Tekst Peter Brinch Foto Peter Brinch, ORCA

Test Brig Eagle 10

Sejler som en vild drøm

Eagle 10 er det nye flagskib i ukrainske Brigs Eagle-serie af sporty luksus-RIB med afslappet dagsejlads med familie og venner, hvor det nye flagskib endda også kan benyttes som weekendbåd. Vi har været en tur ude at flyve med den store ørn.


Med sin længde på knap 10 meter og en bredde på 3,40 meter, så er Eagle 10 en yderst alsidig båd med god plads til familie og venner på en hyggelig eller sporty dag på vandet. Den store ørn har fået toilet i styrepulten og kan endda benyttes som weekendbåd for to med køjer i den forreste del af styrepulten.

Ørnens bredde byder dog også markant bagdel for en RIB. Med en bredde på 3,4 meter kan man nemlig ikke køre rundt med båden på trailer, så man skal helst have en fast plads i en havn til båden. Derfor er bundmaling medregnet i prisen for den testede båd.  

Der er meget opholdskomfort i Eagle 10 og den rummer masser af muligheder for pragtfulde sejloplevelser. Især med testbådens potente to Mercury Verado motor på 700 hk til sammen. De fik virkelig den store ørn til at lette.

Vi var to om bord under testen, og da vi fik trimmet os ind på det optimale trim af motorerne, så planede vi med en topfart på 51,8 hk. Og ja, så skulle vi selvfølgelig tungen helt lige i munden og et yderst vågent udkig med de øvrige både på vandet.

Samtidig var ørnen yderst nem og pålidelig at styre med den høje fart. Den reagerede præcist og prompte på styringen, hvor vi kunne nøjes med en let, men samtidig fast, hånd på rattet, og godt hjulpet af en rigtig god retningsstabilitet. Ørnen fløj også nemt og næsten elegant gennem og over de hækbølgerne, fra alle de store halvplanende motorbåde vi mødte, som vi kastede ørnen igennem.

Kun en enkelt gang var hækbølgerne så stejle, at vi af hensyn til ultimativ sikkerhed valgte at reducere farten til ca. 30 knob, inden vi mødte bølgerne. Vi er dog overbeviste om, at vi sagtens kunne havde passeret uden gener med højere fart, men det er dumt at forcere ved så høje hastigheder, indtil man har lært alle bådens noder og unoder at kende. På vores tur fandt vi dog aldrig unoderne.

Vi sejlede på Øresund i området mellem Tuborg Havn og Middelgrunden på en dag med rolige vindforhold, usædvanlig svag strøm og næsten inden bølger. Det var derfor vi benyttede hækbølger fra store halvplanende motorbåde til at teste, hvordan ørnen gik i bølger.

Det kan nævnes som et kuriosum, at flere af disse motorbåde ikke havde trimmet deres drev og trimflaps ordentligt ind, så de trak meget vand med sig, så hækbølgerne blev store. Nogle var bløde og andre stejle. Ørnen kløvede begge bølgetyper fint ved sit dybe V i forskibet og et agterskib der bar båden perfekt under planingen.   

Vi var begejstrede for Mercurys nye digitale gas-gearhåndtag, der reagerer prompte som de gode gammeldags analoge gashåndtag. Gashåndtaget medvirkede derfor også de vi vilde accelerationer vi målte med Eagle 10. Planegrænsen ligger lige omkring 14 knob. Accelerationen går så hurtigt, at det ikke var nemt at vurdere præcist med GPS. Vi måtte derfor sætte farten, til vi faldt ned i vandet, for at kontrollere vores fornemmelse og udlæsningen af SOG på bådens 12” Garmin kortplotter.

Vi nåede planegrænsen på blot fem sekunder, det var imponerende, og vi nåede topfarten efter henholdsvis 17 og 22 sekunder. Forskellen på de fem sekunder skyldes forskel på motortrimmet. Med motorerne trimmet til at holde stævnen nede, så tog det 17 sekunder og med motorerne trimmet til at sejlede med stævnen højt, så tog det 22 sekunder.

Det ideelle ville være at starte med stævnen oppe og trimme den ret hurtigt, for så kunne der nok smides et sekund eller to på accelerationstiden, men det kræver at man har trænet til at være helt dus med båden og motorerne.


Styrepult med toilet og køjer

Eagle flagskibet har fået en stor og meget rummelig styrepult, der ligesom sine mindre søskende er noget nær perfekt placeret så langt fremme i båden, at vi havde en fin langskibs balance. Styrepulten er placeret asymmetrisk ud mod bagbord ponton, og førerpladsen med rattet er placeret helt til bagbord på pulten, så det modvirker effekten fra propellen. Pulten fylder næsten hele båden bredde, men der er fin plads til at passere den om styrbord.

Vi sad godt i førersædet, hvor vi ubesværet kunne nå gas-gearhåndtaget, bådens knapper og overskue kortplotteren og instrumenterne på det rummelige sort-blanke instrumentbord. Der er plads til to voksne på førersædet, hvor vi også kunne stå op og styre, som man ofte ved høj fart eller sø, og vi kunne støtte mod ryglænet med rumpen.

Foran førerpladsen er der om bagbord en luge ind til en overraskende fin lille kabine med toilet og to spartanske køjer.

Under førersædet om bagbord er der et køleskab og agten for sædet er båden udstyret med stuverum og ikke mindst et enkelt cockpitpantry, der som standard er med vask og vandhane, og i den testede båd var suppleret med et gaskomfur. Man kan også vælge at placerer en grill her.


Solseng foran styrepulten

Der er 9-10 gode sæder om bord og agter, mellem soferne helt agter og bag styrepulten har båden et fint cockpitbord i glasfiber, så man kan sidde 5-6 voksne og spise. Foran styrepulten er der to gode solsenge med ryglæn over den lille kahyt med køjer. Overalt er der gode hynder. Dørk, luger og badeplatforme er belagt med teak-farvet SeaDek.

Komforten er fuldendt med et elektrisk ankerspil i bådens forreste stuverum og ankeret er placeret på en ankerrulle i stævnen under den forreste stumpnæsede ponton. Der er som standark indbygget benzintank, der passer i størrelse til motorerne, og en vandtank. Det må også nævnes, at pontonerne på Eagle 10 fås i tre standardfarver.

Da Eagle 10 udpræget er en båd til friluftsliv under åben himmel, men i testbåden var der også tænkt på både for megen sol og regn med en bimini over styrepultens sæde og en kaleche over hele agterskibet. Begge dele var dog afmonteret og slået ned under vores sejlads med ørnen.


Mercury F350 Verado

Bådens Mercury F350 Verado vejer 308 kg og er en 4-takt motor med 6 cylindere på hver 2,598 liter. Motoren har direkte benzinindsprøjtning. Det maksimale omdrejningstal er på 5800-6400 og gearingsforholdet er på 1,75. Motorens digitale gashåndtag med gearskift, SmartCraft® Digital Throttle & Shift, giver en omgående motorreaktion, så snart man aktiverer gashåndtaget. Motorbenet er et ekstralangt XXL til Eagle 10.  



Hypalon er langtidsholdbar

Eagle 10 har pontoner af Hypalon, der sikrer pontonerne en meget lang levetid og nem vedligeholdelse, fordi det er et meget robust saltvands- og UV-resistent materiale. Det er desværre også et væsentligt dyrere materiale end f.eks armeret PVC, som de fleste gummibåde er bygget af.

Armeret PVC langt mere udsat for nedbrydning ved eksponering i solen, og heldigvis kan både med pontoner af PVC holdes i topform i rigtig mange år, blot pontonerne beskyttes mod sollys når båden ikke benyttes, og helst får voks årligt.

Pontoner af Hypalon, der har stået udækket udendørs året rundt, er normalt stadig i fin form efter over 30 år. Man desuden selv lappe en mindre skade, på næsten samme måde man lapper en cykelslange.


Konklusion

Eagle 10 er både i pris, udførelse og udstyr en ægte veludført og gennemtænkt high-end RIB, der sejler godt og sikkert. Under ørnens vinger er masser af komfort til alt fra afslappet dase-sejlads på de varme sommerdage eller sporty sejlads, der rigtig kan sætte gang i besætningens adrenalin.

Det eneste regulære minus vi fandt, det er som tidligere nævnt ørnens vingefang, der forhindrer at man trailer båden rundt til forskellige farvande.

På plussiden vægter vi også højt at pontorene er bygget af langtidsholdbar Hypalon, der kan tåle solens ultraviolette lys i mange år.


Specifikationer

Brig Eagle 10, Længde 9,95 m

Bredde 3,40 m

Højde over vandet 2,3 m

Pontondiameter 0,65 m

Luftkamre 7

Vægt tom 2.200 kg

Vægt fuldt udrustet 3.000 kg

Lasteevne 2,000 kg

Motor 400-700 hk

Motorben Ekstra langt XXL

Brændstoftank 580 l

Vandtank 45 l

CE-kategori B

Max. personer 12

Pris standardbåd med 2x200 hk motorer 1.275.000 kr 

Pris testbåd med 2x350 hk motorer 1.625.000 kr

Værft Brig, Ukraine                                      

Salg Pro-Safe, www.pro-safe.dk


Standardudstyr i BRIG Eagle 10

Hypalon-pontoner, valgfri standard-farve og antiskridbelægning på pontoner, sikkerheds- og løftehåndtag, styrekonsol, SeaDek på dørken, kompas, indbygget benzintank, automatisk lænsepumpe, sæde- og sofaarrangement med bord, brusesæt, toilet med septiktank, tekøkken, køleskab, solseng i forskibet, badeplatform med stige, ankerrulle i stævnen med trædeplade, 2 træk-øjer til vandski,

2 pagajer og nødreparationskit.  



BÅD 571

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.