alle data og informationer i én app i et eget system.

Komplet ORCA system med tablet som kan anvendes trådløst på båden, eller klikkes fast på den medfølgende bøjle/lader.

Priser for ORCA system og søkort

Et komplet ORCA system koster 10999 kr. Ud over selve systemet indgår et års abonnement på søkortsopdateringer og øvrige tjenester som vejrdata og synkronisering af brugerdata mellem enheder.

I ORCAs verden er søkort ikke opdelt i priszoner, abonnementet inkluderer alle de lande hvor de har kort. I skrivende stund er det Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland, England, Irland, Frankrig, Holland, Belgien, Kroatien, Portugal og Spanien. Prisen for et abonnement efter det første år er 900 kr. om året.

Softwaren
For mindre end 10 år siden var det vigtigste konkurrenceparameter, for en privat udbyder af søkort og navigationsudstyr, nøjagtigt at gengivne kildedata fra myndighederne. I dag, hvor gode søkort er en selvfølge, er et stort netværk af brugerdata, private opmålinger, autofunktioner, vejrdata og bådens NMEA data blevet de vigtige konkurrenceparametre. Hvor de etablerede brands endnu ikke har fundet den unikke bro mellem bådens data, øvrige data, mobile enheder og søkort, så har ORCA. 

Softwaren i form af navigationsapp'en gør præcis det alle de andre burde have gjort for længe siden, samler al data i samme app på en mobil enhed i ét med båden. Softwaren er meget let at betjene og funktioner som autoroute sætter helt nye standarder for hastigheden. Ruter på over 200 sømil udregnes, efter brugerindstillede parametre, på under 3 sekunder. Til sammenligning bruger Navionics på en iPhone 12 Pro halvandet minut på at beregne den samme rute. Dog fungerer autoroute ikke i offline tilstand.ORCA arbejder løbende på at tilføje funk-tioner og data via NMEA. I skrivende stund kan de fleste standarddata vises (kræver ORCA Core installeret i båden).

Data som vind, dybde, tankniveauer, motorinfo og selvfølgelig AIS data vises i realtime i app'en, men også vejrdata i samarbejde med lokale vejrtjenester, i Danmark FCOO (Forsvarets Center for Operativ Oceanografi). Al vejrdata som vind, bølgeinfo, tidevand osv. vises som overlay på søkortene og radarbilleder fra mere end 1000 radarstationer giver et godt nedbørsoverblik. Vedberegning af autoroute og ved anvendelse af systemets avancerede ankeralarm gøres der opmærksom på vejrets udvikling.Data fra bådens radar er endnu ikke en mulighed, men ORCA arbejder på en løsning sammen med Furuno og med hensyn til kontrol af autopilot er det også en funktion der arbejdes på, og som skal være klar denne sommer. Vi har testet app’en på Apple og Android enheder, og der er umiddelbart ingen forskel i funktioner, hastighed og layout på de to platforme hvilket føles gennemtænkt. Under alle test ved skrivebordet og på vandet, naviga-tionstests og stresstests er det ikke lykkes at køre systemet i knæ på nogle af enhederne. Det er betryggende at systemet er yderst stabilt.

Hardwaren 
ORCA bygger ikke på en app alene, men på en kerneenhed med digitalt kompas, GPS og NMEA data hub. Kernen samler alle bådes NMEA data via NMEA2000 og sender det trådløst til hvilken som helst mobil enhed med ORCA installeret. Kernens kompas og GPS data deles desuden tovejs så bådens eksisterende system kan få glæde af positionsbestemmelse og ikke mindst retningsbestemmelse. Via kernens kompas ser ORCAs app, bådens plotter og en evt. autopilot præcis hvordan båden vender. Ud over kernen og app'en findes en specialudviklet tablet med simkort til systemet.

Tabletten har en standard Androidversion, er marineklassiificeret, klarer temperaturer op til 55 grader og lades automatisk i den medfølgende monteringsløsning (via strøm fra kerneenheden).Kernen har ikke umiddelbart nogen be-grænsning i hvor mange enheder, der kan tilkobles samtidigt, og teknisk set kan man koble sig på hinandens både fra sin egen enhed.Kernen er ikke større end den let kan monteres usynlig på de fleste både, men dæksmontering er også muligt. Byggekvalitet er i top og præcisionen i dens indbyggede kompas og GPS lever klart op til forventningerne.

De trådløse data sendes fra kernen til en mobil enhed via kernens wi-fi og på den største af testbådene (31 fods sejlbåd) var der med kernen monteret inde i båden ingen udfald til mobile enheder nogen steder om bord.

Den lille robuste ORCA Core er let at finde plads til på de fleste både.

Søkortene
Søkortene imponerer med flot og overskuelig layout og grafik, men hvor alt andet i ORCA systemet giver nye muligheder og kan anvendes som en overbygning på bådens eksisterende system eller som et helt eget navigationssystem om bord, så vil de fleste nok opleve søkortene som akillessenen. Ikke fordi søkortene ikke grafisk lever op til dagens standard, tværtimod er der virkelig kræset for det grafiske, men fordi mange nu har vænnet sig til meget data fra brugere, private opmålinger og ikke mindst den havneinfo, som mange andre udbydere tilbyder i dag, data som ORCA af gode grunde ikke har endnu. Det kræver mange anvendere, mange års dataindsamling og ikke mindst store investeringer i data, men et samarbejde med Navily er på vej. Navily er de seneste 5 år vokset sig store på havneinfo, og i Sydeuropa allerede er en standard for sejlere, når der skal søges havneinfo og bookes pladser.

Med andre ord er der skabt et solidt grundlag med plads til forbedringer, men med et stort potentiale.Ser man udelukkende på grafikken i sø-kortene og informationer uafhængige af zoom og ekstra klik, så er ORCA allerede langt foran flere af sine konkurrenter. Data som frihøjde, fyrkarakterer og sømærker i almenhed er ikke noget som kræver ekstra klik, de læses hurtigt præcis som på fysiske kort. At zoome ud og ind i kortene klares forbløffende hurtigt, selvfølgelig på deres egen tablet, men også på enhver standard enhed.ORCAs søkort er en abonnementsløsning og der betales en årlig afgift for alle opdateringer.

Kortene kan anvendes uafhængigt af kerneenheden og selvfølgelig også offline. Man har stadigvæk adgang til kortene om man vælger at stoppe med abonnementet. Alle priser er tilgængelige på ORCAs hjemmeside, hvor også hele det fysiske system kan bestilles.

Systemet
At bygge et komplekst system på integration af egne data og enheder har sine fordele og ulemper. Den største fordel er selvfølgelig at man kan holde helt styr på funktionaliteten og udviklingen, ulempen er så at fleksibilitet for brugerne bliver mindre. Lidt som i den ”plotterverden” vi kender hvor nogle plottere kun tilbyder egne kort og andre tilbyder brugeren muligheden for at vælge frit. ORCA er som system meget lukket, og ORCA bestemmer suverænt hvilke kildedata du som bruger kan anvende, ikke alene i forhold til søkort, men også når det kommer til vejrtjenester (manglende funktion for grib-filer), hvilke data fra NMEA netværket du må se osv.

Data fra f.eks. en AIS er typisk reduceret til AIS målets hastighed, kurs og MMSI nummer. Heldigvis arbejder ORCA intensivt på at udvikle systemets muligheder. 

Installation
Nye enheder og ny teknik om bord kan give de fleste bådejere søvnløse nætter, men ORCA har forstået vigtigheden af at alt skal være enkelt og ligetil. Det gælder også installationenaf deres system, ikke alene opsætningen af software, men også montering af de fysiske enheder. Kerneenheden skal have strøm, tilsluttes NMEA2000 netværket i båden (netværk er ikke et krav for øvrige funktioner) og så skal den sættes fast. Det er ren ”plug and play” og efter endt installation kalibreres kerneenheden enkelt via ORCAs app. ORCA siger at deres system skal være lige så enkelt at betjene som en iPhone, hvilket de absolut er lykkedes med.


Plus

  • Lokale vejrtjenester integreret.
  • Kommende samarbejde med Navily.
  • Markedets ubetinget hurtigste autoroute.
  • Flotte søkort med god balance mellem zoom niveau og synlig data.
  • Mobilitet.
  • Høj præcision i GPS og digitalt kompas.
  • Avanceret ankeralarm med vejropdateringer.
  • Alle enheder koblet til samme konto synkroniseres via dit login.

Minus

  • Begrænset AIS funktionalitet.
  • Endnu ingen mulighed for radardata.
  • Autoroute kan kun beregnes fra egen position.
  • Ingen autopilotsfunktion (er dog under udvikling).
  • Autoroute kræver internetforbindelse.


Er det et vindende koncept
Idéen er et vindende koncept, uden tvivl. Spørgsmålet er om ORCA lykkes med at komme så bredt ud at de kan blive i markedet, det håber og tror vi på, men hvem er målgruppen for produktet og hvad nu hvis Garmin, Raymarine eller B&G kommer på samme idé? De eksisterende spillere på markedet har i forvejen, bortset fra en tablet og en god app, alle ingredienser til et lignende komplet system.Har du en daycruiser, en RIB eller en sejl-/motorbåd hvor du i forvejen ikke drager nytte af at alt er samlet under samme brand som f.eks. Garmin, Raymarine, B&G eller lignende, så kan ORCA være noget for dig, men også hvis du vil bygge et enklere system op fra bunden hvor det at have så meget som muligt samlet ét sted er af høj prioritet. 

Selvom systemet endnu har sine begrænsninger, så er idéen den helt rigtige og det er i denne retning navigation til fritidsbåde med stor fordel kan udvikles.


BÅD 571

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.