fbpx
TEKST ØYVIND BORDAL FOTO ARKIV/PRODUKTFOTO #579 

SENSORER KAN FORTÆLLE ALT:

Hvad vil du gerne vide? 

Den tilgængelige datamængde i din båd er eksploderet. En vrimmel af sensorer serverer data til systemer, som potentielt kan fortælle dig stort set alt om din båd, selv når du ikke er om bord. Her er lidt om mulighederne – og lidt om det mådehold, som måske også er blevet nødvendigt.


Køber du en kortplotter i dag – eller et MFD (Multi Function Display), som det er kommet til at hedde – så kan der vises virkelig mange typer data på skærmen. I mange år har vi kunnet aflæse ting som fart igennem vandet, vindstyrke og vindretning, samt dybde og måske vandtemperatur. Men nu er datamængden eksploderet i takt med de teknologiske muligheder, den digitale revolution har givet os. Dagens MFD’er kan vise, hvor meget diesel eller vand der er på tankene, hvor varm motoren er, om der står vand i bunden af båden og en hel masse andet. Informationen kan også videresendes til mobile enheder, så de er tilgængelige, selv når man ikke er om bord på båden.

”Information overload”

Det er værd at huske på, at mere ikke nødvendigvis er bedre, og at man nærmest kan drukne i information, man dybest set ikke har brug for, hvis man tager det hele ind uden et kritisk blik på, hvad der egentlig er meningsfyldt. Omvendt er muligheden for eksempelvis at få et varsel på sin telefon, hvis der kommer vand ind i båden, hvis der er indbrud, eller hvis båden flytter på sig, noget de fleste vil synes er tryghedsskabende.


Hvor kommer data fra?
Hvis dit elektroniske system skal kunne servere den type data, så må informationen først hentes ved kilden. Det er netop det for eksempel din transducer gør: Det lille møllehjul under båden snurrer rundt, når båden bevæger sig, og fortæller hvor hurtigt båden sejler. Oppe i toppen af masten sidder der som regel en vindsensor, som gør det samme. Din autopilot bruger information fra sit eget, interne kompas og henter som regel også vinddata ind, så den kan styre på vindvinkel. Nyere autopiloter benytter sig også af data om bådens bevægelser i flere plan: Hvordan den ruller, hvordan den vipper og så videre. Den information kommer også fra en sensor.

Hvad skal du bruge?
Med andre ord: Der er sandsynligvis sensorer ret mange steder i din båd allerede. Men mange flere er på vej. På næste side kan du se nogle eksempler på, hvilke muligheder der findes. Et godt tip er dog at starte med at tænke igennem præcis, hvad der giver mening at forholde sig til for netop dig, i netop din båd, til netop den type sejlads du bedriver. Det er ikke alt, som fortjener din opmærksomhed. Men altså: Du kan nu skræddersy din egen sensorpakke, tilpasset netop dit behov.


BÅDMONITORER
Der er kommet virkelig mange produkter på markedet, som kan indhente informationer om bådens tilstand, samle dem og formidle dem til forskellige platforme. Mange giver dig endda muligheden for at tænde og slukke for bådens elektriske eller elektroniske udstyr fra din mobiltelefon, typisk via en app. Eksempler på bådmonitor-systemer er Sentinel, Sense4Boat, Vircru, Glomex/Zigboat, Vesper Marine/Cortex, Boat Command – eller det danske system BoatControl. Du kan typisk sammensætte din egen ”pakke” af sensorer, alt efter hvilke informationer du ønsker at have tilgængelig.

LOAD CELLS
Endnu en ”trickle down”-effekt fra professionel racing: Apparater der kan måle spændingen i vant, stag, fald – eller hvor som helst i riggen. Load cells kan bruges også i turbåde til at sikre at spændingen i riggen er, som den skal være – ikke for meget, ikke for lidt. Man behøver ikke at sejle omkring med dem hele tiden. De kan sættes på i forbindelse med den årlige rigcheck/rigtrim-procedure. Eftersom rullesystemer er blevet mere almindelige og ikke mindst specialiserede til flere og flere sejltyper, er det også interessant at kende spændingen i torsionskabler eller kabelfri forlig i flyvende sejl. Problemfri funktion er nemlig afhængig af korrekt tension.

MOTOROVERVÅGNING
Motoren er en af bådens dyreste, mest komplicerede og ikke mindst nødvendige dele. Information om olietryk, oliestand, driftstemperatur, dieselstand og så videre kan forebygge fatale nedbrud eller alvorlige skader og give mere ro i sjælen, når man sejler for motor. Det er ikke noget nyt, at både er udstyret med display, der viser den slags ting, men udbuddet af sensortyper og platforme, der kan vise informationen, er langt større i dag. Motordata kan integreres i bådens NMEA2000-system og dermed vises på MFD.

KOLLISIONSOVERVÅGNING
Endnu er der ikke så mange, der bruger den her teknologi – den er nyudviklet og koster stadig mange penge. Men det vil højst sandsynligt ændre sig, eftersom de nødvendige sensorer og tilhørende software bliver mere mainstream. OSCAR – Optical System for Cognition And Ranging – er oprindelig udviklet til IMOCA-klassen, 60 fods ekstremt hurtige både, der sejles singlehand jorden rundt, og nu også foiler. Den største fare for sejlerne er at ramme noget i vandet og skade køl, ror eller skrog. OSCAR-systemet har et termisk kamera i mastetoppen, og intelligent software, der analyserer billederne og advarer, hvis der opdages ”UFO’er” i vandet foran båden.

BÅD 579

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.