For 379 kr. kan du downloade og anvende alle C-MAP-kort i lommeformat, uden at der er sparet andre steder i appen. Den er rimelig overskuelig og nem at finde rundt i, selvom den har mange avancerede funktioner som fx vejrdata fra Predict Wind, split view, ankeralarm og information om havne i samarbejde med Navily. Og på sigt skal du, som har elbåd, kunne se, hvor du kan få power på din båd. Efterhånden som antallet af elbåde stiger, kan den nuværende el-infrastruktur i mange lystbådehavne ikke klare belastningen. Det vil kræve en kapacitetsudvidelse med et netværk af deciderede ladestandere. Og ifølge C-MAP-teamet skal det være lige så nemt at finde en ladestander, som et dieselanlæg.
”Kunsten er også at komme hjem elektrisk – ikke bare ud,” siger Knut Frostad CEO for Navico, som er firmaet bag C-MAP. ”Vi ved, at flere og flere sejl- og motorbåde bliver elektriske, og sejlerne behøver at kunne planlægge sin sejlads ud fra, hvor de kan lade.”
Netværk med ladestandere til elbiler er allerede velkendt og med en hurtig søgning på Google Maps, finder vi med det samme frem til, hvor vi kan lade bilen. Anderledes kompliceret ser det ud, når vi søger efter en ladestander til båden – endnu.
Vind og vejr
Med elmotor om bord er det desuden smart at kunne vælge den rute og det tidspunkt, hvor du enten får det optimale ud af dine sejl eller skal anvende så lidt motorpower som muligt. Det sparer på batterierne. Som tidligere Volvo Ocean Race-skipper så ved CEO Knut Frostad, hvor vigtigt det er med tilgang til pålidelige informationer om vejret, når man skal planlægge sin sejlads. Derfor præsenteres vejr-, vind- og bølgeprognoser i C-MAP-appen i samarbejde med Predict Wind, en af de absolut førende aktører på markedet. Alle vejrdata kan vises i forhold til din planlagte rute. Noget, der øger chancerne for en behagelig og sikker tur. Funktionen fungerer fint, og selvom vi godt kunne tænke os en lidt højere opløsning, er det bekvemt at kunne se informationerne direkte på søkortene.
SEKS FUNKTIONER VÆRD AT FREMHÆVE:
Split view
En virkelig lækker funktion. Specielt på en større skærm, på en tablet, er det en fordel at kunne zoome søkortet helt ind på den ene halvdel af skærmen. Samtidigt med at kunne skabe et overblik på den anden halvdel.
Ankeralarm
Det er bekvemt at have en ankeralarm i sin navigationsapp. C-MAP giver – som noget nyt – mulighed for at angive, om du anvender kæde, reb eller begge dele. Og foreslår ud fra det, hvor meget du skal lægge ud i forhold til den dybde, du angiver – smart.
Overlay
Dybdekurver og satellitbilleder kan enkelt slåes til eller fra. Og som en ekstra detalje kan gennemsigtigheden justeres, så du bedre kan kombinere data fra satellitter med informationerne i søkortet. Du kan også vælge, om du kun vil se satellitbilleder over land.
Opdatering af søkort
Du kan nøjes med at opdatere søkort i det område, du befinder dig i. En smart løsning, der sparer tid og data. Er du fx på tur til den svenske skærgård og gerne vil have den seneste ugentlige opdatering til dine søkort, markerer du bare området, du gerne vil have opdateret. Du slipper for at hente opdateringer, der er irrelevante for din sejlads. Noget mange langsejlere kan have stor glæde af, da de ofte har langsomme eller dyre internetforbindelser.
AIS
Indtil videre fungerer AIS-funktionen kun, når appen har internet. En fin gimmick, men ikke en løsning vi ville stole på og navigere efter. En NMEA2000-løsning er heldigvis på vej, så det bliver muligt at få live AIS-data ind i appen fra bådens egen AIS-enhed.
Autorouting
Automatisk ruteplanlægning skal helt enkelt findes i en moderne navigationsapp. Man får hurtigt et overblik over tider og afstande for derfra at justere den optimale rute. Vi havde forventet os lidt mere af C-MAP her. En ting er, at funktionen virker en anelse klumpet med mange klik. Men med alle de data appen i forvejen har fra bl.a. Predict Wind, burde autorouting-funktionen kunne tage vind- og vejrforhold med ved beregning af rute.
Brugerdata skal anvendes i kommende funktioner
Udover data fra samarbejder med tjenester som Predict Wind (vejrprognoser) skal også brugernes data integreres i systemet. Ifølge C-MAPs marketingchef Jordi Neves har appen nu mere end en million aktive brugere. Det giver mulighed for at indsamle mange data om sø- og vejrforhold, men også om elmotorers batterier, og hvornår de bør lades. Idéen med at samle brugerdata og præsentere dem i en navigations app, den er ikke ny, men Navico lykkes at tage idéen et skridt – eller to – videre. ”Over tid vil vi gerne integrere data fra vindmålere, dybdemålere, elmotorer, batterier osv. og kombinere det med vores egne og vores samarbejdspartneres data – for større præcision i prognoser og en bedre ruteplanlægning. Vi vil gerne anvende data til at kunne assistere sejlerne og interagere med dem,” siger Jordi Neves.
Et godt bud på en moderne navigationsapp
Bevæbnet til tænderne med funktioner og med et team bag sig, som har fokus på udvikling af intelligente funktioner til en elektrisk fremtid, så er C-MAP-appen en ambitiøs stand alone navigationsløsning, vi forventer os meget af fremover.
Med en abonnementspris på 379 kroner for alle søkort er appen desuden lige nu den mest prisstærke, seriøse navigationsapp til mobil og tablet – uanset hvilken enhed du har.
C-MAP og dens søster-apps til Simrad, B&G og Lowrance fungerer ens på både Apple og Android.
Når en moderne navigationsapp som C-MAP udvikles til en elektrisk fremtid, er det i lyset af, at flere og flere både får elektrisk fremdrift, og det betyder andre behov end viden om vejr- og vind, når vi skal planlægge vores sejlads.