fbpx

Tekst & Foto Jens Høy

Duel på mobil navigation til søs:

Små forskelle afgør, hvilken app du bør vælge

Navionics & Krak til søs er blandt de mest populære navigationsapps blandt danske sejlere. Vi tog en tur på vandet for at finde ud af, hvilken du bør vælge.


Vi har vænnet os til, at der er navigation i bilerne, og den tendens har betydet, at de gamle papirsøkort helt er forsvundet ud af de fleste danske lystbåde. Som oversigtskort og til at planlægge en rute er et fysisk søkort, en spids blyant og en stikpasser dog suverænt, for det giver et overblik, som selv ikke den største skærm i en fastmonteret plotter kan give. Mange bådejere sejler rundt med ældre navigationssystemer på båden med alt, hvad det indebærer af små skærme og langsomme visninger. Her er en mobil navi-løsning et godt supplement, og de fleste benytter derfor en navi-app som backup på telefonen eller en tablet, men i princippet kan de mobile apps til navigation fuldstændig erstatte en fuldblodssøkortplotter, der er fastmonteret i cockpittet.

Skrøbelige og tørstige
Markedet for navi-apps består af mange udbydere, og fælles for dem alle er, at skal du have den fulde glæde af systemet, så skal der betales en årlig afgift. For visse apps gælder, at man får en gratis prøveperiode og efter 14 dage trækkes betalingen automatisk. Hos de store udbydere af faste navigationsløsninger har Garmin valgt at omfavne den mobile teknologi ved i en del år at have tilbudt appen Garmin ActiveCaptain, der populært sagt spejler den fastmonterede plotter trådløst til mobil eller app. På den måde får du den håndholdte oplevelse med et allerede monteret system.

”Mange forsøger sig med en gang navigation på telefonen, men erfarer, at skærmen er svær at se i forskellige belysninger, og ofte bliver telefonen rygende varm, når appen kører. Herefter anskaffer de en rigtig plotter og benytter måske en app som backup eller supplement. Vi oplever desuden, at mange benytter vores app (Garmin ActiveCaptain, red.) der spejler den fastmonterede plotter til din telefon eller tablet,” forklarer Søren Burø, Sales & Site Manager, Garmin Nordic Denmark.

Konkurrenten Raymarine har ikke en tilsvarende mulighed, men oplever til gengæld, at sejlerne efter en tid med en app i hånden vælger den solide fastmonterede løsning, der er bygget til at holde i al slags vejr, og som tåler de stød og slag, som en mobilløsning ikke kan klare i længden.
”De fleste begynder med en app på telefonen og erfarer så, at sol og regn har indflydelse på oplevelsen af navigation på telefon eller iPad. Egentlig tror jeg ikke, at apps tager noget af vores salg,” vurderer sælger Bjarne Jensen, Raymarine Danmark.
Danske farvande er de suverænt dyreste sejladsområder i Navionics kortudvalg. Priserne er steget voldsomt det seneste år.

Navionics Boating er størst
Den største udbyder blandt de mobile muligheder er Navionics, som i 2017 blev opkøbt af Garmin. Siden da har Garmin ladet den italienske virksomhed være i fred forstået på den måde, at Navionics stadig markedsføres som selvstændig udbyder af kort. Som sejler betyder det, at Garmins faste plottere indeholder kortdata, der både består af Navionics data og af informationer fra Garmins egne kort.

Gennem de seneste år er prisen for Navionics’ app desværre steget massivt. Sidste sejlsæson kostede det ca. 350 kr. at kunne navigere et år med Navionics i danske farvande, og i år er prisen eksploderet til 689 kr.

Prisstigningen har fået mange danske sejlere til at droppe Navionics og en stor del benytter Krak til søs, der i betalingsversionen kan erhverves for 249 kr. for et år. Præcis hvor mange, der benytter Krak til søs, vides ikke, men Eniro, der står bag, oplyser, at der det seneste år er downloadet 56.000 versioner af appen, hvilket vil sige både den gratis version og betalingsudgaven.

Vi har ikke kunnet opdrive tilsvarende tal for Navionics, men på verdensplan er Navionics størst på mobilt navi til søs.

Appen finder selv ruter og waypoints ved hjælp af en søgefunktion – men den fungerer ikke perfekt.

Finder i princippet selv ruten
For begge apps gælder, at man i princippet kan få lagt en rute ved at søge på en havn efter at have lagt bådens data ind i form af mastehøjde, bredde og dybgang. I virkelighedens verden er det dog nemmere at lægge et startpunkt lige udenfor en given havn og derefter skabe et nyt punkt ved dit mål. Benytter du den automatiske søgefunktion, er Navionics slem til at hente alle mulige virksomheder såsom frisører og restauranter ind, når du søger.

I visse tilfælde kan Navionics slet ikke finde en havn, hvis du blot søger. Krak er lidt bedre til at søge, og det hænger formentlig sammen med, at alle stednavne osv. er danske i Krak til søs. Hos Navionics må du leve med, at æ, ø og å nogle gange ikke er i kortet. Andre gange skriver Navionics korrekt dansk med æ og ø. 

Du kan selv indstille data for visning af dybdeforhold.

Under afprøvningen af de to apps har vi fortrinsvis sejlet i det sydfynske område, og mens de to apps nogenlunde kan det samme, så er der forskelle i detaljerne.
Navionics’ kort over havne har flere detaljer, og du kan i de fleste havne se, hvor eksempelvis dieselstanderen befinder sig og andre detaljer som f.eks. toiletter m.m. I en del havne har Krak ikke opgivet specifikke dybder, hvilket eksempelvis gælder for Rungsted.
Holder man af at sætte en båd i vandet på en af Danmarks mange søer, er Krak ikke en mulighed, idet søer ikke er med. Omvendt har Navionics detaljerede dybdekurver over de fleste danske søer.
I den praktiske afprøvning af de to apps blev vi mest dus med Navionics’ brugerflade, der opleves som lettere at tilpasse ønsker til visning og graden af detaljer. Appen virker mere brugervenlig til maritimt brug, mens Krak til søs opleves som lidt tillempet til brug om bord på en båd.
For begge gælder, at de sluger meget strøm, og at skærmbilledet er vanskeligt at se på en gennemsnitlig dansk sommerdag, der veksler mellem sol, overskyet og regnbyger. En tablet er sart og skal ikke tabes mange gange mod dørken, før den giver op.
Under testen benyttede vi en ældre Garmin 7’’ GPS Map som backup, og den fortsatte med at virke, når vores tablet efter omkring fire timer løb tør for strøm.

Andre apps:

  • Savvy NaVVy - Priser fra 299 til 549 kr.
  • Wärtsilä i Sailor - 325 kr.
  • Seapilot - 329 kr. 
  • C-MAP - 389 kr.

En tablet har normalt ikke en skærm, der fungerer særlig godt i direkte sollys. Den løber også tør for strøm forholdsvis hurtigt – GPS tager meget power. En plotter er bygget til formålet, og det har flere fordele.

Konklusion
Til prisen er Krak til søs vinderen. Den tilbyder samtidig kort over hele Sverige, Norge og Finland. Navionics-kortet har til gengæld et pænt stykke af den tyske kyst med, herunder Rügen, Femern og området omkring Kiel.


BÅD 572

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.